Auteur Topic: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?  (gelezen 22132 keer)

Secure4all

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Gepost op: donderdag 1 september 2011, 23:49 »
Beste allemaal,

Ik sta op het punt om in dienst te treden voor een beveiligingsbedrijf waarbij ik via een uitzendburo gedetacheerd ben. Dit na het volbrengen van de urennorm van( ik meen )1070 uur.
Nu heb ik gezien dat dit bedrijf niet per 4 weken betaald (gebruikelijk in deze branche) maar per maand.
Ik weet dat dit alleen mogelijk is na het verkrijgen van dispensatie. Nu weet ik ook dat die dispensatie aan dit bedrijf nooit is verleend door de betreffende instantie (vpb)

Kan ik er op staan om per 4 weken betaald te worden? Ten slotte confermeren zij zich in de contracten ook aan de CAO VPB en daar staat dit duidelijk en dwingend voorgeschreven.

Wie heeft hier ervaring mee en kan mij van advies voorzien?

Bij voorbaat dank.

Secure4all

Bowden

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 2 september 2011, 13:37 »
Beste Secure4all,

Het lijkt mij verstandig om dit gewoon te bespreken met jouw toekomstige werkgever. Persoonlijk ken ik meerdere beveiligingsbedrijven die per maand betalen. Volgens mij hoeft er ook geen dispensatie aangevraagd te worden. De CAO hanteert toch ook salarisschalen op basis van een maand.

Ik kan mij natuurlijk vergissen.

Mijn advies is om dit gewoon even te bespreken.



Groetend, B.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 november 2011, 03:28 »
Er mag absoluut niet maandelijks verloond worden. Alleen na dispensatie van cao-partijen en die geven wij eigenlijk nooit af. Je kunt dus eisen dat je per 4 weken betaald wordt. Je kunt checken of je werkgever gedispenseerd is bij het Sociaal Fomds Particuliere Beveiliging in Gorinchem. Daar kun je trouwens ook andere vragen stellen over de cao. En ben je lid van een vakbond dan kun je die natuurlijk bellen.

Groet,

Maarten Hoelscher
De Unie

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #3 Gepost op: maandag 28 november 2011, 12:29 »
Citaat van: Hls-m

Er mag absoluut niet maandelijks verloond worden


Een duidelijke uitspraak

Citaat van: Hls-m

Alleen na dispensatie van cao-partijen en die geven wij eigenlijk nooit af.


Maar meteen wordt het al weer iets onduidelijker

Citaat van: Hls-m

Je kunt dus eisen dat je per 4 weken betaald wordt. Je kunt checken of je werkgever gedispenseerd is bij het Sociaal Fomds Particuliere Beveiliging in Gorinchem


Een vreemde volgorde, ik neem aan dat je het beter eerst even moet checken alvorens iets te eisen? Maar wellicht kan je het wat makkelijker maken. Als jullie dit \"eigenlijk nooit doen\", dan zal de lijst met werkgevers die dit mogen dus erg klein zijn. Over welke werkgevers hebben wij het dan?

Citaat van: Hls-m

Daar kun je trouwens ook andere vragen stellen over de cao.


Natuurlijk, maar of zij antwoord geven....

Citaat van: Hls-m

En ben je lid van een vakbond dan kun je die natuurlijk bellen.


En wat gebeurt er dan? Zorgt de Unie er dan voor dat er per 4 weken verloond gaat worden? Bowden stelt namelijk dat hij meerdere bedrijven kent die per maand betalen. Is dat bij de Unie bekend of niet?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #4 Gepost op: maandag 28 november 2011, 14:03 »
Als mij niets gemeld wordt, weet ik niets!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #5 Gepost op: maandag 28 november 2011, 14:13 »
Precies, en als de \"kleine\" lijst met bedrijven die dispensatie hebben niet openbaar gemaakt wordt, dan weten de 30.000 beveiligers in deze branche ook niet of hun werkgever nu wel of geen dispensatie heeft, Het lijkt mij makkelijker om het lijstje gewoon even te publiceren dan om alle beveiligers te laten bellen....

Maar bedoel jij nu te zeggen dat jij geen weet hebt van bedrijven die aan maandverloning doen en geen dispensatie hebben? En als jij het wel zou weten, dat jij er dan wat aan gaat doen omdat het \"absoluut\" niet is toegestaan?

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 28 november 2011, 16:09 »
was het maar waar dat we per maand betaald werden
livever dan zoals nu per 4 weken

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 28 november 2011, 17:56 »
Als leden het bij mij melden dan meld ik dat allereerst bij het Controleorgaan voor controle. Klopt de administratie na controle niet dan volgt er boete als fout niet hersteld wordt. Namens lid kan er inderdaad vierweekse verloning gevorderd worden. Keuze ligt bij het lid.

Ik ken een aantal bedrijven die maandverloning hebben maar deze hebben ook nog bedrijfscao. En daar staat maandverloning in de cao. En er is gekozen om de loonperiode te laten samenvallen met indeling omdat controle, vooral voor werknemer, anders erg lastig wordt.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 28 november 2011, 20:37 »
Citaat van: Hls-m

Ik ken een aantal bedrijven die maandverloning hebben maar deze hebben ook nog bedrijfscao


Dan nog maar een poging. Is er aan 1 of meer bedrijven die geen bedrijfscao hebben dispensatie verleend? Zo ja, welke?

Euro

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 12:31 »
@ Johan,
Volledig mee eens Johan. Dat alle \"maandelijkse\" rekeningen per maand betaald dienen te worden doet niet ter zake.
Je ziet maar hoe je het voor elkaar bokst......

@HLS-M
Is hier onder de leden wel eens onderzoek naar gedaan vanuit de bond(en) ?
De uitkomst daarvan zou je wel eens kunnen verbazen.....
Of is het voor de werkgevers makkelijker ?

Robbbie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 13:26 »
Citaat van: johan

was het maar waar dat we per maand betaald werden
livever dan zoals nu per 4 weken



Lijkt mij niet je kan beter per 4 week betaalt krijgen, want dan heb je je ORT van die weken teminste gelijk er bij,
Ga je per maand betaling krijgen dan wordt alles een maand later pas verrekent en moet je alles nog beter in de gaten houden dan je het nu al doet.
Al je extra gewerkte uren, ORT, opgenomen dagen en zo wordt hierbij dan pas verekend.

Dimyo

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 17
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 29 november 2011, 13:59 »
Citaat van: Roelie

Citaat van: johan

was het maar waar dat we per maand betaald werden
livever dan zoals nu per 4 weken



Lijkt mij niet je kan beter per 4 week betaalt krijgen, want dan heb je je ORT van die weken teminste gelijk er bij,
Ga je per maand betaling krijgen dan wordt alles een maand later pas verrekent en moet je alles nog beter in de gaten houden dan je het nu al doet.
Al je extra gewerkte uren, ORT, opgenomen dagen en zo wordt hierbij dan pas verekend.


Hoezo, je krijgt je rooster toch ook een week van te voren of eerder?
Dus men weet precies wat we werken.
Alleen met een rooster wijziging op het laatste moment, dan zou het kunnen gebeuren dat je, je ORT over deze dag(en) een maand later krijgt.
Het is gewoon makkelijker uitrekenen als het per 4 weken gaat, maar daar zijn speciale programma\'s voor en de meeste bedrijven hebben toch een salaris administratie afdeling.
Misschien dat het voor de hele kleine bedrijven een probleem kan zijn, als men overstapt op per maand verloning.
Daarnaast kunnen de bedrijven kosten besparen als men overstapt op maand.
Bijvoorbeeld op de kosten van de enveloppen, porto, papier, administratie en ga zo maar door.
Daarnaast worden alle lasten per maand betaald.

Dus een \"WIN, WIN\" situatie voor iedereen.
Misschien iets voor de laatste 20% van de onderhandelingen van het CAO?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 01:46 »
Het is vooral controleerbaar als er per vier weken betaald wordt. Veel werkgevers zouden liever op maandverloning overgaan maar dat hebben we juist nooi toegestaan. Je moets eens weten hoeveel er nu al misgaat op loonstroken..

Heb overigens nog nooit een vraag of klacht van lid gehad over de vierweekse verloning. Het onderwerp komt ook zeker niet in de laatste 20%.

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 10:05 »
Citaat van: Roelie

Citaat van: johan

was het maar waar dat we per maand betaald werden
livever dan zoals nu per 4 weken



Lijkt mij niet je kan beter per 4 week betaalt krijgen, want dan heb je je ORT van die weken teminste gelijk er bij,
Ga je per maand betaling krijgen dan wordt alles een maand later pas verrekent en moet je alles nog beter in de gaten houden dan je het nu al doet.
Al je extra gewerkte uren, ORT, opgenomen dagen en zo wordt hierbij dan pas verekend.


Sinds een paar jaar krijgen we inderdaad direct de ORT van die weken er direct bij. Daar voor krijgen we wel pas in de eerste week van de volgende periode betaald.
Tot enige jaren terug kregen we in week 4 van de periode betaald en de ORT bij de volgende periode, dat is bij een maandsalaris dus ook mogelijk.
Het is alleen de eerste betaling per maand misschien lastig maar je krijg in ieder geval op een vaste tijd betaald.
En het is net zo moeilijk/makkelijk te controleren als per 4 weken.
En meneer Hls-m roept wel dat veel werkgevers het wel zouden willen maar dat ze het hun nooit hebben toegestaan..
Nu is mijn vraag is dit verzoek dan ook wel eens voorgelegd aan de leden ( die zijn toch immers de bond) of is dit weer door de vertegenwoordigers zonder overleg (zoals in mijn ogen wel meer voorkomt) besloten.

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: Betalingsperiode per maand in de beveiliging?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 30 november 2011, 11:15 »
Het staat al jaren in de cao en deze is goedgekeurd door de leden. Dus niets in achterkamertjes besloten...