Auteur Topic: probleem met inschakelen.  (gelezen 27042 keer)

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
probleem met inschakelen.
« Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:17 »
Hallo ik ben nieuw hier misschien kunnen jullie mij helpen.

Heb laatst een initial varel alarm systeem op de kop getikt en heb hem nu aangesloten.
Alles werkt prima alleen ik kan het systeem niet inschakelen.
Hij zegt steeds zone 1,2,3,4,5 en sabotage behuizing centrale terwijl deze aangesloten zitten en de centrale dicht zit.
Hoe kan ik die meldingen verwijderen het paneel is een inital varel VS36 volgens mij gelijk aan de aritech CD3008
Type centrale is Aritech cd3402s3
De rest van de zone,s die erop zitten heb ik met een weerstandje aangesloten die geeft die niet aan als alarm. En als het alarm lampje brand het rode lampje op het display gaat de sirene ook niet af of ligt dit aan de instelling?

Groeten Thijs
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 juni 2016, 21:28 door Thijs-lamers@hotmail.com »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:21 »
Weet je wel zeker dat de weerstandswaarde van de aangesloten melders juist is en dat de melders juist zijn aangesloten? misschien anders even voor de zekerheid de draden er af halen en hier ook een weerstand er op zetten om het uit te sluiten.

De centrale die je noemt ken ik zo even niet, weet ook dat ze andere benamingen gebruiken voor centrales.
Vaak is het installateursmenu ingaan en er weer uit, al voldoende.

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:24 »
Alles zit goed aangesloten en contacten zijn gesloten magneet contacten en Pir en zegt ook sabotage pir terwijl deze gesloten is. Morgen even resetten en kijken wat die zegt dan kan goed zijn dat dan alles weg is.

Gr thijs

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:29 »
Je bedoelt met gesloten dat de melders in rust zijn denk ik, en dat de contacten zijn aangesloten met de juiste weerstandswaarde die bij de centrale hoort?

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:34 »
De pir is een VE1016 PIR detector van aritech.
De magneet contacten zijn al oud en niet van aritech kan zijn dat die niet goed zijn.
Maar wel raar dat die dan ook zegt sabotage centrale.
Of zou ik het bediening paneel aan moeten melden?
Ik gebruik 1 paneeltje en alle dipswitches staan op off.4 stuks
Heb de 2x voor de 12V aangesloten , 2 voor nc en 2 voor tamper op de pir
« Laatst bewerkt op: woensdag 29 juni 2016, 21:37 door Thijs-lamers@hotmail.com »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:43 »
Begin dan eens met de deur contacten ohms na te meten in de centrale haal beide draden los van de centrale en welke weerstandswaarde meet je dan?

Over de PIR ik weet niet precies wat je bedoelt, maar wat ik er uit kan halen is dat je de melder 6 aderig hebt aangesloten 2 voor de voeding + en -, 2 voor het alarmcontact en nog eens 2 voor het sabotage contact. maar hoe kom je dan uit op de centrale?
De melder moet minimaal 4 adrig zijn aangesloten 2 voor de voeding en 2 voor alarm samen met het sabotage contact. ook moet je de melder instellen zoals ook aangegeven in het boekje.

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:50 »
Zal morgen even alles kijken etc.

Ik heb van de pir de nc op een zone aangesloten en de sabotage van de pir ook op een zone.
Kan goed dat ik het verkeerd heb aangesloten. ik heb niet veel ervaring hoe het precies zit.
Had eerst gewoon een simpel elro ha 29 bedraad systeem een oude maar gaf veel vals alarm etc vandaar dat ik die aritech gekocht had. ik zal morgen foto,s sturen van de centrale en de detectoren

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:53 »
Zal morgen even alles kijken etc.

Ik heb van de pir de nc op een zone aangesloten en de sabotage van de pir ook op een zone.
Kan goed dat ik het verkeerd heb aangesloten. ik heb niet veel ervaring hoe het precies zit.
Had eerst gewoon een simpel elro ha 29 bedraad systeem een oude maar gaf veel vals alarm etc vandaar dat ik die aritech gekocht had. ik zal morgen foto,s sturen van de centrale en de detectoren

Dat is inderdaad niet juist, de melder moet in rusti 4K7 zijn en actief 9K4 ohm, Dat hij nu sabotage geeft is dan niet zo gek.
Wat betreft de centrale, het zou kunnen dat de draden zijn omgestoken op de schakelaar van de kast, er zit namelijk een wisselcontact op en om de kast open te houden maar wel het systeem in rust te krijgen word vaak de draad even omgestoken op de schakelaar, meet deze dus ook even na. als de kast open is, moet de schakelaar oneindig zijn, is de kast dicht, moet hij 0 ohm zijn.

Oh en ik zou je account naam aanpassen, als je niet van spam houd.

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:56 »
Er zit in de centrale een veer in het midden voor de sabotage. geen schakelaar bij de schroef

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:57 »
Haha ja even gedaan idd niet handig

Monteur

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:57 »
Hallo ik ben nieuw hier misschien kunnen jullie mij helpen.

Heb laatst een initial varel alarm systeem op de kop getikt en heb hem nu aangesloten.
Alles werkt prima alleen ik kan het systeem niet inschakelen.
Hij zegt steeds zone 1,2,3,4,5 en sabotage behuizing centrale terwijl deze aangesloten zitten en de centrale dicht zit.
Hoe kan ik die meldingen verwijderen het paneel is een inital varel VS36 volgens mij gelijk aan de aritech CD3008
Type centrale is Aritech cd3402s3
De rest van de zone,s die erop zitten heb ik met een weerstandje aangesloten die geeft die niet aan als alarm. En als het alarm lampje brand het rode lampje op het display gaat de sirene ook niet af of ligt dit aan de instelling?

Groeten Thijs
Hallo Thijs,

De centrale is inderdaad gelijk aan die van de CD panelen van aritech.

Wat er fout kan zijn, zijn de weerstandswaarden.

Het systeem maakt in de basis steeds gebruik van twee weerstanden van 4,7kOhm.
De twee weerstanden staan in serie gekoppeld waardoor de centrale bij geopend alarmcontact
9,4kOhm meet. (alarmsituatie, inbraak/brand/etc. gedetecteerd)
In rust is het alarmcontact gesloten en is een van de twee weerstanden overbrugd door het alarmcontact.
De centrale meet dan 4,7KOhm, dat betekent voor de centrale dat die zone veilig is. (geen inbraak etc)
Bij doorknippen van bijv. bekabeling meet de centrale oneindig hoge weerstand, of 0 Ohm, dat staat gelijk aan sabotage.

Hang eerst eens tussen alle ingangen alleen een 4,7k weerstandje.
Dan zou er geen alarm mogen worden gedetecteerd.

Vervolgens zou ik de programmering eens controleren.
Daarin kun je ergens aangeven bij "Ingangen" welk type ingang het betreft.

Misschien is het beste als je de oude programmering er helemaal uit gooit en er op nieuw in programmeerd?
Vanuit Varel staat er een hoop in dat voor jou niet nodig is.

Reset gaat via een koper brugje houden ergens op de print op twee soldeereilandjes en dan inschakelen.
De exacte procedure weet ik niet meer zeker.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:58 »
Oké, het komt ook wel eens voor dat die schakelaar stuk gaat.
maar luister voor de zekerheid eens bij het sluiten en dichtschroeven van de kap of je wel een klik hoort van de schakelaar, misschien pakt hij hem wel niet.

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 21:59 »
Oké, het komt ook wel eens voor dat die schakelaar stuk gaat.
maar luister voor de zekerheid eens bij het sluiten en dichtschroeven van de kap of je wel een klik hoort van de schakelaar, misschien pakt hij hem wel niet.

Okee zal morgen is even kijken dan hoor je verder!

Thijs

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 22:03 »
Hallo Thijs,

De centrale is inderdaad gelijk aan die van de CD panelen van aritech.

Wat er fout kan zijn, zijn de weerstandswaarden.

Het systeem maakt in de basis steeds gebruik van twee weerstanden van 4,7kOhm.
De twee weerstanden staan in serie gekoppeld waardoor de centrale bij geopend alarmcontact
9,4kOhm meet. (alarmsituatie, inbraak/brand/etc. gedetecteerd)
In rust is het alarmcontact gesloten en is een van de twee weerstanden overbrugd door het alarmcontact.
De centrale meet dan 4,7KOhm, dat betekent voor de centrale dat die zone veilig is. (geen inbraak etc)
Bij doorknippen van bijv. bekabeling meet de centrale oneindig hoge weerstand, of 0 Ohm, dat staat gelijk aan sabotage.

Hang eerst eens tussen alle ingangen alleen een 4,7k weerstandje.
Dan zou er geen alarm mogen worden gedetecteerd.

Vervolgens zou ik de programmering eens controleren.
Daarin kun je ergens aangeven bij "Ingangen" welk type ingang het betreft.

Misschien is het beste als je de oude programmering er helemaal uit gooit en er op nieuw in programmeerd?
Vanuit Varel staat er een hoop in dat voor jou niet nodig is.

Reset gaat via een koper brugje houden ergens op de print op twee soldeereilandjes en dan inschakelen.
De exacte procedure weet ik niet meer zeker.

Oke klopt via een jumper kan ik hem resetten zeg maar een koude start de hele handeling staat ook in het boekje. zal daarna even op alle alle ingangen een weerstandje plaatsen dan moet die geen meldingen geven alleen van de sabotage centrale.
Zou je mischien willen uitleggen hoe ik een pir op de centrale aansluit en een magneetcontact?
heb 10 zone,s en volgens mij moet ik de voeding van de pir,s via hulpspanning aansluiten?

Monteur

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: probleem met inschakelen.
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 29 juni 2016, 22:04 »
Zal morgen even alles kijken etc.

Ik heb van de pir de nc op een zone aangesloten en de sabotage van de pir ook op een zone.
Kan goed dat ik het verkeerd heb aangesloten. ik heb niet veel ervaring hoe het precies zit.
Had eerst gewoon een simpel elro ha 29 bedraad systeem een oude maar gaf veel vals alarm etc vandaar dat ik die aritech gekocht had. ik zal morgen foto,s sturen van de centrale en de detectoren
Hallo Thijs,

Zo werkt dat inderdaad niet...
Je moet in de pir echt met weerstanden werken anders kan de centrale niet detecteren wat er aan de hand is.
Google eens op de aansluitschema's van betreffende pir, daar staat exact op hoe hem aan te sluiten.