Auteur Topic: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.  (gelezen 56194 keer)

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 18:08 »
Ach, verrekt, das wel een goeie. Wat voor hulpmiddel gebruik je daarvoor om de printjes op mekaar te zetten?
Je was me al kwijt bij foto uploaden, kan veel met een alarmsysteem maar computers......

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 18:40 »
Gewoon kunststof printsteuntjes met schroefdraad ipv. de bijgeleverde klik steuntjes.
Voor montage van de kast eerst deze op de juiste plek zetten en aan de achterkant goed vastzetten met een moertje.
Dan de print er op vastzetten met dezelfde soort steuntjes maar dan wat langer zodat de onderdelen elkaar niet kunnen raken alleen deze niet geheel vastdraaien.
Dan de 2e print er bovenop en weer vastzetten.
Doordat je de tussensteunen niet geheel vast hebt gezet kun je deze iets warm maken en verbuigen naar boven zodat je onderaan net genoeg ruimte krijgt om bij de schroefjes op de print te kunnen komen.

Als je het goed doet past alles precies en blijft ook de kast sabotage schakelaar gewoon werken je kunt alleen de aarde van de 2e print niet aansluiten.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 19:06 »
Ziet er heel cheque uit Gerrit... Dat is inderdaad een mooi visite kaartje. Zo zie ik het ook. Als de klant ineens naast je staat, wordt deze hier ook vrolijk van, alles netjes gelabeld en netjes gebonden.

Maar als je niet twist en niet knoopt, hoe zoek je dan van kabel 20 de overige aders?
Ik denk, Dat dit langer duurt dan twisten. Zegt mijn gevoel dan...

Ik houd op iedere kabel alle aders in tact. Geen idee waarom, maar ook dit zegt mij gevoel, gewoon doen. Ook voor het magneetcontact op de voordeur.

Die foto van die centrale, ik ben er van in de indruk..

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 19:14 »
Nee hoor duurt absoluut niet langer.
Doordat elke kabel met een eigen trekbandje vast zit en is genummerd (bij ons zijn de kabelnrs. meestal hetzelfde als de groepsnrs.) zijn de reserve aders heel eenvoudig terug te vinden.

Hier worden er ook geen aders weggeknipt, je weet nooit waar die goed voor zijn en waar je ze in de toekomst voor nodig hebt.
Verder zit er achter de centrale wat ruimte, dus elke kabel wordt eerst rond gelegd voordat deze vast wordt gezet. Knip je per ongeluk iets te kort af dan heb je nog ruimte in je kabel.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 20:13 »
Deze uitbreiding vandaag in dienst genomen.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 21:36 »
Daarvoor hoef je je ook niet te schamen als de klant achter je meekijkt.
Alleen jammer van het grote gat wat je boven in het deksel hebt moeten slijpen.

Daarom stellen wij ook hoge eisen aan de kast en moeten we prutsen met blokjes ed. om de kast wat verhoogd te krijgen omdat we er anders niet met kabels achterlangs kunnen en waardoor de kast vaak discutabel aan de wand komt te hangen dan is die niet aan ons besteed.

En ik moet zeggen dat de kast van Alphatronics toch wel een van de meest montage vriendelijkste is.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 21:56 »
Daarvoor hoef je je ook niet te schamen als de klant achter je meekijkt.
Alleen jammer van het grote gat wat je boven in het deksel hebt moeten slijpen.

Daarom stellen wij ook hoge eisen aan de kast en moeten we prutsen met blokjes ed. om de kast wat verhoogd te krijgen omdat we er anders niet met kabels achterlangs kunnen en waardoor de kast vaak discutabel aan de wand komt te hangen dan is die niet aan ons besteed.

En ik moet zeggen dat de kast van Alphatronics toch wel een van de meest montage vriendelijkste is.

suc6

Gerrit
Helaas hing deze ATS1203 er al met 6 zones erop, mijn collega die dit eerder heeft gemaakt leek het handiger om een gat erin te slijpen. Zelf kies ik ervoor om 4 16mm beugels half door te knippen en deze achter de behuizing te plaatsen, dan heb je ruimte zat voor de invoer via de achterzijde.

Inderdaad Alphatronics en Networkx hebben beter nagedacht over de behuizing met daarachter al standaard voldoende ruimte voor kabelinvoer.
« Laatst bewerkt op: woensdag 13 augustus 2014, 21:57 door Atomic »

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 22:34 »
Dat ziet er echt strak uit!
Maar wat zijn die kasten groot...

Het systeem waar wij mee werken lijkt stukken kleiner. En passen zeker geen uitbreidingen in. De uitbreidingen Die ik dan gebruik is een expander er boven naast of onder te zette. Er is vaak maar net genoeg ruimte voor een ipconverter en een interface print. Dan zit deze echt vol.
Ik houd daarom de draden zo lang dan ik buiten de centrale nog naar een uitbreiding kan.

Wat betreft die blokjes achter de centrale. Deze truc heb ik ook toegepast. Eigenlijk allemaal te zien in mijn begin post.

Ik krijg de indruk dat ik goed op weg ben, en zoals Johan zei, er zijn nog wel verbeter puntjes.

Mvg Nigel 

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.105
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 13 augustus 2014, 23:10 »
Zelf gemaakte blokjes zijn vaak van plastic en veel minder stabiel dan direct rechtstreeks op de wand. monteren, waarbij ik me ook altijd afvraag hoe je dat dan oplost met de afname beveiliging?
Heb je dan ook nog eens zo'n koekblik kast of een plastic kast (waar ik al helemaal geen voorstander van ben) dan wordt het helemaal een gammel spul.
Daarnaast kost het gewoon allemaal tijd en dat is toch ongeveer de helft van de kostenpost bij een systeem.

Maar deze kasten plaats je over het algemeen ook niet bij een particulier en zo ja dan is het huis meestal ook wel zo groot dat er ook ruimte is voor deze kast.
Daarnaast hoeft een kast vaak ook niet zo groot te zijn, immers stamp je hem vol dan kom je vaak toch krap te zitten met je voeding en is het vaak nog wel zo handig om elders een uitbreiding te plaatsen zodat er ook niet zoveel kabels door het pand naar 1 plek getrokken hoeven te worden en plaats je daar een uitbreiding met voeding dan sla je 2 vliegen in 1 klap.

Een opmerking had ik nog wel nl. op de laatste foto zie je nog een flinke braam van het slijpen, blijkbaar is die nog niemand opgevallen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 06:39 »
Ik heb het nooit gehad over zelf gemaakte blokjes. Ik gebruik de blokjes die zijn meegeleverd. Plus ik doe er nog eens 25mm polfix beugels achter. Zo creëer ik mijn ruimte achter de kast.

Ik gebruik ook kunstof kasten. Dit vaak bij particulieren. Dit zijn gewoon degelijke kasten van harde kunstof. Niks mis mee. Google maar eens op Scantronic Ion 16

Mvg Nigel

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 10:37 »

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #26 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 10:38 »

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 10:44 »
Het is gelukt met mijn foto's.....

Wat ik altijd doe is de centrale / rio's ophogen met een stukje buis zodat je ruimte krijgt achter de kast, ook knoop ik in de kast een kort stukje 6mm² draad zodat ik een draadboompje daaraan kan maken. de draden die je niet gebruikt apart weg bundelen, handig als je ooit een uitbreiding moet maken. De kabels nummeren wij altijd zoveel mogelijk als het zone nummer, dus zone 1008 is kabel 08 en zone 1056 is kabel 56, maakt het ook een stuk makkelijker met terug zoeken..

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 19:31 »
Die panelen van jullie zien er veel netter uit ;) ;D

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Hoe bedraden jullie je centrales/ Welke kleuren gebruiken jullie.
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 14 augustus 2014, 20:19 »
Ziet er netjes uit Sqouzie.

Alleen een vraagje waarom al die smart-rio's in 1 ruimte?
Met een installatie van die omvang zou je toch denken dat er bepaalde kabels erg lang zijn, is het dan economisch niet handiger om de smart-rio's in het veld te plaatsen in de buurt van de componenten?
Wel indrukwekkend al die kasten op een muur.  :)