Auteur Topic: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.  (gelezen 35619 keer)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #45 Gepost op: woensdag 25 februari 2015, 21:46 »
Oow Thx Sqouzie, super

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #46 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 23:10 »
Ik zou ze de kost niet willen geven die nog nooit een berekening hebben gemaakt en al helemaal geen rekening hebben gehouden met de veroudering van accu's maar waar gewoon 8 oplaadbare penlites in een paneel worden geduwd en dat is dan je noodstroomvoorziening.
Of waar één 7Ah accu als back-up dient voor een systeem met 24 groepen, 3 bediendelen, draadloze unit, 2 sirenes en flitser.

suc6

Gerrit

Spijker op zijn kop en heel herkenbaar uit de dagelijkse praktijk. De vraag is, hoe veranderen we dit. Ik merk dat dit soort kwesties ook bij audits er vaak doorheen schieten.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #47 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 01:22 »
Wordt aan gewerkt en ik heb daar een concept voorstel voor gemaakt.

Naar mijn mening is het in de praktijk testen en dan daar pas bepalen welke accu geplaatst wordt een slechte oplossing.
Ga maar eens na, je moet volgens de huidige regelgeving de stroomopname in rust meten en de stroomopname bij alarm.
Maar nu heb je 1 centrale met 3 uitbreidingen met elk een eigen voeding en accu en onderling gekoppeld met een data-bus.
Hoe ga je dan de stroomopname van het systeem berekenen?

Daarnaast zijn er ook praktische problemen  nl. de meeste multimeters kennen 2 standen om stroom te meten 1 stand loopt tot 200mA en de andere tot 10A.
Ga ik de stroomopname in rust meten in de 10A stand dan geven veel meters geheel niets aan (mijn Fluke, Metex en Ampro meters in ieder geval niet), meet je in de 200mA stand dan krijg je wel een meting maar breng je het systeem dan in alarm dan is de stroom te groot en brandt je zekering weer door.
Omschakelen naar 10A gaat dan niet want dan is je systeem spanningsloos geweest en moet je die eerst weer met aangesloten 230V opstarten.

Vandaar mijn voorstel om bij het opstellen van de offerte al een verplichte noodstroomberekening bij te moeten voegen.
Want zeg zelf hoeveel installateurs zullen een extra accu bijvoegen of een zwaardere plaatsen als een 7Ah is gecalculeerd en blijkt dat er in de praktijk 9Ah nodig is?
Wordt bij de aanbieding al berekend dat er 9Ah nodig is dan kan men in de offerte al niet meer volstaan met het aanbieden van een 7Ah accu en is de kans dat de juiste accu wordt geplaatst al een heel stuk groter.

Probleem wat dan alleen ontstaat is dat leveranciers dan ook echte waardes op moeten gaan geven, want maar al te vaak zie je bediendelen met een stroomopname van slechts 35-55 mA.
Nou vergeet dat maar, als er proximity gebruikt wordt, er een verlicht display aanwezig is, verlichte toetsen enz. en iemand op toetsen staat te drukken dan is mijn ervaring in de praktijk dat 135mA vaak veel realistischer is.
Ook wordt er dan een stroomopname van detectoren op gegeven van 10 tot 23mA.
Op zich prima om dan van 10mA in rust uit te gaan mocht de spanning 's nachts uitvallen, maar als de spanning overdag uitvalt terwijl het personeel voortdurend rondloopt dan zal 20mA eerder de praktijk zijn.
Ook een leuke is om een systeem te gaan meten met combimelders waarbij de radar in de dag situatie is uitgeschakeld. Overdag kan de meting dan keurig zijn uitgevoerd en de juiste accu zijn geplaatst maar met ingeschakeld systeem en werkende radar klopt er totaal niets meer van.
Ik ben nu bijv. bezig met een systeem met 80 detectoren, 1 x CCS, 8 x uitbreiding, 2 bediendelen,  4 sirene's, 1 x  flitser, 1 x IP/GPRS module en wat relais voor sturingen.
De concurrentie (een grote speler op de markt) kon dit voeden met slechts één 7Ah accu en had dat ook zo aangeboden volgens klasse 2 E1.

Zou je de curve van de leverancier volgen dan zal tussen de 3 en 4 jaar nog slechts 4-5 Ah geleverd kunnen worden maar er zijn ook accu's die bij die leeftijd nog slechts 2,5 tot 3,5 Ah kunnen leveren of zelfs al de geest hebben gegeven.

Dus dat dit in een nieuwe versie anders moet staat voor mij als een paal boven water. (nu alleen de regelgevers er nog van overtuigen  ;))

Ik moet wel zeggen dat bij de laatste audit hier ( begin januari) er wel werd gevraagd hoe wij de accu capaciteit berekenden omdat we geen waardes in het opleveringsbewijs hadden ingevuld. Hierbij heb ik hun de berekening laten zien die we altijd maken en de auditor vervolgens zelf een multimeter geven met de opmerking "probeer straks bij het praktijk gedeelte zelf maar te meten hoeveel stroom er werkelijk verbruikt wordt"
Deze auditor gaf zelf ook aan dat dit meten in de praktijk vaak een probleem was en was al blij dat we een berekening konden laten zien.

suc6

Gerrit
 


Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #48 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 08:49 »
Helder verhaal Gerrit,

Fijn om te lezen dat er ook nog vakmensen rondlopen.
Tot mijn spijt moet ik concluderen dat het beveiligingsvak steeds meer degenereerd naar een bron van inkomsten in plaats van een vak waar je je geld mee verdiend.

Ik zie veel figuren langskomen die een beveiligingsbedrijf starten, maar nog nooit een + en een - hebben aangesloten.

Maar dat zijn wel de figuren waar vaklui tegenop moeten boksen en gewoon te goedkoop zijn. Helaas komt dat te goedkoop zijn vaak pas na voren bij een incident.

Juiste fabrieksspecificaties boven water krijgen valt niet altijd mee. Wij moeten zelf ook heel zelf controleren of zelf uitvinden. Ook wij ervaren grote verschillen.

Leuk dat je het accu verhaal aankaart. Hier is veel kwaliteitsverschil in en ook doorloop is hier een issue. Het bedrijf waarvoor ik werk is al jaren niet de goedkoopste met accu's, maar ik kan wel instaan voor de kwaliteit. En dat ik dan een accu minder verkoop omdat ik een euro duurder ben. Soit, van die accu's hoeven we het niet te hebben. Van tevreden klanten wel.

draakskuh

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
    • Bekijk profiel
  • Functie: Installatie Technicus
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #49 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 19:37 »
wij gebruikte vroeger de formule voor het berekenen van een accu voor de BMI maar omdat iemand op kantoor vond dat de berekeningen te groot waren (lees te hoge waarde) is die geschrapt en nu mag er weer een lagere accu in. dit is toch ook dom maarja wat doe je eraan

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #50 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 19:56 »
Je kunt heel simpel op de site van de Haan de gegevens van je systeem invullen en dan krijg je vanzelf waar je accu aan moet voldoen.
Hierbij wordt al rekening gehouden met de alarm toestand en veroudering van je accu.
Die berekening kun je eenvoudig opslaan en bij je calculatie of offerte voegen als bewijs dat je e.e.a uitgerekend hebt.

Zaak is natuurlijk wel om de juiste gegevens in te vullen en ook alle componenten in te vullen en dan heb je een berekening volgens de huidige gestelde eisen gemaakt.

De praktijk is nu nl. dat er op kantoor wordt gesteld (vaak zonder berekening te maken) dat je een 7 Ah accu moet gaan plaatsen maar als je in het veld dan uitkomt op een 9,2 Ah en als je dan al een zwaardere mag gaan plaatsen dan is er vaak ook nog geen accu van 10A in de service auto aanwezig.

Moet men altijd zo'n berekening maken dan ziet de calculator ook meteen dat zijn ene accu van 7 Ah niet genoeg is en kan men meteen een zwaardere bestellen voor dat project zodat je meteen de juiste bij je hebt of kan men er voor kiezen om een externe uitbreiding te gaan plaatsen waarin ook nog een 7Ah accu geplaatst kan worden. (dat laatste doen wij altijd zodat we maar 1 soort accu hoeven te bestellen en in de auto's hebben liggen)

suc6

Gerrit

Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

ElmarT

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 107
    • Bekijk profiel
Re: Welke ups gebruiken jullie voor een installatie.
« Reactie #51 Gepost op: maandag 2 maart 2015, 22:17 »
Citaat
....Daarnaast zijn er ook praktische problemen  nl. de meeste multimeters kennen 2 standen om stroom te meten 1 stand loopt tot 200mA en de andere tot 10A.
Ga ik de stroomopname in rust meten in de 10A stand dan geven veel meters geheel niets aan (mijn Fluke, Metex en Ampro meters in ieder geval niet), meet je in de 200mA stand dan krijg je wel een meting maar breng je het systeem dan in alarm dan is de stroom te groot en brandt je zekering weer door.
Omschakelen naar 10A gaat dan niet want dan is je systeem spanningsloos geweest en moet je die eerst weer met aangesloten 230V opstarten....
Als je, tijdens de testfase, een shunt in serie met je accu aansluitingen opneemt kan je gewoon in de spanningsmode van je multimeter werken. Voordeel is dat je meter gewoon om kan schakelen van mV naar V bereik zonder onderbrekingen.
Stroomshunt's zijn er in soorten en maten, en als je ze van te voren alvast voorziet van een paar draden met accu klemmen kan deze zonder problemen tussen de accu geplaatst worden. Meetsnoeren met krokodillenklemmen direct op de uiteinden van de shunt en meten maar.

Je kan dan iets kopen wat officieel als shunt wordt verkocht of gewoon een weerstand (0,1 ohm bijv geeft bij een stroom van 10 A een spanningsval van 1 Volt). Zorg bij dat soort stromen wel voor een weerstand met voldoende vermogen (in dit voorbeeld minimaal 10W, en dat wordt heet :D).

Elmar