Auteur Topic: BBL of BOL?  (gelezen 7287 keer)

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
BBL of BOL?
« Gepost op: donderdag 28 april 2016, 22:22 »
Beste medecollegas,

Ik ben binnen ons bedrijf voor de stagaires verantwoordelijk en er is na intern beraad besloten geen BBL leerlingen aan te nemen.

Maar wat is de reden waarom ik geen BOL leerlingen kan vinden?
De leerlingen die bij ons aankloppen zijn allemaal BBL'ers en kunnen of willen niet switchen naar BOL.

Bbl= 4 dagen werken en 1 dag leren
Bol= 4 dagen leren en 1 dag school

Wat is nu aantrekkelijker? Toch BBL leerlingen nemen en hopen dat opdrachtgevers akkoord gaan en de factuur betalen voor iemand die in opleiding is of toch zo min mogelijk investeren(alleen tijd) en een BOL leerling in de praktijk meenemen?

Voor mij maakt het niet uit, ik wil een leerling die een bepaald denkniveau heeft en dus weet wat in de praktijk verwacht wordt van hem... Dus mensen aanhouden, visiteren, surveilleren en alarmen rijden met mij erbij...

Volgens mij is BBL en BOL zover in elkaar verweven dat er bijna geen verschil meer is...


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: BBL of BOL?
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 09:19 »
Wat is de reden waarom jullie geen BBL-ers meer aannemen? Het is wel een andere groep, BOL-lers komen meestal direct van het vmbo, BBL-ers zijn vaker wat ouder en willen niet meer hele dagen naar school. Qua verloning maakt het niet uit, ook BOL-lers moeten volgens de CAO betaald worden. Tenzij je een stagiair-ontheffing aanvraagt, maar dan moeten ze boven de sterkte worden ingezet met 1-op-1 begeleiding. Veel roc's hebben een school-BD waar de BOL-leerlingen stage lopen. Particuliere opleiders gebruiken de zogenaamde Derde leerweg. Daarbij is niet vastgelegd hoeveel onderwijs er moet worden gegeven en hoeveel uren bpv. Maar je krijgt als leerbedrijf dan geen subsidie.
Heb je bij je vraag al eens gesteld bij een roc in de buurt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BBL of BOL?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 10:52 »
Wat is nu aantrekkelijker? Toch BBL leerlingen nemen en hopen dat opdrachtgevers akkoord gaan en de factuur betalen voor iemand die in opleiding is of toch zo min mogelijk investeren(alleen tijd) en een BOL leerling in de praktijk meenemen?

Voor mij maakt het niet uit, ik wil een leerling die een bepaald denkniveau heeft en dus weet wat in de praktijk verwacht wordt van hem... Dus mensen aanhouden, visiteren, surveilleren en alarmen rijden met mij erbij...

Hoe bedoel je, "het maakt jou niet uit". Het is nogal een verschil als jij samen met een stagiar, die als zodanig herkenbaar is door het vignet en boven de sterkte meeloopt, of dat de leerling gewoon in dienst is, gefactureerd wordt en samen, of desnoods zelfstandig, ingezet wordt als beveiliger. Voor opdrachtgevers is het ook een groot verschil, 1 of 2 beveiligers betalen.

Volgens mij is BBL en BOL zover in elkaar verweven dat er bijna geen verschil meer is...

Volgens mij zijn er grote verschillen

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: BBL of BOL?
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 13:25 »
Ik heb gisteravond een sollicitatiemail van een aankomende stagair binnengekregen en meteen gebeld: waarom gekozen voor BBL?
Tja, dat wist ie ook niet maar volgens school was dat het beste...

Waar ik mijn bedenken heb: ik kan een stagiar pas facturabel inzetten als hij de nodige kennis heeft. Die heeft hij bij BBL nog niet. Die wordt wel een keer op school geleerd.

Binnen het BOL traject van het Summa College wordt de leerling in 10 weken theoretisch gestoomd zodat deze toch met de nodige kennis de werkvloer opkomt.

Waarom leggen scholen in het BBL trajact de verantwoordelijkheid bij de bedrijven? Zodat ze wel diploma halen en niet te vaak op school zitten?

Planner, wat zijn volgens jou de verschillen? Behalve werken en leren in percentage anders verdeeld?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: BBL of BOL?
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 13:47 »
Je kan een BBL aspirant ook gewoon boven de sterkte mee laten lopen. Dan hoef je deze ook nog niet te betalen en kan je ervoor zorgen dat deze de nodige kennis opdoet. Na ongeveer 2 maanden (8/9 weken) moet je de aspirant wel gaan betalen, sowieso moet je hem/haar betalen conform CAO zodra deze zelfstandig werkt.

Dit staat allemaal in het CAO, heb je deze al gelezen?
Succes met het maken van een keuze.

mvg, Nadina

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BBL of BOL?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 14:35 »
Je kan een BBL aspirant ook gewoon boven de sterkte mee laten lopen.

Dat KAN wel, maar MAG niet.

Dit staat allemaal in het CAO, heb je deze al gelezen?

Een goed advies, heb jij daar zelf ook al in gekeken?

Wanneer het gaat om een stagiar zonder arbeidsovereenkomst, die boven de sterkte meeloopt, staat in artikel 15 van de CAO:

"De stagiair is degene die zonder arbeidsovereenkomst praktijkervaring als beveiliger opdoet bij de werkgever:
-  in het kader van de beroepsopleidende leerweg (BOL) of
-  via  een  proefplaatsing  van  het  UWV  WERKbedrijf  van  maximaal  2 maanden of
-  via  ieder  andere   re-integratiebevorderende  maatregel  van  UWV, gemeente of andere (overheids)instelling of
-  via een ander bedrijf (re-integratie tweede spoor)."


Nergens wordt hier gesproken over een BBL traject.

Ten overvloedde staat in bijlage 14 bij de veelgestelde vragen ook nog:

Vraag: Komt een stagiair voor een vergoeding in aanmerking?
Een stagiair is degene die zonder arbeidsovereenkomst praktijkervaring opdoet bij de werkgever. Aan de stagiair hoeft geen vergoeding te worden betaald. Een stagiair dient echter boven de sterkte ingezet te worden en mag niet facturabel ingezet worden.
Degene die in het kader van een BBL opleiding praktijkervaring opdoet bij een  bedrijf met een ND-nummer heeft recht op een salaris van de aspirantbeveiliger.


Lijkt mij vrij duidelijk toch?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BBL of BOL?
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 14:41 »
Planner, wat zijn volgens jou de verschillen? Behalve werken en leren in percentage anders verdeeld?

Bij BOL heb je het over een opleiding waar een (onbetaalde) stage bij hoort. Bij BBL gaat het om een (betaalde) baan, waarin je tegelijkertijd de opleiding doet.

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: BBL of BOL?
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 14:44 »
Ja dat snapte ik ook wel, maar ik bedoel inhoudelijk....


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: BBL of BOL?
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 29 april 2016, 14:57 »
Vind jij dit dan geen wezenlijk verschil?

Hoe bedoel jij "inhoudelijk"? Jij vraagt: "Waarom leggen scholen in het BBL trajact de verantwoordelijkheid bij de bedrijven?" Dat lijkt mij vrij logisch, het gaat immers om een werknemer van het bedrijf, terwijl bij een BOL opleiding het gaat om een leerling van school die slechts stage loopt,

Bij BOL moet er dus alleen een pas en uniform, en wellicht een stagevergoeding betaald moet worden, en er moet een 1 op 1 begeleiding zijn, verder kost het niets, maar levert voor het beveiligingsbedrijf niets op.

Bij BBL moet de werknemer gewoon betaald worden, ongeacht of hij/zij facturabel ingezet kan worden, maar is 1 op 1 begeleiding niet nodig. Dat kost dus (veel) meer, alleen kan er dus gewoon aan verdiend worden wanneer de werknemer genoeg uren facturabel ingezet kan worden.

Als jij aangeeft dat jij iemand niet (meteen) facturabel in kan zetten, dan wordt het waarschijnlijk een dure aangelegenheid om voor het BBL traject te gaan.

En waarom BBL "het beste is" volgens de school? Omdat zij dan niet hoeven te zoeken naar een stageplaats en de leerling meteen een betaalde baan heeft, terwijl bij BOL de leerling de opleiding meestal zelf moet betalen en de stageplaats moeilijk te vinden is. Natuurlijk is BBL dan "het beste".
« Laatst bewerkt op: vrijdag 29 april 2016, 15:02 door Planner »