Auteur Topic: Satel  (gelezen 177117 keer)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #15 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2014, 21:26 »
Nieuw leven in blazen. Voor mijn nieuwe woning wil ik ook een systeem monteren. Ik maak nu alleen gebruik van scantronic Ion panelen.

Satel integra ben ik nu aan het bestuderen. Wat er allemaal mee kan. Ik zou in me woning willen experimenteren, leuke Schakelingen maken. En ik kreeg een tip dat Het met Satel heel goed gerealiseerd kan worden.

Welke leveranciers leveren deze systemen...? Ik weet het van Osec. Daar wil ik ook contact mee zoeken.  En aan het bediendeel te zien. Ik herkende hem niet, dus komt weinig voor denk ik dan meteen. 

Mvg Nigel

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2014, 22:05 »
Ik heb zojuist de software gedownload:
DloadX
Vrijblijvend te downloaden bij Satel.
Goed programma. Veeel opties. 93 opties voor de invoer van zones. Dat is ontzettend veel.

Ik ben aan het zoeken in de integra reeks voor in me  huis. Ik zou hier dan een hybride systeem willen maken, bedraad / draadloos.

Aankomende week contact zoeken met leveranciers.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2014, 22:25 »
Er is maar 1 leverancier en dat is dus Osec.
Moet je eens kijken bij de mogelijkheden voor de uitgangen.
De touch bedienpanelen zijn wel heel mooi maar ook heel duur om zo maar even toe te passen zonder dat je daar een goede reden voor hebt.
Ander nadeel is dat de touch panelen door de capacitieve werking geen gebruik kunnen maken van Prox en dat vind ik toch wel een groot nadeel.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 22 augustus 2014, 22:37 »
De prox vind ik wel een must, een gemak.
Oké, ik ga ze eens bellen.

Zou er een reden voor zijn waarom dit de enige leverancier is in Nederland?
Wat nou als Osec weg zou vallen....?

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel
« Reactie #19 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014, 09:43 »
Denk dat dit toch wel zo ongeveer overal zo is.
ADI verkoopt alleen Galaxy, Alphatronics alleen hun Alphavision enz.
De Nederlandse markt is niet zo groot en om er dan 2 of meer dealers met dezelfde spullen op toe te laten.
Is dat wel zo dan zijn het vaak dozenschuivers zonder enige vorm van kennis over het product.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #20 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014, 11:20 »
Mm oké ik heb het nog niet zo bekeken. Service is wel zo belangrijk. Want je (ik) ga weer aan iets nieuws beginnen. En alles wat nieuw is roept om vragen..

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #21 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014, 12:54 »
Waar ik ook nog wel nieuwsgierig naar b m
Kan je alles vanuit het bedienpaneel te programmen? Of heb je hoe dan ook een laptop nodig met DloadX?

Gaat het programmeren via bedienpaneel via een menu structuur of via velden?
Ik probeer wat filmpjes te zoeken, om zoveel mogelijk vooronderzoek te doen.

Wat dit systeem zo aantrekkelijk l
Maakt is het maken van en of schakelingen. Als de deur open gaat, licht aan bijv.

Is de webportaal een beetje gemakkelijk? Via een browser je systeem te bedienen.



GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel
« Reactie #22 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014, 14:03 »
Bij satel kun je bijna alles via je bediendeel programmeren.
Dus niet voor elke kleinigheid eerst de kast open je laptop opstarten en aanpassen maar gewoon even via het bediendeel aanpassen (of, als je wat meer ervaring hebt, de klant telefonisch instructies geven) en bij het volgende bezoek wordt al gezien dat er iets is aangepast en komt de vraag of je dat in wilt lezen.
Heb je een ETHM dan kun je via IP elders net zoveel programmeren als ter plekke alleen geen software update uitvoeren.
De klant heeft geen DLoadX maar GuardX en kan zelf codes wijzigen, geheugen opvragen, het systeem met zijn mobiel bedienen, plattegrond aanmaken met alle sensoren enz.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #23 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014, 21:06 »
Nu heb je het over Bijna, zijn het ingrijpende dingen waar je niet bij kunt vanuit het bediendeel. Of iets wat je bijna niet gebruikt.

Nu heb ik de user manual even snel doorgebladerd. Maar op het bediendeel zie je geen 'extra knoppen zitten'
Bijv. een knop a/b/c/d. Met die knoppen zou je bijvoorbeeld snel kunnen inschakelen of een knop aan die uitgang hangen..
Het is dus altijd nodig om met een prox of code in te schakelen.. Hoe kies je dan bijvoorbeeld voor een deelschakeling: Deuren/ramen op scherp, pirren niet (nachtsituatie).

Een apart programma als GuardX voor de klant voor het wijzigen van dingen, klinkt waardevol. 

Gerrit, bedankt voor de super feedback van u, waardeer ik enorm!

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel
« Reactie #24 Gepost op: zaterdag 23 augustus 2014, 23:45 »
Dat zijn vrijwel alleen dingen die je niet echt vaak gebruikt en die er misschien wel ergens zijn maar dan diep weggestopt in de menu's

extra knoppen heb je er 4 van pijltje omhoog en omlaag pijltje links en rechts die weer vrij programmeerbaar zijn maar het komt maar weinig voor dat je die nodig hebt.
Deze kun je gebruiken voor de deelschakelingen maar je kunt ook kiezen voor de tag kort aanbieden is alles in, de tag lang aanbieden is deel in.

Nadeel vind ik wel dat als je werkt met meer blokken hij altijd eerst laat zien dat deel 1 aan gaat en pas na afloop dat ook deel 2 aan gaat ipv. dat hij dan zelf aangeeft dat alles aan gaat.

Maar dit krijg je allemaal op de cursus die je aangeboden wordt, eerst de beginnerscursus, daarna de gevorderden en als laatste de mastercursus met de specifieke schakelingen ed.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Satel
« Reactie #25 Gepost op: zondag 24 augustus 2014, 12:45 »
Nigel, Ik heb je een PB gestuurd omtrent de Satel.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #26 Gepost op: maandag 25 augustus 2014, 12:19 »
Ik zou wel eens een paar en of schakelingen willen zien. Als dit mogelijk is, zonder klantgegevens te publiseren.
 Ik kan dat niet vinden in DloadX.

Wel vind ik de uitgangen en zie dat je 100 verschillende dingen eraan kan hangen. Maar hoe je bijvoorbeeld Deur open gebruikt.
Ik zou het dan zo willen bedenken: Deur open is uitgang 3 aansturen, door naar de schemerschakelaar, is het donker gaat het licht aan, is het licht dan niet. Maar wanneer valt deur op af? Als deze direct is dichtgevallen?

Ook zou ik willen weten hoe de spraakberichten werken. Want je typt wat in het tapje spraakbericht. Is dit daadwerkelijk wat het systeem je verteld? Niks wat je dan zelf moet inspreken (wat ik gewend ben)?

Digiguard

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Eerst Denken -> Dan Doen !
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service & onderhouds-monteur
Re: Satel
« Reactie #27 Gepost op: maandag 25 augustus 2014, 14:26 »
Volgens mij doe je dat zo :



Uitgang 3 schakelt wanneer zone 2 (voordeur) verstoort is. Wanneer deze weer in rust is zal de uitgang weer omschakelen.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.097
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Satel
« Reactie #28 Gepost op: maandag 25 augustus 2014, 21:13 »
Inderdaad, maar dat is de eenvoudigste vorm, simpel een gebeurtenis koppelen aan een uitgang met Pol kun je het andersom draaien, dus is de deur dicht dan juist een sturing en je kunt er nog een tijd aan koppelen bijv. deur open gebeurd er nog niets, deur dicht dan een timer starten voor 10 min om die uitgang te sturen.
Verder naar beneden kun je ook de grijze uitgangen gebruiken (die zijn dus niet daadwerkelijk aanwezig maar kun je wel gebruiken) Bijv. 47 geef je de functie deur open zone 2, 46 geef je de functie systeem uit en uitgang 4 geef je de functie EN met als actie uitgang 47 en 46 en een tijd van 5 sec
Staat dan het systeem uit en gaat zone 2 open dan wordt uitgang 4 aangestuurd voor 5 sec.

Teksten programmeer je niet via de computer, hetgeen je invoert is een geheugensteun voor je zelf zodat je over 2 jaar nog weet wat je hebt ingesproken op dat kanaal. Je geeft wel aan wanneer het speechmodule aangestuurd wordt en welk nr. hij als 1e, 2e enz. moet bellen, maar de tekst spreek je zelf gewoon in dmv. de ingebouwde microfoon en kun je met je headset van je telefoon afluisteren.

Maar dit lijkt simpel zoals het er staat, het in de praktijk ook aan de praat krijgen is toch heel wat anders.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Satel
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 2 september 2014, 23:15 »
Kan je op dit systeem ook een potentiaal vrij contact aanbieden? Bijvoorbeeld de tuinverlichting geregeld met een schemer en tijd klok. Is het donker, mag de verl. Aan van de tijdklok, dat er dan een relais wordt geschakeld en deze dan aan te sluiten op een ingang. De software verteld of het systeem in/uit geschakeld is. Op een uitgang zet je dan een ader voor de tuinverlichting. Is het systeem ingeschakeld, hoeft het niet aan. Is het systeem uitgeschakeld, dan mag het aan.

Of is dit erg omslachtig.

Mvg Nigel