Auteur Topic: Welke alarmcentrale?  (gelezen 44376 keer)

Alphatronics

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 49
  • We innovate security
    • Bekijk profiel
    • Alphatronics
  • Bedrijf: Alphatronics
  • Functie: Support
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 11 februari 2016, 09:00 »
Helpdesk is ook zéér betrokken en denkt echt mee!
Leuk om te lezen, Jan! Wij doen ons best! 8)

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #16 Gepost op: donderdag 11 februari 2016, 09:34 »
Ere wie ere toekomt.
Denk niet dat er veel onkundige installateurs (met TBV) zitten.

Denk eerder dat erg veel installateurs erg conservatief / arrogant zijn.
Uitspraken zoals "Draadloos zal nóóit mogen in klasse 2!"(E1)

Ontwikkelingen houd je niet tegen......

Trok mijn haren uit mijn kop omdat ik 10 jaar geleden 300 ruimtelijke detectoren voor 3 en € 4,00 doorverkocht, aan een collega, van de Powermax-en.......
Alléén mijn NX was goed genoeg voor de markt! Au!! Dom, dom, dom....

Denk dat de projectering doorslaggevend is.
Zijn er 'slechte' gecertificeerde centrales in de Nederlandse markt?
Ik geloof het niet.
Bij een goed geprojecteerd systeem kun je niet bijkomen.
En, ja..., ik weet dat met héél voorzichtig 'schuifelen' een aantal detectoren door de mand vallen...

Wat zit ik nou toch te mijmeren....?  Tja..., Gepensioneerd, hè?  :D
So what........   Mvg

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #17 Gepost op: vrijdag 12 februari 2016, 11:41 »
Ik zat nog te twijfelen hoe je de spraakkiezer aansluit op een ATS1000 advanced centrale. Deze laatste heeft wel een PSTN lijn connectie maar als ik een GSM spraakkiezer gebruik, hoe is die dan verbonden met de centrale?
Ligt er maar net aan, als je de interne pakt, is die verbonden met een soort flatkabel.
Dan moet ik toch enkel de outputs van de centrale verbinden met de inputs op deze GSM kiezer?
Als jij wil gaan voor een externe kiezer, zal je inderdaad zo iets moeten gaan doen.
Idem met een spraakmodule via PSTN. Dan heb ik die ingebouwde PSTN kiezer niet nodig of zie ik het verkeerd?
Hoe wil je dan dat hij gaat bellen? hij zal toch ergens zijn telefoonlijn vandaan moeten halen lijkt me.

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #18 Gepost op: vrijdag 12 februari 2016, 18:15 »
Ligt er maar net aan, als je de interne pakt, is die verbonden met een soort flatkabel.Als jij wil gaan voor een externe kiezer, zal je inderdaad zo iets moeten gaan doen.Hoe wil je dan dat hij gaat bellen? hij zal toch ergens zijn telefoonlijn vandaan moeten halen lijkt me.

De telefoonaansluiting zit toch in de PSTN spraakkiezer? Hier sluit je toch je tel. lijn op aan?
De PSTN connector op de ATS1000 dient toch voor rechtstreeks naar een meldkamer te gaan?

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 12 februari 2016, 19:13 »
Zoals ik al zij ligt het er aan of je een interne of een externe GSM of spraakkiezer neemt en dat had je niet vermeld.

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 12 februari 2016, 20:45 »
Sorry, het zou gaan om een externe spraakkiezer SD1+ waar dan bvb.3 inputs op kunnen aangesloten worden (inbraak, brand, storing,...) zie bijlage

Ik zie eigenlijk niet goed in de ATS1000 advisor advanced handleiding welke outputs ik daar moet gebruiken om op de SD1+ aan te sluiten. En die outputs op de ATS1000 moet ik dan ook programmeren om te zeggen wat het is natuurlijk (bvb. bij inbraak activeer output 1)

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 10:19 »
Klopt het is ook niet echt iets standaards wat je gaat doen, hiervoor moet je dus zelf de uitgangen programmeren die je wilt gebruiken om die kiezer aan te sturen. Moet je dus zelf bepalen. Maar waarom kies je de externe spraak kiezer als ik vragen mag? Al moet je dat natuurlijk zelf weten.

Joep

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 304
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #22 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 17:37 »
Sorry, het zou gaan om een externe spraakkiezer SD1+ waar dan bvb.3 inputs op kunnen aangesloten worden (inbraak, brand, storing,...) zie bijlage

Ik zie eigenlijk niet goed in de ATS1000 advisor advanced handleiding welke outputs ik daar moet gebruiken om op de SD1+ aan te sluiten. En die outputs op de ATS1000 moet ik dan ook programmeren om te zeggen wat het is natuurlijk (bvb. bij inbraak activeer output 1)

Wat jij wil kan wel, alleen is dat gezien je eerdere vragen en de beperkte kennis van de gebruikte apparatuur misschien niet erg makkelijk om te realiseren.

Je zal in de ATS advanced inderdaad een aantal uitgangen moeten programmeren die in geval van storing/brand/inbraak (net wat je wil) reageren en de kanalenkiezer (SD2) aanstuurt.

Op de bijlagen die je hebt bijgevoegd is te zien dat de SD2 aangesloten moet worden op een telefoonlijn, anders kan hij nooit zijn meldingen kwijt.
Ik heb gisteren toevallig deze kiezer (alleen dan de versie voorzien van GSM module) bij een klant geinstalleerd en deze werkt vrij simpel maar wel goed.
Bij deze kiezer kon ik kiezen of er een sms verstuurd werd of een spraakbericht.

Als je dan toch al een gewone telefoonlijn hebt kan je er ook voor kiezen om de spraakmodule van aritech zelf (de ATS7200) te kiezen.




steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #23 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 19:56 »
Ik heb nog eens nader gekeken naar de ATS1000 advanced maar ik zie niet direct een relay output of open collector outputs op die centrale, dus dan kan ik geen inputs inlezen op de SD1+.
Dan moet ik al een extra print aanschaffen met 8-16 uitgangen.
Ik dacht echt dat die centrale enkele outputs had maar dit lijkt niet zo te zijn (enkel voor sirene)


gieter

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 192
    • Bekijk profiel
Welke alarmcentrale?
« Reactie #24 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 20:06 »
Ik heb nog eens nader gekeken naar de ATS1000 advanced maar ik zie niet direct een relay output of open collector outputs op die centrale, dus dan kan ik geen inputs inlezen op de SD1+.
Dan moet ik al een extra print aanschaffen met 8-16 uitgangen.
Ik dacht echt dat die centrale enkele outputs had maar dit lijkt niet zo te zijn (enkel voor sirene)

Of je plaatst een ats624 op het moederbord. Je hebt dan 4 relais.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 februari 2016, 20:09 door gieter »

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #25 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 20:31 »
 :(
Ik heb nog eens nader gekeken naar de ATS1000 advanced maar ik zie niet direct een relay output of open collector outputs op die centrale, dus dan kan ik geen inputs inlezen op de SD1+.
Dan moet ik al een extra print aanschaffen met 8-16 uitgangen.
Ik dacht echt dat die centrale enkele outputs had maar dit lijkt niet zo te zijn (enkel voor sirene)

Kijk nog eens goed. De Advanced heeft naast de 2 sirene uitgangen (uitgang 1 + 2), 3 open collector uitgangen (uitgang 3, 4 en 5).

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #26 Gepost op: woensdag 17 februari 2016, 20:48 »
Ik was aan het kijken op de gewone ATS1000, die heeft geen OC outputs. De ATS1000 advanced heeft er inderdaad 3 Sjakie

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #27 Gepost op: donderdag 18 februari 2016, 17:41 »
Ik twijfelde tussen een ATS7310 en een Scantronic GSM spraakkiezer (stuurt sms of spraakbericht naar 10 nummers). De laatste is bijna 100 euro goedkoper dan een 7310.
Kan je in de programmatie van een ATS1000A zeggen dat er bij inbraak die OC output moet aangestuurd worden en bij brand een andere zodat de spraakkiezer de juiste boodschap verstuurt?

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #28 Gepost op: donderdag 18 februari 2016, 19:44 »
Kan je in de programmatie van een ATS1000A zeggen dat er bij inbraak die OC output moet aangestuurd worden en bij brand een andere zodat de spraakkiezer de juiste boodschap verstuurt?

Ja hoor, iedere uitgang is vrij te programmeren. Gebruik je bv maar 1 sirene uitgang, dan kan je de 2de ook voor iets anders gebruiken om je kiezer aan te sturen. Inbraak, brand, sabotage, stroomuitval, noem maar op...

steventje

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 33
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Welke alarmcentrale?
« Reactie #29 Gepost op: donderdag 18 februari 2016, 21:11 »
Kan je ook op 1 sireneuitgang meerdere sirenes hangen in parallel? Bvb. 1 sirene in de woonkamer en één in de schuur. Of is elke uitgang beperkt tot 1 sirene?

Kan ik ook bvb. zeggen in de programmatie dat ik bij alarm op zone X geen sirene wil, maar alleen een sms?