Auteur Topic: Leegloop uren  (gelezen 19092 keer)

27101990

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Leegloop uren
« Gepost op: donderdag 21 november 2013, 22:14 »
Hallo,
Zou iemand mij kunnen uitleggen wat leegloop uren nou precies zijn?!

Mijn werkgever heeft namelijk een kwart van mijn salaris uitbetaald.
Ik heb gewoon een contract van 30 uur maar ze hebben me uitbetaald naar mijn gewerkte uren ivm leegloop uren..
 
Mogen ze dit gewoon doen? Ik heb binnenkort een gesprek op het kantoor omdat ik niets begrijp van mijn loonstrook waarin gewoon mijn contract uren staan maar een heel klein salarissje door de leegloop uren.
Ik wil in dit gesprek niet dom of naïef overkomen en gewoon met harde feiten komen.. Naar mijn idee word je altijd gewoon uitbetaald naar je contract uren toch?!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Leegloop uren
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 21 november 2013, 23:34 »
Tot periode 10 (de oude CAO) was er sprake van leegloopuren, wanneer een werknemer minder arbeidsuren in een loonperiode had als het aantal contracturen. Al deze uren waren voor rekening van de werkgever.

Vanaf periode 10 (de nieuwe CAO) is er in eerste instantie, wanneer het aantal arbeidsuren minder is als het aantal contracturen, sprake van minuren, tot een maximum van 24 uur per loonperiode, en een saldo van maximaal 80 uur. Deze uren dienen echter gewoon door de werkgever betaald te worden, je moet dus altijd je contracturen uitbetaald krijgen. Minuren moet je in principe in volgende loonperiodes extra werken, maar dan krijg je ze niet meer betaald (want ze zijn al uitbetaald).

Wanneer je meer dan 24 arbeidsuur minder hebt dan je contracturen, zijn de uren boven de 24 uur, of het saldo is 80 uur, dan zijn de overige uren leegloop uren, en die zijn, net als voorheen, geheel voor rekening van de werkgever.

Als parttimer kan je kiezen (2 keer per jaar, per loonperiode 1 of 7) voor een vast model of een groeimodel. Wanneer je een vast model hebt, dan kan je werkgever je niet verplichten om in een loonperiode meer te werken als je contracturen. Feitelijk blijven de minuren dan gewoon staan, tenzij je ze vrijwillig in gaat halen, maar aangezien ze niet betaald worden ben je dan een dief van je eigen portemonnee.

Wanneer je uit dienst gaat dan zijn de minuren die dan nog open staan voor rekening van de werkgever.

Dus het antwoord op je vraag is, NEE, dat mogen ze niet doen, ze moeten, als jij minder dan 30 uur gewerkt hebt, gewoon 30 uur uitbetalen. Wel mogen ze dus maximaal 24 minuren bijschrijven op je saldo. Mocht je niet weten of je een contract volgens een vast of groei model hebt, dan raad ik je aan dit zo snel mogelijk (schriftelijk) aan te vragen, omdat je dit 1 maand van te voren aan moet geven

MINUREN: http://www.andre4all.nl/pb/index.html#26
PARTTIME OVEREENKOMST: http://andre4all.nl/pb/#13