Auteur Topic: update: CAO/Salaris/Rechter  (gelezen 7311 keer)

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
update: CAO/Salaris/Rechter
« Gepost op: dinsdag 5 juli 2011, 16:18 »
 Beste mensen,



ongeveer 4 maanden geleden heb ik een bericht geplaatst over mijn werkgever, ondertussen is dit gelukkig mijn ex-werkgever!!

Het betreffende bedrijf bestaat echter nog wel, maar er zijn steeds meer collega\'s die wakker worden en actie gaan ondernemen.



Mijn ex-werkgever moest mij een behoorlijk bedrag betalen op last van de rechter, de uitspraak van de rechter was in december/januari.

Zoals jullie in het vorige bericht hebben kunnen lezen beleven de betalingen uit, echter heb ik samen met mijn advocaat van de FNV

een regeling getroffen met mijn ex-werkgever. (waar hij zich absoluut niet aan houd)



Onlangs had hij het volledige bedrag betaald moeten hebben, maar ongeveer de helft is pas betaald (dus de rentes en verhogingen die toegepast

zullen worden worden alleen maar hoger). Dus geduld heeft toch een paar vruchten afgeworpen. Op het moment zijn er alleen steeds meer collega\'s

die de rekeningen niet meer kunnen betalen omdat de werkgever simpelweg niet betaald, hiervoor gebruikt hij nu het excuus dat zijn klanten \"niet betalen\".



De directeur van het bedrijf weigert ook de salarisstroken te verschaffen, hij is denk ik van mening dat wanneer we geen salarisstroken krijgen,

we ook niet weten wat te vorderen. Maar gelukkig heeft ook de FNV hier een oplossing voor, de \"loon-berekennaar\". De beste man weet tot op

de cent te berekenen wat er nog open staat, lang leve de FNV!!



Dus na in totaal 7 maanden (in oktober begon het gedonder) staan wij op het punt de gerechtsdeurwaarder met het vonnis in de hand bij de beste

man langs te sturen, om het laatste deel te incasseren of beslag te laten leggen op open staande facturen bij opdrachtgevers. Van enkele ex-collega\'s

met wie ik nog goed contact heb, heb ik vernomen dat het bedrijf op volle toeren draait dus er zou wel degelijk geld binnen moeten komen. Maar ook

deze collega\'s krijgen niet of weinig betaald. Dit feit schept toch enige vermoedens.



Al met al ben ik toch blij dat het allemaal zo is gelopen, ik heb nu een goeie baan bij de overheid en krijg nu mn salaris netjes op tijd, en de oude groep

met wie je altijd hebt gewerkt is ondertussen ook opgestapt en bezig met het plannen van actie tegen deze man. Want ook zei hebben nog

behoorlijk wat salaris tegoed. Er zijn mensen bij die dankzij deze man een lening bij de bank of sommigen zelfs bij hun kinderen af hebben moeten sluiten

om hun hypotheek te betalen. Wanneer je deze man hierop aanspreekt gaat hij in de slachtofferrol zitten en zegt \"ja ik moet ook steeds achter het geld aan, want

mn klanten betalen niet\". Ondanks het feit dat de beste man niet kan en/of wil betalen blijft hij nieuw personeel aannemen en dus steeds meer mensen mee

trekken in zij eigen ondergang. Helaas mag ik de naam van het bedrijf en dergelijke niet noemen, maar ik zou het eigenlijk wat graag willen al was het alleen maar

om te voorkomen dat hij nog meer mensen in de problemen helpt.



Maar goed, het is nu dus nog een kwestie van tijd, of hij gaat netjes betalen of zijn faillissement zal worden aangevraagd.

enrico1972

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 201
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 6 juli 2011, 15:00 »
 Beste Friesland Security en zijn/haar collega\'s,



Wat hier gebeurd er van uitgaande dat het verhaal waar is dan is dat gewoon schokkend en associaal.



Jullie kunnen de volgende stappen nemen:

Bel Meld Misdaad anoniem en doe een melding voor de FIOD-ECD onderdeel van de Belastingdienst.

Vermeld dat je het vermoeden hebt van Fraude en Belastingontduiking van je werkgever.

Vermeld ook dat je werkgever weigerd om loonstroken te verstrekken hier zal de Belastingdienst zeker interesse in hebben

omdat dit mogelijk kan aantonen dat hij Fraude pleegt en/of belastingontduikt.



Uitleg over de FIOD-ECD vind je op www.belastingdienst.nl

Folder van FIOD-ECD vind je op download.belastingdienst.nl

Partners van Meld Misdaad Anoniem www.meldmisdaadanoniem.nl



Verder adviseer ik jullie om contact op te nemen met het UWV / CWI bij jou in de buurt om na te gaan of er in hun systeem bekend

is of je werkgever je heeft aangemeld als werknemer en dus ook netjes de premies afdraagt.

Mocht dit niet het geval zijn dan kan het UWV / CWI ook een onderzoek starten en maatregelen nemen mogelijk zelfs in

samenwerking met de Belastingdienst zodat de zaken gebundeld kunnen worden.



Verplichting omtrent verstrekken van loonstrook vind je hier www.wetboek-online.nl



Verder wens ik jullie heel veel sterkte om het geld te krijgen waar je recht op hebt. Je hebt er tenslotte voor gewerkt.

En wat mij betreft mag je de naam wel bekend maken van deze schoft liefst met link naar de uitspraak van de rechtszaak.

Dit soort figuren mogen wat mij betreft publiekelijk aan de schandpaal genageld worden om andere te beschermen.
In dit land dient u de wet te kennen en deze na te leven. Houd u zich hier niet aan, dan weet u ook wat de risico's zullen zijn.

alarm

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Credex Alarm Systems
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 7 juli 2011, 13:39 »
 Beste Enrico,



aller eerst dank voor je reactie!

Je noemt in je reactie een aantal interessante dingen.

Hier zal ik eens goed naar kijken en waarschijnlijk actie op ondernemen.



Ik zou de gegevens van dit bedrijf ook graag bekend maken, alleen is dat op \"dit moment\"

niet goed voor de zaak die ik tegen hem heb lopen.



groeten Friesland security

jeroen

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #3 Gepost op: zondag 30 oktober 2011, 12:53 »
Beste Friesland,

Ik ben sinds korte tijd bij een werkgever terecht gekomen waarover nu tijdens werkzaamheden van ex-werknemers van dit bedrijf dezelfde verhalen hoor. Ik ben benieuwd of we het over het zelfde bedrijf hebben. Komt dit bedrijf uit de buurt van Rotterdam? Ik hoop dat je mij op de hoogte wil stellen, want mogelijk moet ik daar zo snel mogelijk weg.

groet,

Een ongeruste werknemer

friesland security

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 8 november 2011, 15:19 »
Hey Jeroen,

nee dit bedrijf komt niet uit Rotterdam......helaas kan ik niet zeggen hoe het bedrijf wel heet, dit in verband met de
nog steeds niet afgehandelde zaken.

Nog steeds heeft dit bedrijf de door de rechter opgelegde geldbedragen niet betaald, hier is nu een gerechtsdeurwaarder
mee bezig, dus misschien ben ik na een jaar eindelijk van deze mensen af..

Maar als je je geld niet krijgt, of je hebt ernstige vermoedens dat er dingen niet kloppen, kan ik alleen maar zeggen: zorg dat je daar zo snel mogelijk weg komt, voordat je er te diep in zit en het achterstallige salaris te groot wordt.
Hier ben ik de fout in gegaan, ik heb te lang gewacht met alle gevolgen van dien, rechtzaken etc.
Deze heb ik wel gewonnen, maar zoals ik al zei, nu bijna een jaar later is nog al het geld niet binnen..ik hoop dat je lid bent van een vakbond? Deze hebben mij zeer goed geholpen..

Al vind ik trouwens dat er ook een zwarte lijst van bedrijven moet komen, net zoals er nu ook al een is voor beveiligers...want deze bedrijven maken je kapot, ze denken alleen aan hun zelf..
Een paar ex-collega\'s wie al meer dan 8 jaar voor deze man werken worden nu op straat gezet met belachelijke salaris achterstanden..

Maar goed, Jeroen succes en maak dat je wegkomt!!

jeroen

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 8 november 2011, 18:46 »
Bedankt voor je reactie. De ontwikkelingen hebben zich inmiddels in rap tempo voortgezet.

Werkgever stuurde mij naar het noorden van het land voor werkzaamheden. Woon zelf in het westen. In eerste instantie voor 4 nachtdiensten van 11 uur. Mijn contract is 32 uur per week maar a la, ik was bereid te gaan. Overnachting bleek slecht geregeld. In een huisje met 6 collega´s waarvan een aantal in de dagdienst. Hierdoor zouden nachtdiensten en dagdiensten hinder van elkaar ondervinden, maar a la, ik deed  het. Catering zou geregeld zijn. Wat bleek, slecht de dagdienst werd gecaterd, nachtdienst was niets voor geregeld. Collega van de dagdienst heeft zelf eten gehaald voor nachtdienstcollega´s. Helaas waren er alleen nog salade´s voorradig, dus erg karig om 11.00 uur op te werken in de nacht.
Op de plant kreeg ik het rooster te zien. Ik bleek 6 nachten ingeroosterd, dan 1 dag vrij, dan weer 6 nachtdiensten, dan 1 dag vrij, 6 dagdiensten enz. Tot aan kerstmis. Reistijd voor mij van plant naar huis is ong 3 uur, dus je snapt het wel. Ook was mijn salaris nog niet overgemaakt (31 okt.) Dit overschreed zozeer mijn grenzen dat ik bij de plant alles geregeld heb en snachts naar huis ben vertrokken.
Volgende dag heeft werkgever mij ontslagen per email.

Gelukkig heb ik via mijn ouders rechtsbijstand kunnen inschakelen. Jurist is er voortvarend ingedoken. Zij heeft hem gesommeerd te betalen, morgen brengt ze de zaak naar de kantonrechter. Ik snap dat mijn salaris dan nog steeds niet binnen zal zijn maar gelukkig betreft het slechts 1 gewerkte maand en 1 maandag opzegtermijn waar werkgever zich aan moet houden.

Ik ben het met je eens dat er een zwarte lijst moet komen. Er is mij zeer veel moois beloofd maar niets van waar gemaakt. Zelfs de bedrijfskleding die besteld zou worden voor mij is nooit binnengekomen. Je blijkft dus ook nog zitten met een soort kater.
Vakbonden zouden misschien ook wel iets kunnen organiseren door een soort meldpunt in te stellen. Deze lui maken je inderdaad kapot als ze de kans krijgen. Een van de oudere werknemers aldaar zit er ook diep in. Werkt meer dan 200 uur per maand en kan niet eens zijn telefoonrekening betalen. De turkse collega die ingeschakeld werd toen ik vertrok van de plant had al een dagdienst gedraaid. Kortom dit zijn slavendrijvers.

Ik hoop dat jouw ex collega\'s nog wat van hun geld terug zien. Is het hen bekend dat het UWV hun behulpzaam kan zijn als er sprake is van faillisement?
Ik wens jou veel sterke en zelf ga ik op zoek naar een nieuwe werkgever.

groet,

Jeroen

friesland security

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
    • Bekijk profiel
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #6 Gepost op: woensdag 9 november 2011, 14:29 »
Hey Jeroen,

Zo te horen heb je er goed aan gedaan om je spullen te pakken en te vertrekken...
Moet ik wel eerlijk zeggen dat veel werken zoals jij beschreef, ook al mag het niet volgens de arbo, soms best lekker is..
als de werkgever betaald tenminste, want met zoveel reistijd, reiskosten, verblijfsvergoeding uren en toeslagen  met al die nachtdiensten zul je een flink maandsalaris hebben.....

Misschien moeten de beveiligers uit Nederland maar eens in actie komen, want hoe kan het dat werkgevers gezamenlijk een
\"zwarte lijst\" van werknemers bij mogen houden? Want beste Jeroen ik durf te wedden dat jij daar nu ook op staat....mits je ex-werkgever is aangesloten bij de VPB......Dat er op zo\'n lijst mensen worden gezet die tijdens de dienst dingen uitspoken wie bij de wet verboden zijn kan ik mij voorstellen maar is nog steeds discutabel.. Aangezien je in Nederland niet mag werken in de beveiliging wanneer je een strafblad hebt....dus waarom is er eigenlijk zo\'n lijst?

Een \"zwarte lijst\" met daarop werkgevers die lak hebben aan de CAO en overige regels, die moeten ze erop zetten!! Want deze mensen maken letterlijk levens van hun personeel en daarbij de gezinnen kapot!! Nu is dit bij mij gelukkig niet gebeurt, maar ik heb er wel voor moeten vechten om mn geld te krijgen, heb ik nog niet alles maar wel bijna..

Maar goed Jeroen, mn ouwe collega\'s hebben een achterstand of ze weten of ze bij het UWV terecht kunnen ingeval van faillissement weet ik niet.
Ik weet dat het UWV tot maximaal drie maanden achterstallig salaris uitbetaald, maar dit moeten ze zelf maar uitzoeken, aangezien ze collega\'s wie wel tegen deze man ingingen niet steunden, eerder tegen werkten.....terwijl ze zelf ook niet betaald werden..onbegrijpelijk eigenlijk...Het is zelfs zo dat toen ik voor het eerst een bericht plaatste op deze website, er direct door een van deze ex collega contact opgenomen is met de ex werkgever met het verhaal \"hij heeft alles over je op internet gezet\".
Waarop ik dus de vraag kreeg van mn advocaat van de FNV: \"wat heb je nu gedaan? je ex werkgever is de duivels\". (haha)

Aangezien ik geen namen van bedrijven en personeel heb genoemd was er niks aan de hand, had ik het wel gedaan was er waarschijnlijk nog niks aan de hand omdat het allemaal op waarheid is gebaseerd en dus geen laster.....maar goed, dit is een van de redenen waarom ze het zelf uit mogen zoeken...

Jeroen ik wens je veel succes! Wanneer je deze man voor de rechter hebt, probeer dan via je advocaat uiterste betalingsdata in het vonnis te laten zetten. Dit heeft een ouwe collega (die mij wel steunde) ook gedaan en dit werkte perfect!!! Kijk nog even goed in je CAO want er zijn veel dingen die een werkgever moet betalen en vaak laten ze heel veel vergoedingen achterwege....bv maaltijd vergoeding wanneer je ergens \"moet\"verblijven....geloof iets van 8,- per maaltijd...


groetjes friesland security

jeroen

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: update: CAO/Salaris/Rechter
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 1 december 2011, 19:23 »
Beste Friesland,

Dinsdag bij de kantonrechter geweest. Werkgever kwam niet opdagen. Natuulijk heb ik mijn vordering toegewezen gekregen. Iemand ontslaan in zijn proeftijd als je geen proeftijd hebt in je arbeidsovereenkomst is natuurlijk onmogelijk. Ik begrijp nog steeds niet dat de werkgever dit niet kon inzien. Hij krijgt nu nog veel meer kosten dan wanneer hij akkoord was gegaan met het voorstel van mijn advocaat. Geweldige dame via SRK rechtsbestand verzekering. Ik kan iedereen niet genoeg aanraden om ook een rechtsbijstand te nemen. Voor de kosten kun je het eigenlijk niet laten.

De werkgever heeft nog steeds mijn salaris van oktober (en nu ook van november) nog niet betaald. Mijn advocaat heeft daarom aan werkgever nogmaals voorgesteld om mij  tot 31 december in dienst te houden, mijn salaris te betalen, inderdaad met deadline, en dan de arbeidsovereenkomst te beeindigen. Dit om nog hogere kosten voor hem te besparen en ervoor te zorgen dat ik snel mijn salaris heb. Wanneer er een deurwaarder aan te pas moet gaan komen zal het allemaal nog langer gaan duren ook al heeft de rechter  mij in het gelijk gesteld, geld binnen krijgen kost ook veel tijd. Bovendien moet hij nu rente betalen en extra kosten omdat hij mijn salaris niet op tijd betaald heeft.
Dit was allemaal niet nodig geweest als werkgever zich aan de gemaakte afspraken had gehouden. Ik had leuke collega\'s, het werk was prima en mijn salaris ook niet slecht. Ik had me zeer willen inzetten.
Blijkbaar heeft hij het licht gezien want hij heeft laten weten akkoord te gaan met mijn voorstel.
 
Ik heb al gesolliciteerd en kan wel weer een andere werkgever vinden. Hopelijk eind goed al goed en ik ga kijk met  goede moed uit naar de feestdagen. Ik hoop dat het voor jou ook goed afloopt en dat dit soort werkgevers tot inzicht komen dat je zo niet met je werknemers kunt omgaan.

groet,

Jeroen