Auteur Topic: eerste stappen ats2000  (gelezen 9358 keer)

denny

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
eerste stappen ats2000
« Gepost op: zaterdag 3 september 2011, 21:58 »
Goedendag,
Ik heb een ATS2000 centrale opgehangen en heb een mega boekwerk op internet gevonden voor het programmeren ervan.
Alleen dit boekwerk gaat er schijnbaar vanuit dat je al veel verstand hebt van de centrales want ik begrijp er niks van.

Weet iemand waar ik een simpel stappenplan kan vinden voor deze centrale met wat uitleg erin?

Even voor de duidelijkheid:
Ik heb nu 1 pir aangesloten bij de ingang.
nu ga ik naar het installateursmenu, ga naar 1 ingangen, geef de pir het naampje 150 (entree) type 3 (in/uitloop) en gebied 1
daarna ging ik naar 2 gebieden en geef daar bij gebied 1 aan een in en uitlooptijd a 30 sec.

Als ik nu het alarm aan zet dan geeft hij direct een alarm op beweging van de pir? Geen uitlooptijd dus.
Tevens staat als je het alarm uit hebt gezet nog steeds in het beeldscherm alarm in s1? (de sirene heb ik ook nog niet aangesloten anders worden de buren gek)

Wie kan mij helpen aub??
Ik hoef geen ingewikkelde dingen in het alarm enkelt 1 pir bij de ingang met een in en uitloop tijd en een paar pirren verder in huis die gewoon direct alarm geven. Maar krijg nu alleen de tijd en datum goed en verder lijkt het maar niet te lukken...

MHo

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 448
    • Bekijk profiel
  • Functie: Service Engineer
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #1 Gepost op: zondag 4 september 2011, 06:31 »
Ten eerste is er al wat niet goed aangesloten, want s1 betekent sabotage in ingang 1!

Verder staan er na mijn weten geen verkorte handleidingen op inet?

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #2 Gepost op: zondag 4 september 2011, 08:53 »
ja, je hebt iets niet goed aangesloten. S1 moet je weg zien te krijgen. probeer tevens eens zonetype 13 in/uit geen in controle. dan hoef je niet stil te staan bij het inschakelen.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

denny

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #3 Gepost op: zondag 4 september 2011, 11:30 »
bedankt voor de antwoorden, dan begrijp ik 1 ding niet.
Ik heb die ene pir aangesloten op alleen de 2 alarmingangen met in serie de weerstand.
De tamper heb ik niet aangesloten, als ik stil blijf staan gebeurt er niks maar zodra ik beweeg springt hij in \"alarm in s1\".

Als ik er nog een weerstand bij set paralel over de contacten dan geeft hij bij rust niks meer aan maar zodra je hem aanzet geeft ie verstoord in 1 en kan hij niet aan?

EDIT: verstoord doet hij ook niet meer doordat ik het type gewijzigd heb naar 13.

Nu hoor ik alleen een serie piepjes als die aan gaat en daarna gaat ie direct in alarm?

EDIT2: Ik heb het! :-)
de weerstand in paralel moet na de weerstand in serie. Hij doet het.
Bedankt voor het in de goede richting duwen.:)-D

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #4 Gepost op: zondag 4 september 2011, 18:12 »
LES 1!!! Sluit het spul goed aan.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

hansie

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #5 Gepost op: zondag 4 september 2011, 21:08 »
les 2:   Beveiligen is een VAK  !!! , geen hobby.

denny

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 6 september 2011, 19:12 »
les 3 als je geen geld hebt om iemand in te huren moet je toch ergens beginnen.
alleen stom dat je nergens handleidingen in lekentaal kan vinden.
toch bedankt mannen!!

sebas

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #7 Gepost op: maandag 12 september 2011, 20:30 »
les 4

tuurlijk is er niks te vinden in lekentaal
denk je dat we allemaal cursusen volgen omdat we toch niks beter te doen hebben

Ronald-42

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 13 september 2011, 19:19 »
Men neme het rode draadje, tenzij u blauw als plus gebruikt dan het blauwe draadje en sluit deze aan op het contact gemerkt met het \"+\" teken. Indien U blauw als min heeft gebruikt kan het aansluiten op deze klem onherstelbare schade toe brengen aan uw apparatuur. Mocht U hem als min hebben gebruikt, maar daar kunt u ook een witte voor nemen dan moet u deze aansluiten op het contact gemerkt met het \"-\" teken. Mocht u beide draden op dezelfde klem hebben aangesloten dan zal u installatie niet naar verwachting functioneren maar er zal ook niets defect zijn geraakt.


Zoiets??

Nee ff serieus zelfs voor ervaren installateurs, waar ik mijzelf toch wel tot kan rekenen is het een crime om een centrale aan te pakken die je nog niet kent. Daar zijn dus idd cursussen voor en geloof mij na een dag gewauel door zo\'n kerel (zijn helaas altijd mannen) weet je vaak, met een beetje geluk, 20% van de mogelijkheden. De bassis dingen zeg maar. Kan je nagaan dat een leken handleiding een immens boekwerk zou worden.

Maar indien je wat wilt weten kun je het altijd vragen wellicht is er iemand die kan/wil antwoorden. Het maakt mij niet uit dat u een \"leek\" bent maar ik ken de ATS (nog) niet dus kan ik u waarschijnlijk niet veel verer helpen.

Suc6, Ronald

derartz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #9 Gepost op: zaterdag 8 oktober 2011, 00:31 »
Citaat van: hansie

les 2:   Beveiligen is een VAK  !!! , geen hobby.


jaja hansie... hier ben ik het dus niet mee eens. iedereen die de documentatie goed bestudeerd en een basis achtergrond (serie, parallel schakelen) heeft van elektrotechniek kan aritich panelen installeren. inderdaad zonder de documentatie en dit rustig op je in laten komen gaat het indaderdaad niet lukken, maar om voor woonhuizen basisinstallaties aan te leggen hoef je echt geen diplomas te hebben hoor en daar gaat het hier over in dit topic.

wel ben ik het met je eens dan denny beter de install manual had moeten lezen, dan had hij namelijk geen sabo storing gehad

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #10 Gepost op: zaterdag 8 oktober 2011, 23:13 »
Volgens mij gaan we in een discussie belanden waar we niet uitkomen. een basisinstallatie aanleggen in een woonhuis is niet per definitie \"beveiligen\".  Als ik weet hoe een stopcontact er uitziet, ben ik dan elektricien?

Als ik weet hoe een spuit eruit ziet ben ik dan dokter?

Beveiligen is echt wel een apart vak, meegerekend dat je het goed doet, en alle risico\'s en maatregelen op elkaar afstemt.

Denk daar nog maar eens over na.
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.

derartz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #11 Gepost op: zondag 9 oktober 2011, 02:29 »
ik ben van mening veranderd. Hansie geeft aan dat beveiliging een vak is, maar in dit topic ging het over een simpele installatie waarin een pir gewoon niet goed aangesloten was. Of je een woonhuis installatie nu gelijk zwaar beveiligde installatie kunt noemen....  er is veel van te zeggen natuurlijk. maar om nog even terug te komen op jullie verhaal... het lijkt me inderdaad slim om voor grotere installatie wat opleidingen gedaan te hebben, gezien het feit dat daar wat meer bij komt kijken dan 2 pirren en 3 contacten...

Dus als het je op die manier bekijkt ... ja beveiliging is een vak idd

Pietje22589

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 468
    • Bekijk profiel
Re: eerste stappen ats2000
« Reactie #12 Gepost op: maandag 10 oktober 2011, 18:00 »
Mooi. :)-D
Luisteren betekent voor velen: wachten totdat de
ander is uitgesproken.