Auteur Topic: 10-uurs nachtdiensten  (gelezen 20492 keer)

De Scooz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
10-uurs nachtdiensten
« Gepost op: dinsdag 14 februari 2012, 20:10 »
Zou wel een willen weten hoe het zit met 10-uurs nachtdiensten. Vorig jaar heeft Trigion hiervoor dispensatie gekregen, maar die liep op 01-01-2012 af, en intussen gaan die 10-uurs nachtdiensten gewoon door. Staat Trigion hierdoor boven de wet, en kunnen (CAO) afspraken met bonden en arbeidsinspectie zo gemakkelijk worden gepasseerd? Beginnen andere bedrijven straks ook met hun eigen invullingen qua arbeidstijden? Wij , de werknemers, moeten ons aan de regels houden, maar dat geldt toch ook voor de werkgevers?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 14 februari 2012, 20:37 »
De Unie heeft op 12 januari hierover al gepubliceerd:

http://www.uniesecurity.nl/Nieuws/tabid/561/articleType/ArticleView/articleId/1157/Kort-nieuws-dus.aspx

\"Trigion COA
 
In de cao Particuliere Beveiliging is bepaald dat de lengte van nachtdiensten maximaal 9 uur mag zijn. Trigion heeft vorig jaar aan cao-partijen dispensatie gevraagd, en gekregen, om tien uurs nachtdiensten te mogen inroosteren. Deze dispensatie liep af op 31 december 2011. Trigion heeft inmiddels een nieuw dispensatie verzoek ingediend dat in de eerste vergadering van het Sociaal Fonds Particuliere Beveiliging besproken zal worden. De Unie Security heeft Trigion laten weten dat het bedrijf zich in de tussentijd aan de cao moet houden, wat betekent dat de lengte van nachtdiensten maximaal 9 uur mag zijn. Ook hebben wij aangegeven dat wij het dispensatieverzoek voor zullen leggen aan onze Trigion-leden die bij de COA werkzaam zijn. Pas als zij akkoord gaan, zal De Unie Security instemming verlenen. Wordt vervolgd!\"


Maar we zijn dus inmiddels een maand verder, en als ik jouw goed beluister dan doet Trigion net alsof haar neus bloed en blijft dus kennelijk 10 uurs nachtdiensten inplannen. En hoewel de Unie er kennelijk al een maand van op de hoogte is, wordt er verder geen vervolg gegeven . We hebben het hier dus over een bedrijf wat meedoet an de CAO onderhandelingen, maar kennelijk is het maken van afspraken makkelijker als je aan die afspraken houden.  

Overigens heeft de arbeidsinspectie hier helemaal niets mee te maken. Het is een CAO afspraak, de arbeidsinspectie controleert alleen of de ATW nageleefd wordt. Ik zou zeggen, bel de Unie maar eens op, want dat is de manier waarop Maarten het liefst communiceert. Ik vraag mij trouwens af wat de Unie hier verder aan gaat doen, want als ik het goed heb begrepen controleert zelfs het controleorgaan niet op arbeidstijden. Ik vraag mij af, wanneer de vakbonden zich nu eens gaan realiseren dat bij het maken van afspraken ook een doeltreffende manier hoort waarop er op (alle) afspraken gecontroleerd en gehandhaaft wordt. Als zelfs een bedrijf, wat zelf aan de onderhandelingstafel zit de afspraken niet nakomt, waarom zouden andere bedrijven die niet aan de onderhandelingstafel zitten, zich daar wel aan houden?
 
Overigens snap ik niet waarom er dispensatie was gegeven? Want er mag alleen van de CAO worden afgeweken wanneer dat in het voordeel is van de werknemers. Als 10 uurs nachtdiensten een voordeel zijn, waarom leg je dan vast dat het maximaal 9 uur mag zijn en mag dat alleen met dispensatie 10 uur zijn? En als het niet in het voordeel van de werknemers is, waarom geef je dan dispensatie?

En verder geeft de Unie aan, dat het dispensatieverzoek ook aan de leden die bij het COA werken voorgelegd gaat worden en dat deze akkoord moeten gaan. Maar bedoelen zij daarmee dat de meerderheid voor moet stemmen, en dat dan de leden die tegen zijn, en de niet-leden, dan maar gewoon de 10 uurs diensten moeten slikken?

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 16 februari 2012, 16:18 »
Inmiddels hebben wij namens enkele leden bij Trigion het bedrijf  laten weten dat het toepassen van 10 uurs nachtdiensten een opzettelijke overtreding van de cao is. Wij hadden Trigion immers laten weten dat de dispensatie verlopen was. Uiteraard hebben wij Trigion, dat moet in het kader van zorgvuldigheid, om een reactie gevraagd.

Wij zullen de kosten die wij maken voor onze leden die dit recht willen zetten op de werkgever verhalen. Aanstaande maandag wordt dispensatieverzoek behandeld in bestuur SFPB. Het is geen geheim dat De Unie dit aan de betrokken leden ter goedkeuring zal voorleggen. Er mag overigens inderdaad alleen van cao worden afgeweken als dit in het voordeel van werknemer is. Er kan alleen ten nadele van cao worden afgeweken als cao-partijen dit goedkeuren, dit heet dispensatie of motivering.

Voorts communiceert Maarten niet alleen per telefoon maar ook via de website, e-mail, Twitter, pamfletten en Facebook. Op de Facbookpagina staan al onze berichten en daar kan ook gereageerd worden. De reactiebutton op de website wordt dit voorjaar hopelijk operationeel. Maar misschien ben ik ouderwets omdat ik direct contact met leden op prijs stel. Een gesprek is toch heel anders dan communiatie via de mail of Social Media. En van veel leden begrijp ik dat zij het persoonlijke contact juist zo op prijs stellen!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 16 februari 2012, 18:06 »
Wat betreft de communicatie. Natuurlijk is persoonlijk contact erg belangrijk, maar dit betreft een grote groep werknemers, en zij er wellicht ook andere werknemers, die met 10 uur nachtdiensten geconfronteerd worden. Jullie hebben er voor gelukkig voor gekozen om dit op jullie website te puvliceren, dan lijk het mij ook logisch dat jullie via de website verder blijven communiceren.

Wat alleen zo jammer is dat jullie er dan pas vervolg aan geven (en dan bedoel ik wat betreft de communicatie), wanneer er om gevraagd wordt, terwijl je in het artikel er bij zet \"wordt vervolgd\" Weliswaar niet met een datum, maar na een maand lijkt het mij tocg wel logisch dat er iets te melden valt. En zelfs als er niets te melden valt, dan kan je dat ook gewoon toch even aangeven? Dus ja, jullie hebben op het gebied van communicatie nog veel te leren, alleen het kwartje valt nog steeds niet.....

Hls-m

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 63
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 18 februari 2012, 20:19 »
Op onze Facebookpagina (www.facebook.nl/vakbondvanbeveiligers) staat sinds vandaag artikel over 10 uurs-nachtdiensten op COA locaties Trigion. Komt zsm ook op website www.uniesecurity.nl.

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 23 februari 2012, 21:57 »
Ik snap eigenlijk niet waarom er moeilijk gedaan word. Vandaag de dag mag je blij zijn dat je uberhaubt werk hebt dus als ik 10 uurs diensten mag draaien neem ik die meteen aan zonder dat ik me ook maar een moment zorgen maak of het dispensieerd is. Sterker nog ik draai met enige regelmaat 12 uurs of langer. Hoe meer uren hoe beter.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 23 februari 2012, 22:41 »
Dat is dus precies het probleem in deze branche. Iedereen houdt er zo zijn eigen waarden en normen op na. Dit soort regels is er o.a. ter bescherming van de gezondheid van werknemers. Onder jouw naam staat 'veiligheid voor alles', maar dat jij die veiligheid zelf in gevaar brengt door onverantwoord lange diensten te draaien, dat kan jouw kennelijk helemaal niets schelen.

Daarnaast is het ook nog eens oneerlijke concurrentie, want  bedrijven die zich wel netjes aan de regels willen houden worden op deze manier makkelijker buitenspel gezet.

En waar houdt het dan op? Want als een werkgever jouw niet conform de CAO uitbetaald, kan dat jouw ook niet schelen, en ben je dan ook nog steeds blij dat je een baan hebt? Of spreek jij je werkgever dan wel aan?

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #7 Gepost op: zondag 18 maart 2012, 14:44 »
Bij lange diensten krijg ik er naast de reguliere toeslagen netjes een extraatje bij. Daar komt bij dat sommige mensen het wel aankunnen 12 uurs diensten te draaien, en anderen weer niet. Die moeten het lekker bij 8 uur of minder houden en laat de zware diensten maar aan anderen over die het wel aankunnen. Ik snap ook niet dat je zegt dat ik de veiligheid in gevaar breng, je kent me niet eens en weet zeker niet wat fysiek en mentaal mijn max is?! Zeker in de persoons en evenementen beveiliging is het normaal dat er lange diensten tussen zitten, maar er is een verschil tussen 12 uur op een bouwput zitten jezelf te vervelen en 12 uur actief bezig zijn met je op.

« Laatst bewerkt op: zondag 18 maart 2012, 14:47 door David »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #8 Gepost op: zondag 18 maart 2012, 23:37 »
Of ik je ken of niet doet niet ter zake. Er is een ATW en daarnaast zijn er spelregels afgesproken in de CAO. Daar dienen zowel werkgevers en werknemers zich aan te houden. Ik vind het onbegrijpelijk dat mensen die in de beveiliiging werkzaam zijn, waar het de bedoeling is anderen aan te spreken op het naleven van wet en regelgeving, vaak zo makkelijk de wet en regelgeving waar zij zich zelf aan zouden moeten houden, naast zich neerleggen....

Overigens bevinden jullie je daarmee in 'goed' gezelschap. Bij de politie, die de wet, en dus ook de ATW, moeten handhaven, word de ATW ook massaal overtreden

http://nos.nl/artikel/343450-politie-overtreedt-arbeidstijdenwet.html

En de oplossing die de Minister voorstelt is briljant, hij wil namelijk de wet gaan aanpassen.
« Laatst bewerkt op: zondag 18 maart 2012, 23:42 door Planner »

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #9 Gepost op: maandag 19 maart 2012, 09:42 »
Die regelgeving is bedoeld om werknemers te beschermen, echter als het de keuze van de werknemer zelf is, moet het toch geen probleem zijn vind ik. Het word mij nooit opgelegt dat ik 12 uurs diensten MOET draaien, het word mij altijd netjes gevraagd.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #10 Gepost op: maandag 19 maart 2012, 11:28 »
Ik moet planner hierin gelijk geven, het verbaast mij ook dat er heel makkelijk gedacht wordt over ATW overtredingen.
In bepaalde nood situaties moet je soms idd een overtreding maken, maar dit moet een uitzondering zijn.
En ik begrijp dat ze het netjes vragen, dat zal wel moeten. Ook al is het jou eigen keuze, sommige mensen moet je tegen hunzelf in bescherming nemen. Vroeg of laat breekt het je op.
Verder zou je kunnen stellen dat die langere diensten, als ze structureel vaak voorkomen, ook gedaan kunnen worden door een extra persoon in dienst te nemen. In deze tijden makkelijk gezegd voor een bedrijf, maar het is ook weer iemand aan een baan helpen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #11 Gepost op: maandag 19 maart 2012, 11:32 »
echter als het de keuze van de werknemer zelf is, moet het toch geen probleem zijn vind ik.

En daarmee rechtvaardig jij dat de wet en/of cao regels overtreden mogen worden?

Het word mij nooit opgelegt dat ik 12 uurs diensten MOET draaien, het word mij altijd netjes gevraagd.

En als jij het niet wilt, dan vragen ze het aan iemand anders, en er zijn altijd collega's als jouw te vinden. Jij ervaart het niet als een verplichting, maar iemand die het niet wilt wordt op deze manier in een lastige situatie geplaatst. Wat als er collega's zijn met een contract voor bepaalde tijd, waarvan er 1 deze diensten consequent weigert en de anderen niet. Wiens contract wordt dan waarschijnlijk als eerste niet verlengd?

Probeer zaken ook eens vanuit een ander gezichtspunt te benaderen, dat kan soms heel verfrissend werken....
« Laatst bewerkt op: maandag 19 maart 2012, 11:42 door Planner »

Johan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 46
  • EHBO, mijn lust en mijn leven,
    • Bekijk profiel
    • ehboforum.nl
  • Bedrijf: Nog zoekend naar vast werk.
  • Functie: Evenementen beveiliger.
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 20 maart 2012, 00:19 »
@David

Volgens mij behoort een werkgever als dit overwerk met regelmaat gebeurt dus toestemming te hebben.
Wanneer dit niet het geval is hoop ik dat je werkgever goed kan sjoemelen met de arbeidsuren, want mocht jou iets overkomen in de overuren tijd, dan hebben jullie bijden heel wat verantwoording af te leggen, en heel wat rekeningen te betalen.

David

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 28
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012, 10:19 »
Beetje late reactie, maar goed.

Voor zover ik weet word er niet gesjoemeld met de arbeidsuren, daar ik die zelf kan inzien. Heel sporadisch word er uit nood (bijvoorbeeld bij ziekte van een collega, waardoor ik bijv 2 diensten achter elkaar moet draaien) uren een dag later opgeschreven, maar dit gebeurd nagenoeg nooit en altijd in goed overleg.

@ Planner, dat gebeurd dus niet. We zijn een "klein" bedrijf waar iedereen wel eens de ander wil indekken door wat meer uren te nemen. Alles word eerlijk verdeeld en niemand doet er moeilijk over.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 10-uurs nachtdiensten
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 30 maart 2012, 16:08 »
Beetje late reactie, maar goed.

Voor zover ik weet word er niet gesjoemeld met de arbeidsuren, daar ik die zelf kan inzien. Heel sporadisch word er uit nood (bijvoorbeeld bij ziekte van een collega, waardoor ik bijv 2 diensten achter elkaar moet draaien) uren een dag later opgeschreven, maar dit gebeurd nagenoeg nooit en altijd in goed overleg.
Dubbele dienst? En hoe zit het dan met de ATW? Ik snap heel goed (ik zou zeggen als geen ander!) dat het voor een klein bedrijf moeilijk is om de planning rond te breien. Maar dat betekend niet dat je daarmee zomaar even de ATW mag overtreden. En dat dan vervolgens ook nog te verbloemen voor eventuele inspecties door de arbeidsinspectie door de uren op een andere dag te boeken!!!) En krijgen jullie dan over de uren boven de 9 uur per dienst 2 x overwerktoeslag? 1 x omdat het overuren zijn (als dat het geval is) en de 2x keer omdat het meer dan 9 uur per dienst is?

@ Planner, dat gebeurd dus niet. We zijn een "klein" bedrijf waar iedereen wel eens de ander wil indekken door wat meer uren te nemen. Alles word eerlijk verdeeld en niemand doet er moeilijk over.

Je begrijpt het dus niet. Wat nu als er een nieuwe collega komt die het wel een probleem vind? Deze wordt dan dus min of meer gedwongen hier ook aan mee te doen, want anders kan je op je vingers natellen wie het eerste het kind van de rekening is!