Auteur Topic: 160 urige contracten  (gelezen 18159 keer)

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: 160 urige contracten
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 11:26 »
Ik vind het wel een interessante ontwikkeling wat ik als een proef proces beschouw en ook wat de uitspraak hiervan word.
Wel hoop ik dat het woord zelf rechtsgang niet alleen maar een luchtbel is.

Dit staat los wat ik ervan vind ( kans of kansloos )
 

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: 160 urige contracten
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 11:26 »
Zorg voor de krediet verlener? Vertaal je jaar inkomen naar maanden want dan heb je voor de bank meer knaken per maand en werkt wat overtuigender. 

Schoph0nd

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 89
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 30 november 2013, 13:32 »
Dacht je dat een rechter een door de minister algemeen verbindend verklaarde CAO ongeldig gaat verklaren?
Het zal niet de eerste keer zijn dat een minister beleid moet herzien.
Vergeet niet dat er nog allerlei rechten zitten bij collega's die onder overnames vielen.
We weten het allemaal niet en zullen moeten afwachten.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #18 Gepost op: zondag 1 december 2013, 01:21 »
We weten het allemaal niet en zullen moeten afwachten.

Precies. Alleen acht ik de kans groot dat we kunnen wachten tot Sint Juttemis, want de ervaring leert  dit soort initiatieven vaak een stille dood sterft....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #19 Gepost op: zondag 1 december 2013, 01:35 »
Onze denkwijze en zienswijze is wellicht heel anders dan vanuit de werkgevers, heel gechargeerd gesproken. Wij denken van uit ons zelf, in arbeidsuren, als mens. Een bedrijf denkt niet zo en op accountant niveau al helemaal, ze denken in productiviteitsuren zoals bij machines op jaarbasis.

Inderdaad, dat is enigszins gechargeerd, maar wel juist. Om te bepalen hoeveel personeel (FTE) een bedrijf in dienst moet hebben, wordt er inderdaad gerekend in productieve uren.

Gebruikelijk in het bedrijfsleven werk je 48 productieweken x 40 uren of wel 1920 productie uren ( 52 weken - 4 weken vakantie) op jaarbasis. Dat komt overeen met 12 maanden x 160 arbeidsuren = 1920 uren.

In de branche denken ze daar echt anders over. De machine moet maximaal aan staan. Ofwel de tijd die je aan vakantie besteed (4 weken) zou eigenlijk qua productietijd gecompenseerd moeten worden. Nou gaan we even kijken of dat klopt. We nemen 13 x een loonperiode van 4 productie weken en laten de machine dan 160 uur draaien. Dus dan heb je 13 x 160 uren geeft 2080 productie uren minus 4 weken vakantie en dan kom je weer op 1920 uren echte productie uren.

Je zou dus kunnen zeggen dat de beveiliger dus eigenlijk meer productiever is dan mensen die werken in andere beroepen. Immers bij andere beroepen werken ze ook 1920 uren maar daar gaat nog eens 4 weken vakantie af.



Wat is dan het voordeel. Machines moet je aanschaffen, in productie nemen, af en toe upgraden, moeten storingsvrij en geruisloos draaien. Die moet je aan/uit kunnen zetten het liefst of iets harder laten draaien en meer productie draaien met het zelfde aantal machines wanneer dat mogelijk en nodig is. Uiteraard met zo min mogelijk onderhoud, zorg en investering gedurende de gebruiksjaren. Machines worden afgeschreven en dat worden medewerkers ook, want anders worden ze te duur.

Ik heb keihard de afrekeningen meegemaakt periodiek en kwam er een "snelle" calculatie pipo naar de vestiging om verhaal te halen en te adviseren hoe meer te knijpen. De unitmanagers werden daar gewoon op afgerekend. En weet je wat die gasten keihard aangaven. Elke medewerker dient na 5-7 jaar maximaal de organisatie uit te zijn of door te groeien naar een hogere functie (eigenlijk te zien als een grote revisie en een grote upgrade waardoor de machine nog even mee kan), gewoon afschrijf tijd zoals bij machines en niet meer en niet minder.

Ga nu zelf maar lekker nadenken en uitrekenen hoe het zit. Succes ermee.  >:D  :laugh:

Alleen kan ik jouw berekeningen niet volgen, en het is zeker niet de manier hoe ik Fte's bereken. Als je kijkt naar het afschaffen van de ADV in ruil voor de uurloonverhoging en de verlaging van het aantal fulltime uren, dan zie ik daar geen enkel verschil ontstaan als het gaat om productieve uren. 13 x 160 arbeidsuren - 13 x 8 ADV is volgens mij hetzelfde aantal productieve uren als 13 x 152 arbeidsuren. Waar het probleem van de verlaging van de fulltime norm dan ook uit bestaat is mij dan ook nog steeds onduidelijk?

Behalve vakantieuren, wat overigens (veel) meer uren zijn als 4 weken vakantie (je hebt namelijk 24 dagen vakantie en er komen elke jaar ook minimaal 6 extra dagen bij ivm doordeweekse feestdagen), zijn er nog veel meer inproductieve uren, zoals daar zijn ziekte, zorgverlof, buitengewoon verlof, opleidingsuren, etc.....

Overigens is het wel aardig dat jij dit zo benoemd. Want inderdaad, een bedrijf kijkt naar het aantal productie uren, en dus ook naar het aantal vakantie UREN en niet naar het aantal vakantie DAGEN. Dat is dus ook steeds wat ik roep als het gaat om het verlagen van het aantal vakantieuren omdat een vakantiedag van 8 naar 7,6 uur is gegaan en het aantal vakantiedagen gelijk is gebleven. En als je dus in uren gaat rekenen (wat bedrijven dus inderdaad doen), dan is dus opeens de productiviteit van een werknemer met 9,6 uur (en als je de extra vrije dagen mee gaat rekenen met nog een aantal uur extra) per jaar toegenomen, waar geen enkele vergoeding tegenover staat.

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: 160 urige contracten
« Reactie #20 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 08:34 »
... ;)....

peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: 160 urige contracten
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 08:53 »
ADV uren zijn naar ratio contract vorm, zover ik me kan herinneren is dan de formule contracturen gedeeld door het aantal werkdagen per periode ( 28 werkdagen dagen - 8 RV dagen = 20 dagen) . Dus 160 uur : 20 is dan idd 8 ADV uur per loonperiode. Maar als je andere uren hebt bijvoorbeeld 152 dan is de som 152 : 20 = 7.6 uren,  dus 7 uur en 36 minuten per loonperiode. Voor de 144 contracturen is dan de uitkomst 144 : 20 = 7.2 uren dus 7 uur en 12 minuten per loonperiode. Om het makkelijk te houden.

Waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat je niet zonder een accountant of een rekenkamer kunt want het is te ingewikkeld voor de gemiddelde "Jan Knuppel en Kloot" zoals ik zelf. Daarom bestaan er bonden en zou het goed zijn dat mensen weer massaal lid gaan worden en bovendien actiever. Het kader dient ook samen met de mensen van de vakbond zeer kritisch te zijn en gewoon eisen dat de zaak via de bond eerst goed doorgerekend gaat worden alvorens een CAO te ondertekenen vanuit het collectief. En wel een totaal doorrekenen van alle effecten, immers hangen dingen met elkaar samen.

Wat zijn overigens ineens de effecten van die 152 uren..? Worden de contracten ineens allemaal éénzijdig op papier van 160 uur naar 152 uur gezet? Want dat zou dan in geval van werkloosheid nadelig kunnen zijn, geen idee...?

Groetjes

Peerke

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: 160 urige contracten
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 5 december 2013, 09:03 »
ADV uren zijn naar ratio contract vorm, zover ik me kan herinneren is dan de formule contracturen gedeeld door het aantal werkdagen per periode ( 28 werkdagen dagen - 8 RV dagen = 20 dagen) . Dus 160 uur : 20 is dan idd 8 ADV uur per loonperiode. Maar als je andere uren hebt bijvoorbeeld 152 dan is de som 152 : 20 = 7.6 uren,  dus 7 uur en 36 minuten per loonperiode. Voor de 144 contracturen is dan de uitkomst 144 : 20 = 7.2 uren dus 7 uur en 12 minuten per loonperiode. Om het makkelijk te houden.

Makkelijk? Ik kan er geen touw aan vastknopen!

Waar het dus eigenlijk op neerkomt is dat je niet zonder een accountant of een rekenkamer kunt want het is te ingewikkeld voor de gemiddelde "Jan Knuppel en Kloot" zoals ik zelf. Daarom bestaan er bonden en zou het goed zijn dat mensen weer massaal lid gaan worden en bovendien actiever. Het kader dient ook samen met de mensen van de vakbond zeer kritisch te zijn en gewoon eisen dat de zaak via de bond eerst goed doorgerekend gaat worden alvorens een CAO te ondertekenen vanuit het collectief. En wel een totaal doorrekenen van alle effecten, immers hangen dingen met elkaar samen.

Wat zijn overigens ineens de effecten van die 152 uren..? Worden de contracten ineens allemaal éénzijdig op papier van 160 uur naar 152 uur gezet? Want dat zou dan in geval van werkloosheid nadelig kunnen zijn,

Zover ik jouw betoog kan volgen, heb jij volgens mij helemaal niet door dat de verlaging van het aantal fulltime uren SAMEN gaat met het afschaffen van de ADV. Dus tot loonperiode 10 160 uur - 8 uur ADV = 152 uur werken per periode, en vanaf periode 10 gewoon 152 uur werken. Daar heb ik geen rekenkamer voor nodi, en lijkt mij ook voor iedereen MAKKELIJK te begrijpen. De nadelige gevolgen van deze CAO zitten in hele andere zaken, en ja, die zijn voor de gemiddelde beveiliger wat moeilijker in te schatten, en volgens mij hebben zelfs de kaderleden en ook bondsbestuurders een paar zaken over het hoofd gezien.

geen idee...?

Dat was mij inmiddels wel duidelijk.