Auteur Topic: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020  (gelezen 12573 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #15 Gepost op: maandag 2 november 2020, 06:35 »
Dus wat jouw werkgever doet mag NIET

Ik heb begrip voor je uiteenzetting. Feit blijft, zolang het niet in een artikel, wet is vast gelegd, kan ik niet anders concluderen, dat het ethisch een grens heeft, dat een werkgever het wel mag uitvoeren. Wanneer het het is vastgelegd, behoort iedere werkgever zich aan te conformeren.

Ik deel je mening, dat de vakbonden hierover duidelijkheid moeten gaan geven en in het CAO vorm moeten gaan geven.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #16 Gepost op: maandag 2 november 2020, 08:40 »
Jouw conclusie klopt niet. Lees nu gewoon eens een aantal uitspraken van de Sociale Commissie, en dan zal je zien dat er in dit soort situaties verder gekeken wordt dan alleen maar de letterlijke tekst in de CAO.

Bovendien, in de CAO staat ook niet dat een loonperiode 5 weken zou mogen zijn, laat staan dat er staat welke berekeningen daar dan op van toepassing mogen zijn. Dus volgens jouw 'logica' mag wat jouw werkgever ook niet!

Dus dan is er maar 1 manier om er achter te komen wat dan wel mag/moet, en daar is dus de Sociale Commissie voor in het leven geroepen. Je kan wel om de hete brij heen blijven redeneren, maar het lost niets op. De Sociale Cimmissie een (bindende) uitspraak ontlokken. Nee heb je, ja kun (en ga je volgens mij) krijgen...

En nee, voor mij hoeft het niet in de CAO, het is voor mij al duidelijk genoeg. En als jij dat niet vind, kan jij wel gaan wachten dat het ooit in de CAO komt, maar de veel kortere wwg is de Sociale Commissie. Daar heb jij zelf alle touwtjed in handen, afwachten of het ooit in de gaat komen niet, en zeker als jij het dit jaar nog geregeld wil hebben, is dat je beste ksns, hoewel jouw getreuzel het inmiddels steeds lastiger maakt.

En zo is er weer 1 winnaar en vele verliezer. Wanneer gaan jullie het nu eens leren om voor jezelf op te komen, in plaats van te zeuren maar niets willen doen?

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 4 november 2020, 07:55 »
de hete brij heen blijven redeneren

Grappig dat je dat zelf zo stelt. De vakbond kan op dat punt niets mee. Zolang het niet vast staat, zoals ik eerder schreef.

Bovendien, in de CAO staat ook niet dat een loonperiode 5 weken zou mogen zijn, laat staan dat er staat welke berekeningen daar dan op van toepassing mogen zijn. Dus volgens jouw 'logica' mag wat jouw werkgever ook niet!

Beter lezen wat ik schreef.

Er staat niets in het CAO over week 53, loonperiode 14, en dat er een uitzondering op de regel is, dat een werkgever loonperiode 13 een week extra mag toevoegen, schrikkeljaar, ter correctie. Als het een en ander is geregeld in een artikel, dan hoort een werkgever zich aan te houden. In het geval, dat het niet is geregeld, dan mag een werkgever het gewoon uitvoeren.

Lees nu gewoon eens een aantal uitspraken van de Sociale Commissie

Waar vind ik deze, een link met algemene procedures zegt mij niet veel.

Tot slot, en ik kom terug wat ik eerder schreef, dat mijn vakbond, er nu helemaal niets mee kan, omdat er niets is vastgelegd in het CAO of andere reglementering. De vakbond moet een instrument hebben om de werkgever hierop te kunnen aanspreken, en dat is met het huidige CAO onmogelijk.

Als de werkgever loonperiode 13 5 weken telt, met een voorschot, en de dagen en bedragen kloppen, is er niets aan de hand. Ik weet dat van mijn werkgever, dat de salaris betalingen, tijden, toeslagen altijd kloppen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #18 Gepost op: woensdag 4 november 2020, 10:00 »
Jij stelt dat 'de vakbond' (welke) hier niets mee kan. Heb jij dat dan aan deze vakbond gevraagd, en wat was hun (letterlijke) reactie dan?

Hoe moeilijk is het om uitspraken van de Sociale Commissie te vinden?

shorturl.at/giwzK

2e link

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #19 Gepost op: woensdag 4 november 2020, 14:19 »
Er ging iets verkeerd, probeer deze eens?

http://Http://www.shorturl.at/giFJ0

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 4 november 2020, 19:21 »
Jij stelt dat 'de vakbond' (welke) hier niets mee kan. Heb jij dat dan aan deze vakbond gevraagd, en wat was hun (letterlijke) reactie dan?

Hoe moeilijk is het om uitspraken van de Sociale Commissie te vinden?

shorturl.at/giwzK

2e link

Het CNV.

Reactie was duidelijk: Zij hebben gezocht in het CAO of er iets te vinden was, om de werkgever in mogelijke overtreding aan te spreken, en dat vonden zij niet. Ik werd naar aanleiding van mijn vraag gebeld door het CNV zegt, dat er niets mis is met loonperiode 13 met 5 weken. Als de dagen, bedragen kloppen, met een voorschot. Als de dagen in het jaar kloppen, met de loon perioden (staat in het CAO over loonbetaling per 4 weken), is er niets aan de hand, zij ziet het probleem ook niet.

Als het was vastgelegd in het CAO, dan pas kan de vakbond stappen nemen. Nu kunnen zij in principe niets.

Wat ik opvallend vond, dat de persoon in kwestie stelde, dat loonbetaling per 4 weken ouderwets is, terwijl loonbetalingen bij de meeste bedrijven per maand gaan.

Ik gaf aan, dat bij een mogelijke invoering hevig verzet zal worden. Want per maand betekent ook maand roosters, en dat levert problemen van wege full time en part time contracten. Per maand werk je meer dan wat een full timer (152 uur). Dan maar niet te spreken wat er mogelijk in het nadeel van de werknemer (zoals inkomstenderving, fouten in procedures). Ik was hier duidelijk tegenover het CNV, om hier niet aan te beginnen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #21 Gepost op: woensdag 4 november 2020, 21:17 »
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat jij de receptioniste aan de lijn hebt gehad. Het is werkelijk zo onzinnig, dat het eigenlijk lachwekkend is, ware het niet dat het zo triest is!

'Als de bedragen kloppen'.... kan de beste mevrouw dan aangeven waar in de CAO de berekeningen staan om te kunnen berekenen of de bedragen kloppen?

'Zij ziet het probleem niet' , dat komt, omdat ze geen idee heeft waar ze het over heeft.

'4 weken is ouderwets'. Oh ja, is dat zo? Waarom zet haar eigen vakbondsbestuurder dan een handtekening? En laat haar dan erns uitleggen hoe je per maand moet gaan rekenen.

Bij het CNV moet je even vragen naar Aletta Bulsink of Eric Maas. Voor het geval zij iets vergeten zijn, leg ze even voor wat ik uitleg met de link erbij. Als er dan nog gern lichtje gaat branden, dan raad ik je aan een andere vakbond te zoeken....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 5 november 2020, 10:58 »
Heb jij overigens al eens contact gezocht met het Sociaal Fonds? In de uitleg waarin staat hoe om te gaan met week 53 staat namelijk dat 'de sociale partners afspraken hebben gemaakt'. 1 van die sociale partners is dus het CNV, dus lijkt het mij handig dat jij via het sociaal fonds het CNV (maar ook jouw werkgever) even helpt herinneren aan deze afspraken.

En mocht er onduidelijkheid zijn over de waarde van deze afspraken, dan moet je dat dus voorleggen aan de Sociale Commissie.

Dat is het enige juiste verhaal, dit is de procedure die je moet volgen wil je hier 100% duidelijkheid over krijgen, en je moet dus niet zo maar afgaan op wat de eerste de beste vakbonds medewerker roept!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #23 Gepost op: donderdag 5 november 2020, 13:13 »
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat jij de receptioniste aan de lijn hebt gehad. Het is werkelijk zo onzinnig, dat het eigenlijk lachwekkend is, ware het niet dat het zo triest is!

Het is nog triester. Ik sprak niet met een receptioniste, maar een vakbondsbestuurder, dat maakt het nog erger.

'Als de bedragen kloppen'.... kan de beste mevrouw dan aangeven waar in de CAO de berekeningen staan om te kunnen berekenen of de bedragen kloppen?

Ik den, dat zij doelt op het basis uurloon, het x-aantal uren iemand werkt, part timer bv.


'Zij ziet het probleem niet' , dat komt, omdat ze geen idee heeft waar ze het over heeft.


Hier heb je zeker gelijk in, want ik werd er pissig over, dat ik haar 3 keer duidelijk moest uitleggen wat ik bedoelde, en aangezien ik geen Chinees spreekt maar ABN, begreep ze het nog niet.

'4 weken is ouderwets'. Oh ja, is dat zo? Waarom zet haar eigen vakbondsbestuurder dan een handtekening? En laat haar dan erns uitleggen hoe je per maand moet gaan rekenen.

IDD.


Bij het CNV moet je even vragen naar Aletta Bulsink of Eric Maas. Voor het geval zij iets vergeten zijn, leg ze even voor wat ik uitleg met de link erbij. Als er dan nog gern lichtje gaat branden, dan raad ik je aan een andere vakbond te zoeken....

Aletta Bulsink werkt nog wel voor het CNV, maar niet voor de beveligingspoot. Eric Maas kan een optie zijn, zal ik na moeten vragen.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #24 Gepost op: donderdag 5 november 2020, 13:13 »
Als ik dit zo lees, dan denk ik dat jij de receptioniste aan de lijn hebt gehad. Het is werkelijk zo onzinnig, dat het eigenlijk lachwekkend is, ware het niet dat het zo triest is!

Het is nog triester. Ik sprak niet met een receptioniste, maar een vakbondsbestuurder, dat maakt het nog erger.

'Als de bedragen kloppen'.... kan de beste mevrouw dan aangeven waar in de CAO de berekeningen staan om te kunnen berekenen of de bedragen kloppen?

Ik denk, dat zij doelt op het basis uurloon, het x-aantal uren iemand werkt, part timer bv.


'Zij ziet het probleem niet' , dat komt, omdat ze geen idee heeft waar ze het over heeft.


Hier heb je zeker gelijk in, want ik werd er pissig over, dat ik haar 3 keer duidelijk moest uitleggen wat ik bedoelde, en aangezien ik geen Chinees spreekt maar ABN, begreep ze het nog niet.

'4 weken is ouderwets'. Oh ja, is dat zo? Waarom zet haar eigen vakbondsbestuurder dan een handtekening? En laat haar dan erns uitleggen hoe je per maand moet gaan rekenen.

IDD.


Bij het CNV moet je even vragen naar Aletta Bulsink of Eric Maas. Voor het geval zij iets vergeten zijn, leg ze even voor wat ik uitleg met de link erbij. Als er dan nog gern lichtje gaat branden, dan raad ik je aan een andere vakbond te zoeken....

Aletta Bulsink werkt nog wel voor het CNV, maar niet voor de beveligingspoot. Eric Maas kan een optie zijn, zal ik na moeten vragen.