Auteur Topic: Advies gevraagd  (gelezen 5548 keer)

brutus83

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Advies gevraagd
« Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 08:42 »
Beste collega's,

ik zit met wat vragen omdat ik niet precies weet hoe of wat.

Ik en mijn team werken bij high risk low profile object. Wij werkten eerst met 11 man op het object wat 24/7 beveiligd wordt.

Nu zijn er 2 collega's weggevallen. Dus de druk op ons is groter geworden. De diensten zijn langer geworden. En minder rusttijd tussen de diensten door.

Nu is het zo dat 2 collega's tijdens de nachtdienst in slaap zijn gevallen en dan niet een enkele keer. Het is not done maar ik begrijp hun situatie.

Collega 1
Vrouw is ernstig ziek draagt zorg voor de kinderen en ze vrouw. Dus slapen thuis is soms erg lastig na ze nachtdienst of ervoor

Collega 2
Heeft een dochter die speciale zorg nodig heeft en heeft daardoor telkens conflicten met planning omdat het rooster vaak gewijzigd wordt waardoor hij weer in de problemen komt met zorg in kopen.

Buiten het feit om dat wat er gebeurt is slapen echt een no go.

Ik ben verplicht een melding ervan te maken maar krijg er een naar gevoel zeker omdat ik me in situatie kan plaatsen. Als de opdrachtgever erachter komt is het meteen einde werkzaamheden voor hun. Dat wil ik ook niet. En dan wordt de druk op ons nog hoger.

Zou de optie dat ze het zelf melden aan het bedrijf een goede zijn?

Zo ja hoe zouden ze dit het beste kunnen formuleren.

Ik wil ze helpen ze doen der werk goed en zijn betrouwbaar maar achter elke man of vrouw zit een thuis situatie waardoor ze zijn wat ze zijn.

We zijn een echt team en zowel opdrachtgever als bedrijf weten hier nog niks van.

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies gevraagd
« Reactie #1 Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 10:40 »

1. Zou de optie dat ze het zelf melden aan het bedrijf een goede zijn?

2. We zijn een echt team en zowel opdrachtgever als bedrijf weten hier nog niks van.

1. Denk je dat het uiteindelijke resultaat anders zal zijn dan?

2. En dat zou ik ook zo houden

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Advies gevraagd
« Reactie #2 Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 11:09 »
Nu zijn er 2 collega's weggevallen. Dus de druk op ons is groter geworden. De diensten zijn langer geworden. En minder rusttijd tussen de diensten door.

Hoe lang zijn de diensten dan geworden? En hoeveel (dagelijkse) rusttijd zit er nog tussen de diensten dan? En is er ook nog voldoende wekelijkse rusttijd dan? En werken jullie niet te veel uren?

Nu is het zo dat 2 collega's tijdens de nachtdienst in slaap zijn gevallen en dan niet een enkele keer. Het is not done

Natuurlijk is slapen tijdens de (nacht) dienst not done, maar als dat als mogelijk mede oorzaak heeft dat de ATW wordt overtreden, dan is het de werkgever die een probleem heeft.
 
maar ik begrijp hun situatie.

Collega 1
Vrouw is ernstig ziek draagt zorg voor de kinderen en ze vrouw. Dus slapen thuis is soms erg lastig na ze nachtdienst of ervoor

Collega 2
Heeft een dochter die speciale zorg nodig heeft en heeft daardoor telkens conflicten met planning omdat het rooster vaak gewijzigd wordt waardoor hij weer in de problemen komt met zorg in kopen.

Behalve dat werknemers plichten hebben naar hun werkgever, hebben zij in dit soort gevallen ook rechten. Verder zijn er in de CAO ook regels opgenomen voor het wijzigen van diensten.

Buiten het feit om dat wat er gebeurt is slapen echt een no go.

Inderdaad, maar het is ook een no go wanneer een werkgever geen rekening houdt met de persoonlijke omstandigheden van werknemers.

Ik ben verplicht een melding ervan te maken maar krijg er een naar gevoel zeker omdat ik me in situatie kan plaatsen. Als de opdrachtgever erachter komt is het meteen einde werkzaamheden voor hun. Dat wil ik ook niet. En dan wordt de druk op ons nog hoger.

Zou de optie dat ze het zelf melden aan het bedrijf een goede zijn?

Ik denk dat je het zeker moet melden, maar ik denk ook dat jij ook eens goed na moet gaan in hoeverre de CAO/ATW bij jullie nageleefd wordt?

Ik wil ze helpen ze doen der werk goed en zijn betrouwbaar maar achter elke man of vrouw zit een thuis situatie waardoor ze zijn wat ze zijn.

We zijn een echt team

Als jullie een (h)echt team zijn, dan zijn jullie toch ook wel bereid om het rooster van deze 2 collega's aan te (laten) passen aan hun persoonlijke situatie, wat wellicht betekend dat jullie daardoor meer nachtdiensten krijgen en waardoor roosterwijzingen voor deze collega's beperkt worden? Zolang het maar niet leidt tot ATW overtredingen (dus bijvoorbeeld te veel nachtdiensten, te korte dagelijkse of wekelijkse rustperiodes).

Bij het maken van de roosters dienen de roosters van deze collega's eerst gemaakt te worden, rust en regelmaat is in hun rooster waarschijnlijk het belangrijkst, waarna de roosters van de andere collega's daarom heen worden gemaakt. Dit is iets waar jullie als werkgever/planner/werknemers gezamenlijk uit moeten (kunnen) komen, er moet niet alleen maar met beschuldigende vingers gewezen gaan worden.


brutus83

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Advies gevraagd
« Reactie #3 Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 12:35 »
De cao en atw werden al overschreden als alleen al de normale mensen er waren planner heb je pm gestuurd

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Advies gevraagd
« Reactie #4 Gepost op: maandag 19 oktober 2015, 13:10 »
De cao en atw werden al overschreden als alleen al de normale mensen er waren

Daar vermoeden had ik al. Het probleem wordt dus door de werkgever veroorzaakt, daar kan deze dus moeilijk de werknemers voor gaan straffen. Een goed gesprek met de werkgever lijkt mij op z'n plaats.