Auteur Topic: Detectie poort alarm  (gelezen 9318 keer)

Beekman

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Detectie poort alarm
« Gepost op: donderdag 23 juli 2015, 11:09 »
Mag een bezoeker van een winkel na het passeren van de detectiepoort worden aangehouden als het alarm daarvan afgaat? Een poortalarm is geen bewijs van op heterdaad iemand betrappen op een strafbaar feit (diefstal) En indien de bezoeker hieraan geen medewerking verleent d.m.v. bijv. tasontrolle, mag in dit geval de bezoeker aangehouden worden, cq de mogelijkheid om weg te lopen verhinderd worden? Is dit niet een vorm van wederzijdse vrijheidsberoving?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Detectie poort alarm
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 23 juli 2015, 13:05 »
Mag een bezoeker van een winkel na het passeren van de detectiepoort worden aangehouden als het alarm daarvan afgaat?

Nee, tenzij je daarvoor hebt gezien dat de betrokkene iets heeft verborgen en niet heeft betaald (en daarmee is de betrokkene dan een verdachte geworden)

Een poortalarm is geen bewijs van op heterdaad iemand betrappen op een strafbaar feit (diefstal)

Het gaat er niet om of het wel of geen bewijs is, het gaat er om dat er geen sprake van heterdaad is, omdat je niet gezien hebt dat de betrokkene een strafbaar feit heeft begaan

En indien de bezoeker hieraan geen medewerking verleent d.m.v. bijv. tasontrolle,

Tascontrole is iets wat niet afgedwongen kan worden, zelfs als dat in de huisregels staat. De enige consequentie die kan volgen uit het geen medewerking verlenen aan een tascontrole op grond van de huisregels is dat de toegang ontzegd kan worden, maar goed, de betrokkene in dit scenario is zelf al bezig het pand te verlaten.

mag in dit geval de bezoeker aangehouden worden, cq de mogelijkheid om weg te lopen verhinderd worden?

Nee

Is dit niet een vorm van wederzijdse vrijheidsberoving?

Er is dan sprake van opzettelijke wederrechterlijke vrijheidsberoving (artikel 282 lid 1 WvS)
« Laatst bewerkt op: donderdag 23 juli 2015, 13:12 door Planner »

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Detectie poort alarm
« Reactie #2 Gepost op: maandag 17 augustus 2015, 23:55 »
Citaat
Nee, tenzij je daarvoor hebt gezien dat de betrokkene iets heeft verborgen en niet heeft betaald (en daarmee is de betrokkene dan een verdachte geworden)

Dit mag wel.... De vraag is alleen of de bezoeker meewerkt... Die poortjes staan er niet voor niks. Als het niet zou mogen, dan zou het hele systeem niet deugen.

Citaat
Het gaat er niet om of het wel of geen bewijs is, het gaat er om dat er geen sprake van heterdaad is, omdat je niet gezien hebt dat de betrokkene een strafbaar feit heeft begaan

Het hoeft geen heterdaad te zijn. Ergens zit een alarmsticker op en het poortje herkent dit en gaat af. Dat is je bewijs in dit geval. OF het daadwerkelijk diefstal is, dat is de vraag.

Citaat
Tascontrole is iets wat niet afgedwongen kan worden, zelfs als dat in de huisregels staat. De enige consequentie die kan volgen uit het geen medewerking verlenen aan een tascontrole op grond van de huisregels is dat de toegang ontzegd kan worden, maar goed, de betrokkene in dit scenario is zelf al bezig het pand te verlaten.

Hier heb je gelijk in, maar als het poortje afgaat en persoon wil niet meewerken, dan mag je in dit geval de politie erbij halen, en meneer op verdenking van aanhouden. Het detectiepoortje geeft alarm af, wat kan zijn dat persoon een artikel met alarmstrip heeft meegenomen. Kan natuurlijk ook een oude strip zijn, maar dat mag de politie uitzoeken.

Citaat
Nee

Er is dan sprake van opzettelijke wederrechterlijke vrijheidsberoving (artikel 282 lid 1 WvS)

Dit is geen opzettelijke vrijheidsberoving, dit is een aanhouding op verdenking van diefstal.

Het is een ander verhaal, dat indien er geen poortjes staan, en je een slecht gevoel bij een persoon hebt en denk he, ik vraag even of ik in de tas mag kijken. Weigert deze dan, dan heb je geen poot om op te staan.

Met een detectiepoortje wel, want het poortje geeft een melding af, waar je redelijk vermoeden mag hebben dat bezoeker iets bij zich heeft wat niet is afgerekend. En helemaal als iemand niet mag meewerken.
Gewoon politie erbij halen en de agenten hen werk laten doen!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Detectie poort alarm
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 18 augustus 2015, 04:45 »
Dit mag wel....

Nee, dit mag niet! Aanhouden mag je als burger alleen wanneer je iemand op heterdaad betrapt, op basis van Artikel 53, lid 1 Wetboek van Strafvordering

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/EersteBoek/TitelIV/Eersteafdeeling/Artikel53

Het afgaan van een detectiepoort is geen heterdaad.

De vraag is alleen of de bezoeker meewerkt...

Het wordt nog veel interessanter wat er gebeurt wanneer de bezoeker niet meewerkt!

Die poortjes staan er niet voor niks. Als het niet zou mogen, dan zou het hele systeem niet deugen.

Omdat er poortjes staan heb jij opeens recht om mensen aan te houden? Een rare redenering.

Het hoeft geen heterdaad te zijn.

Les 1 van de beveiliging is dat je als burger alleen een aanhouding mag verrichten wanneer er sprake is van heterdaad!!! En ik heb je al laten zien waar dat in de Wet staat.

Ergens zit een alarmsticker op en het poortje herkent dit en gaat af. Dat is je bewijs in dit geval.

Wat bewijst dat dan? Oh, je geeft het antwoord zelf al:

OF het daadwerkelijk diefstal is, dat is de vraag.

Juist, je weet helemaal niet of er sprake is van diefstal, dus heb jij geen recht om iemand als verdachte aan te merken en deze aan te houden, want je het niets waargenomen, alleen een piep van een poortje gehoord.

Hier heb je gelijk in, maar als het poortje afgaat en persoon wil niet meewerken, dan mag je in dit geval de politie erbij halen,

Je mag altijd de politie erbij halen, de vraag is of deze komen. En vooral ook, of de betrokkene daarop gaat wachten

en meneer op verdenking van aanhouden.

Nogmaals, je mag alleen aanhouden bij constatering op heterdaad!

Het detectiepoortje geeft alarm af, wat kan zijn dat persoon een artikel met alarmstrip heeft meegenomen. Kan natuurlijk ook een oude strip zijn, maar dat mag de politie uitzoeken.

Ik denk dat de politie dat helemaal niet gaat uitzoeken. Want ook de politie mag niet zo maar buiten heterdaad aanhouden. Die hebben namelijk te maken met artikel 54 van het Wetboek van Strafvordering

Dit is geen opzettelijke vrijheidsberoving, dit is een aanhouding op verdenking van diefstal.

Buiten heterdaad, dus onterecht.

Het is een ander verhaal, dat indien er geen poortjes staan, en je een slecht gevoel bij een persoon hebt en denk he, ik vraag even of ik in de tas mag kijken.

Vragen mag altijd, maar ....

Weigert deze dan, dan heb je geen poot om op te staan.

En als deze niet weigert, dan heb je ook geen poot om op te staan. Want zelfs als jij daar iets in ziet liggen wat MOGELIJK gestolen is, dan is er nog steeds geen sprake van heterdaad, want jij heb niet waargenomen dat het in de tas gestopt is.

Met een detectiepoortje wel, want het poortje geeft een melding af, waar je redelijk vermoeden mag hebben dat bezoeker iets bij zich heeft wat niet is afgerekend.

Een redelijk vermoeden is nog steeds GEEN heterdaad. En je wil niet weten hoe vaak ik in een winkel al heb waargenomen dat poortjes afgaan omdat winkelpersoneel de labels niet heeft verwijderd of gedeactiveerd. Dus een poortje wat afgaat is geen redelijk vermoeden dat er iets niet is afgerekend, het is een redelijk vermoeden dat er een label inzit wat nog steeds actief is.

En helemaal als iemand niet mag meewerken.
Gewoon politie erbij halen en de agenten hen werk laten doen!

En wat doe jij in de tussentijd? Als jij ook nog de (onterechte) aanhouding fysiek gaat afdwingen, dan is de kans groot dat de agenten inderdaad hun werk gaan doen, en dat jij op het politiebureau beland en artikel 282 Wetboek van Strafrecht om de oren krijgt

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVIII/Artikel282

En dwing je ook nog af om in iemands tas te kijken, komt daar artikel 282a ook nog bij

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVIII/Artikel282a

Dit hele verhaal toont maar weer eens aan dat lang niet iedere beveiliger geschikt is om als winkelsurveillant ingezet te worden.

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Detectie poort alarm
« Reactie #4 Gepost op: zondag 6 september 2015, 18:03 »
Nee, dit mag niet! Aanhouden mag je als burger alleen wanneer je iemand op heterdaad betrapt, op basis van Artikel 53, lid 1 Wetboek van Strafvordering

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001903/EersteBoek/TitelIV/Eersteafdeeling/Artikel53

Het afgaan van een detectiepoort is geen heterdaad.

Het wordt nog veel interessanter wat er gebeurt wanneer de bezoeker niet meewerkt!

Omdat er poortjes staan heb jij opeens recht om mensen aan te houden? Een rare redenering.

Les 1 van de beveiliging is dat je als burger alleen een aanhouding mag verrichten wanneer er sprake is van heterdaad!!! En ik heb je al laten zien waar dat in de Wet staat.

Wat bewijst dat dan? Oh, je geeft het antwoord zelf al:

Juist, je weet helemaal niet of er sprake is van diefstal, dus heb jij geen recht om iemand als verdachte aan te merken en deze aan te houden, want je het niets waargenomen, alleen een piep van een poortje gehoord.

Je mag altijd de politie erbij halen, de vraag is of deze komen. En vooral ook, of de betrokkene daarop gaat wachten

Nogmaals, je mag alleen aanhouden bij constatering op heterdaad!

Ik denk dat de politie dat helemaal niet gaat uitzoeken. Want ook de politie mag niet zo maar buiten heterdaad aanhouden. Die hebben namelijk te maken met artikel 54 van het Wetboek van Strafvordering

Buiten heterdaad, dus onterecht.

Vragen mag altijd, maar ....

En als deze niet weigert, dan heb je ook geen poot om op te staan. Want zelfs als jij daar iets in ziet liggen wat MOGELIJK gestolen is, dan is er nog steeds geen sprake van heterdaad, want jij heb niet waargenomen dat het in de tas gestopt is.

Een redelijk vermoeden is nog steeds GEEN heterdaad. En je wil niet weten hoe vaak ik in een winkel al heb waargenomen dat poortjes afgaan omdat winkelpersoneel de labels niet heeft verwijderd of gedeactiveerd. Dus een poortje wat afgaat is geen redelijk vermoeden dat er iets niet is afgerekend, het is een redelijk vermoeden dat er een label inzit wat nog steeds actief is.

En wat doe jij in de tussentijd? Als jij ook nog de (onterechte) aanhouding fysiek gaat afdwingen, dan is de kans groot dat de agenten inderdaad hun werk gaan doen, en dat jij op het politiebureau beland en artikel 282 Wetboek van Strafrecht om de oren krijgt

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVIII/Artikel282

En dwing je ook nog af om in iemands tas te kijken, komt daar artikel 282a ook nog bij

http://wetten.overheid.nl/BWBR0001854/TweedeBoek/TitelXVIII/Artikel282a

Dit hele verhaal toont maar weer eens aan dat lang niet iedere beveiliger geschikt is om als winkelsurveillant ingezet te worden.

Volgens mij is het zo dat wanneer je detectiepoortjes staan hebt, en deze gaat af op moment dat er iemand door heen loopt, dat je verplicht bent om mee te werken. Doe je dit niet, dan kun je op grond hiervan aanhouden.

Maar dit durf ik niet met 100% zekerheid te zeggen.
Ik zal een maatje van mij eens vragen of die het weet, die zit bij de recherche, kijken of die het weten.

Maar stel jou verhaal zou kloppen...

Waarom investeren bedrijven dan duizenden euro's in een systeem waar je toch niks mee kunt..
Dan kan ik de zakken wel volstoppen en zo langs de kassa lopen, want als het poortje afgaat hoef ik niet te stoppen, want het is geen heterdaad...

Als dit verhaal zo makkelijk zou zijn, dan investeren bedrijven hier geen duizenden euro's in...

Maar ik kom er op terug.....

msrp92

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Detectie poort alarm
« Reactie #5 Gepost op: zondag 13 september 2015, 22:48 »
ik zelf werk als winkelsurveillant en heb er ervaring mee.

de antwoorden zijn al gegeven zie ik.

voor de dieven van nu zijn de detectiepoortjes een beetje achterhaald omdat ze 9 van de 10 keer de alarmlabels eraf krijgen. dus voor sommigen is het een beetje schijnveiligheid.

bij ons gaan de poortjes vaak af, buiten dat de producten van een winkel met alarmlabel, af zullen gaan, gaan er ook mensen opeens af die van buiten de winkel komen. meestal zit er nog een alarmsticker in de binnenvoering van een tas/portomonnee of kledingstuk die zij aan hebben. het is onzin om ervan uit te gaan dat het komt door een stuk metaal in iemands lichaam of een stuk van een kinderwagen.

vooral in de winkel moet men voorzichtig zijn om uberhaupt aan te houden. als je iets op heterdaad ziet,  blijf er met je eagle eye op zitten en sluit uit dat deze persoon toch nog even wou afrekenen. (om als smoes te gebruiken). dus je wacht totdat deze de intentie geeft om de winkel te verlaten, dit is al voldoende en de verdachte hoef niet eerst een stap buiten te zetten.

ook is het bestandsdeel ''wegnemen''in de loop van de jaren bijgeschaafd als je het hebt over diefstal. als je een verdachte al geheimzinnig ziet doen, of hij kijkt om zich heen voordat hij iets perongeluk vergeet af te rekenen (om van het moeilijkste uit te gaan), dan is dat voldoende om hem schuldig te laten maken aan diefstal. dus de OvJ kijkt naar het gedrag van de verdachte, het product dat in beslag is genomen (vanwege diefstal), etc. etc.

gr mike
« Laatst bewerkt op: zondag 13 september 2015, 22:49 door m.pawirodikromo »