Auteur Topic: Galaxy Smart RIO  (gelezen 3222 keer)

Simpson

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Galaxy Smart RIO
« Gepost op: zondag 9 augustus 2020, 13:52 »
Hallo collega's,

Het is nu al bij een aantal klanten voorgekomen dat de voeding van een Smart RIO "vastloopt".
Er komt GEEN melding van netspanningsuitval maar wel een "accu laag" melding en daarna na een tijdje "RIO gemist". Het volstaat in alle gevallen om even de netspanning los te nemen en weer aan te sluiten. De voeding start dan opnieuw op en alles draait weer als een zonnetje. Omdat het om een schakelende voeding gaat kan (durf) ik er niets aan (te) meten. Wie weet raad ?

Groet, Bart.


Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #1 Gepost op: zondag 9 augustus 2020, 17:01 »
Wat bedoel jij met een schakelende voeding?

Komt de spanningsuitval wel binnen als je de 230V zekering er uit trekt en dan wacht?

Simpson

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #2 Gepost op: zondag 9 augustus 2020, 21:50 »
Hi Dre,

Ik bedoel met een schakelende voeding (geschakelde voeding) het tegenoverstelde van een lineaire voeding, dus een voeding waar aan de primaire zijde eerst gelijkspanning wordt gemaakt en daarna een wisselspanning met een hoge frequentie waardoor een kleine trafo nodig is. Juist vanwege de hoge primaire DC spanningen durf ik er niet aan te meten.

Ik heb eerlijk gezegd de netspanningsuitvalmelding niet afgewacht.

Groet, Bart.


Peppie31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 32
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 08:05 »
Met wat voor een hele speciale voeding heb je hier te maken? Is dit een zelfgemaakte voeding of klopt je uitleg niet helemaal? Normaliter heeft een Smart RIO een 230 Volt wisselspanning voeding welke middels een trafo omgezet wordt naar 12 Volt gelijkspanning. Niks spannends aan volgens mij. Zowel de primaire voeding (230 Volt) als de secundaire kant kun je eenvoudig met een multimeter meten.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Simpson

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #4 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 12:49 »
Hi Peppie31,

Moet je de volgende keer maar eens de zwarte afdekkap van de voeding verwijderen
en zie daar : een prachtige schakelende voeding. Welke uitleg heb je nog meer nodig ?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Schakelende_voeding

Groet, Bart.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 14 augustus 2020, 12:53 door Simpson »

Peppie31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 32
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 14 augustus 2020, 15:57 »
Ik denk dat je het probleem iets te diep zoekt. Daarom even een vraagstelling vanuit een andere hoek. Gebruik je misschien een UPS systeem voor de voedingen van je alarmsysteem?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Simpson

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 15 augustus 2020, 17:22 »
De Smart RIO hangt niet in de buurt van de CCS dus ik weet zeker dat er geen UPS tussen zit.

Gr. Bart.

Peppie31

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 32
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #7 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 09:30 »
Is de + uit de voedende buskabel toevallig aangesloten op de Smart RIO?


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Simpson

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #8 Gepost op: zondag 16 augustus 2020, 19:41 »
Nee, alleen de A, de B en de min.

Gr. Bart.

Simpson

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Galaxy Smart RIO
« Reactie #9 Gepost op: zondag 30 augustus 2020, 15:47 »
Beste collega's,

Ik heb de voeding van deze RIO uitgewisseld en hiermee is het probleem opgelost.
Hartelijk dank voor het meedenken.

Groet, Bart.