Auteur Topic: Blanco dagen, VAST contract  (gelezen 9219 keer)

jeroent

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Blanco dagen, VAST contract
« Gepost op: donderdag 12 september 2013, 13:38 »
Hallo allemaal...
Ik heb de cao eens flink doorgepit, en loop toch tegen een vraag aan.

Ik heb een vast contract, 5 dagen werken, twee vrij dus.
Als ik op Donderdag mijn rooster krijg, en één van de 5 werkdagen is niet
ingevult (blanko dus), wat moet ik daarmee?

Afgelopen Woensdag was zo'n dag.
Geen telefoontje gekregen van de planners.
Heb ik nou minuren omdat mijn wergever mij niet heeft ingepland?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #1 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 14:27 »
Hallo allemaal...
Ik heb de cao eens flink doorgepit, en loop toch tegen een vraag aan.

Heb je je antwoord niet kunnen vinden dan?

Ik heb een vast contract, 5 dagen werken, twee vrij dus.
Als ik op Donderdag mijn rooster krijg, en één van de 5 werkdagen is niet
ingevult (blanko dus), wat moet ik daarmee?

Niks. je hebt nu werkdagen, en vrije dagen, dus als je geen bloktijd opkrijgt is het vrije tijd.

Afgelopen Woensdag was zo'n dag.
Geen telefoontje gekregen van de planners.
Heb ik nou minuren omdat mijn wergever mij niet heeft ingepland?

Waarschijnlijk komt het daar op neer.
Alleen als je bijvoorbeeld de volgende week 6 dagen moet werken, dan niet.

Help jezelf, wordt lid van een vakbond!

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 16:43 »
Hallo allemaal...
Ik heb de cao eens flink doorgepit, en loop toch tegen een vraag aan.

Ik heb een vast contract, 5 dagen werken, twee vrij dus.
Als ik op Donderdag mijn rooster krijg, en één van de 5 werkdagen is niet
ingevult (blanko dus), wat moet ik daarmee?

Afgelopen Woensdag was zo'n dag.
Geen telefoontje gekregen van de planners.
Heb ik nou minuren omdat mijn wergever mij niet heeft ingepland?

Alvast bedankt voor het meedenken!

Een blanco dag is een vrije dag, als er alsnog een dienst ingezet wordt heb je recht op verschuivingstoeslag.
Je mag ook weigeren en dan moet de werkgever een joker inzetten. Je krijgt dan geen verschuivingstoeslag.
De werkgever heeft per jaar 8x de mogelijkheid van een joker.

Als je aan het eind van de periode uren te kort komt gaan deze in het minurenpotje. De werkgever mag per periode 24 uren in het minurenpotje stoppen met een maximum van 80.

Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 17:39 »
Als je aan het eind van de periode uren te kort komt gaan deze in het minurenpotje.

Dat lijkt mij te volgen. Maar dan staat er vervolgens bij de vraag en antwoorden op pagina 103/104

Vraag: Wat gebeurt er met de uren als de werkgever geen gebruik maakt van een aangezegde dienst?

Indien de werknemer nog niet al zijn uren heeft gewerkt, betaalt de werkgever alle uren van de aangezegde dienst. In dat geval worden drie uren als gewerkte uren aangemerkt en de overige uren als minuren. Indien in een loonperiode reeds het maximum van 24 of 80 minuren in bereikt, worden alle uren van de aangezegde dienst betaald. Indien de werknemer al wel al zijn uren heeft gewerkt, betaalt de werkgever drie uur aan de werknemer. De overige uren hoeft de werkgever dus niet te betalen.


Leg mij maar uit wat hier precies staat? Laten we zeggen dat het gaat om een dag in de eerste week van een loonperiode. Hoe stop je dan al uren in het minurenpotje terwijl helemaal niet duidelijk is hoeveel uur de werknemer gaat werken?
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 september 2013, 17:43 door Planner »

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 19:34 »
Dat lijkt mij te volgen. Maar dan staat er vervolgens bij de vraag en antwoorden op pagina 103/104

Vraag: Wat gebeurt er met de uren als de werkgever geen gebruik maakt van een aangezegde dienst?

Indien de werknemer nog niet al zijn uren heeft gewerkt, betaalt de werkgever alle uren van de aangezegde dienst. In dat geval worden drie uren als gewerkte uren aangemerkt en de overige uren als minuren. Indien in een loonperiode reeds het maximum van 24 of 80 minuren in bereikt, worden alle uren van de aangezegde dienst betaald. Indien de werknemer al wel al zijn uren heeft gewerkt, betaalt de werkgever drie uur aan de werknemer. De overige uren hoeft de werkgever dus niet te betalen.


Leg mij maar uit wat hier precies staat? Laten we zeggen dat het gaat om een dag in de eerste week van een loonperiode. Hoe stop je dan al uren in het minurenpotje terwijl helemaal niet duidelijk is hoeveel uur de werknemer gaat werken?

Je stopt op dat moment nog geen uren in het minurenpotje, dat zie je pas aan het einde van de periode. Als je dan 2 uur te kort komt gaan die in het minurenpotje, maar je kan ook 154 uur gewerkt hebben en dan is het overwerk + eventuele verschuivingstoeslagen.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 21:11 »
Met andere woorden, de uitleg kan veel simpeler:

Indien de werkgever geen gebruik maakt van een aangezegde dienst, betaalt de werkgever 3 uur aan de werknemer. Als je aan het eind van de periode uren te kort komt gaan deze in het minurenpotje.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 23:08 »
Met andere woorden, de uitleg kan veel simpeler:

Indien de werkgever geen gebruik maakt van een aangezegde dienst, betaalt de werkgever 3 uur aan de werknemer. Als je aan het eind van de periode uren te kort komt gaan deze in het minurenpotje.

Ja, de CAO is veel duidelijker geworden...............
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 12 september 2013, 23:23 »
Als jij het zegt....  :-\

jeroent

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #8 Gepost op: vrijdag 13 september 2013, 15:25 »
Allereerst bedankt voor de antwoorden!!!

Maar wat ik erg vreemd vindt, is dat ik er niets aan kan doen dan de wergever mij niet inroosterd op een bepaalde dag.
Ik heb meteen minuren die ik moet gaan inhalen.

Ik krijg die deze maand betaald, en volgende maand moet ik dan ipv 152 uur, 160 uur gaan werken.
Ik neem aan dat ik dan mn 152 uur gewoon betaald krijg, maar die andere 8 uur moet ik afschijven van mijn vrije tijd.
Ik krijg dan overuren, als ik het goed begrijp. (50%)
Maar doordat de planning mij niet indeeld moet ik de volgende period voor de helft van het geld een
vrije dag inleveren, waar ik de afgelopen 15 jaar gewoon 30% extra voor mocht schrijven en ook nog eens de uren betaald kreeg.

Nou vraag ik me af wat er gebeurd met de minuren als het jaar om is.
Gaat me dat vakantie uren kosten? Of worden die dan weggestreept?

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het gevoel dat ik er onwijs veel op achteruit ga, en voor de gek gehouden wordt met plus en minpunten die allemaal tegen elkaar weggestreept kunnen worden.

5% extra, min de adv dagen als voorbeeld.
Extra dienst op vrije dag 5%-10%-20% ipv 30%
Extra dienst op vrije dag terwijl ik minuren heb, dikke pech, alleen vergoedingen, geen uren.
Ziektekostenvergoeding over 152 uur, ipv 160.
Pensioen over 152 uur.
Maargoed dat ik geen lid ben van de bond :-) Dan had ik betaald voor mijn eigen slechtere werkomstandigheden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 13 september 2013, 16:23 »
Maar doordat de planning mij niet indeeld moet ik de volgende period voor de helft van het geld een
vrije dag inleveren, waar ik de afgelopen 15 jaar gewoon 30% extra voor mocht schrijven en ook nog eens de uren betaald kreeg.

Die vrije dag heb je dan alleen wel in de voorgaande periode gehad. Hoewel, eigenlijk moet je dus zeggen "de vrije tijd", want ook wanneer je slechts 144 uur hebt gewerkt kan dat wel verdeeld zijn geweest over maximaal 20 diensten.

Overigens vergeet jij iets. In de afgelopen jaren had jij recht op (gemiddeld) 1 ADV dag per periode. Maar niet altijd werd deze ook ingepland, waardoor je dus de ene periode 160 uur moest werken, en in de andere periode 144, of zelfs maar 136 uur moest werken, omdat er maximaal 3 ADV dagen ingepland per periode ingepland mochten worden.

Nou vraag ik me af wat er gebeurd met de minuren als het jaar om is.
Gaat me dat vakantie uren kosten? Of worden die dan weggestreept?

Die blijven gewoon staan. Pas wanneer jij uit dienst gaat worden de minuren die er dan staan weggestreept. Dus het kan zijn dat jij de minuren die jij nu oploopt, pas over vele jaren in zou moeten halen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
PS
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Ik heb het gevoel dat ik er onwijs veel op achteruit ga, en voor de gek gehouden wordt met plus en minpunten die allemaal tegen elkaar weggestreept kunnen worden.

Is het niet een beetje het paard achter de wagen aan het spannen om je daar, na 2,5 jaar onderhandelen en bijna een jaar nadat dit aan de leden is voorgelegd over te gaan beginnen? Maar goed, op zich denk ik dat jij gelijk hebt dat het er allemaal financieel niet beter op wordt. Maar daarom is die evaluatie er dus, omdat het kostenneutraal moet zijn. Als blijkt dat werkgevers minder moeten betalen als in het verleden, dan moet er gecompenseerd worden. Het probleem is alleen dat dat niet op individuele basis gaat, wat dus betekend dat alle beveiligers bij elkaar hetzelfde moeten krijgen als in het verleden, en de werkgevers bij elkaar net zo veel uit moeten geven als in het verleden, maar dat betekend wel dat dit voor individuele beveiligers (en werkgevers) zowel positief, maar ook negatief kan uitvallen.

5% extra, min de adv dagen als voorbeeld.

Dat is nu juist een verkeerd punt, wat dat is op zich financieel alleen maar gunstig, omdat daardoor ook de ORT toeslagen 5% omhoog gaan

Extra dienst op vrije dag 5%-10%-20% ipv 30%

Of 0% als je het niet vrijwillig doet

Extra dienst op vrije dag terwijl ik minuren heb, dikke pech, alleen vergoedingen, geen uren.

Inderdaad

Ziektekostenvergoeding over 152 uur, ipv 160.

Nee dat is onzin. Want je krijgt het inderdaad over 152 uur, maar wel 5% meer, en dat is net zo veel als 160 uur nu. Alleen krijg je er geen ORT meer over!

Pensioen over 152 uur.

Ook hier geld dat het niet uitmaakt, omdat je uurloon omhoog gaat, en dus je loon per periode hetzelfde blijft

Overigens vergeet je nog een paar dingen:

- bij meer dan 9 uur per dag werken, geen toeslag meer
- het aantal vakantiedagen blijft gelijk, maar zijn nog maar 7,6 uur, met als gevolg dat je meer dan 10 uur per jaar extra moet werken zonder dat je daarvoor betaald krijgt
- Vakantiedagen worden niet meer geïndexeerd, waardoor je ook vakantie uren kwijt raakt wanneer je de vakantieuren niet opmaakt voordat je een hoger uurloon krijgt.

Maargoed dat ik geen lid ben van de bond :-) Dan had ik betaald voor mijn eigen slechtere werkomstandigheden.

Nee, als jij en nog een paar andere tegenstanders wel lid waren geworden en tegen hadden gestemd, dan had je dit allemaal tegen kunnen houden, omdat er slechts een meerderheid van een paar stemmen was.

Lees dit eens?

http://www.beveiligingsforum.nl/index.php?topic=14300952.msg14308135#msg14308135

Als je dit goed tot je door laat dringen, dan zal je zien dat wanneer werknemers nu eindelijk wel eens solidair gaan worden, en dus niet gaan roepen dat het goed is om geen lid te zijn, dat je SAMEN de uitslag van de evaluatie kunt beïnvloeden. Zolang de grote meerderheid blijft wachten tot anderen de eerste stap zetten en de leden van de vakbond af blijven kraken hoe slecht het allemaal is, dan gaat het echter nooit wat worden.

Ik zou zeggen, verbeter de wereld, begin bij jezelf en sluit je wel aan bij een vakbond. Als jij vindt dat het anders moet, dan kan je dat het beste van binnenuit doen, en niet langs de kantlijn af staan gaan wachten totdat anderen gaan doen wat jij wilt, want zo werkt het dus niet.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 september 2013, 16:27 door Planner »

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 13 september 2013, 16:46 »
Het valt mij op dat ik het steeds vaker met Planner eens moet zijn, mocht je lid van een vakbond willen worden stuur me een PB en we maken je lid.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Blanco dagen, VAST contract
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 13 september 2013, 17:02 »
mocht je lid van een vakbond willen worden stuur me een PB en we maken je lid.

Waarbij wel opgemerkt dient te worden dat alleen lid worden niets helpt, alleen actieve leden hebben invloed.