Auteur Topic: whatsapp en cctv  (gelezen 4429 keer)

msrp92

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
whatsapp en cctv
« Gepost op: maandag 28 december 2015, 18:45 »
Dag allemaal ik beschrijf dit onderstaande even in het kort  want ik had het hiervoor uitgebreid beschreven maar op de 1 of andere manier was het daarna foetsie...

ik heb namelijk 2 vragen, misschien dat iemand mij dit kan verduidelijken:


Een kledingwinkel waar een beveiligingsbedrijf wordt ingehuurd bekijkt regelamtig achteraf camerabeelden om hun eigen personeel ALS het personeel van het beveiligingsbedrijf aan te spreken op zijn of haar gedrag.

Maar mag dit wel als dit NIET kenbaar wordt gemaakt aan personeel? (ik weet niet of dit namelijk wordt vermeld in het arbeidsovereenkomst van de winkel zelf). maar ik weet vrijwel zeker dat in het arbeidsovereenkomst van het beveiligingsbedrijf niet wordt vermeld. dus je kan dit zien als 2 partijen.

De winkel maakt wel gebruik van CCTV maar deze wordt kenbaar gemaakt voor winkelendpubliek door middel van het schermpje bij de ingang van de winkel waarin zij in beeld komen als zij de winkel betreden.


Als de kledingwinkel de beelden doorspeelt aan het beveiligingsbedrijf onder het mom van ''hoe de beambtes zich gedragen in mijn winkel, dat wil ik niet''. en vervolgens worden de beambtes aangesproken. is dit dan disproportioneel of gewoon goed onderbouwt met bewijslast?


whatsapp:

in de kledingwinkel maken beambtes en de hoofdbeveiliger gebruik van een whatsapp-groep om bijzonderheden snel door te spelen.

hoe zit het ermee als de hoofdbeveiliger een gedeelte van het gesprek doorspeelt of citeert aan de operationeel leidinggevende? over bijvoorbeeld dat de planner voor de zoveelste keer weer een fout heeft gemaakt.

kan de beambte die dat heeft gezegd hiervoor worden bestraft c.q. aangesproken over worden? of schendt dit de privacy van de beambte? want naar mijn idee is whatsapp prive.

groet

msrp92

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 8
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: whatsapp en cctv
« Reactie #1 Gepost op: maandag 28 december 2015, 19:15 »
de operationeel leidinggevende is van het beveiligingsbedrijf trouwens

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: whatsapp en cctv
« Reactie #2 Gepost op: maandag 28 december 2015, 22:19 »
Wat betreft het CCTV verhaal:

https://www.cbpweb.nl/nl/onderwerpen/cameratoezicht/cameratoezicht-op-de-werkplek

Bij de vragen staat:

"Mag mijn werkgever bewakingsbeelden gebruiken om mij te beoordelen?

Gebruikt uw werkgever bewakingscamera’s om bezittingen en/of werknemers te beveiligen? Dan mag uw werkgever de camerabeelden niet gebruiken om u aan te spreken of te beoordelen op uw functioneren. Uw werkgever mag de beelden alleen gebruiken voor het doel waarvoor ze zijn gemaakt."


Wat betreft de Whats'app

Jij kunt toch niet met droge ogen beweren dat wanneer dit in de werksfeer gebruikt wordt om onderling te communiceren, jij daar maar van alles kunt schrijven omdat het "toch niet gebruikt kan worden omdat het prive is"?

Overigens zie ik niet in waarom een werknemer bestraft zou kunnen worden als deze op een normale manier communiceert dat een collega een fout heeft gemaakt.