Auteur Topic: Vechtsport en zelf verdediging  (gelezen 23928 keer)

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #15 Gepost op: woensdag 9 maart 2011, 08:55 »
Klopt, volgens mij valt een vechtsport niet onder wapens maar weet het niet zeker. Ik roep weleens meer voor mijn beurt ;D
maar als je geleerd hebt om iemand met 1 handeling (dodelijk) uit te schakelen en je zou dit ook toepassen, hoe staan de zaken er dan voor als het geen zelfverdediging is?
« Laatst bewerkt op: woensdag 9 maart 2011, 09:01 door Harry »
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #16 Gepost op: woensdag 9 maart 2011, 15:11 »
Hoe de zaken er dan voor zouden staan? Ik heb het nooit uitgeprobeerd dus ik weet het niet :D. De wwm heeft het in iedergeval alleen over voorwerpen. Waarschijnlijk kom je dan uit op 1 van de ander artikelen in het wetboek van strafrecht. Mishandeling, doodslag, moord, bijvoorbeeld. En noodweer zou dan een strafuitsluitingsgrond kunnen zijn, maar het schijnt nogal lastig te zijn om daarvoor in aanmerking te komen bij de rechter.

Erikbvabm

  • Gast
Ninjitsu van Sensei Titus Jansen in de beveiliging
« Reactie #17 Gepost op: woensdag 7 september 2011, 16:19 »
Ik zit in de beveiliging en daarbij doe ik aan het Koga Ryu Ninjitsu van Sensei Titus Mathijn Jansen uit Aschendorf.

Een paar elementen van Ninjitsu van dhr Jansen vind ik erg effectief, je leert rollen en vallen in alle richtingen, en geloof me ninjitsu heeft veel meer rol en val methoden dan Judo of Aikido en het om je heen kijken en op te letten is iets wat ik naast de opleiding tot beveiliger ook van Sensei Titus Jansen heb geleerd. We trainen bij de kage Ryu dojo maar lang niet alles is te gebruiken zeg maar.

Dit is een trainingsvideo van sensei Titus Jansen:

<a href="http://www.youtube.com/watch?v=29L64HjGfyc" target="_blank">http://www.youtube.com/watch?v=29L64HjGfyc</a>

Voor mij is dit dus wel erg effectief.

Commentaar van de beheerder Youtube link embedded gemaakt. Je kunt dit icoon aanklikken en de youtube link tussen de tags plaatsen om het filmpje te embedden. Whizzkid.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 10 februari 2012, 13:23 door WhizzKid »

survivalcenter

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #18 Gepost op: dinsdag 25 oktober 2011, 22:16 »
Ik denk dat zelfvertrouwen belangrijker is dan de vechtsport, of je dit kan krijgt via een vechtsport of via bowlen maakt verder niet uit.

R. de Winter

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • "Geen Repressie met goede Preventie"
    • Bekijk profiel
    • Reaction Security
  • Bedrijf: Reaction Security
  • Functie: Eigenaar
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #19 Gepost op: vrijdag 4 november 2011, 17:38 »
Ik denk dat zelfvertrouwen belangrijker is dan de vechtsport, of je dit kan krijgt via een vechtsport of via bowlen maakt verder niet uit.

Echter als je aan de deur staat en je hebt een professionele kickbokser voor je, kom je niet heel ver met bowlen..
Rob de Winter
Eigenaar Reaction Security


06 178 715 87

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #20 Gepost op: vrijdag 4 november 2011, 18:14 »
Echter als je aan de deur staat en je hebt een professionele kickbokser voor je, kom je niet heel ver met bowlen..

Mogen die niet binnen dan? ;D
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

spy-beveiliging

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Waarborg uw privacy en veiligheid
    • Bekijk profiel
    • Securesolutions.nl
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #21 Gepost op: vrijdag 10 februari 2012, 11:58 »
Ben het met je eens toch is het handig als je de basis verdediging technieken ende reflexen bezit deze reflexen en conflict bewust zijn bouw je alleen door ervaring en door contact sporten te be oefenen.
Securesolutions.nl

heeft één prioriteit, om in de hedendaagse tijd uw veiligheid en privacy in volle discretie en met persoonlijke aandacht te waarborgen.

CommSec

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Ik ben Buitengewoon Opsporing Ambtenaar bij een vervoersbedrijf.
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 12 april 2012, 03:35 »
Mogen die niet binnen dan? ;D

In principe weet je nooit wie je tegenover je hebt staan, aan de deur of waar dan ook. Alleen al om die reden kun je je afvragen welke rol het beoefenen van een vechtsport heeft in ons werk. Je "people skills" zijn ook te gebruiken bij een proffesionele vechter en dus denk ik dat  het erg nuttig is om deze juist te trainen. 4 x Per week je communicatieve vaardigheden trainen is dus slimmer als 4 x per week in de dojo staan ;)
De voordelen van het beoefenen van een vecht of verdedigingssport zijn vooral het leren wat jij als persoon wel en niet kan en het verhoogde zelfvertrouwen wat je hierdoor krijgt. Een goede conditie is natuurlijk altijd meegenomen ;)

gimgamgommetje

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
    • Bekijk profiel
    • kravmagaschool 013
  • Bedrijf: Zelfverdedigingsinstituut 013
  • Functie: Eigenaar/ trainer
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 27 april 2012, 10:52 »
In mijn sportschool zijn we een tijdje geleden gestart met wat we 'security training' noemen.
Qua fysieke technieken is het een mix van stijlen. Wat het wel bijzonder maakt is dat je nu een keer per week specifiek kunt oefenen op situaties zoals ze in je werk voorkomen. Daar hoort dus ook een heel stuk preventie bij. Dus hoe voorkom je de situatie, hoe de-escaleer je een conflict. Hoe krijg je controle over de situatie, Hoe zorg je er voor dat je technieken veilig zijn, ook voor de 'agressor'
Daarbij trainen we ook specifiek op het werken in teams van 2 a 3 man (of meer), en op situaties zoals het uit elkaar halen van vechtende mensen.
Ik denk dat we met deze manier van trainen een waardevolle toevoeging hebben op het aanbod van verschillende stijlen. Het is voor risicovolle beroepsgroepen in ieder geval een stuk relevanter voor de werksituatie.

Daarbij komt dat je met een goede controle over de situatie een hoop onveiligheid kunt inperken voor alle betrokken partijen. Wanneer je een persoon onder bedwang houdt, al dan niet met collega's heb je wel een verantwoording dat het goed met hem/haar gaat.
si vis pacem para bellum

darknessky

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • If you make a wish..you can make it happen
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #24 Gepost op: zondag 29 juli 2012, 07:24 »
Ieder beveiliger moet bewust zijn dat hij/zij gewoon burger is in een apenpakkie, niets meer of minder  :P
Of je nu karate doet en 6 minuten in de lucht kan blijven "hangen" heeft daar niets mee te maken.
Gewoon je werk naar behoren uitvoeren en correct optreden daar waar nodig is.
En never nooit de held uithangen.
Ik zie soms Beveiligers achter iemand aanrennen omdat hij/zij iets gestolen heeft uit een winkel.
Belachelijk, teveel naar Rambo films gekeken denk ik dan.
Zelfverdediging of vechtsporten is altijd goed of je in de beveiliging zit of niet.
Ik heb daar helemaal niks mee, doe al jaren evenementen beveiliging, en met al mijn behaalde zwemdiploma's en verkeersdiploma's  ben ik nog nooit in echte problemen gekomen  :-\

unknowed lmb

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • nec temere nec timide
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ziekenhuis
  • Functie: Beveiliger
Re: Vechtsport en zelf verdediging
« Reactie #25 Gepost op: donderdag 16 augustus 2012, 01:52 »
Ik doe nu al 3 jaar krav maga, geweldige sport en makkelijk te hanteren, maar ongeacht dit er zijn altijd wel mensen die net een beetje beter of sterker in hun schoenen staan.
ik ga er vanuit dat ik het in een gesprek wel geregeld ga krijgen en voor dat ik wat van een klem of dergelijke ga aanleggen weet ik wel al dat mijn collega op dienst de politie heeft gewaarschuwd en deze binne een korte tijd aanwezig zal zijn.
Zeker gezien het aantal nieuwsberichten die je leest dat een beveiliger iemand ``mishandeld``terwijl hij in feite zijn eigen hachje probeert te beschermen.