Met het verdwijnen van de VAR en dit lopende jaar het invoeren van de nieuwe modelovereenkomsten.
Is het toch wel duidelijk dat er bij de overheid makkelijk gedacht wordt, doen we gewoon een overeenkomst lekker makkelijk.
Er word niet makkelijk gedacht, een VAR is achterhaald en moest er een nieuwe oplossing komen. op zich is dit niet eens zo heel verkeerd. Het heeft alleen wat opstartproblemen.
Alleen beroepen als beveiliging is het toch net wat anders, gezien je veel met ad-hoc te maken hebt
.
Dus? Bij adhoc diende je ook eerst je var te overhandigen bij je opdrachtgever, nu overhandig je een overeenkomst, wat is het probleem?
Ik heb al een tijdje zitten kijken en de belastingdienst heeft wel leuk meerdere voorbeeld overeenkomsten voor verschillende branches, behalve beveiliging.
Dan zeggen ze wel je kan een algemeen overeenkomst gebruiken en desgewenst aanpassen.
Maar nu zou het toch wel handiger zijn als je gewoon een overeenkomst specifiek voor beveiliging zou hebben.
Wat wil je in je eigen overeenkomst zien, wat in de standaard model overeenkomsten niet is vermeld?
Is het ook mogelijk om een overeenkomst van opdracht te gebruiken, ook mbt tot andere zzp'ers die onder een pas van jou werken.
Je moet een overeenkomst hebben die is goedgekeurd door de belastingdienst. Als je een eigen overeenkomst hebt, dan dien je deze in voor controle, en bij goedkeuring krijg je een nummer die er op komt te staan, en deze overeenkomst kun je blijven gebruiken.
Nu weet ik dat het betalen via een pay-roll kan, scheelt ook weer een deel administratie bijhouden.
Maar dan heb je nog kans dat er gezegd wordt dat het personeel is en vraagt de belasting weer leuk geld.
payrol is geen vervanging van je var of modelovereenkomst voor zzp..... Deze modelovereenkomsten zijn enkel voor zzp die geen personeel in dienst hebben...
Heb je personeel in dienst, en het is een zzp, dan dient de zzp die jij inhuurt, te beschikken over een dergelijke overeenkomst. Mensen die jij op de payroll weg zet richting je klanten, ben je geen modelovereenkomst nodig van de belastingdienst.
Wel is een samenwerkingsovereenkomst makkelijk waarin je de verantwoordelijkheden in vast legt, evenals je gemaakte afspraken.
Om het betalen aan de belasting zoveel mogelijk tegen te gaan ben ik dus aan het kijken wat het beste is, want ik heb een aantal mede ZZP'ers die ik wel een pasje wil geven.
maar wat wil je nu precies?
Je hebt het over je opdrachtgevers? en je hebt het over zzp die je in dienst wil nemen.
Beide verschillende vragen.
Als ik jou schrijven goed begrijp, heb jij een eigen vergunning met ND nummer. Als je puur als zzp werkt zonder personeel, dan kun je een modelovereenkomst gebruiken van de belastingdienst.
Heb je ook personeel in dienst, dan heb je niks aan deze overeenkomst. Dan moet je gaan werken met samenwerkingsovereenkomsten, welke je het beste kunt laten opstellen door een jurist.
De zzp die jij vervolgens in dienst neemt, dienen te beschikken over een genoemde overeenkomst.
Die overeenkomst staan enkel de verantwoordelijkheden voor de afdrachten van belasting dienst, en wie hiervoor de verantwoordelijkheid neemt.