Auteur Topic: Termijn pas aanvraag verdagen  (gelezen 10197 keer)

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Termijn pas aanvraag verdagen
« Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 16:25 »
Beste forum lezers en schrijvers
Ik ben nieuw op dit forum. Ik werk 13 jaar in de beveiligingsbranche.
Voor mijn pas was er een aanvraag gedaan voor verlening.
Onlangs heb ik een brief ontvangen 6 weken na het aanvraag van mijn pas  dat het niet mogelijk is om de aanvraag binnen de wettelijke termijn van 8 weken te afhandelen en dat het afhandeltermijn met 4 weken is verdaagd.Maak dit eerste keer mee normaal duurde het 2 a 3 weken. Heb geen aantekeningen of iets dergelijks. Iemand enig idee of dit wel vaker voorkomt

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 18:30 »
Dit is een probleem voor jou werkgever. Die dient zorg te dragen dat al het papierwerk op tijd in orde is. Wanneer de overheid niet binnen de gestelde termijnen een aanvraag kan behandelen en jij daardoor bijvoorbeeld een tijd niet kan werken omdat jij geen geldige pas hebt, dan kan jou werkgever wellicht een schadevergoeding eisen.

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 19:02 »
Ik vind dit wel echt irritant.
Is het termijn van 4 weken de maximale termijn dat ze kunnen verlengen of kunnen ze nog eens een termijn gaan verlengen? Dan zit ik dan binnenkort met een verlopen pas

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 16 juni 2017, 22:19 »
Ik vind dit wel echt irritant.

Ik denk dat jou werkgever het noch irritanter vindt!

Is het termijn van 4 weken de maximale termijn dat ze kunnen verlengen of kunnen ze nog eens een termijn gaan verlengen?

Waarschijnlijk blijft het bij die 4 weken

http://www.bezwaar-en-beroep.nl/bestuursrecht/beschikking-beslistermijn/

Dan zit ik dan binnenkort met een verlopen pas

Wat vooral voor jouw werkgever een probleem is, want dan moet hij jou gewoon doorbetalen terwijl jij niet inzetbaar bent, tenzij zij van BW toestemming krijgen dat jij tijdelijk met een verlopen pas werkt.

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 17 juni 2017, 00:57 »
Is er soms wel een reden waarom het zo lang kan duren te druk met aanvragen ofzo?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #5 Gepost op: zaterdag 17 juni 2017, 15:22 »
Is er soms wel een reden waarom het zo lang kan duren te druk met aanvragen ofzo?

Je kan bijna dagelijks in de krant lezen dat de bezetting bij de politie minimaal is. De afdeling BW die deze aanvragen behandeld heeft nog veel meer werkzaamheden en is bestaat meestal maar uit enkele personen. Wanneer 1 medewerker bijvoorbeeld langdurig ziek is dan stapelen de dossiers zich snel op.

Maar waar maak jij je nu zo druk om? Het is vooral jou werkgever die hier last van gaat hebben!

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #6 Gepost op: zaterdag 17 juni 2017, 16:37 »


Maar waar maak jij je nu zo druk om? Het is vooral jou werkgever die hier last van gaat hebben!
Kan mijn werkgever mij dwingen om met een verlopen pas te gaan werken? Want dat ga ik zeker niet doen

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #7 Gepost op: zaterdag 17 juni 2017, 16:57 »
Kan mijn werkgever mij dwingen om met een verlopen pas te gaan werken?

Ja

Want dat ga ik zeker niet doen

En dan?

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #8 Gepost op: zaterdag 17 juni 2017, 17:06 »
Ja

En dan?
Het is toch strafbaar om te gaan werken met een verlopen pas?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #9 Gepost op: zondag 18 juni 2017, 04:00 »
Het is toch strafbaar om te gaan werken met een verlopen pas?

Nee, het is strafbaar om als vergunninghouder (lees werkgever) personen zonder geldig legitimatiebewijs beveiligingswerkzaamheden te laten verrichten. Gebeurt dat wel, dan is het de vergunninghouder die een strafbaar feit pleegt en mogelijk een (bestuurlijke) boete krijgt.

Natuurlijk moet jij je werkgever aangeven dat jij liever niet met een verlopen pas wilt werken, maar als je werkgever er op staat, dan zou ik je toch aanraden om dat te doen, want anders kan er sprake zijn van werkweigering. En zoals al eerder aangegeven, wellicht krijgt je werkgever toestemming van BW om in dit uitzonderlijke geval jou een paar weken met een verlopen pas te werken. Het is immers BW zelf die het probleem veroorzaakt heeft (er van uitgaande dat de procedure tijdig is opgestart)

Maar loop jij niet een beetje op de zaken vooruit? Jij maakt je kennelijk erg druk, maar heb jij het er al met je werkgever over gehad?

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #10 Gepost op: zondag 18 juni 2017, 14:24 »
De procedure is tijdig gestart 10 weken voor het afloop van de pas. Volgens mijn werkgever mag ik werken maar omdat ik het niet zeker weet of het mag met een verlopen pas knaagt het wel. Omdat ik het ook eerste keer meemaak dat het zo lang duurt maak ik me misschien beetje onnodig druk.

Makaveli

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #11 Gepost op: zondag 18 juni 2017, 16:02 »
En vooral wat ik heb kunnen lezen op het forum is dat wanneer het te lang duurt met screening dat ze meestal een aanvullend onderzoek doen. Maar ik neem aan dat er in de brief dan zou staan dat er een aanvullend onderzoek wordt gedaan.Bij mij staat er dat ze niet kunnen behandelen binnen het wettelijke  termijn van 8 weken.Ieder geval bedank voor het heldere uitleg ik wacht wel rustig af :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #12 Gepost op: zondag 18 juni 2017, 16:20 »
En vooral wat ik heb kunnen lezen op het forum is dat wanneer het te lang duurt met screening dat ze meestal een aanvullend onderzoek doen. Maar ik neem aan dat er in de brief dan zou staan dat er een aanvullend onderzoek wordt gedaan.Bij mij staat er dat ze niet kunnen behandelen binnen het wettelijke  termijn van 8 weken.Ieder geval bedank voor het heldere uitleg ik wacht wel rustig af :)

Maak je niet druk. Zover ik jou verhaal begrijp is de brief gewoon een mededeling dat ze de beslissing verdagen conform de mededelingsplicht (zie de link in mijn eerdere reactie) Als het zou gaan om een aanvullend onderzoek omdat ze wat hadden gevonden dan had jij daar een andere brief over gehad.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #13 Gepost op: zondag 18 juni 2017, 16:23 »
Volgens mijn werkgever mag ik werken maar omdat ik het niet zeker weet of het mag met een verlopen pas knaagt het wel.

Je zou natuurlijk nog even aan je werkgever kunnen vragen hoe het kan dat jij met een verlopen pas mag werken? Hebben zij daarover een afspraak gemaakt met BW? Want nee, in principe mag het dus niet, maar het is de werkgever die daar problemen mee krijgt!

MartinHaan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 136
  • Elke uitsmijter begint als een zacht eitje!!!!
    • Bekijk profiel
  • Functie: Algemeen manager / Teamleider Horeca/Events / Teamleider Zorginstellingen
Re: Termijn pas aanvraag verdagen
« Reactie #14 Gepost op: maandag 19 juni 2017, 04:07 »
Op dit moment is het zomerseizoen in volle gang, en tijdens dit seizoen heeft BW het naast het normale werk, extra druk omdat er in deze periode aanzienlijk meer passen worden aangevraagd.

Plus de onderbezetting welke al jaren heerst maakt het niet makkelijker..

Dat jij eventueel met een verlopen pas moet werken is niet jou verantwoordelijkheid zoals al eerder gezegd.
Jij kunt gewoon zonder risico aan het werk, in deze ligt het volledige risico bij jou werkgever.

Maar indien je werkgever op goeie voet is met BW, kan je werkgever altijd even een belletje plegen.
Ik zelf heb ook wel eens met een verlening in tijdsnood gezeten. Een belletje was voldoende. De nieuwe pas aanvragen lieten ze even liggen om mijn verlengingen eerst te beoordelen.