Auteur Topic: zijn er mensen inmiddels actiebereid?  (gelezen 112430 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:31 »
Misschien moet men redelijke eisen in gedachten hebben, hoge eisen neerleggen, vervolgense de eisen afzwakken tot het niveau van de redelijke eisen.

Stel dat je een salarisverhoging van 50,- euro wilt, dan vraag je 100,- euro en als de werkgever dan zegt: Geen cent meer dan 50,- euro dan heb je je doel toch bereikt?  ;)

Inderdaad. Maar wat nu als de werkgever niet verder wil gaan dan 25 euro? Of misschien zelfs -25 euro!
« Laatst bewerkt op: donderdag 28 februari 2013, 20:33 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:32 »
Ze zullen in iedergeval een andere weg moeten gaan bewandelen want het blijkt al een hele tijd dat stug doorgaan niet werkt.

Inderdaad, zonder steun van een achterban heb je in onderhandelingen niets achter de hand.

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:35 »
Inderdaad, zonder steun van een achterban heb je in onderhandelingen niets achter de hand.

Precies en dat was dus al bekend voor deze onderhandelingen. Niet dat ze daar iets mee deden, nee gewoon stug doorgaan.
Om een achterban te krijgen en te bereiken moet je wel vertrouwen hebben of kweken en daar zie ik nog heel weinig van.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:39 »
Precies en dat was dus al bekend voor deze onderhandelingen. Niet dat ze daar iets mee deden, nee gewoon stug doorgaan.
Om een achterban te krijgen en te bereiken moet je wel vertrouwen hebben of kweken en daar zie ik nog heel weinig van.

En dat is nu het kip en ei verhaal. Zonder steun van een achterban wordt er niets bereikt, en omdat er niets bereikt wordt is er geen achterban. De enige manier om deze impasse te doorbreken is dat de achterban water bij de wijn gaat doen, want die is echt nodig om meer te kunnen bereiken. Maar verwacht alleen niet meteen wonderen, dit is een proces van de lange adem, en wat je steeds ziet is dat bij elke tegenslag er weer mensen teleurgesteld afhaken.

De uitslag is in jaren niet zo close geweest. Het laat dus zien dat er wel degelijk iets mogelijk is, maar dan moet men wel doorzetten.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:41 »
Inderdaad. Maar wat nu als de werkgever niet verder wil gaan dan 25 euro? Of misschien zelfs -25 euro!
Een negatief stemadvies voorleggen en hopen dat de achterban dan wel van zijn luie reet afkomt...

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:45 »
Een negatief stemadvies voorleggen

Dat betekend dus dat jij dan wil dat zij toch een principe akkoord afsluiten? Ik wil niet weten welke kritiek zij dan over zich heen krijgen? Dat lijkt mij nu niet echt een goede strategie, want daarna moet je opnieuw de onderhandelingen in.

en hopen dat de achterban dan wel van zijn luie reet afkomt...

Ze hebben het akkoord nu neutraal voorgelegd. In ieder geval was het effect dat er iets meer beweging is gekomen, maar niet genoeg om het akkoord af te wijzen.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 20:57 »
Een negatief stemadvies voorleggen en hopen dat de achterban dan wel van zijn luie reet afkomt...

Met een negatief stemadvies voorleggen kan niet, dat betekent dat je als bond al niet akkoord gaat.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:00 »
Met een negatief stemadvies voorleggen kan niet, dat betekent dat je als bond al niet akkoord gaat.

Het lijkt mij handig dat jij je, als kaderlid, eerst eens gaat verdiepen in bepaalde zaken, alvorens dit soort uitspraken te doen! Een voorbeeld:

http://www.fnvbondgenoten.nl/site/branches/industrie/voedingsindustrie/downloadblokken/495073

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:02 »
Het lijkt mij handig dat jij je, als kaderlid, eerst eens gaat verdiepen in bepaalde zaken, alvorens dit soort uitspraken te doen! Een voorbeeld:

http://www.fnvbondgenoten.nl/site/branches/industrie/voedingsindustrie/downloadblokken/495073

Dat zijn de kaderleden die dat hebben besloten, niet de onderhandelaars.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:05 »
Dat zijn de kaderleden die dat hebben besloten, niet de onderhandelaars.

Het zijn uiteindelijk altijd de kaderleden, die samen met de vakbondsbestuurders/onderhandelaars iets aan de achterban voorleggen, en daarbij een stemadvies (Positief, neutraal of negatief) geven

Guard Dog

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 92
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:08 »
Lijkt mij dat als de bonden steun willen, ze eerst eens goede eisen moeten neerleggen op de onderhandelingstafel.
Wellicht dat er dan meer mensen bereid zijn om de bonden te steunen. (en lid te worden)

Daar zit wat in, denk dat dit mijn laatste jaar is bij de bond.
Neem wel een abbonement op de Donald Duck, is veel geloofwaardiger dan de bonden.
En daar beleef ik nog veel meer plezier mee.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:11 »
Het zijn uiteindelijk altijd de kaderleden, die samen met de vakbondsbestuurders/onderhandelaars iets aan de achterban voorleggen, en daarbij een stemadvies (Positief, neutraal of negatief) geven

Ik kan niet namens het FNV spreken maar een negatief stemadvies heb ik nog niet meegemaakt. Voor het zover komt zijn de onderhandelingen al afgebroken. Maar theoretisch is het inderdaad mogelijk. De laatste CAO is met een neutraal stemadvies voorgelegd door alle drie de bonden.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:14 »
Ik kan niet namens het FNV spreken maar een negatief stemadvies heb ik nog niet meegemaakt.

Maar ook de Unie heeft in dit voorbeeld een negatief stemadvies gegeven

http://www.unie.nl/nieuws/actueelnieuws/articletype/articleview/articleid/1694/ledenraadpleging-eindbod-cao-groente-en-fruitverwerkende-industrie

Daarom mijn opmerking, dat je niet zo maar iets moet gaan roepen als je iets niet zeker weet of zelf niet meegemaakt hebt!

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:14 »
En dat is nu het kip en ei verhaal. Zonder steun van een achterban wordt er niets bereikt, en omdat er niets bereikt wordt is er geen achterban. De enige manier om deze impasse te doorbreken is dat de achterban water bij de wijn gaat doen, want die is echt nodig om meer te kunnen bereiken. Maar verwacht alleen niet meteen wonderen, dit is een proces van de lange adem, en wat je steeds ziet is dat bij elke tegenslag er weer mensen teleurgesteld afhaken.

De uitslag is in jaren niet zo close geweest. Het laat dus zien dat er wel degelijk iets mogelijk is, maar dan moet men wel doorzetten.

Voor mij is de enige oplossing echt niet alleen dat leden water bij de wijn doen, zeker niet voor degene die nu meer water dan wijn hebben na al die tijd. Je kan niet verwachten dat mensen maar keer op keer blijven geven en er weinig tot niets voor terugkrijgen. Iedereen heeft zijn eigen grens daarin.
Maar door zelf dan wat meer te geven kan je die grens wel weer openbreken of verleggen. En dan verwacht ik na al die jaren niet ineens wonderen maar een stijgende lijn mag toch wel.

Dus ik denk dat hier ook een hele belangrijke rol voor de bonden ligt voordat vele weer water en wijn gaan mixen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: zijn er mensen inmiddels actiebereid?
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 28 februari 2013, 21:15 »
Dus ik denk dat hier ook een hele belangrijke rol voor de bonden ligt voordat vele weer water en wijn gaan mixen.

Maar wat moeten de bonden dan doen?