Auteur Topic: toeslag 30% werken op vrije dagen  (gelezen 5463 keer)

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
toeslag 30% werken op vrije dagen
« Gepost op: dinsdag 23 augustus 2011, 07:05 »
In de CAO staat dat als je moet werken op vastgestelde vrije dagen, je recht hebt op 30% toeslag.
Nu heb ik een vast team rooster van 6 op, 4 af. Dit schema kan ik tot mijn pensioen doortellen.
Zijn die \"4 af \" dagen dan ook als vastgestelde vrije dag aan te merken?
Of moet ik wachten op mijn periode rooster waar de vrije dag als zodanig benoemd staat?
Het volgende is nl aan de hand:
In het huidige rooster staat een meerdaagse BHV cursus van 3 dagen ingepland op de \"4 af \" dagen.
Kom daar mee stevig over mijn 144 contracturen.
En inderdaad, goed gerekend, door deze planning is het 9 dagen achter elkaar, 1 vrij en dan weer mijn gewone 6 dagen...

Is dat die grotere flexibiliteit van de roosters waar in de CAO onderhandelingen over onderhandelt wordt...:S

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: toeslag 30% werken op vrije dagen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2011, 09:20 »
Citaat van: V\'tje

In de CAO staat dat als je moet werken op vastgestelde vrije dagen, je recht hebt op 30% toeslag.


Nee, in de CAO staat dat je die toeslag krijgt op een eerder vastgestelde roostervrije dag. En in de CAO staat verder dat jij recht hebt op 8 roostervrije dagen per periode. Als jij meer dagen hebt waarop geen diensten staan, dan worden deze aangemerkt als \"werkdagen\".

Citaat van: V\'tje

Nu heb ik een vast team rooster van 6 op, 4 af.


Jij geeft aan dat je een \"vast rooster\" hebt. Als je verder in de CAO kijt, dan zie je in de definitie van een vast rooster, dat daar, behalve de diensten, ook de roostervrije dagen in vastgesteld dienen te worden. Iets wat dus kennelijk niet gebeurt, en waarbij jij (en je collega\'s) jezelf waarschijnlijk al lang mee in de vingers snijden. Want met het rooster wat jij hebt kom je niet elke periode op 144 uur uit, dus zal je ongetwijfeld in die periodes (een) extra dienst(en) ingeroosterd krijgen. Maar als niet van te voren is vastgesteld wat jullie roostervrije dagen waren, dan kan je ook niet bepalen of jullie recht hadden op die toeslag.

Nu gaat er kennelijk een belletje rinkelen, omdat er maar liefst 3 extra diensten achter elkaar ingepland worden. Iets wat helemaal niet mag, want dit is een zware ATW overtreding. De CAO zegt namelijk dat \'in elke periode van 9 x24 uur er minimaal 60 uur rust ingepland moet zijn\'. Als jouw eerste dienst in het blok van 6 bijvoorbeeld om 08:00 uur op maandag begint, dan moet je 9 x 24 uur bij optellen (08:00 op woensdag in de volgende week), trek daar 60 uur van af (20:00 op zondag), en dat is het tijdstip waarop jouw laatste dienst kan eindigen, alvorens jij dus 60 uur rust moet hebben.

Citaat van: V\'tje

Is dat die grotere flexibiliteit van de roosters waar in de CAO onderhandelingen over onderhandelt wordt...


Nee daar heeft het dus verder niets mee te maken. Wat hier gebeurt dat mag niet in de huidige CAO, en zal ook niet mogen in de nieuwe CAO, simpelweg omdat het volgens de ATW niet mag. En wat voor CAO er ook is, als jij als werknemer niet goed de CAO leest (wat er dan ook in zal staan), en je werkgever er niet op wijst dat deze (al dan niet bewust) een CAO/ATW overtreding begaat, dan zullen dit soort zaken altijd voor blijven komen

V'tje

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 87
    • Bekijk profiel
Re: toeslag 30% werken op vrije dagen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2011, 10:36 »
\"..Maar als niet van te voren is vastgesteld wat jullie roostervrije dagen waren, dan kan je ook niet bepalen of jullie recht hadden op die toeslag...\"

De opdrachtgever eist een gezond rooster van 6 op 4 af, op die basis zijn wij aangenomen met het voorbehoud dat af en toe een inhaaldag of 12-uursdienst nodig is om aan de uren te komen. Dat is verder geen probleem.
Maar de verwachting die gewekt wordt van 6 op 4 af geeft dus nog geen vastgestelde roostervrije dagen begrijp ik uit jouw woorden.
Dat zijn dus alleen die dagen die als zodanig benoemd zijn op het periode rooster.
Dat is duidelijk.

Bedankt voor je info.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: toeslag 30% werken op vrije dagen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 23 augustus 2011, 11:50 »
Citaat van: V\'tje

Maar de verwachting die gewekt wordt van 6 op 4 af geeft dus nog geen vastgestelde roostervrije dagen begrijp ik uit jouw woorden.


Inderdaad. En aangezien je met dit rooster niet altijd aan je uren komt (nog afgezien van het gegeven dat je wellicht wel een keer moet invallen, of zoals nu, naar een cursus moet), is het dus wel handig om duidelijk aan te laten geven welke van je \"vrije\" dagen de (8) roostervrije dagen zijn.Dan weet je meteen op welke dagen je wellicht dus de extra uren moet maken (de werkdagen). Wel dient er voor die dagen uiterlijk bij de donderdagse weekindeling een bloktijd aangegeven te worden (of de diensttijd worden vastgesteld). Als er een bloktijd is vastgesteld, kan jij niet verplicht wordn om buiten die bloktijd te komen werken. Als jij dat vrijwillig wel doet, geld ook daar weer een toeslag voor...

Eventueeel kan je natuurlijk ook op eerder vastgestelde roostervrije dagen werken, maar dan geldt wel de toeslag. En natuurlijk moet alles wel binnen de normen van de ATW/CAO blijven vallen

En 9 dagen achter elkaar werken (of opleiding volgen) heeft niets te maken met gezonde roosters. Als jouw werkgever perse een BHV cursus wil geven op jouw \'vrije dagen\', dan zal hij er voor moeten zorgen dat de ATW niet overtreden wordt, dus zal jij andere dagen vrij moeten krijgen.