nou nee, dat helpt nog steeds niets.
Dan maak je toch gewoon een pruts installatie onder de vlag van het gecertificeerde bedrijf maar geeft geen certificaat af om te voorkomen dat je een inspectie krijgt
Een veel betere oplossing is gewoon het certificaat of opleveringsbewijs volledig afschaffen.
Hiervoor in de plaats komt dan dat zodra het systeem op een meldkamer wordt aangesloten er ook een registratie plaats vindt met de kans op een inspectie.
Maak de meldkamer aansluiting 10 euro duurder en laat deze 10 euro in een fonds vloeien om de inspecties uit te betalen.
Lever je nooit systemen op met een meldkamer aansluiting dan kun je ook niet als gecertificeerd bedrijf te boek staan.
Dus inderdaad gewoon net als de APK keuring je meldt je systeem af (of in dit geval "aan" bij de meldkamer) en je krijgt te horen of er een inspectie plaats vindt en dat je ter plekke aanwezig moet blijven voor een inspectie.
Op deze manier vindt er
- een eerlijke verdeling van de kosten plaats want maak je meer systemen dan krijg je automatisch ook meer inspecties. Want nu maakt het niet uit of je 1000 systemen oplevert of 3, er worden er toch maximaal 3 geïnspecteerd en als je de kosten voor de certificering over 3 systemen moet verdelen is dat per systeem veel meer dan als je het over 1000 systemen kunt verdelen.
- Wordt er niet automatisch alleen maar naar de systemen in de hoogste klasse gekeken zodat de rest onder de radar kan blijven.
- Kunnen er ook geen prutssystemen meer opgeleverd worden want je weet nooit wanneer je een inspectie krijgt dus ook de verzekeraars zijn hier flink bij gebaat.
- Wordt voorkomen dat bij een inspectie je handboek weer eens voor de zoveelste keer wordt doorgekeken om te controleren of je op papier aan de eisen voldoet zonder dat zichtbaar wordt dat je er in de praktijk een zooitje van maakt.
- En het allerbelangrijkste is dat de eindgebruiker ook krijgt waarvoor hij/zij betaald nl. een systeem welke voldoet aan de eisen, is aangelegd volgens de eisen en ook wordt geleverd zoals in de offerte is aangeboden.
Ik sprak een poos geleden een oud projectleider van Varel die het heel simpel uitlegde:
Jullie maken 10 systemen waarvan er 3 gecontroleerd worden, dus de kans dat je bij een systeem een inspectie krijgt is vrij groot.
Wij maken er 1200 per jaar waarvan er alleen 3 gecontroleerd worden in de hoogste klasse, dus bij alle systemen in klasse 3 en lager kunnen we gewoon kabels over het plafond schieten, deurcontacten niet plaatsen, minder sirenes plaatsen enz. want die worden toch nooit gecontroleerd.
En krijgen we een inspectie van iemand die wel naar zo'n systeem wil kijken dan maken we dat even in orde maar klagen we vervolgens gewoon bij de CI dat we die inspecteur de volgende keer niet weer willen of dreigen we naar een andere CI te gaan als ze weer zo gaan controleren.
Gemiddelde kosten voor de certificering liggen rond de 3500 euro per jaar (kosten CI, bijhouden handboek, tijd die je er zelf in moet steken enz.) dat is bij jullie met 10 systemen 350 euro per systeem en voor ons nog geen 3 euro per systeem.
Dus denk dat de regelgever/bedenker dit eens goed tegen het licht moet gaan houden ipv. telkens weer een nieuwe papieren tijger los te laten.
Dan zijn er ook geen BORG of VEB gecertificeerde bedrijven meer nodig maar is iedereen gewoon VRKI gecertificeerd aangezien dit in de praktijk toch de partij is welke de lakens uitdeelt en bepaald hoe er beveiligd moet worden om een schade uitbetaald te krijgen.