Auteur Topic: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging  (gelezen 259688 keer)

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 02:17 »
En wat nu als de meerderheid van de leden VOOR stemt?

Dan zijn duizenden beveiligers flink het haasje!

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 03:57 »
[/quote]En wat nu als de meerderheid van de leden VOOR stemt?
[/quote]

Dan zijn duizenden beveiligers flink het haasje!

Toch ben ik bang dat er weer positief gestemd gaat worden, net als een half jaar terug, overal las je alleen maar dat men het er niet mee eens was maar toch werdt het (volgens de bonden) met ruime meerderheid aangenomen

johan

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 54
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 04:00 »
Overigens op de site van de FNV: Alleen voor leden geldt dat ze straks mogen MEESTEMMEN over deze cao.

Dat is altijd al geweest dat alleen leden mogen stemmen, dus als je geen lid bent maar je wil wel mee stemmen zal je lid van 1 van de bonden moeten worden

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 08:57 »
Hier een antwoord van DeUnie op een vraag.


(Ik werk nu 160 uur. Ga ik straks nou 152 uur werken voor hetzelfde geld? Wat word ik hier wijzer van?

 
Ja, doordat uurlonen met 5,25 procent verhoogd worden, verdien je straks met 152 uur hetzelfde als nu met 160 uur. Als je straks meer gaat werken dan die 152 uur, dan worden die uren uitbetaald en sterker nog: hier wordt ook overwerk over betaald. Staan er nog min-uren dan wordt meerwerk niet betaald (die uren heb je al betaald gekregen als leegloop) maar wel het overwerk.)

Wat een gruwelijke lariekoek!!!
Bij de "oude" 160 uren zat een adv dag die je ook niet werkte!! dus je werkte al 152 uur het enige verschil is dat het eerst adv heette en nu 5,25% verhoging en verder is er helemaal niks anders aan!!
Laat u niet in de luren leggen, het is een verkeerde voorstelling van zaken.
Ik heb nu idd ook gelezen dat alle contracten naar rato worden aangepast 152 word 144,4 uren, ik ben benieuwd hoe men dat gaat oplossen (dat gaan ze niet doen hoor want u word gewoon 152 uur ingepland want het kost ze niks extra).

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 09:57 »
Ik vraag mij nog steeds af wat nu die "aantoonbare fouten" zijn waar dhr. Hoelscher het eerder over had.
Het artikel "Vragen en antwoorden nieuwe CAO PB" op de website van de Unie bevestigt toch eigenlijk al uw stellingen?

Dat vraag ik mij ook af. Het enige waar ik fout zit is mijn veronderstelling dat de "loonsverhoging" van 5,25% per loonperiode 4 omhoog gaat, terwijl de rest per loonperiode 1 in zou gaan. Dit blijkt echter niet zo te zijn, alles gaat per loonperiode 4 in. Maar hoe komt het nu dat deze verarring ontstaat.? Men heeft steeds beweerd dat de ingangsdatum van de wijzigingen in loonperiode 1 zou zijn. In het verleden werd daar ook een heel "logische" verklaring voor gegeven, namelijk dat wijzigingen altijd in loonperiode 1 ingingen. Inmiddels blijkt dus dat dit helemaal niet zo logisch en evident is. Verder zet men bij 1 punt, namelijk de loonsverhoging, een ingangsdatum erbij, en bij de andere punten niet. Dat komt op mij over dat er op dit punt iets afwijkt van de rest. Maar we hadden dus moeten snappen dat alle maatregelen per loonperuide 4 in zouden gaan.....  ???

Tevens krijgt men geen 30% roostervrije toeslag meer als men verplicht (!!!) moet werken op een vrije dag of als men een vrije dag verschuift!
Nee, men krijgt dan nog slechts 5, 10 of 20% ofwel men levert dus gewoon 25, 20 of 10% in!

Voor de volledigheid dien je nog wel rekening te houden dat je nu alleen op roostervrije dagen die toeslag van 30 % krijgt. Op andere dagen krijg je voor werken buiten de vastgestelde bloktijd een toeslag van 10 %, en dan krijg je dus ietsje minder, gelijk, of zelfs het dubbele. En de 20 blokken van 10 uur zijn veel korter dan de huidige periodes waarop je geen toeslag zou krijgen, dus je hebt eerder recht op een toeslag.

Daarnaast is deze toeslag niet van toepassing voor parttimers met een groeimodel (en dat hebben denk ik de meeste part-timers) tenzij men meer dan 152 uur werkt.
Daar ben ik er 1 van dus lever ik gewoon telkens 30% in.
Overigens is het belachelijk dat part-timers met een vast model wel deze toeslag krijgen en part-timers met een groeimodel niet.
Het is tenslotte voor iedereen even vervelend als men op een vrije dag moet gaan werken.

Ik denk dat het eerlijker zou zijn om part-timers met een groei-model ook gewoon 20 blokken van 10 uur te geven. Dat betekend niet dat zij altijd een dienst krijgen in die blokken, maar als zij buiten die blokken werken krijgen zij ook gewoon die toeslag.

Tel daar bij op dat men ook geen gemiddelde ORT meer krijgt indien men verlof opneemt en dan kan iedereen zien dat men dik gaat inleveren!

Even een voorbeeld:
Een werknemer die 10 jaar in dienst is met een uurloon van €13,53 en 26 verlofdagen per jaar opneemt en een gemiddelde ORT heeft van € 2,50 gaat dus al € 520,- inleveren aan ORT.
(26 x 8 uur verlof x €2,50 = €520,-)

Je vergeet dat je ook nog een stuk of 6 extra verlofdagen krijgt voor doordeweekse feestdagen...

Als men daarnaast ook nog eens 10x per jaar werkt op een roostervrije dag of een roostervrije dag verschoven wordt, dan mist men dus ook nog een € 324,72
(30% van €13,53 = € 4,059 x 8 werkuren = € 32,472 x 10 dagen = € 324,72)
In totaal levert men dan dus al € 844,72 in.
Ik denk niet dat die 1,26% eindejaarsuitkering en de iets hogere gemiddelde ORT voldoende zijn om dit te compenseren!

Reken maar even mee:
13,53 * 2088 uur = 28.250,64
8% vakantiegeld = 2.260,05
1,26% x (28.250,64 + 2.260,05) = 384,43

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe die 1,26 % nu toch tot stand is gekomen?

Het schrappen van de korte wissel is m.i.een lachertje.
Een ieder die al wat langer mee gaat in de beveiliging weet dat men hier soms domweg niet aan ontkomt.
Persoonlijk denk ik dat hier in de praktijk niks van terecht komt.

Ah, dat bedoeld men dus met een korte wissel. Het zou handig zijn als men geen nieuwe termen bedenkt! In hun verklaring staat een verwijzing naar de ATW, waar dat in staat. En dat staat er niet voor niets, want niet alleen in de beveiliging, maar ook in vele andere branches waar full-continu gewerkt wordt ontkom je er soms niet aan om hier even op terug te vallen. En het is een loze "belofte". Aangezien het geen ATW overtreding is treed de arbeidsinspectie er niet tegen op. En aangezien het controleorgaan ook geen controles op dit soort zaken uitoefent kan een bedrijf dit gewoon doen, zonder dat iemand daar wat aan doet. Ik zie een werknemer niet naar de kantonrechter stappen als dit in zijn/haar rooster stapt, en zelfs dan vraag ik mij af of een kantonrechter er iets aan doet....

Het overgaan naar een nieuwe werkgever bij contractwisseling blijkt niet verplicht indien werknemer en werkgever samen verder willen gaan.

Dat lijkt mij vrij logisch

Maar wat nu als de werknemer bij zijn oude werkgever wil blijven en de oude werkgever juist wil dat de werknemer wel overstapt naar een nieuwe werkgever?
Dan zal de oude werkgever denk ik wel naar dit punt in de cao gaan verwijzen of mogelijk gaan dreigen met het aanvragen van ontslag vanwege het wegvallen van werkgelegenheid.
In dat geval wordt er dus druk op de werkgever gezet om, tegen zijn/haar wil, toch maar over te stappen...

Als werknemer moet je volgens mij helemaal niet bij een werkgever willen blijven werken die jouw niet wilt. Zeker met het versoepelde ontslagrecht wat er aan staat te komen. Wees blij als in een dergelijk situatie er een bedrijf is dat jouw met behoud van alle rechten over moet nemen....

Nee, dit akkoord is voor mij niet acceptabel.
Ik stem nog steeds tegen! U ook?

Helaas, ik stem niet mee. Maar als ik dat wel zou doen dan had ik zeker ook tegen gestemd!

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 09:58 »
Ik vind het logisch dat er geven en nemen is en niet alleen nemen en gunsten voor de werknemer.
En nee ik ben ook maar een gewone beamte.

Ik lees partime contracten worden naar ratio aangepast, sommige denken dat dit moeilijk werkt. dit is echter met het plus en min systeem prima op te vangen. trouwens voorzover ik lees is er alleen nog maar een min uren systeem en worden de plus uren niet eerst weg gespaart dit was eerst wel de bedoeling en dus al een groot winst punt voor de werknemer. anders krijg je bij overwerk ook alleen de toeslag de rest zou dan immers op plus zijn komen te staan.

ADV verdwijnt en wordt gecompenseerd door die 5,2 procent loon dit is geen loonsverhoging maar compensatie. De lief hebbers van meer vrije tijd kunne die 5,2 procent gebruiken om vrije dagen te kopen die op op zelf gekozen tijdstippen kan inzetten.

Wat ik me afvraag is de verschuif toeslag als je wordt gebeld met je heb morgen dag kun je een avond draaien verschuift je dienst dus toeslag !  mogen ze je meteen verplichten om schuiftoeslag te voorkomen of moeten ze je eerst vragen of je het zou willen doen en pas bij weigering verplichten. omdat verplicht geen toeslag geeft zal daar vast het maximaal aantal keer gebruik van gemaakt gaan worden.?

En ik neem aan dat er aan de ORT toeslag wederom niets wijzigd.

Ik heb nog geen idee of ik voor of tegen stem ik wil goed nadenken over de voor en tegen  het 80 % was al goedgekeurd maar,met name de compensatie voor de nacht die is gesneuvelt valt me zwaar, omdat er eindelijk een erkennig was dat nachtdienst zwaar en minder gezond zijn en dit werd dan enigzins gecompenseerd.

groet leeuw13

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:09 »
Ik heb nu idd ook gelezen dat alle contracten naar rato worden aangepast 152 word 144,4 uren,

Eindelijk  ;)

k ben benieuwd hoe men dat gaat oplossen (dat gaan ze niet doen hoor want u word gewoon 152 uur ingepland want het kost ze niks extra).

Het levert de werknemer, net als nu, wel meeruren op. Nogmaals, ik blijf het herhalen, de ruil van de ADV dagen voor de verhoging van het uurloon, waarbij de overwerktoeslag vanaf 152 uur blijft gelden, daar is niets mis mee, want er veranderd eigenlijk niets, behalve dat je de term ADV, die veelvuldig in de CAO voorkomt, er uit kunt schrappen. En voor de werknemer levert het nog een klein voordeeltje op, doordat alle toeslagen daardoor ook met 5,25% stijgen.

Wat mij verbaast, is dat ik veel reactues hoor op dit punt, maar heel weinig reacties op het minuten systeem, wat een veel grotere impact zal hebben. Een voorbeeldje. Als je 6 periodes lang 8 minuten bijgeschreven krijgt, en de volgende 6 periodes 160 uur wordt ingepland, dan krijg je in die laatste periodes wel 8 uren overwerktoeslag, alleen de 8 uren worden niet uitbetaald (want die heb je in de voorgaande periodes al uitbetaald gekregen). Dat kost je dus 6 x 8 x 13,53 = 649,44, waarbij ik even het uurloon gebruik uit het andere rekenvoorbeeld van yarcon. En het kan nog veel meer verschil uitmaken, als de fluctuaties in het werkaanbod groter zijn


zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:19 »
Dus even resumerend:

We hebben ingeleverd:
1 vakantiedag. Gecompenseerd met loonsverhoging (dus zelf betaald)
13 adv dagen Gecompenseerd met loonsverhoging (dus zelf betaal sterker nog ik lever wat in )
Ort (gemiddeld) toeslag op vakantiedagen; = weg gewoon gestolen
30% op werken op roostervrij = gewoon gestolen

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:25 »
Citaat panner[
Wat mij verbaast, is dat ik veel reactues hoor op dit punt, maar heel weinig reacties op het minuten systeem, wat een veel grotere impact zal hebben. Een voorbeeldje. Als je 6 periodes lang 8 minuten bijgeschreven krijgt, en de volgende 6 periodes 160 uur wordt ingepland, dan krijg je in die laatste periodes wel 8 uren overwerktoeslag, alleen de 8 uren worden niet uitbetaald (want die heb je in de voorgaande periodes al uitbetaald gekregen). Dat kost je dus 6 x 8 x 13,53 = 649,44, waarbij ik even het uurloon gebruik uit het andere rekenvoorbeeld van yarcon. En het kan nog veel meer verschil uitmaken, als de fluctuaties in het werkaanbod groter zijn
]

Wat bedoel jij met het "minutensysteem"?
Ik ken het niet waar gaat dat over? leg eens uit?

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:27 »
Zippie die vakantie dag heb je ingeleverd zodat je verlof weer 5 jaar mag sparen ipv 1,5 jaar voor het vervalt.Na ratio is de Cao 0 dus waar het kost levert het elders weer op. adv is naar ratio nul je krijgt geld ipv vrije tijd maar het levert je wel meer toeslag op.HEb je liever vrije tijd kun je dat kopen.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012, 10:31 door leeuw13 »

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:43 »
Nee meneer dat is niet zo voor werken op adv gelden dezelfde regels als rv 30% dus.
Die is hiermee dus ook verdwenen'

Er is echt niks in ons voordeel.

en waar t om gaat is dat men de hogere lonen aanduidt als "loonsverhoging" terwijl dit toch echt niet zo is, het is slechts compensatie!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:47 »
Ik vind het logisch dat er geven en nemen is en niet alleen nemen en gunsten voor de werknemer.

Dat ben ik met je eens. Men heeft kostenneutraliteit afgesproken, en daar zijn de leden feitelijk ook mee akkoord gegaan toen de bonden het 80% document aan de leden voor hebben gelegd. Alleen werden de werknemer met het 80% document wel op het verkeerde been gezet. Want het 80% document zag er op het eerste gezicht niet zo verkeerd uit. Zo stond er ook een compensatie in voor het werken in nachtdiensten, en als je even had gerekend, dan had je, net als ik je toen ook af moeten vragen waar er dan iets ingeleverd zou moeten worden?

De sociale partners hebben pas in een heel laat stadium besloten de boel door te laten rekenen. Wat mij betreft de verkeerde volgorde. Als je in een 80 % document afspreek te stefen naar kostenneutraliteit, dan moet je in ieder geval een idee hebben hoeveel de verschillende punten ongeveer kosten. Dat had men niet gedaan, waardoor nu in het hoofdlijnen akkoord dit punt gesneuveld is, daar waar dit nu juist ιιn van de belangrijke punten was. De bonden benoemen het niet eens meer, in de hoop dat het snel vergeten wordt.

De toeslagen voor het werken buiten de vastgestelde blokken stonden nog niet in het 80% document, want dat moest nog uitgewerkt worden. Nu bljkt dus dat zelfs als je op het allerlaatste moment gebeld wordt, de werkgever je kan verplichten om te werken, en je dan minder toeslag krijgt als wanneer je in de huidige situatie een paar weken van te voren je vrijwillig aanmeld voor het werken op een roostervrije dag.

Verder levert het minuren systeem een werkgever veel flexabiliteit op, waarbij de werknemer er financieel op achteruit gaat. Ik zie met de beste wil van de wereld niet waar die kostenneutraliteit nu precies zit

Overigens ben ik van mening dat je nooit van kostenneutraliteit uit had moeten gaan. Ik vind dat je van  werknemers best wel flexabiliteit kunt vragen, maar wanneer je gebruik maakt van flexabiliteit, je daarvoor als werkgever ook voor moet betalen. Dan voorkom middels een financiele prikkel, want daar gaat het bij bedrijven uiteindelijk om, dat je teveel gebruik/misbruik maakt van de flexabiliteit van je personeel. En bij opdrachtgevers die flexabiliteit verlangen, daar kan je dan ook de tarieven op aanpassen.

Ik lees partime contracten worden naar ratio aangepast, sommige denken dat dit moeilijk werkt. dit is echter met het plus en min systeem prima op te vangen. trouwens voorzover ik lees is er alleen nog maar een min uren systeem en worden de plus uren niet eerst weg gespaart dit was eerst wel de bedoeling en dus al een groot winst punt voor de werknemer. anders krijg je bij overwerk ook alleen de toeslag de rest zou dan immers op plus zijn komen te staan.

Hoe weet jij wat eerst de bedoeling was? Ik heb dat namelijk nergens gelezen?

ADV verdwijnt en wordt gecompenseerd door die 5,2 procent loon dit is geen loonsverhoging maar compensatie. De lief hebbers van meer vrije tijd kunne die 5,2 procent gebruiken om vrije dagen te kopen die op op zelf gekozen tijdstippen kan inzetten.

Dat je vrije tijd kan kopen is mooi, maar daar kan je die 5,25% niet voor gebruiken, want uiteindelijk hou je onder aan de streep hetzelfde bedrag over. Als je bereid bent om in te leveren dan kan je inderdaad dagen kopen, maar het is nog maar de vraag of je die op zelf gekozen tijdstippen in kan zetten. Er bestaan nu al grote vakantiebergen bij de gemiddelde beveiliger, als er ook nog dagen gekocht kunnen worden dan wordt worden die bergen alleen nog maar groter....

Wat ik me afvraag is de verschuif toeslag als je wordt gebeld met je heb morgen dag kun je een avond draaien verschuift je dienst dus toeslag !  mogen ze je meteen verplichten om schuiftoeslag te voorkomen of moeten ze je eerst vragen of je het zou willen doen en pas bij weigering verplichten. omdat verplicht geen toeslag geeft zal daar vast het maximaal aantal keer gebruik van gemaakt gaan worden.?

Zoals al eerder aangaf, je moet nooit meer vrijwillig buiten de vastgestelde blokken gaan werken todat jij 8 x verplicht ben. Des te eerder ben je van de 8 verplichte keren af, en daarna kan jij dus zelf beslissen. Maar ik voorzie hier problemen. Want het klinkt allemaal leuk en aardig, maar het moet natuurlijk wel geadministreerd worden. En daar is de werkgever dus verantwoordelijk voor. Ik denk dat er veel discussies gaan onstaan of en wanneer er nu wel of niet iets verplicht is en wanneer het nu precies is aangezegd. Om dat te voorkomen laat dus alles zoveel mogelijk op papier en/of mail zetten, en handel dit soort zaken niet telefonisch af, want dan kan je niets bewijzen.

En ik neem aan dat er aan de ORT toeslag wederom niets wijzigd.

Inderdaad, want hoewel de werknemers hier al jarenlang om roepen, in 2008 nota bene in de CAO is afgesproken dat er een onderzoek komt, heeft men in hun wijsheid besloten om dit onderzoek niet uit te voeren, de hele CAO op de kop te gooien maar nu juist dit punt te laten voor wat het is....

Ik heb nog geen idee of ik voor of tegen stem ik wil goed nadenken over de voor en tegen

Denk er vooral goed over na

het 80 % was al goedgekeurd

er is helemaal niets goedgekeurd, het 80% document was slechts een richtlijn. Er is alleen besloten dat de bonden op basis van dat document verder mochten, en daar is dus dit hoofdlijnenakkoord, en waarschijnlijk binnenkort een principeakkoord uit gekomen, en dat is waar je voor of tegen moet stemmen.

maar,met name de compensatie voor de nacht die is gesneuvelt valt me zwaar, omdat er eindelijk een erkennig was dat nachtdienst zwaar en minder gezond zijn en dit werd dan enigzins gecompenseerd.

En dat is nu typisch hoe makkelijk de bonden omgaan met jullie belangen. Op zich vond ik het een heel sympathiek idee, feitelijk was het ook een aanpassing/uitbreiding van de ORT toeslag, waar jullie al zo lang om vragen. Maar uiteindelijk staat het er niet in, men heeft het er zelfs niet meer over, net zoals dat men niet herrinnerd wil worden aan hetgeen op dit punt in de CAO 2008-2010 is afgesproken. Wellicht wordt het nu eindellik eens tijd dat jullie eens de rug recht houden, en zeggen, tot zover en niet verder.....

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:54 »
Dus even resumerend:

We hebben ingeleverd:
1 vakantiedag. Gecompenseerd met loonsverhoging (dus zelf betaald)

Nee, die 2,3% loonsverhoging hadden jullie al, maar het mocht opeens door de economische omstandigheden nog maar 1,7% worden, en daar zijn jullie zijn mee akkoord gegaan met de inlevering van die vakantiedag. Overigens werd daarbij nog wel gezegd dat er nog wel een rekeningetje openstond:

"Vanaf 1 januari 2012 bedraagt het aantal vakantiedagen bij een fulltime tewerkstelling, 24 in plaats van 25. Dit betekent dat jullie een vakantiedag inleveren. Geen goed nieuws, maar helaas betekent onderhandelen soms ook geven! Aangezien een vakantiedag meer waarde heeft dan de 0,3% die nog benodigd was om tot de 1,7% te komen, zal het meerdere in 2013 worden gebruikt om de kostenneutraliteit te bereiken die is afgesproken voor de nieuwe arbeidstijdenregeling."

http://www.uniesecurity.nl/nieuws/articletype/articleview/articleid/1158/particuliere-beveiliging-cao-principeakkoord
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012, 11:00 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 10:58 »
Wat bedoel jij met het "minutensysteem"?
Ik ken het niet waar gaat dat over? leg eens uit?

Sorry typefoutje, net zoals jij mij "Panner" noemt!  ::)

Ik bedoel minurensysteem

"Invoeren van een minurensysteem. Contracturen worden altijd betaald, maar als ze niet gewerkt zijn, moeten ze later ingehaald worden. Er mogen maximaal 80 minuren “op de lat” staan en er kunnen maximaal 24 minuren per periode aan “de lat” worden toegevoegd."

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Hoofdlijnenakkoord cao Particuliere Beveiliging
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 12 juli 2012, 11:17 »
Citaat Planner,

[Wat mij verbaast, is dat ik veel reactues hoor op dit punt, maar heel weinig reacties op het minuten systeem, wat een veel grotere impact zal hebben. Een voorbeeldje. Als je 6 periodes lang 8 minuten bijgeschreven krijgt, en de volgende 6 periodes 160 uur wordt ingepland, dan krijg je in die laatste periodes wel 8 uren overwerktoeslag, alleen de 8 uren worden niet uitbetaald (want die heb je in de voorgaande periodes al uitbetaald gekregen). Dat kost je dus 6 x 8 x 13,53 = 649,44, waarbij ik even het uurloon gebruik uit het andere rekenvoorbeeld van yarcon. En het kan nog veel meer verschil uitmaken, als de fluctuaties in het werkaanbod groter zijn]

Als ik jou goed begrijp dan bedoel jij dat je denkt dat je de evt inhaaluren (dus boven de 152) dan kan zien als overuren waarbij je dus dan alleen de overwerktoeslag betaald krijgt? Hier word in dat verhaaltje over het minurensysteem niets vemeldt dus het zal wel weer interpretatie worden, hoe was het ook al weer? geen ruimte meer voor interpretatie? daar gaan we al weer, ik denk nl dat de werkgever gaat zeggen ja ho even dat is geen overwerk die uren heb je te weinig gewerkt. En hoe zit het met toeslagen over die uren als je ze niet werkt krijg je dan een gemiddelde ort erover? zal wel niet.

Dit systeem hanteren ze dus ook in de zorg!! daar gaan ze het dus compenseren met vakantieuren.
Want wanneer ga je dat inhalen hoelang mag het staan? wat nou als je een jaar lang uren tekort komt?
Wat gebeurt er mee als je uit dienst gaat.
« Laatst bewerkt op: donderdag 12 juli 2012, 11:20 door zippie »