Auteur Topic: Handige gereedschappen, tips, trucs.  (gelezen 26953 keer)

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #15 Gepost op: donderdag 18 december 2014, 09:54 »
@ Atomic:
"Kun je nog wel bewegen met al dat spul op en rond je lichaam  :P ".
Zit allemaal in één efficiente heuptas. Boortol in mijn kontzak is alleen bij grote installaties. Mijn rolmaatje is er een van één meter, dus erg klein.
Bedankt voor de tip, trouwens. Heb me nooit zo verdiept in de buisklemmen voor profielen.

@ PeterO, ook bedankt.
Mvg, en houd die Madsen toolbox in de gaten want hij is bizar gemakkelijk!

Mvg, Jan v. E.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #16 Gepost op: vrijdag 19 december 2014, 21:59 »
@jan piet karel: antwoord is in voorbereiding ;)

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #17 Gepost op: zaterdag 20 december 2014, 08:53 »
Heb zelf nog een pstn en isdn testtelefoon in de auto, altijd handig bij twijfel.
Ik had ook wel eens begrepen op bepaalde cursussen dat sommige monteurs niet eens een laptop hebben, onbegrijpelijk , vind ik toch erg handig.

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #18 Gepost op: zaterdag 20 december 2014, 18:57 »
"@jan piet karel: antwoord is in voorbereiding ;) ".
Sowieso geen hard feelings, Sqouzie.
We hebben allemaal onze eigen (wijze)  manier van werken, toch? :)
En ik schiet wel eens uit mijn slof wanneer hier iemand komt om "misbruik" te maken van onze kennis waar we duur voor hebben betaald.
Mvg, En fijne feestdagen.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #19 Gepost op: maandag 22 december 2014, 20:53 »
Zo'n telefoontje Heb Ik ook in de bus liggen.

Zelf vind ik ook de pincet wel handig als het echt gepriegel of hengelen wordt.

En een grijpertje om het puntje van een kabel te pakken In kleine gaatjes.

Verder natuurlijk de isolatie tape waarmee ik alle kabeltjes bij elkaar bind om door te voeren..

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #20 Gepost op: woensdag 24 december 2014, 10:30 »
Hi Nigel.
Zo'n beetje dezelfde tools die ik ook altijd bij me heb.
In de bus ligt dan ook nog een 3 meter spiraaltje om de bekabeling door een wandje of de achterwand van de meterkast te trekken.
Mvg en fijne dagen gewenst.
Jan v. E.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #21 Gepost op: donderdag 26 mei 2016, 21:06 »
Mijn UTP Tester is overleden.. (nee zijn niet mijn handen :laugh:)


Welke gebruiken jullie? Ze zijn er ook van Fluke, duur, duurder, en veelste duur..

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #22 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 01:07 »
Ik heb een wat uitgebreidere (die uiteraard ook wat uitgebreider geld kost)
Op de foto van het bankje voor de laptop zie je hem naast de laptop liggen.
Geeft meteen aan welke ader niet goed is, geeft kruisingen aan, meet de lengte van de kabel en geeft een go of no go als er geen 100MB overheen kan.
Kost een paar cent maar dat verdien je dubbel en dwars terug als je exact weet welke ader verkeerd is.
je ziet dus dat ader 3 op bijv. op 6 is aangesloten dat ader 4 geen verbinding maakt enz. en zit er een sluiting op 10m dan geeft hij dat ook netjes aan.
verder ook te gebruiken om de POE voeding te testen, geeft aan of er ISDN, analoog spanning op staat en geeft een blink op je switch als je een aansluiting zoekt.
1 nadeel je gaat zoiets niet met 100 euro redden en ook niet met 200 of 300 euro.
Maar als je een systeem van een ander op moet leveren met 100 aansluitingen en 20% van de bekabeling blijkt niet goed te zijn aangesloten, ik had er deze week zelfs een waar 66% verkeerd was (men had a en b methode door elkaar gehaald) en dan heb je hem bijna in 1 project al terug verdient.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #23 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 10:45 »
Juist, maar wat maakt hem dan zo dat deze +300 euro is?
Een adem paar verkeerd is ook te zien op de tester die ik gebruikte. 

Waar ik nu aan denk. Misschien is het wel handig om de afstand van de kabel te zien.. Is dit niet meer luxe als handig?

Het is leuk om te weten dat een kabel kapot is op 10 meter. Maar als het niet aan de detectoren ligt wat te zien is aan de lampjes, moet je toch de kabel vervangen.

Ik zou het ander vinden als een aderpaar verkeerd is, dat een meter kan laten zie of die op deze kant van een connector zit, of op de andere kant. Hier heb je veel meer aan.

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #24 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 19:51 »
Wat jouw tester waarschijnlijk deed was testen per aderpaar, deze tester test per ader en hij geeft dus in 1 keer aan hoe de aders op dat moment zijn aangesloten en dat bespaart gewoon tijd.

Verder test jouw meter alleen maar of de aders goed zijn aangesloten met deze meter wordt er ook een functionele test uitgevoerd en gekeken of er ook werkelijk 100Mb overheen kan. (ik had hem net wat later moeten kopen want toen hadden ze hem ook voor 1 Gig)
Lukt dat dan krijg je ook een Go lukt dat niet dan krijg je bericht dat de aders goed zijn maar de snelheid niet.
Verder zal het niet de 1e keer zijn dat er sluiting in een aansluiting zelf zit en dan is de lengte meting wel handig want dan zie je meteen of die sluiting direct in jouw aansluiting zit of aan de andere kant.
Ook kun je deze dus gebruiken als kabelzoeker. Heb je een kabel waarvan je niet weet waar die uitkomt dan prik je het uiteinde simpel in de tester en zie je aan het knipperen op de switch welke het is.
Verder heb ik al heel wat meters in rook op zien gaan als bleek dat op die niet gebruikte kabel, of de net verkeerd gepakte kabel, toch een ISDN2 signaal stond en deze kan daar tegen en geeft dat gewoon aan.
Ook als je camera's met POE aan moet sluiten kun je hiermee direct zien of de spanning wel goed is.

Maar ja, als je dat allemaal niet gebruikt dan kun je natuurlijk ook zo'n ding op ali babba van een tientje kopen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #25 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 20:09 »
Ik ben zeker niet op zoek naar een Ali baba ding. Anders had ik deze discussie niet op gang geholpen. Maar ok ben benieuwd wat ze kunnen, ervaringen. Die het uiteindelijk bewijzen: ja hij is het waard. Ja hij is handig. Ja je gebruikt de functies die het heeft. Ja ik ben er vooral blij mee...

Mvg Nigel

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #26 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 20:55 »
Kleine toevoeging mijnerzijds;

Jokari coax stripper, niets op af te stellen en op gevoel super eenvoudig om een coax mee aan te strippen en sneller dan welke tool (<€ 100,00) dan ook.



Pica Dry markers, echt ideaal voor het aftekenen.



En als je afgetekend hebt, dan wil je natuurlijk precies op die plek het beton in, met een zgn. 4-snijder SDS boor gaat het makkelijker. De boor gaat minder zoeken dan met een normale SDS boor.



En voor nu last but not least; de Löwe gotenschaar. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die buis en goot zagen met een junior zaagje. Er is ook een Löwe buizenschaar verkrijgbaar, maar met deze gotenschaar kun je prima goot en buis knippen.


Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #27 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 22:36 »
Norman.

Die sds boor is inderdaad werelds die heb ik ook. In combinatie met me:
http://m.makita.nl/gfx/ma_actie_ster.png

Ik gebruik zelf een tang met een puntig mes. Deze gebruiken loodgieters vaak met hun kunstig leidingen mee.
Ik zal van de week eens een foto maken. Ideaal voor goot. EN buis EN puntenslijper. Haha.

Welke data tester gebruik jij bijvoorbeeld Norman?

Mvg Nigel

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #28 Gepost op: vrijdag 27 mei 2016, 23:03 »

En voor nu last but not least; de Löwe gotenschaar. Onbegrijpelijk dat er nog mensen zijn die buis en goot zagen met een junior zaagje. Er is ook een Löwe buizenschaar verkrijgbaar, maar met deze gotenschaar kun je prima goot en buis knippen.

Ik zou ze de kost niet willen geven die met deze schaar ook een stukje van zichzelf afgeknipt hebben.  :o
Maar voor mij niet iets om standaard bij me te hebben.
Is er een grote klus waar we zelf de buizen leggen dan gaat hij wel mee maar je hebt daarnaast ook altijd je zaagje nog nodig voor dingen waar je deze tang niet voor kunt gebruiken en dan kan ik dat ene buisje wat ik per dag moet knippen ook wel even zagen.
Wat wel standaard altijd in de auto zit is de endoscoop zodat ik in kleine hoekjes en gaatjes kan kijken of om de bocht (beeld op mijn mobiel) en de Fein multitool


Vandaag nog weer meegemaakt, kom bij de klant die even wat schapjes in de meterkast had gemaakt maar er geen rekening mee gehouden had dat mijn kast ook nog open moet kunnen.
Dus met dit ding over de hoogte van de kast 1 cm van de balk gehaald en toen kon de kast weer open.
Zoiets laat je wel uit je hoofd als dat met zaag en hamer en beitel moet. ;)

Maar de netwerktester van hierboven, de accutester, glasvezeltester en glasvezelinjector zitten ook altijd standaard in de auto.
Voor de coaxstripper heb ik een multifunctionele aan de ene kant geschikt voor coax (RGU59 en coax 12) en aan de andere kant geschikt voor datakabel en beveiligingskabel.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

WA van Buuren

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 230
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #29 Gepost op: zaterdag 28 mei 2016, 00:31 »
Norman.

.....

Welke data tester gebruik jij bijvoorbeeld Norman?

Mvg Nigel

Een eenvoudig ding van merk onbekend. Dit is een tracer en netwerktester in een. Voor het netwerk slecht beperkt tot bepalen of de aders goed zitten. Dat wil met mijn kleurenblinde kippenogen niet altijd lukken.  :-[

Ter informatie, ik werk niet als monteur. Ik test slechts camera's en dan heb ik doorgaans aan een patchsnoer van 10 meter genoeg.