Auteur Topic: Handige gereedschappen, tips, trucs.  (gelezen 26955 keer)

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 17:59 »
Ik ben nog steeds opzoek, en vraag me nog steeds af of er dingen, makkelijker kunnen. Gereedschappen die gebruikt worden om het werk te vergemakkelijken.

Zo heb Ik hier Ook de scotchroller ontdekt en de kabellijsten. Een Goed systeem vind ik zelf.

Brand los Zou ik zeggen, ben benieuwd.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 18:53 »
Kabelstripper


UTP tester


Kabeltracer


Magneet tbv ophangen Fluke meter


Accu tester


Oordopjes (voor de t.ring herrie van de andere onderaannemers)  :D


Dit zijn toch wel de dingen welke ik het meest gebruik na het standaard mini schroevendraaiertje en mini zijkniptang.......hiermee kun je toch behoorlijk uit de voeten.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 21:27 »
Priem, wel een vierkante, ideaal om gaatjes in een pir te prikken en omdat ie vierkant is kun je de plastic gelijk afbramen😃

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 21:52 »
Haha super :p
Die fluke magneet vind Ik dus ook weer handig. Gelijk opgezocht.
Verder heb ik een Utp tester al.

Ik heb ook zo'n kabel tracer ding. Maar Ik krijg  nou niet de indruk dat die werkt. Piept op alles. Kabelstripper is de kniptang ;)

En de priem vind ik ook wel een goede. Ik doe het nu voorboren met 3 bijvoorbeeld..

Zo vind ik het nu al een handig topic haha.


amekalala

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 57
  • Bedenk dit: net voor de storing was alles nog goed
    • Bekijk profiel
  • Functie: servicetechnicus inbraakmeld/cctv/data/intercom/etc.
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 21:52 »
Die magneet voor je multimeter is bijzonder handig, maar zonder een degelijke multimeter ben ik nergens.
Zou dan ook voor een multimeter met scope funktie gaan, erg handig voor het zoeken naar storingen in datalijn/apparatuur op de datalijn.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 22:59 »
Die magneet voor je multimeter is bijzonder handig, maar zonder een degelijke multimeter ben ik nergens.
Zou dan ook voor een multimeter met scope funktie gaan, erg handig voor het zoeken naar storingen in datalijn/apparatuur op de datalijn.
Nog nooit de behoefte gehad aan een multimeter met scopefunctie, zou niet eens wat ik zou moeten zien in een goede situatie, laat staan hoe op te merken als er iets fout is en dan de conclusie te kunnen trekken wat het probleem is.
Tevens een dure hobby om er 1 te hebben, kan goed uit de voeten met een standaard multimeter.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 16 december 2014, 23:09 »
Dat was mijn vervolg vraag dus ook.. Wat ga je er op zien... Ik gebruik de fluke 115. Hiermee kan ik voor alles wat wij doen wel uit de voeten.

Het zou wel fijner zijn, er is een fluke meter met draadloos display. Dit is wel makkelijk als je weerstandwaarde wilt meten. De kabel hangt  in de meterkast, de deur is aan de andere kant van het huis. Ff draadloos makkelijk aflezen. Even buiten de piepjes van het bediendeel om..

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #7 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 06:10 »
Beetje multimeter heeft een min/max functie erop zitten. Kun je testen en hij onthoudt de minimale en maximale waarde

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #8 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 11:45 »
"Kabelstripper is de kniptang ;) ".
Bij mij ook, maar steeds vaker gebruik ik een officiële stripper die zó staat ingesteld dat ik alle bekabeling kan strippen! Speciaal de kleine, erg kwetsbare kern van de mini-coax met 4 extra aders.
De mantels ook, dmv minder hard knijpen.

"En de priem vind ik ook wel een goede. Ik doe het nu voorboren met 3 bijvoorbeeld"
Kruiskop nr2 werkt ook prima. Niet je hand er achter houden!! :o Daarna mini breekmesje er langs halen hoewel je nagel eigenlijk al genoeg is.

Mini breekmes brengt mij bij een werkschort / heupschort.
Mijn heupschort inhoud:
mini breekmesje, extra kleine spanningzoeker, markeringspen voor bekabelingen / zones, mini pen- zaklampje (LED). 5 betonboortjes, 5 staalboortjes, kruiskop-2, torx 15 (werken alleen nog maar met torx schroeven! een feest!) In het buitenvak een assortiment schroeven(torx dus) gekleefd aan een magneet, ik hoef dus nooit voor schroeven naar mijn kist te lopen!
Verder zij-kniptang die meestal in mijn broekzak-rand hangt. Multistripper voor álle bekabeling (meestal mijn zij-kniptang! Ja,ja... dat hóórt niet ;) ) en altijd een reserve bithouder met 15 torx.
Andere bits zitten bij de schroeven aan een sterke magneet, in het buitenvakje.
In mijn shirtkraag een spanningzoeker en een schroevendraaier/tester, Skandia AC tester, ook non-contact, polariteit, continuiteit-check. Bijna nergens te krijgen. Is maat ietsie groter dan een normale spanning schroevendraaier! Heb er 10 tegelijk van gekocht.
http://tuinenbouwmarkt.nl/skandia-spanningzoekers?utm_source=Beslist&utm_medium=Winkelvergelijkers&utm_campaign=Beslist&utm_content=discardeddefault
-
Bij grote klussen nog een kleine staaf schroeftol in mijn kontzak.
Mini draadloze boortollen (lithium) in gebruik, ook voor de hardste muren. (één van de beste aanschaffen ooit!)
3x7-ladder, ook één vd beste aanschaffen. Past net in mijn bus.
Een professioneel telefoon oortje op mijn oor. (ook muziek terwijl ik werk!  :P)
-
En nog één van de beste aanschaffen: De Madsen toolbox.
https://www.youtube.com/watch?v=AI_0K3RQT2k
Hebben wij er gezamenlijk 3 van in gebruik.
Wanneer ik hem mee moet laten komen, dan snel reageren. € 50,00 en dik zijn geld waard!
Er komen er 4 met iemand mee naar Nederland in week 3 van 2015. Zijn voor onszelf en een heel speciale relatie.
Nou, ff bijkomen.......
Mvg, Jan
PS
"multimeter heeft een min/max functie "
Trouwens de énige betrouwbare test voor je autoaccu of van de bus:
Multimeter aansluiten en starten. Moet minimaal 9,6 aangeven!!
Andere testapparatuur heeft het toch regelmatig mis, ook de belasting testmeters.

Beeldscherm voor de cams? Je mobiele telefoon!

Nou weet ik niks meer....
« Laatst bewerkt op: woensdag 17 december 2014, 11:54 door Jan van Eechoud »

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 11:51 »
Ander vraagje:
Weet iemand een leverancier voor buis-of kabelklemmen voor bevestiging aan stalen  H of U profielen?
Bij voorbaat dank.

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 13:18 »
Caddy klemmen, technische unie

amekalala

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 57
  • Bedenk dit: net voor de storing was alles nog goed
    • Bekijk profiel
  • Functie: servicetechnicus inbraakmeld/cctv/data/intercom/etc.
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 17:34 »
Nog nooit de behoefte gehad aan een multimeter met scopefunctie, zou niet eens wat ik zou moeten zien in een goede situatie, laat staan hoe op te merken als er iets fout is en dan de conclusie te kunnen trekken wat het probleem is.
Tevens een dure hobby om er 1 te hebben, kan goed uit de voeten met een standaard multimeter.

Heb je zeker nog nooit een echte storing gehad op een Galaxy waarvan een rio of cbd defect is/was
terwijl ze nog wel werkte maar regelmatig de bus plat ging, dit was uiteindelijk alleen maar op te sporen met een scope waarmee je de busactiviteit ziet, danwel het verschil in amplitude t.o.v. een buslijn waar geen probleem inzit, of met een afgekoppelde rio of cbd.
Dus vind ik een scopemeter toch zeer waardevol als je een echte storing te lijf moet.

Atomic

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 790
    • Bekijk profiel
  • Functie: Technicus
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 20:48 »
Nog nooit de behoefte gehad aan een multimeter met scopefunctie, zou niet eens wat ik zou moeten zien in een goede situatie, laat staan hoe op te merken als er iets fout is en dan de conclusie te kunnen trekken wat het probleem is.
Tevens een dure hobby om er 1 te hebben, kan goed uit de voeten met een standaard multimeter.

Heb je zeker nog nooit een echte storing gehad op een Galaxy waarvan een rio of cbd defect is/was
terwijl ze nog wel werkte maar regelmatig de bus plat ging, dit was uiteindelijk alleen maar op te sporen met een scope waarmee je de busactiviteit ziet, danwel het verschil in amplitude t.o.v. een buslijn waar geen probleem inzit, of met een afgekoppelde rio of cbd.
Dus vind ik een scopemeter toch zeer waardevol als je een echte storing te lijf moet.
Doe toch al heel wat jaren Galaxy en echt nog nooit meegemaakt, en was er een rio defect was hij defect genoeg dat het duidelijk was vanuit cbd of rss.

@Jan
Kun je nog wel bewegen met al dat spul op en rond je lichaam  :P
Trouwens wij gebruiken Erico klemmen, ook TU.

sqouzie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 477
    • Bekijk profiel
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 17 december 2014, 21:47 »
@jan: met alle respect, als je zoveel ervaring en kennis hebt over gereedschap en hoe je uitgerust bent op een karwei, en je weet niet hoe je een pijp aan een spant kan bevestigen.............

Als ik dan nog zie hoe je reageert op een vraag in een ander deel van het forum, jammer :(   (Zie: vraag het de proffesional). Zakt mijn broek van af...  Nog nooit de geel/blauwe doosjes van erico gezien?

Erico en caddy is trouwens hetzelfde, kan het weten, is een klant van ons...

Jan van Eechoud

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 138
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: eigenaar
Re: Handige gereedschappen, tips, trucs.
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 18 december 2014, 09:48 »
@ Sqouzie,
Wil je er over praten, jongen? Wat zit je dwars?
"met alle respect, als je zoveel ervaring en kennis hebt".
A-  Ik heb slechts, op verzoek, mijn gebruik van handige items vermeld, jongen.
Snap niet dat je daar pissig over bent. Had een cynische opmerking in gedachten, maar dat doe ik maar niet.

"en je weet niet hoe je een pijp aan een spant kan bevestigen............."
A- vind mijzelf wel inventief en vind meestal wel een andere oplossing. En het ging mij om een pijp of de kabel zelf, rechtstreeks op het profiel.

"Als ik dan nog zie hoe je reageert op een vraag in een ander deel van het forum, jammer :(   (Zie: vraag het de professional). Zakt mijn broek van af... 
A- Hijs je broek dan maar weer op, jongen. Weet niet meer precies waar het over ging, maar wanneer ik de stellige indruk krijg dat iemand mij, of ons, wil mísbruiken ipv gébruiken, schiet ik wel eens uit mijn slof. Mijn / onze serviceverlening gaat gigantisch vér, maar moet wel eerlijk blijven. Maar goed dat weinig mensen weten hoever mijn hulp gaat, want dan zou er op gigantische manier misbruik van gemaakt kunnen worden.

"Nog nooit de geel/blauwe doosjes van erico gezien?"
A- Nee. Is dat erg? Ik kom nooit bij de TU, en heb niks met de TU.
Denk dat er wel meer installateurs zijn die geen klant zijn bij de TU. Ben alarmboer, geen electroboer of bouwvakker.
Maar bedankt voor de tip, in elk geval, Sqouzie.
En als er geen tip voor jou bij zat, dan werk jij blijkbaar nog met de grote bekabelde boorhamers om een 4 mm gaatje te boren? En loop jij 50 x per dag naar je gereedschapkisten?
Misschien wil je me toch nog laten weten wat er mis was met mijn commentaat in "professionals"?

Mvg, Jan