Auteur Topic: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?  (gelezen 14504 keer)

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Gepost op: woensdag 6 februari 2013, 17:52 »
Om ook is andere onderwerpen aan te snijden op dit forum dan de CAO.

Pantalon, combatbroek, trui, hoge of lage schoenen, lange jas of korte jas?

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 6 februari 2013, 21:20 »
Om ook is andere onderwerpen aan te snijden op dit forum dan de CAO.

Pantalon, combatbroek, trui, hoge of lage schoenen, lange jas of korte jas?

Hey Bladepiet,

Ik denk niet dat er een ideaal uniform is want dat hangt erg af voor wat voor werk je doet en op welke locatie lijkt mij.

Zelf vind ik het heel prettig werken in een combatbroek met half/hoge hoge schoenen, trui en half lang of korte jas.
Maar dat kan niet overal natuurlijk en werk ik dagelijks meestal in een twee of drie delig kostuum.

M.

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 15 februari 2013, 19:01 »
Ligt aan de werkzaamheden, op een bouwput trek je wat anders aan dan op een exclusief feest.

Als je een nieuw uniform zoekt kijk dan naar enkele psychologische weetjes.
Kleuren bijvoorbeeld, zwart associeert men vaak met agressie, blauw juist met veilgheid en autoriteit etc.
Broek in de schoen roept agressie op en een T-shirt of polo in de broek juist weer verlegen/ schugter.
En zijn er nog een paar dingen, er zal zat info staan op internet.

Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #3 Gepost op: zondag 3 maart 2013, 05:42 »
Om ook is andere onderwerpen aan te snijden op dit forum dan de CAO.

Pantalon, combatbroek, trui, hoge of lage schoenen, lange jas of korte jas?

Dat hangt van de werkzaamheden af, maar voor mij komt dit in de buurt:

Voor vaste post/receptie werkzaamheden:
Een driedelig pak
hoge werkschoenen,
jas passend bij het pak (dus zeker niet te kort!)

Surveillance:
-Een broek met zakken (want opbergmogelijkheden)
-Een polo (geeft je veel bewegingsruimte, overhemden vind ik zelf niet prettig omdat ze te warm zijn en je door de kraag extra gaat zweten. Sowieso hoort bij een overhemd een stropdas en dat is tijdens echt zomerse dagen gewoon niet te doen)
-Een winterjas met capuchon
-Een zomerjas/windjack voor de dagen dat het te warm is voor de winterjas en te koud om zonder jas te lopen
Hoge werkschoenen
Een warme trui met zak(ken) op de voorkant

Horeca:
-Afhankelijk van wat de opdrachtgever wil in zijn pand kan dat een pak zijn of bijvoorbeeld een polo.

Ik zou zelf geen t-shirts gaan aanschaffen voor werkzaamheden. Of je moet niks om uitstraling geven  :P

Hoppa

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 12 december 2013, 19:55 »
- Combatbroek   (5.11 Stryke)
- Shirt              ( korte en lange mouw polo's van 5.11)
- Jas                (Sabre jacket 2.0 - 5.11)
- Schoenen       ( Meindl Army Pro/performance, Lowa Combat GTX)
- Tussenlaag     ( chameleon)
- Vest              ( Bulletproof)
- Combat shirt   ( 5.11 of applied orange als het brand vertragend moet zijn voor onder mijn vest) 

Dit is in de buitendienst met of zonder hond.

Spongebobfan

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 42
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #5 Gepost op: vrijdag 13 december 2013, 03:55 »
Het uniform is in mijn beleving afhankelijk van enerzijds de omgeving waar gewerkt moet worden, anderzijds van de taakomschrijving van degene die het moet dragen. Daarnaast is het belangrijk om te bepalen welke uitstraling de drager van het uniform moet hebben.

- Met weer en wind buiten? Of lekker warm binnen?
- Opvallen of juist opgaan in de omgeving?
- Welke werkzaamheden? Hondengeleider of bijvoorbeeld receptie?
- Welke uitstraling? Wat moeten mensen denken als zij de persoon zien lopen in het uniform?

Wie de combinatie heeft bedacht weet ik niet. Maar het ziet er gewoon niet uit: 
worker/combatbroek + overhemd + stropdas + kisten of hoge schoenen.

Lijkt een beetje op Michael Schumacher met een fiat panda en een dikke spoiler op het dak ;D ;D. Kies dan gewoon en echte pantalon met een overhemd en een stropdas of kies een worker met een polo, trui of fleecevest. Ohja en nog een keertje faux pas: overhemd met korte mouwen + stropdas ziet er niet uit. Wat ook verboden moet worden is een 3delig pak met daaronder kisten of vergelijkbare werkschoenen.

In bovenstaande voorbeelden is naar mijn mening de balans heel erg zoek tussen: uitstraling, praktisch, draagcomfort, bewegingsvrijheid, kwetsbaar/stevig etc.

Zelfde geldt voor epauletten: kies een kledingpakket uit waarbij elk kledingstuk epauletten heeft (polo, overhemd, trui, colbert/jas  etc. Of kies voor een kledingpakket zonder epauletten. Half om half ziet er onprofessioneel uit. Vaak zie ik dat alleen de overhemden epauletten hebben en alle overige kleding stukken niet.

Wat mij vaak opvalt is dat de kleding niet is berekend op de weersomstandigheden hier in Nederland. Regen, wind, temperatuur, etc. Vooral voor mensen die grotendeels de werktijd buiten doorbrengen is een comfortabele jas belangrijk. Ik mis altijd de uitneembare binnen voering van een jas.

Nu ik het over een jas heb: een lullige soft shell jas meegeven aan een collega die in een 3delig pak moet werken is het zelfde als de uitstraling van je eigen bedrijf niet serieus nemen. Betaal dan gewoon voor een echte overjas zoals bij een 3delig pak hoort. Of stuur je medewerkers niet weg met een 3delig pak... bijvoorbeeld:
http://nl.aliexpress.com/item/2013-New-Winter-Men-s-Woolen-Coat-Turn-down-Collar-Double-Breasted-men-s-Long-outwear/1148697978.html
« Laatst bewerkt op: vrijdag 13 december 2013, 04:02 door Spongebobfan »

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #6 Gepost op: maandag 16 december 2013, 08:14 »
Wat hier boven aangegeven word dat bepaalde kleuren zoals zwart agressie uitstraalde is natuurlijk bullshit.
Vooral in de horeca zie je veel zwarte uniformen, dus zou allemaal agressie uitstralen?

Je houding is bepalend hoe mensen je agressief of professioneel opvatten, niet de kleur.

Ik heb 2 types aan kleding.

1 netjes
Zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas.
Geen beplakking van logo's, vind dit op een pak verschrikkelijk lelijk.
Ik heb een metalen v logo op het pak, samen met een metalen logo, strak en elegant.
Jas, marine Jack met de lengte van een colbert.

Dit pak word gedragen in horeca, receptie werkzaamheden, winkel surveillance etc.

2 casual

Combatbroek, polo, voor de winter extra pull over voorbode kou.
Jas: zomer/windjack en een dikke winterjas. Beide jassen veel zakken.
Alles in de kleur zwart, logo's en tekst is reflecterend, zodat je in donker goed opvalt.

Word gedragen tijdens mobiel surveance, voor de rest hoofdzakelijk zwart pak.

Maar zo zijn er tal van mooie uniformen, en heeft ieder bedrijf zijn eigen mening over en daarom kun je niet zeggen dat 1 bepaald kleding soort het beste is.

Wat ik het beste vind, hoeft bedrijf b niet goed te vinden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #7 Gepost op: maandag 16 december 2013, 09:09 »
Ik heb 2 types aan kleding.

1 netjes
Zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas.
Geen beplakking van logo's, vind dit op een pak verschrikkelijk lelijk.

Dat kan jij wel vreselijk vinden, alleen zegt artikel 4.1 van de Circulaire Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus:

"Elk uniform dient te zijn voorzien van een herkenningsteken van de particuliere beveiligingsorganisatie, zodat het voor zowel het publiek als voor de politie duidelijk is, met welke particuliere beveiligingsorganisatie zij te maken hebben."

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010343/#4_41

Heb jij voor dit uniform toestemming gekregen?

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 16 december 2013, 10:12 »
Dat kan jij wel vreselijk vinden, alleen zegt artikel 4.1 van de Circulaire Particuliere Beveiligingsorganisaties en Recherchebureaus:

"Elk uniform dient te zijn voorzien van een herkenningsteken van de particuliere beveiligingsorganisatie, zodat het voor zowel het publiek als voor de politie duidelijk is, met welke particuliere beveiligingsorganisatie zij te maken hebben."

http://wetten.overheid.nl/BWBR0010343/#4_41

Heb jij voor dit uniform toestemming gekregen?

Als je even verder leest voordat je commentaar geeft, mijn pakken zijn voorzien van een metalen logo.
Deze heb ik laten ontwerpen en is goedgekeurd.

Enige die er in het begin een probleem van maakte is de belasting dienst.
Omdat ik mijn pak ook regulier kan aantrekken omdat er geen vast logo op staat, werd er moeilijk gedaan dat ik de pakken aftrok op mijn bedrijfkosten en btw.

Na enig gesprek met een adviseur is dit ook bij belasting goed gekeurd.


Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 17 december 2013, 15:20 »
Wat hier boven aangegeven word dat bepaalde kleuren zoals zwart agressie uitstraalde is natuurlijk bullshit.
Vooral in de horeca zie je veel zwarte uniformen, dus zou allemaal agressie uitstralen?

Je houding is bepalend hoe mensen je agressief of professioneel opvatten, niet de kleur.

Ik heb 2 types aan kleding.

1 netjes
Zwart pak, wit overhemd, zwarte stropdas.
Geen beplakking van logo's, vind dit op een pak verschrikkelijk lelijk.
Ik heb een metalen v logo op het pak, samen met een metalen logo, strak en elegant.
Jas, marine Jack met de lengte van een colbert.

Dit pak word gedragen in horeca, receptie werkzaamheden, winkel surveillance etc.

2 casual

Combatbroek, polo, voor de winter extra pull over voorbode kou.
Jas: zomer/windjack en een dikke winterjas. Beide jassen veel zakken.
Alles in de kleur zwart, logo's en tekst is reflecterend, zodat je in donker goed opvalt.

Word gedragen tijdens mobiel surveance, voor de rest hoofdzakelijk zwart pak.

Maar zo zijn er tal van mooie uniformen, en heeft ieder bedrijf zijn eigen mening over en daarom kun je niet zeggen dat 1 bepaald kleding soort het beste is.

Wat ik het beste vind, hoeft bedrijf b niet goed te vinden.

Nee, dat vind ik dan ook niet. Een zwart pak is niet onderscheidend, sterker nog ik zou bijna mijn drankje bij jou bestellen.
Jammer om te zien dat veel bedrijven voor het standaard blauw of zwart gaan. Er zijn zoveel mooiere combi's te bedenken.

Jan.

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 250
    • Bekijk profiel
  • Functie: Manager bedrijfsvoering
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 20 december 2013, 01:37 »
Nee, dat vind ik dan ook niet. Een zwart pak is niet onderscheidend, sterker nog ik zou bijna mijn drankje bij jou bestellen.
Jammer om te zien dat veel bedrijven voor het standaard blauw of zwart gaan. Er zijn zoveel mooiere combi's te bedenken.

Waarom moet je pak onderscheidend zijn?
Ik heb in een normaal doorgaande kroeg/discotheek of dergelijk nog nooit iemand met een zwart pak achter de bar zien staan. Enige waar ik dit ook ben tegen gekomen is hotels etc, daar staan ze vaak in pantalon, ovehemd en gilet...

Wat voor combi zou jij nemen voor een pak dan? en dan over de kleur van het pak niet het overhemd...

Als ik een mooi strak zwart pak aan heb, met een mooie metalen V en een metalen logo van het bedrijf erop, dan hebben mensen geen intentie om bij mij een drankje te bestellen.

Maar ieder zijn mening over een pak, ieder heeft zijn eigen smaak.


SD-Electro

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • SD-Electro
  • Bedrijf: SD-Electro
  • Functie: Oprichter, Installateur
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #11 Gepost op: zaterdag 3 mei 2014, 10:00 »
Waar kan je zo'n metalen pin van het vigilis logo verkrijgen?
Ben bezig met het samenstellen van een uniform en kijk hier dus naar uit.

Nadina Jahangier

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 105
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #12 Gepost op: zondag 4 mei 2014, 08:54 »
Waar kan je zo'n metalen pin van het vigilis logo verkrijgen?
Ben bezig met het samenstellen van een uniform en kijk hier dus naar uit.

Er van uitgaande dat u een Belgische firma wilt oprichten, hieronder de link waar het vigilis logo kan worden besteld.
https://vigilis.ibz.be/Pages/main.aspx?Culture=nl&pageid=bewaking/onderneming/bestelling/emblemen

Let wel, het is uitsluitend te bestellen voor vergunninghoudende bedrijven daar dit embleem beschermd is. in Nederland kennen wij het. V embleem welke niet beschermd is en dus vrij verkrijgbaar is bij diverse winkels en webshops.

Ronald W.

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 68
  • Zorg voor veiligheid!
    • Bekijk profiel
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #13 Gepost op: zondag 4 mei 2014, 12:23 »
Ik weet niet of het reglement is veranderd, maar de speld is bij niet conform wetgeving.
Het Vigilis embleem dient opgenaaid te worden bij mijn weten.

SD-Electro

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 30
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • SD-Electro
  • Bedrijf: SD-Electro
  • Functie: Oprichter, Installateur
Re: Hoe ziet een ideaal uniform eruit?
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 9 mei 2014, 11:46 »
Oke dit had ik nog niet bekeken. Het moet dus echt het stoffen logo opgenaaid zijn.
Ik ben bezig met een opleiding beveiliging.
Voor installatie, onderhoud en conceptie van alarmsystemen heb ik mijn opleidingen al gedaan en erkenning is in aanvraag.