Auteur Topic: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra  (gelezen 274709 keer)

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #210 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:31 »
Ik denk dat je het beste even de module kunt toevoegen aan je systeem, en kijken wat je daar allemaal naar toe kunt sturen. want ja als je daar inderdaad die tijdklok naar toe kunt laten sturen is het mogelijk.
Maar je zal soms ook afhankelijk zijn van meerdere dingen, zoals en tijd en donker of dat meneer thuis is en de verliching niet uit mag gaan als hij op die ene schakelaar heeft gedrukt, kun je inderdaad al die groepsadressen inlezen en uitsturen middels je Satel is het mogelijk.
Echter zou ik er geen voorstander van zijn, nu ben je dus afhankelijk van 2 systemen, heeft meneer problemen met zijn systeem, wie belt hij dan jou of de KNX-monteur, of je moet het beiden kunnen.
Kijk een tijdklokje prima, maar echt logica en verknopingen is een ander verhaal.
Let er ook op hoeveel groepsadressen je module aan kan, vaak is er een limiet.

Verder natuurlijk altijd erg interessant.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 1 maart 2016, 20:37 door Dré »

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #211 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 21:04 »
Citaat
Met deze gegevens knoop je dan echte ingangen, virtuele uitgangen en virtuele ingangen met logische functies aan elkaar en dat wordt via de INT-KNX 2 ingekoppeld in het KNX systeem.

Zaak is dat je dus bij wat meer functies vooral flink wat virtuele uitgangen nodig hebt.

Klopt, Dan ga je al snel richting integra 128. Maar wat vooral interessant is. Is een virtuele ingang een adres van een busdeelnemer, bijvoorbeeld een sckakelaar, bijvoorbeeld een schemerschakelaar?
Is een virtuele uitgang een uniek adres wat de INT-KNX2 dan uitblaast?

Citaat
Ik denk dat je het beste even de module kunt toevoegen aan je systeem

Dolgraag zouden ik dit ook zien. Maar de prijs is het even te gek om het 'even' te proberen. En we hebben (nog) geen Satel hangen in dit pand met KNX, omdat ik nu bezig ben met het voorwerk, vooronderzoek, inlezen, vragen bedenken en stellen  :)..

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #212 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 21:09 »
Kun je zonder dat je de module hebt deze niet toevoegen in je software?
Misschien anders even kijken naar de handleiding en anders zou ik kijken om een vragenlijst op te stellen en deze naar Satel te sturen.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #213 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 21:16 »

Is een virtuele uitgang een uniek adres wat de INT-KNX2 dan uitblaast?
Logischerwijs zou je in de module de virtuele uitgang nog moeten verwijzen naar het groepsadres van KNX, wat dan dus uniek wordt voor je aansturing van verlichting of wat je dan ook wilt gaan schakelen.
Waar je heel misschien ook aan moeten denken, maar goed misschien is dat niet eens van toepassing voor deze installatie is dat je soms ook waardes moet sturen zoals procentueel of een temperatuur, ik verwacht zo even niet dat een Satel dat zo snel kan doen. Maar vaak is zo iets alleen bij complexere installaties of verwarming aansturen en zo. Is maar iets om ook even aan te denken.
Kun je niet anders gewoon eerst beginnen met de Satel en wanneer je echt tegen dingen aan loopt aangeven dat je toch echt een extra module nodig hebt.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #214 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 21:19 »
Dolgraag zouden ik dit ook zien. Maar de prijs is het even te gek om het 'even' te proberen. En we hebben (nog) geen Satel hangen in dit pand met KNX, omdat ik nu bezig ben met het voorwerk, vooronderzoek, inlezen, vragen bedenken en stellen  :)..

Dat wordt dus de volgende cursus want zonder cursus kun je dacht ik ook geen KNX module bestellen

Wat je al wel kunt doen is deze int-KNX virtueel toevoegen (op uitbreiding gaan staan, rechtermuisknop en selecteren uit de lijst.)

suc6

Gerrit
« Laatst bewerkt op: dinsdag 1 maart 2016, 21:21 door GerritB »
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #215 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 22:27 »
Hier is geen speciale cursus voor Gerrit, daar had ik al naar gekeken. Alleen voor het TSI bediendeel.

Klopt ik weet wat het allemaal kan. Daarom wil een collega dit misschien ook. Om zo te integreren, met de logische functies van de centrale. Nu aan mij de taak om uit te zoeken tot hoever we kunnen gaan. ;)


GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.101
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #216 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 22:42 »
Ik weet wel bijna zeker dat er een cursus voor is of is geweest.
Dacht dat het een cursus KNX en Fibaro is.

Morgen even bellen dus.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #217 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 23:00 »
Inderdaad een belletje , want deze staat niet online..

Mvg Nigel. Bedankt voor de snelle respons heren.

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #218 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 23:03 »
1 x gebruikt in combinatie met Alphatronics ML in woonhuis waarvan ikzelf ook de knx installatie had geprogrammeerd.
Over het algemeen gebruik je alleen de uitgangen en logica maak je in ETS en of homeserver. Dus wanneer er een pir in alarm gaat , of een alarm afgaat word er een waarde gestuurd , deze waarde is te programmeren aan de knx kant via ets.
Dus eigenlijk redelijk simpel en de logica overlaten aan de knx man.
Denk niet dat een alarm installateur zo even voor 800€ ets 5 gaat aanschaffen om even wat te proberen/uittesten

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #219 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 23:09 »
Klopt, wij hebben ets ook in ons bezit. Maar hij vroeg voornamelijk naar de logische functies van dit systeem. Hij heeft alleen maar dimmers en schakelaars knx, nog geen domovea of of loxone iets dergelijks. 2 ruimtecontrollers in de toekomst weet ik.. Hier in die controlers zit volgens mij de logica om scènes te maken, is het niet? Vandaar de vraag hier over logische functies.

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #220 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 23:21 »
Zit net even te kijken naar de satel knx module, begrijp dat die volledig door de beveiligingsman moet worden geprogrammeerd in dloadx, dat wordt misschien wel een drama als jezelf niet het beheer heb van de knx installatie.
Saampjes aan de keukentafel de boel op mekaar afstemmen.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #221 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 23:23 »
Klopt duidelijke afspraken maken.

Sjakie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 310
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: MBV - IDB - ODB
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #222 Gepost op: woensdag 2 maart 2016, 16:44 »
Klopt duidelijke afspraken maken.

Maar zoals Dre al aangaf, WIL je dat ook? Als het werkt allemaal prima, maar wie lost de problemen op? Als je alles zelf in beheer hebt is dat nog te doen. Maar in dit geval ben je afhankelijk van elkaar, en uiteindelijk wordt de klant het kind van de rekening...

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #223 Gepost op: woensdag 2 maart 2016, 18:44 »
Met een collega kom je daar gemakkelijk uit. Ik heb interesse in het maken van zo'n systeem. Hij interesse in z'n knx installatie.  Mooi combinatie en leerproces. Zo zie ik het.

Mvg

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #224 Gepost op: woensdag 2 maart 2016, 22:45 »
Maar begrijp ik het dan goed er is een collega van jou die een KNX installatie heeft of wil aanschaffen en daarbij een Satel inbraaksysteem, en dit wil hij graag koppelen?