Auteur Topic: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra  (gelezen 275791 keer)

Julian Wendler

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 598
  • sani salvique
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur beveiligingsinstallaties, All-round Beveiliger
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #195 Gepost op: vrijdag 26 februari 2016, 23:44 »
Waarvoor 2 sirenes?


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Met Limburgse groet,

Julian Wendler


-----------------------------------------------------
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

PeterO

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #196 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 00:08 »
Verplicht bij bedrijven

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #197 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 10:12 »
als er meer dan 1 ruimte is.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

boekee

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #198 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 11:44 »
Bij een gewoon bediendeel heb je bij bediendelen de optie "verlichting altijd aan" naar weet niet hoe dat bij een touch screen is.
Zal wellicht ook te maken hebben met de levensduur van het scherm?

suc6

Gerrit

Ik merk wel dat de bediendelen waar de verlichting altijd aan staat jaar naar jaar minder fel gaan branden bij de INT-KLCD. Zelfs een aantal klanten waar sinds 2009 (door een andere installateur) de verlichting altijd op aan heeft gestaan, en er bijna geen verlichting meer uit het display komt.

Voor display verlichting kies ik altijd 50%/100% in (50% indien niet gebruik 100% indien bediendeel gebruikt) en toetsverlichting op auto.

In sommige situaties maak ik met een virtuele uitgang en zone een groepje detectie dat wanneer deze geactiveerd worden, de bediendeel verlichting van 0 nar 100% gaat als er beweging is.

Ik merk in deze programmeren niet dat de verlichting op den duur minder gaat branden.

Ik heb zelf thuis de INT-TSG hangen, welke dus een LCD touch display heeft, deze staat ingesteld dat tussen 22.00 en 06.00 de verlichting op halve kracht werkt, en overdag op 90%

De verlichting staat uit tenzij iemand de voordeur opent, of door de Pir in de hal loopt. (gemaakt met virtuele uitgang & zone)
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 februari 2016, 11:47 door boekee »

boekee

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #199 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 11:52 »
Heb alleen niet zo'n goede ervaring met die Power Sonic accu die wordt toegepast. Al diverse keren mee gemaakt dat die accu's het binnen 1,5 tot 2 jaar compleet begeven. Wij gebruiken ze niet meer, al (veel) te vaak storingen op gehad...

Deze ervaring heb ik ook. Bij mijn oude werkgever overgestapt op Power Sonic... en kregen na 1.5 2 jaar veelvuldig uitval, of waren compleet dood of zelf bol gaan staan en lekken, terwijl de yashua accu`s veel langere accuduur hadden. Snel weer terug gegaan naar yashua
« Laatst bewerkt op: zaterdag 27 februari 2016, 11:56 door boekee »

boekee

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #200 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 11:55 »
Mijn tot nu toe oudste nog steeds werkende Satel systeem
(Klik om afbeelding weer te geven.)

Vorige week tijdens het onderhoud de accu vervangen en een software Update uitgevoerd naar 1.13 (ik zie de voordelen van 1.14 nog niet echt)
Maar toch wel apart dat dit met zo'n oud systeem nog steeds mogelijk is.

Op het IP module zat nog een sticker van versie 1.01 (er zat al wel 1.05 in) en nu een upgrade gegeven naar 1.07

suc6

Gerrit

Ik ben toch wel te spreken over 1.14

Met name Satel Server is een mooie toevoeging, up/downloaden over de ETHM zonder portmappings. Dan moet wel een ETHM-1+ module hebben met v2.02 firmware.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #201 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 12:16 »
Ik merk wel dat de bediendelen waar de verlichting altijd aan staat jaar naar jaar minder fel gaan branden bij de INT-KLCD. Zelfs een aantal klanten waar sinds 2009 (door een andere installateur) de verlichting altijd op aan heeft gestaan, en er bijna geen verlichting meer uit het display komt.

mijn ervaring is dat vooral de toetsenborden met blauwe verlichting al snel geheel niets meer doen.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #202 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 13:54 »
Artikel 6.6, 6.7, 6.8 en 6.9 in Definities beveiligingsmaatregelen:
Bij een alarmsituatie dient binnen het gebouw een akoestisch alarm te worden gegenereerd, alsmede een optische alarmering die goed zichtbaar is vanaf de openbare weg.
Akoestische alarmgevers binnen, moeten zodanig zijn geplaatst dat binnen het beveiligde gebied het geluid ervan duidelijk is waar te nemen. Met duidelijk wordt bedoeld een minimale geluidssterkte van 60 dB(A) gemeten ter plaatse waar zich de attractieve goederen normaliter bevinden.

< om aan bovenstaande eis te voldoen kan het dus voorkomen dat bij grote objecten een veelvoud van twee akoestische alarmgevers noodzakelijk zijn >

Dit is ook van toepassing op een sabotagealarm als het alarmsysteem in de in-fase staat. Bij sabotage van een luid-alarmgever dient minimaal een tweede alarmgever te blijven functioneren. (tenzij alarmgevers gelijktijdig worden gesaboteerd) het voorgaande is ook van toepassing bij deel-inschakeling van het alarmsysteem. In de praktijk betekent dit dat er minimaal 2 luid-alarmgevers moeten zijn geïnstalleerd waarvan deze ieder op een apart gezekerde sirene-uitgang van het AS of uitbreidings-unit moeten zijn aangesloten. Het kortsluiten of onderbreken van een kabel naar een alarmgever mag dus niet leiden tot uitval van de tweede alarmgever.

Als een beveiligd object bestaat uit meerdere gebouwen is deze eis voor ieder afzonderlijk bouwdeel van toepassing. De eis is niet van toepassing in woningen in risicoklasse 1, 2 en 3, en bedrijven in klasse 1. Hier kan worden volstaan met één luid-alarmgever. In de overige risicoklassen kan de installateur in situaties waarbij één kleine ruimte beveiligd wordt, op basis van goed vakmanschap afwijken en volstaan met één luid-alarmgever.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #203 Gepost op: zaterdag 27 februari 2016, 20:16 »
Ik ben toch wel te spreken over 1.14

Met name Satel Server is een mooie toevoeging, up/downloaden over de ETHM zonder portmappings. Dan moet wel een ETHM-1+ module hebben met v2.02 firmware.

En wat zegt de regelgeving over het gebruik van externe Servers om de programmering en status van je systeem aan te kunnen passen?

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

dehaanadviseur

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 71
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #204 Gepost op: zondag 28 februari 2016, 14:29 »
"En wat zegt de regelgeving over het gebruik van externe Servers om de programmering en status van je systeem aan te kunnen passen?"
zie Document 002080 Installatievoorschriften voor alarmapparatuur juli 2000 versie 2 op www.dehaanadviseur.nl > bij documenten:
artikel 11.1 t/m 11.5.3

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #205 Gepost op: zondag 28 februari 2016, 14:47 »
Wat daar wordt besproken is eigenlijk van toepassing op de conventionele manier van up/downloading.
Hier wordt echter gebruik gemaakt van een tussenliggende server en daar staat dus niet van in de regelgeving omschreven.

Maar het gaat mij meer om artikel 11.6.1
het uploaden van alarmen ed, naar een externe computer is niet toegestaan.
 
Kijk wat er gebeurd met het gebruik van pushmeldingen, gebruik van dit soort servers enz.
Je kunt dan nog de discussie voeren of je Smartphone nu een computer is of niet maar denk dat een ieder het er wel mee eens is dat je huidige Smartphone meer computer is dan de computer uit de tijd waaruit deze voorschriften stammen nl. juli 2000

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #206 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:08 »
Even over een andere boeg.

Ik ben een systeem aan het uitdenken met een collega voor een pand met KNX. Nu weet i kdat je een INT-KNX-2 nodig heb om het systeem aan bus te koppelen.

Wat zijn en mijn Vragenzijn:
Een KNX component wat moet communiceren met het alarm systeem, moet je dit rekenen als een zone ingang?
Als er in de woning op een schakelaar gedrukt wordt (KNX) en adres 1.1.zoveel komt voorbij. Kan deze INT-KNX2 print dan zien van: Ja met dit adres moet i kwat doen.

Wat we willen is gebruik maken van de logische functies (tijdklokken, als, en,etc functies) van het alarmsysteem:

Wat we willen bereiken is dat we een duur knx onderdeel kunnen besparen waar de logische functies OOK nog eens inzitten.

Iemand ervaringen mee.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 985
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #207 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:15 »
Ik ken het hele Satel niet, maar KNX zegt me wel iets.
KNX en dingen aan sturen werkt met groepsadressen, in deze groeps adressen zet je alle uitgangen die samen mogen schakelen samen met de schakelaars.
het adres 1.1.x is alleen maar en adres net zoals waar jij en ik wonen.
de INT-KNX2 print zal dus middels jou Satel programmering Groepsadressen omzetten naar acties in jou centrale of andersom.
Wat wil je precies doen met de KNX/Satel? en waar wil je graag op bezuinigen, anders gezegd wat denk jij via je inbraakcentrale te kunnen doen ipv KNX.

Nigel1711

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.042
  • MTB - TBV 2014
    • Bekijk profiel
  • Functie: Monteur TBV
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #208 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:24 »
Klopt, inderdaad. Dit werkt inderdaad met adressen. Mijn
 Nu heeft hij schakelaars in zijn woning. Logische functies zitten in een touch screen scherm wat je in de muur/meterkast moet maken. Dit scherm opzich kost geloof ik al een smak geld, en dat willen we nu kijken of dit allemaal via het alarm kunnen:

Een ander praktischer voorbeeld: Een schemerschakelaar op knx om de tuinverlichting aante sturen. Dit willen we VIA het alarmsysteem doen, want daar heb je de logische functie: Tijd. Als het bijvoorbeeld 23:59 is, dan mag er een adres uit voor: de tuinverlichting uit.

GerritB

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 1.104
  • Beveiliging, maar dan wel goed graag
    • Bekijk profiel
Re: Bevindingen/vragen omtrent Satel Integra
« Reactie #209 Gepost op: dinsdag 1 maart 2016, 20:27 »
Wat ik er van weet is dat je echte ingangen en virtuele in- en uitgangen kunt gebruiken.
Dus een pir ziet iets + het systeem staat uit en het is kouder dan 21 graden dan gaat de verwarming aan in die ruimte voor 30 min. Bij elke nieuwe beweging verlengen we dat met 30 min.

Met deze gegevens knoop je dan echte ingangen, virtuele uitgangen en virtuele ingangen met logische functies aan elkaar en dat wordt via de INT-KNX 2 ingekoppeld in het KNX systeem.

Zaak is dat je dus bij wat meer functies vooral flink wat virtuele uitgangen nodig hebt.

suc6

Gerrit
Alles is op eigen titel en niet te achterhalen op een bedrijf of andere natuurlijke persoon.