Auteur Topic: GEEN beweging alarm  (gelezen 2814 keer)

Kees_Galaxy

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
GEEN beweging alarm
« Gepost op: zondag 4 april 2021, 22:58 »
Dag beste meedenkers,

Ik verwacht op dit forum wel de combinatie van ervaring(s deskundigheid) en ideeën te vinden.

Voor een alleen wonend (ouder) persoon heb ik een idee voor het ideale (!) alarmerings systeem.
Na het eea aan in de handel zijnde systemen te hebben geprobeerd kom ik er achter dat die allemaal nadelen hebben en dat het werkt op basis van een actie van de gebruiker en daar bij de discipline om het apparaat altijd mee te dragen en de betrouwbaarheid van de verbinding met de buitenwereld. Voor zo ver ik het gezien heb werkt het op basis van : "geen nieuws is geen slecht nieuws" maar geen nieuws kan ook betekenen dat er ergens iets niet werkt.
( onlangs in een uitvaart toespraak nog over gehoord, brrrr. )

Zo kom ik op een zeer simpel concept, het ontbreken van een actie geeft een alarmmelding.

Als er geen activiteit is dan komt er na een bepaalde tijd een signalering, eerst licht, dan geluid, als de persoon dan op een knop drukt om te melden : "niets aan de hand, ik ben er nog" dan is alles in orde, zo niet dan volgt er een melding naar personen in de omgeving.

Het ontbreken van een reset om de zoveel tijd, dus als er niets gebeurd in huis, geen beweging of deur open/dicht (toilet) detectie dan gaat er eerst een geluid of lichtsignaal waar na er binnen bepaalde tijd een knop ingedrukt moet worden, gebeurt dat niet dan groot alarm.
Die detectie is optioneel natuurlijk, alles afhankelijk van de capaciteiten van de te bewaken persoon.
Uiteraard via internet, met bewaking, cq testmeldingen (polling).
Bestaat zoiets al ?

Een knop die actief ingedrukt kan worden voor alarm er bij is ook een goede toevoeging natuurlijk, wel duidelijk markeren en wellicht niet handig in alle gevallen.
Andere uitbreiding, meerdere knoppen door het hele huis, op voorhand er op drukken voor herstart van de aftelklok ( ik gebruik waar het kan nederlandse woorden :-) )

Nu ja, wat kan ik er verder nog over zeggen, is mijn idee duidelijk zo ?
Bestaat zoiets al ? Of hoe zou zoiets gefabriekt kunnen worden ?
Wat ik voor me zie is een elektronische versie van dagelijks de gordijnen open en dicht doen, als de buren zien dat dit niet gebeurd dan gaat er iemand kijken.
In mijn concrete geval een ouder persoon die zich prima red maar niet dagelijkst contact heeft met de buitenwereld, een paar uur onopgemerkt blijven in een onfortuinlijke toestand is nog altijd beter dan een paar dagen.


De schakeling bestaat uit 2 delen :
een tijd gestuurd iets, een soort van dodemansknop zeg maar
en
een communicatie deel, iets wat berichten verstuurd via internet, email en/of opbellen.


In afwachting van reactie's.
bvd.

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: GEEN beweging alarm
« Reactie #1 Gepost op: maandag 5 april 2021, 09:41 »
Ik zou dit met mijn Satel Integra zo in kunnen stellen.
Deze bezit de optie "Maximale tijd NIET open".

Max. niet open tijd - overschrijden van de maximale tijd bij geen activering wordt door het alarmsysteem gezien als een detector storing. De tijd wordt alleen geteld als de zone uitgeschakeld is. Indien de waarde 0 geprogrammeerd wordt, dan is de controle van deze tijd uitgeschakeld. De tijd kan in uren of minuten geprogrammeerd worden.

66

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 11
  • I'm a Mastermind
    • Bekijk profiel
Re: GEEN beweging alarm
« Reactie #2 Gepost op: maandag 5 april 2021, 11:06 »
Via PLC wel te maken. Tegenwoordig eis voor PAC's.
Soort dodemansknop functie.

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: GEEN beweging alarm
« Reactie #3 Gepost op: maandag 5 april 2021, 19:15 »
Ik zou dit met mijn Satel Integra zo in kunnen stellen.
Deze bezit de optie "Maximale tijd NIET open".

Max. niet open tijd - overschrijden van de maximale tijd bij geen activering wordt door het alarmsysteem gezien als een detector storing. De tijd wordt alleen geteld als de zone uitgeschakeld is. Indien de waarde 0 geprogrammeerd wordt, dan is de controle van deze tijd uitgeschakeld. De tijd kan in uren of minuten geprogrammeerd worden.
Zo goed ken ik de Satel niet, maar is dit per ingang of ook mogelijk per gebied?

JamLaMin

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 159
    • Bekijk profiel
  • Functie: Beveiligings Engineer
Re: GEEN beweging alarm
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 10 april 2021, 11:40 »
Zo goed ken ik de Satel niet, maar is dit per ingang of ook mogelijk per gebied?

Per zone;

« Laatst bewerkt op: zaterdag 10 april 2021, 11:44 door JamLaMin »

Dré

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 981
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: GEEN beweging alarm
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 11 mei 2021, 17:55 »
Is het dan ook mogelijk met gebied? of krijg je dan een echte logica functie?