Auteur Topic: Is de hond nog geschikt  (gelezen 9139 keer)

deputy2

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Is de hond nog geschikt
« Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 09:22 »
Een hondengeleider heeft laatst een pijnlijke ervaring gehad tijdens de training.

Hij stond per ongeluk op de poot van zijn hond, een nieuw jong beest in opleiding, en die ging vervolgens behoorlijk door het lint.
De hond viel zijn geleider aan en ze raakte in gevecht waarbij de geleider de hond niet onder controle kreeg.Gevolg waren flinke bijtwonden.
Uiteindelijk is het door interventie van toegesnelde andere geleiders gelukt om de hond te laten stoppen met zijn aanval.

Ik vraag me nu af of zo een hond nog wel geschikt is als werkhond, als de hond nu al zo reageert tijdens de training, hoe zal hij dan reageren tijdens echte situaties.Ook het gegeven dat hij moeilijk onder controle te krijgen was vind ik zorgwekkend.Het lijkt me toch dat zo een beest een redelijke vorm van betrouwbaarheid moet hebben en dat hij makkelijker onder controle gehouden moet kunnen worden.

Deputy

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Is de hond nog geschikt
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 15:53 »
Een beetje kort door de bocht om een hond hier direct op af te schrijven. Ik vind persoonlijk te stelling: \"Passen de hond en de geleider wel bij elkaar\" beter op zn plaats want hier kan je zeker je vraagtekens bij zetten. Dergelijke situatie zoals jij die beschrijft hebben meestal een voorgeschiedenis en zijn dan ook niet eerlijk te beoordelen als je er zelf niet bij bent geweest.

Ik weet niet of de geleider in kwestie nu bang voor de hond is, mocht dit het geval zijn raadt ik toch aan even verder te kijken voor ander een hondje. De hond heeft namelijk nu al een keer gewonnen en een 2e confrontatie is dan meestal een kwestie van tijd. Zeker als de geleider de nu hond met enige angst c.q. ontzag benaderd.

Succes.

deputy2

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
    • Bekijk profiel
Re: Is de hond nog geschikt
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 19 juli 2011, 23:44 »
De geleider is ervaren en de hond is nieuw..ik weet dat ze de hond doormiddel van een pakwerken hebben gemuilkorfd en in zijn wagen hebben gezet.In de avond heeft de geleider hem daar zelf uitgehaald en de hond gedroeg zich als normaal alsof er niks gebeurt was.De geleider is ook niet bang voor hem en gaat gewoon verder met hem trainen...waar het mij om ging, en ik heb weinig verstand van honden dus wellicht zit ik er helemaal naast, is dat de hond zo extreem reageerde op het gebeuren.Ik heb ook wel eens op een pootje gestaan en dan hoorde je wat gejank.Ook heb ik wel eens gezien dat een hond een beet geeft na zoiets maar om nou helemaal door het lint te gaan zoals in deze situatie, dat vond ik vreemd en vandaar mijn vraag.

Deputy

K9Jazz

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 19
    • Bekijk profiel
Re: Is de hond nog geschikt
« Reactie #3 Gepost op: maandag 25 juli 2011, 07:41 »
Tja je hebt van die licht ontvlambare types er tussen zitten. Echter, als de hond bij zoiets simpels al zo uit zn stekker gaat, wil ik niet weten wat er gebeurt als je collega de hond echt een keer corrigeert. Overigens is dergelijk gedrag in mijn ogen idd niet gezond en zeker ongewenst. Wellicht dat je collega hier anders over denkt.

Deamon

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Is de hond nog geschikt
« Reactie #4 Gepost op: zondag 11 november 2012, 00:48 »
Als je twijfelt over de kwaliteiten van je hond, is hij voor jou niet meer geschikt. Dit houd niet in dat een ander persoon niet meer met hem/haar kan werken.

Falcon

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 26
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • Loeffen Beveiliging
  • Bedrijf: Loeffen Beveiliging
  • Functie: ZZP Beveiliger
Re: Is de hond nog geschikt
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 13 november 2012, 17:09 »
Een hondengeleider heeft laatst een pijnlijke ervaring gehad tijdens de training.

Hij stond per ongeluk op de poot van zijn hond, een nieuw jong beest in opleiding, en die ging vervolgens behoorlijk door het lint.

Jonge honden die nog in de opbouwfase zitten, zijn vaak moeilijker te hanteren dan wanneer diezelfde hond klaar is met de opleiding. Hoewel klaar zijn ze nooit, maar dat terzijde. In de opbouw wordt bij de hond vechtlust, moed, hardheid, etc. ontwikkeld. Tegelijk wordt er ook getraind om deze eigenschappen te kunnen controleren. De geleider moet de leider worden over de hond. In de opbouw zijn deze competenties niet in balans. De hond die zijn geleider in deze fase (nog) niet als leider ziet, kan per ongeluk trappen op een poot als een bedreiging ervaren en dus het gevecht aangaan met zijn geleider. De geleider moet nog veel werk verzetten om ook de leider (Baas) over de hond te worden. De leider zal de hond nooit aanvallen, ook niet als deze hem pijn zou doen.

Diensthonden zijn niet te vergelijken met een hond die in een gezin leeft. Stel je deze hond eens in een gezinssituatie voor. Jou zoontje van 8 trapt per ongeluk op zijn poot....... Het zijn vaak wat hardere honden die in de praktijk gebruikt worden. Daar kan zo'n hond nog prima mee komen, maar tussen de kinderen is het een gevaar voor zijn omgeving.