Weet je jij heb nou eenmaal een insteek die uit wantrouwen bestaat en ik niet dus eens worden we het toch niet.
Als beveiliger zou jij het principe "vertrouwen is goed, controle is beter" toch ook in het vaandel moeten hebben staan?
Maar wat ik al jaren niet vind kloppen dat sommige beveiligers die soms moeilijk plaatsbaar zijn elke maand een bedrag gestort krijgen en daar een x aantal uren geen arbeid voor hebben verricht en ik die altijd mijn werkzaamheden naar behoren uitvoer waardoor mij opdrachtgever mij steeds graag zie verschijnen wel elke maand mijn volledige uren moet werken. En kom nu niet met er is geen werk voor deze mensen.
Ik herken dit beeld wat jij schetst helemaal niet.
Deze beambtes nemen vaak bewust de telefoon niet op. En met het nieuwe CAO wordt dit mijn inziens een beetje rechtgetrokken.
In de nieuwe CAO moeten alle diensten op de donderdag voorafgaand aan de week worden vastgesteld, Zodra er dan nog iets gebeurd (en dat is in deze branche heel gewoon), dan rest er niets anders dan proberen in contact te komen of zij vrijwillig, of desnoods zelfs verplicht komen werken. In de huidige CAO kan ik gebruik maken van blokdiensten, en daarvan is gewoon in de CAO vastgelegd dat er contactmoment is. Werknemers die dan niet bereikbaar zijn of zelf geen contact opnemen hebben dan tocg echt een probleem met mij. In de nieuwe CAO staat wel dat je mensen kan verplichten, maar hoe of wanneer je ze dat moet aanzeggen staat er niet bij.
Mijn ervaring is dat er meestal genoeg vrijwilligers zijn die graag een extra centje bij willen verdienen. Als ik iemand nodig heb, dan weet ik echt wel bij wie ik eerst langs ga. En die mensen weten ook dat als zij een keer iets hebben, ik ook alles uit de kast trek, Maar ik maak wel werknemers mee die liever niet iets extra's doen, en daar heb ik op zich helemaal niet zo veel problemen mee en ik hou er echt ook wel rekening mee maar soms kan het even niet anders. En ik wil wel dat wij op een normale manier met elkaar omgaan, als ik iemand bel is dat niet voor niets, ik kijk altijd eerst even of men bijvoorbeeld geen nachtdiensten heeft en mogelijkerwijze ligt te slapen. En als men een keer niet opneemt maakt mij dat niets uit.
Maar als iemand consequent niet zou opnemen (ik heb het nog nooit meegemaakt) of nooit iets kan doen, dan leg ik wel even uit dat zij ook niet moeten verwachten dat wanneer zij een keer op het laatste moment een verzoek hebben ik ook geen andere collega's lastig ga vallen. En die boodschap wordt bijna altijd heel goed begrepen.
Soms lees ik hier ook wel eens het HIJ -ZIJ denken, werknemers tegen werkgever, werknemer tegen planner. Maar zo zwart - wit ligt het niet. Als planner is het mijn taak om de beschikbare diensten zo goed mogelijk over alle werknemers te verdelen, en daar waar problemen zijn op te lossen. Die problemen dienen ALTIJD opgelost te worden door een werknemer. Als iemand vrij wil hebben dan moet iemand anders werken, zo makkelijk is het. Waar het om gaat is dat we het SAMEN met zijn ALLEN op moeten lossen. Want doen we dan niet dan heeft het bedrijf een probleem, en dan heb ik een probleem en dan hebben uiteindelijk alle werknemers een probleem, want we vormen SAMEN het bedrijf.
En worden ook de vrienden van de planner niet alleen voorzien van vaak duur betaald overwerk.
Iedereen die graag wil overwerken komt bij mij aan de beurt, degenen die dat niet graag doen probeer ik zo veel mogelijk te ontzien. Maar wat ik niet doe maar heel veel planners binnen en buiten de beveiliging wel, is de éne na de andere ATW overtreding in plannen. Soms ontkom je er gewoon niet aan, maar als ik soms zie wat werknemers voor diensten hebben gedraaid dan gaan mijn haren recht overeind staan!