Auteur Topic: Jokerdagen  (gelezen 8842 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Jokerdagen
« Gepost op: maandag 14 januari 2013, 15:16 »
Hoewel de "jokerdagen" wel al besproken zijn, ben ik toch erg benieuwd hoe de bonden denken dat dit in de praktijk gaat werken. Stel een beveiliger zit ergens alleen op een object, en moet worden afgelost door een andere collega. De collega's van deze beveiligers zijn niet altijd even stipt, en willen wel eens te laat komen. Dit gebeurt gemiddeld 1 keer per maand. Deze beveiliger houdt echter helemaal niet van overwerken, dus die wil dat niet! Maar geen nood zegt de werkgever dan, 8 x per jaar kan je verplicht worden om buiten de vastgestelde tijdvakken te werken, dus blijven zitten totdat je aflossing er is.

Dit gaat de eerste 8 keer goed, de werknemer blijft met frisse tegenzin (en zonder verschuivingstoeslag) zitten. Maar dan gebeurt het een 9e keer in een jaar tijd. En dan? De werkgever kan de werknemer niet verplichten om te blijven, maar deze mag zijn/haar post ook niet onbeheerd achterlaten? Hoe moet dit worden opgelost?

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 00:42 »
Ik denk dat men uit goed fatsoen blijft zitten tot aflos er is. Niettemin is het iets wat altijd een probleem zal blijven. Sowieso aankaarten dat CAO overtreden wordt bij de vakbond, immers er kan maar 8 keer per jaar worden verplicht tot overwerk.

En wat als je een vast model hebt??

Dit is een leuk vraagstuk, ben benieuwd hoe de anderen erover denken, want het is echt een lastig iets. Kan me ook voorstellen dat een beambte gewoon naar huis gaat (al dan niet in overleg met de opdrachtgever). Immers na de 8e keer kan je niet verplicht worden. Aan de andere kant kan dit de "bedrijfsvoering in gevaar brengen", iets waarop een werkgever je kan ontslaan...

Lastig en ik denk dat er niet echt een eenduidig antwoord op te vinden is...
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2013, 00:44 door beveiligerr »

joepie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 152
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #2 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 06:12 »
Planner heeft hier een goed punt, maar ik vrees toch dat er in dit geval niets anders op zit om langer te blijven zitten. Hoe ze dit dan gaan oplossen qwa beloning weet ik niet.

Als we het toch over de jokerdagen hebben. Waar ik mij al vanaf het begin druk over maak is het volgende. Er zijn dus 8 jokerdagen, in mijn persoonlijke situatie is het heel zelden voorgekomen dat een planner mij een dienst heeft aangezegd ofwel mij verplicht te werken. Die 8x wordt dus in mijn geval niet gehaald. (heeft misschien ook met mijn flexibiliteit te maken, mits daar uiteraard een toeslag tegenover staat voor het werken op een RV-dag).

Nu vrees ik eigenlijk dat de planning mij op voorhand al gaat verplichten, ookal zou ik er vrijwillig mee instemmen om een extra te werken. Wat dus betekent dat ik geen toeslag meer krijg voor het werken op een roostervrije dag.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 08:04 »
Die 8x wordt dus in mijn geval niet gehaald. (heeft misschien ook met mijn flexibiliteit te maken, mits daar uiteraard een toeslag tegenover staat voor het werken op een RV-dag).

Maar juist de toeslag voor het werken op een RV dag verdwijnt....

Nu vrees ik eigenlijk dat de planning mij op voorhand al gaat verplichten,

Als men je gaat verplichten krijg je helemaal geen (verschuivings)toeslag

ookal zou ik er vrijwillig mee instemmen om een extra te werken.

Tja, dat is ook nog een leuke vraag. Wat nu als een werknemer vrijwillig wil werken, daar waar de werkgever het je wilt verplichten (en zo verschuivingstoeslag bespaart)?

En als je een planner hebt die met je mee wil denken en je zo vroeg mogelijk vraagt om te werken, des te minder verschuivingstoeslag krijg je. Weiger je, dan kan je vervolgens verplicht worden, en krijg je helemaal niets.

Wat dus betekent dat ik geen toeslag meer krijg voor het werken op een roostervrije dag.

En als je al toeslag krijgt, het is in ieder geval minder als de toeslag voor het werken op een roostervrije dag.....

Wanneer je dus op het laatste moment een dienst aangezegd krijgt en je kan/wil niet, heb je dus een keuze tussen vrijwillig werken met 20% toeslag, of verplicht werken zonder toeslag....
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2013, 08:10 door Planner »

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Jokerdagen
« Reactie #4 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 08:23 »
Ook een leuke: ben RV op zaterdag, heb een dagje uit geplanned, 2 tickets gekocht voor een tuinshow in Breda.
Vrijdag middag belt de planner die verplicht mij te werken op zaterdag omdat een collega zich heeft ziekgemeld voor die dienst.
Wat gebeurd er dan, je kan moeilijk rekening gaan houden voor weekendafspraken met planners die je eventueel, misschien, wellicht kunnen gaan verplichten om een dienst te verrichten op je RV dag
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #5 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 08:32 »
Ook een leuke: ben RV op zaterdag, heb een dagje uit geplanned, 2 tickets gekocht voor een tuinshow in Breda.
Vrijdag middag belt de planner die verplicht mij te werken op zaterdag omdat een collega zich heeft ziekgemeld voor die dienst.
Wat gebeurd er dan, je kan moeilijk rekening gaan houden voor weekendafspraken met planners die je eventueel, misschien, wellicht kunnen gaan verplichten om een dienst te verrichten op je RV dag

Daar heeft men aan gedacht hoor: je mag namelijk maar liefst 4 (vier)  ::) keer per jaar een dag laten vastleggen dat je niet verplicht kan worden. Blijven er dus nog "maar" 100  :( vrije dagen en 260 (-24 vakantiedagen) werkdagen over waarop je geen afspraken in je vrije tijd kunt maken, dus het valt best mee  >:D
« Laatst bewerkt op: dinsdag 15 januari 2013, 08:42 door Planner »

Ad

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 211
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 13:13 »
Denk dat er hier weer een aantal dingen door elkaar gehaald worden. In de huidige situatie is een beambte toch ook gewoon verplicht om te blijven zitten. De uren worden betaald en als je een bonnetje hebt mag je ook nog eten declareren. Daar veranderd volgens mij niet zo heel veel aan. De "jokerdagen" zullen hier niet van toepassing zijn. Daarnaast is een tijdsvak 10 uur, dus meestal kan men toch al gratis wat schuiven.

Ik neem aan dat een planner in dit soort gevallen nooit gebruik zal (en hoeft) te maken van de jokerdagen.



Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 16:49 »
In de huidige situatie is een beambte toch ook gewoon verplicht om te blijven zitten. De uren worden betaald en als je een bonnetje hebt mag je ook nog eten declareren. Daar veranderd volgens mij niet zo heel veel aan.

Dan heb jij het niet goed begrepen. Werken buiten de vastgestelde tijdvakken kan alleen op vrijwillige basis, en 8 keer per jaar verplicht worden. Dat is zoals het in het concept staat.

De "jokerdagen" zullen hier niet van toepassing zijn.

Dus wel

Daarnaast is een tijdsvak 10 uur, dus meestal kan men toch al gratis wat schuiven.

Toe maar, een tijdvak van maar liefst 8 uur. Bij een "normale" dienst van 8 uur, waar ook nog volgens de regels een half uur pauze in hoort te zitten, kan er 1,5 uur geschoven worden. Alleen wanneer de dienst precies begint op het moment dat het tijdvak aanvangt kan een dienst dus zonder problemen 1,5 uur uitlopen. Maar ja, een tijdvak mag alleen maar op hele uren beginnen, en wat als de diensten nu niet op het hele uur beginnen of als door omstandigheden de dienst toch precies aan het eind van het tijdvak valt, dan blijft er van de ruimte om langer te werken binnen het tijdvak weinig meer over.

Feitelijk komt het er op neer dat een planner eigenlijk verplicht is diensten op het hele uur te laten beginnen, op het moment dat het tijdvak aanvangt. En dat tijdvak dient dus steeds 4 weken van te voren vastgelegd te worden, dus feitelijk staan daarmee de diensten ook dus al vast. Nee, dat is inderdaad heel flexiibel....

Ik neem aan dat een planner in dit soort gevallen nooit gebruik zal (en hoeft) te maken van de jokerdagen.

En als ik kijk naar de praktijk dan denk ik dat een planner heel snel geen andere keuze heeft om werknemers buiten de tijdvakken in te gaan zetten, vrijwillig en anders dus verplicht.

En als ik een werknemer zou zijn, zou ik dus juist weigeren om bij een dienst langer te blijven zitten wanneer het buiten een tijdvak valt. De werkgever zal dan ongetwijfeld gaan verplichten, waardoor je geen verschuivingstoeslag krijgt, Dat is dan op zich geen probleem, want het zal tocg hooguit maar een uurtje of wat zijn waar je de toeslag misloopt. Maar ondertussen is wel 1 van de 8 jokers ingezet, en als dat een paar keer gebeurt, dan zijn ze op en kan je niet meer verplicht wprden op vrije dagen te werken. En als je dan gevraagd wordt en je kan wel, dan zou ik net zo lang aarzelen met ja zeggen, totdat je recht hebt op de 20% verschuivingstoeslag.

De verhoudingen binnen een bedrijf worden door dit soort regels wel op scherp gezet!

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Jokerdagen
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 22:53 »
Gezien bovenstaande voorbeelden zie ik dus niet in waarom een werknemer dus voor het akkoord / nieuwe cao zou stemmen.
(en ook niet waarom werknemers die onzin van tijdvakken en jokerdagen willen)

rene1

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #9 Gepost op: woensdag 16 januari 2013, 16:22 »
Je staat voor Joker als deze CAO doorgaat.

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Jokerdagen
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 16 januari 2013, 17:16 »
Je staat voor Joker als deze CAO doorgaat.

Ja, zal er niet blij mee zijn.