Auteur Topic: Stemmen CAO.  (gelezen 21825 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #15 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 15:55 »
omdat lezers die lid zijn van een vakbond echt wel het formuliertje invullen en retour zenden met haar/zijn stem.

En waarop is dit gebaseerd? De historie leert ons dat slechts een heel klein deel van de leden een stem uitbrengt, en dat zullen echt niet alleen naar de leden zijn die op een forum meelezen. Maar goed, wellicht is dat deze keer anders, en inderdaad ben ik het meg je eens dat het weinig toevoegt om hier een poll te gaan houden.

Daarbij zijn we nu al vanaf 2010 bezig met CAO onderhandelingen, en is er nog niets veranderd, ook hier op het forum wordt er niets nieuws verteld, wat sommige misschien wel hopen en daarom iedere keer even een kijkje nemen of er misschien iets staat wat echt nieuw is ! Maar nee het is continue hetzelfde onderwerp loonsverhoging adv verplichte overname tekorten enzovoort niets nieuws onder de zon dus.
Hou me te goede in het begin interessant om te lezen, maar nu niet meer, iedereen weet het ondertussen wel al ze gaan terug scrollen naar forum punten vanaf 2010 zie je alleen maar hetzelfde onderwerp.

Maar hier ben ik het juist helemaal niet met je eens, dit is nu juist waar een forum voor bedoeld is. Natuurlijk hoef jij daar niet aan mee te doen, maar laat anderen zelf beslissen of zij hier aan mee willen doen of het willen volgen en/of het interessant vinden,net zoals jij zelf de keuze maakt om wel of niet aan deze poll mee te doen.

En als de bonden niet verder komen als blijven herhalen dat men met concrete vragen vooral naar een bijeenkomst moeten komen, in plaats van een duidelijk en ondubbelzinnig antwoord te geven dan is het logisch dat op een forum als dit discussie ontstaan. En als bonden niet verder komen met de stelling dat berekeningen op dit forum onjuist zijn, zonder aan te geven wat er dan fout is, wat moet je dan?

En hoe bedoel je niets nieuws? Dat er opeens vakantieuren ingeleverd moeten worden, had jij dat al begrepen uit de informatie van de bonden?
« Laatst bewerkt op: zondag 13 januari 2013, 16:02 door Planner »

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #16 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 18:46 »
Waarom denk je dat ik tegen heb gestemd, omdat ik de nieuwe CAO afspraken niet gelezen heb ?
Ik stem niet zomaar in het wilde weg, ook ik lees goed door wat er in de voorstellen sta.
Het punt is gewoon dat je mensen niet kan dwingen om hier ook nog eens een stem uit te brengen. Mensen lezen het om misschien nog wijzer te worden van andere mensen, om daarmee de juiste keuze te maken, Tenminste waarvan zij denken dat het de juiste keuze is.
Natuurlijk zal het merendeel de moeite niet nemen om te stemmen, alhoewel het je nu wel makkelijker is gemaakt, daar je de stem ook kan uitbrengen via internet. Maar ja ook dat vinden leden nog wel eens te veel werk.
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #17 Gepost op: zondag 13 januari 2013, 20:44 »
Waarom denk je dat ik tegen heb gestemd, omdat ik de nieuwe CAO afspraken niet gelezen heb ?
Ik stem niet zomaar in het wilde weg, ook ik lees goed door wat er in de voorstellen sta.

En behalve het lezen van het concept, waar heb jij nog meer je informatie gehaald? Op de sites van de bonden?

Het punt is gewoon dat je mensen niet kan dwingen om hier ook nog eens een stem uit te brengen.

Dat punt had je al gemaakt, bovendien wordt niemand hier gedwongen, men spreekt slechts verbazing uit....

Natuurlijk zal het merendeel de moeite niet nemen om te stemmen

Ik vind dat helemaal niet "natuurlijk", integendeel, ik snap er helemaal niets van!

alhoewel het je nu wel makkelijker is gemaakt, daar je de stem ook kan uitbrengen via internet.

Zo makkelijk was het de vorige keren ook....

Maar ja ook dat vinden leden nog wel eens te veel werk.

Dat men dat teveel werk vindt dat geloof ik niet. Ik denk eerder dat er een grote kloof is tussen de bonden en de achterban, hoewel ik dat natuurlijk ook niet zeker weet....

Pietje Bell

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 15
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #18 Gepost op: maandag 14 januari 2013, 11:27 »
Hier nog één. Veel werknemers denken nog steeds; '5,25% loonsverhoging, zo dat is lekker'.

Daarom irriteer ik me er ook aan dat dit niet duidelijk openbaar gemaakt wordt. Net als dat ze roepen dat het kostenneutraal is, maar dat als je gaat rekenen dat dat het niet is.

Hoop je graag tegen te komen op de 5 landelijke bijeenkomsten van de bonden om je hier duidelijkheid over te geven. Ik ben op alle 10 bijeenkomsten aanwezig, neem jij de tijd om erop 1 aanwezig te zijn.

groet
Pietje Bel

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #19 Gepost op: maandag 14 januari 2013, 11:52 »
Hoop je graag tegen te komen op de 5 landelijke bijeenkomsten van de bonden om je hier duidelijkheid over te geven.

Waarom kunnen dit soort zaken alleen op een bijeenkomst uitgelegd worden? Zo moeilijk is dit helemaal niet, het probleem is alleen dat bij veel beveiligers een verkeerd beeld op dit punt is ontstaan, en men denkt dat men er salaris bijkrijgt.

En ga jij op de bijeenkomsten net als Ciske de Rat beweren dat wanneer men dagen terugkoopt, dit geen gevolgen voor je salaris heeft?

Nogmaals voor degene die het wel begrijpen:160 - 152 uur + 5,25%, je koopt een dag terug 152 uur + 1 vakantiedag - 5,25% = 160 uur, 160 + 1vakantiedag = 152 uur. Dus bij het terugkopen van de vakantiedagen blijft het uurloon zoals het nu is en lever je niets in.

Als zelfs een kaderlid dit simpele punt niet goed weet uit te leggen, laat staan dat op die bijeenkomsten dan een goed beeld geschetst gaat worden over andere, moeilijker punten, zoals bijvoorbeeld het inleveren van vakantieuren.

Want daar schetsen zelfs de bondsbestuurders een verkeerd beeld dat het verder geen consequenties heeft, terwijl het heel makkelijk is te beredeneren dat het toch wat anders ligt.....


PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #20 Gepost op: maandag 14 januari 2013, 14:44 »
Hoop je graag tegen te komen op de 5 landelijke bijeenkomsten van de bonden om je hier duidelijkheid over te geven. Ik ben op alle 10 bijeenkomsten aanwezig, neem jij de tijd om erop 1 aanwezig te zijn.

groet
Pietje Bel

Ik hoop graag dat jij hier duidelijkheid geeft. Ik neem een aantal dagen de tijd om hier af en toe te kijken. Neem jij één dag de tijd om hier met een goede onderbouwing te komen?

Als jij dat niet kan doen zegt dat, denk ik, meer dan genoeg.

Alvast hartelijk dank!

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #21 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 08:13 »
wel vreemd is dat ik in geen enkele vorm een uitnodiging heb mogen ontvangen over die bijeenkomsten van de CNV............. :'(
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

CAO-PIJN

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #22 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 17:38 »
Welke zool gaat nou akkoord met een pressie middel als MIN-UREN POT.


SPL

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #23 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:00 »
Ik lees ook helemaal niks meer terug over verlof opbouw met nachtdiensten.
Je zou 0,8 verlof uur opbouwen per nachtdienst.

CAO-PIJN

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #24 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:03 »
Ik lees ook helemaal niks meer terug over verlof opbouw met nachtdiensten.
Je zou 0,8 verlof uur opbouwen per nachtdienst.

Hoe moet ik dit zien?
Bouw ik minder vakantie uren op als ik nacht dienst heb?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #25 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:25 »
Ik lees ook helemaal niks meer terug over verlof opbouw met nachtdiensten.
Je zou 0,8 verlof uur opbouwen per nachtdienst.
Hoe moet ik dit zien?
Bouw ik minder vakantie uren op als ik nacht dienst heb?

Nee, dit is iets wat in het 80% document stond maar niet in het concept staat, omdat het de werkgevers veel geld ging kosten

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #26 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:27 »
Welke zool gaat nou akkoord met een pressie middel als MIN-UREN POT.

Dat mensen wellicht een andere mening hebben als jij. is geen reden om ze "een zool" te noemen! Als jij een boodschap hebt, breng die dan met argumenten. Het gaat ook om de "toon die de muziek maakt".....

CAO-PIJN

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 14
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #27 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:46 »
Citaat

Dat mensen wellicht een andere mening hebben als jij. is geen reden om ze "een zool" te noemen! Als jij een boodschap hebt, breng die dan met argumenten. Het gaat ook om de "toon die de muziek maakt".....

-De werkgevers zullen het Min-uren potje als pressie middel kunnen gebruiken.
Ze zullen je er toe willen bewegen om vakantie uren te verrekenen met het min-uren potje.
Ga je niet akkoord, krijg je rot diensten op tijden dat jet je niet uitkomt.
De planning zal je elke keer weer herinneren aan het "tegoed" wat je ze schuldig bent.

-Geen Toeslag bij gedwongen dienst (Wat 8x per jaar kan!!)
Of de dwang niet erg genoeg is verlies je het recht op de toeslag.
(Welke zool heeft dat bedongen!)

-En het belangrijkste Die loonsverhoging is een sigaar uit eigen doos, waarbij je de doos nog wel even eerst moet gaan kopen.
Je levert er een hele dag per 4 weken voor in!

-En de Contractwisseling (Als de klant  een ander bev.bedrijf kies)
Dit is geen gewonnen punt, die was wettelijk al geregeld, leuk dat het nu in de CAO staat maar in wezen hadden we dat recht gewoon al.
(Maag bij de bond werken zolen die dat schijnbaar even over het hoofd hebben gezien)

Dit is de meest slechte Deal.


PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #28 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:51 »
En daarbij geld ook dat het pas vanaf 20000 uur is?

Meestal worden de werknemers (of in ieder geval een groot gedeelte) dan sowieso al overgenomen. Ten eerste omdat het 'nieuwe' bedrijf zelf deze capaciteit niet heeft en ten tweede omdat het een hoop geld scheelt aan inwerken. Daarbij niet te vergeten dat de zittende werknemers vaak dichtbij wonen (reiskosten).

PFSO

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 509
    • Bekijk profiel
Re: Stemmen CAO.
« Reactie #29 Gepost op: dinsdag 15 januari 2013, 18:52 »
Nou kan dat anders zijn. Maar zo zie ik het vaak gebeuren. En dan gaat het over Nederlands grootse beveiligingsbedrijven. Waar dus ook het gros van die grote contracten heen gaat.