Auteur Topic: Nieuwe CAO krant  (gelezen 19251 keer)

Pjotr

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Nieuwe CAO krant
« Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 06:00 »
De link van de Unie naar de krant over de nieuwe CAO in de particuliere beveiliging.
http://www.uniesecurity.nl/Portals/2/Documenten/Particuliere%20beveiliging/CAO-Krant_v11.pdf

Het is werkelijk een aanfluiting wat de bonden hebben bereikt.
Ik zie alleen maar nadelen voor de werknemer.

TEGENSTEMMEN DUS!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #1 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 12:02 »
Weinig nieuws dus. Hier een daar een paar kleine details die nader uitgewerkt zijn. Wat mij het meest opvalt is het gebrek aan duidelijkheid over de evaluatie. Op 10 juli schreef de Unie op de website:

"Als blijkt dat werknemers geld hebben ingeleverd door de nieuwe roostersystematiek, moet dat teruggegeven worden. Blijkt dat werkgevers meer hebben moeten betalen, dan zullen we dat ook terug moeten geven. We willen dit pas in het tweede jaar meten, omdat we verwachten dat iedereen een jaar nodig heeft om goed met het nieuwe systeem te gaan werken. Die afspraak is voor ons ontzettend belangrijk.
Werkgevers durven zich niet op voorhand vast te leggen op de uitkomsten van het onderzoek. Wij vinden dat dat moet, anders sluiten we geen cao!"


Vervolgens is men nog maanden bezig, en het enige wat er nu staat is dat er gemonitoord en geevalueerd gaat worden bij 500 beveiligers. Harde afspraken over de mogelijke uitkomsten zijn er dus kennelijk niet gemaakt, iets wat voor de bonden in juli dus nog moest, blijkt maar weer eens een boterzachte uitspraak te zijn geweest, zoals er in het verleden al vele duidelijk uitspraken achteraf ingesllikt zijn, en waar men vooral liever niet meer aan herinnerd wil worden.

Ik lees ook niets meer over de vele bijeenkomsten in het land die men zou gaan organiseren, en opeens is ook de ingang van het nieuwe systeem met 5 loonperiodes opgeschoven en ook wordt er met geen woord gerept over het feit dat de oude CAO al maanden geleden is verlopen (waarom is nu niet, net als in de jaren hiervoor, de CAO nog een keer verlengd?). laat staan dat men ingaat op de vraag wat er gebeurt wanneer de CAO wordt wegggestemd? Deze vraagt leeft bij vele beveiligers, die de nieuwe CAO niets vinden maar bang zijn om tegen te stemmen en daarom overwegen om toch voor te gaan stemmen.
 

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #2 Gepost op: zaterdag 22 december 2012, 13:37 »
Op pagina 1 doet men de overwerktoeslag boven de 152 uur weer overkomen als een voordeel terwijl dit niet meer dan logisch is omdat de contracturen ook verlaagd worden.

Op pagina 2 staat onder het kopje flexibiliteit bij de oude cao niet de 30% rvt genoemd van aan de andere zijde bij de nieuwe cao praat men wel over de verschuivingstoeslag.

Op pagina 3 praat men over een oud uurloon van 10,78 in het rekenvoorbeeld maar vergeet men dat hier nog een klein deel adv bij moet tellen.

En op het roostervoorbeeld op pagina 4 zie ik toch rv op 2 werkdagen. Waar is dan de rv toeslag gebleven?
(of heb ik het hier mis?)

Zomaar even wat voorbeelden dat men de het akkoord weer mooier doet voorkomen dan het is.  >:(

En nogmaals mensen, staar je niet blind op die 5,25%. Je raakt je adv kwijt, krijgt 20 werkdagen i.p.v. 19 en de verhoging van je ort is ook minimaal.

Pak je loonstrook er maar bij, tel je ort toeslag op en pak daarover maar eens 5,25%.
Je zal zien dat het maar rond de 20 euro bruto (!) zal zijn.

Daarnaast staat er dit op facebook van de Unie:

"Jij krijgt overigens ook een vorm van prijscompensatie alleen in vorm van structurele eindejaarsuitkering die mooi kan toegroeien naar een dertiende maand."

De eindejaarsuitkering wordt nu genoemd als prijscompensatie.
Eerder werd dit nog "extra loonruimte" genoemd.  :o

En doorgroeien naar een 13e maand? Wat een onzin. Daarvoor heb je ongeveer een uitkering nodig die bijvoorbeeld gelijk staat aan het vakantiegeld. 8% dus en geen 1,26%!
En denkt men bij de Unie nu echt dat de werkgevers dat in deze tijden gaan verhogen???  ???

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #3 Gepost op: maandag 24 december 2012, 06:44 »
waar ik dus bang voor was: die gehele krant doet de zaken veel mooier lijken, ik lees alleen maar positieve berichten, ze doen het voorkomen alsof dit de beste cao in jaren is.............. >:D
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #4 Gepost op: maandag 24 december 2012, 08:31 »
voor de wat oudere beveiliger die in een fulltime vast rooster werkt zijn er niet veel veranderingen.

Wat voor deze groep een zeer groot voordeel is is de bescherming bij contracwisselingen.
aangezien fulltime toch  contractvorm wordt die langzaam helemaal uitsterft is dat een heel erg belangrijk positief iets.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #5 Gepost op: maandag 24 december 2012, 20:58 »
voor de wat oudere beveiliger die in een fulltime vast rooster werkt zijn er niet veel veranderingen.

Wat voor deze groep een zeer groot voordeel is is de bescherming bij contracwisselingen.
aangezien fulltime toch  contractvorm wordt die langzaam helemaal uitsterft is dat een heel erg belangrijk positief iets.
Zoals je al zegt is de full-timer aan het uitsterven.
Voor de hele, hele, hele grote groep part-timers, de overgrote meerderheid, is dit gewoon een rampscenario!

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #6 Gepost op: maandag 24 december 2012, 23:41 »
Ik zie ook een vreemd rooster in dat krantje.
T SLAAT ECHT NERGENS OP!!

Een ochtenddienst is van 8-16 en een midddag van 14-24 ??? hoe ga je dat doen???
Dat zou betekenen dat de ochtend en de middag 2 uren samen werken.
En de nachtdienst van 22-8???

Wat een flauwekul, dat zijn dan dubbele uren voor de werkgever, wat heeft het voor een zin om zo'n voorbeeld te maken? Ze denken echt dat we achterlijk zijn geloof ik.

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #7 Gepost op: maandag 24 december 2012, 23:58 »
Oeps even een correctie, ik zie dat het gaat om een tijdvak!!

MAAR DAN NOG KLOPT HET NIET!!

Na het toekennen is de nachtdienst tot 7 uur en de dag dienst begint om 8 uur!!! dat zullen de opdrachtgevers fijn vinden, zitten ze 1 uur zonder beveiliging en dat om 7 uur s'morgens!!

de ochtend van 8-16 de middag van 15-23 ?? wat een flauwekul toch allemaal weer.

Ze willen het allemaal maar weer mooier laten lijken dan wat het is.
vergelijk die roosters eens, 14 EURO en daar lever je je adv voor in 14 euro!!! ah ok en 76 cent.

degene die voor gaat stemmen is echt sorry dat ik het zeg maar compleet van t padje af..

Pjotr

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 25 december 2012, 02:59 »
Yarcon, wat je schrijft gaat ook niet altijd op.

De bescherming bij contracwisselingen geldt alleen voor objecten waar meer dan
20000 uur per jaar wordt geleverd.

Bovendien is dit makkelijk te omzeilen door de opdrachtgever te laten beslissen dat
je na contractwisseling niet meer welkom bent op het object.
En zeg niet dat het niet gebeurd want ik heb het zien gebeuren bij duurdere beambtes.
Handjeklap tussen de leverancier en de opdrachtgever heet dat.

Pjotr

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 25 december 2012, 03:03 »
Sorry Yarcon voorgaande bericht moest natuurlijk aan leeuw13 zijn  ::)
Zal de nachtdienst zijn ;)

Feldwebel

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 26 december 2012, 09:18 »
Wat werken wij toch in een klote branche.  Ok, overal hangt het 'ontslag-zwaard' boven elke medewerker, zeker in deze tijd. Dat je ontslagen word omdat er geen werk meer is kan gebeuren maar in de beveiliging kun je dus zelfs op straat komen te staan zonder dat je functie komt te vervallen of er te weinig werk is.

Ik doe mijn werk met veel plezier en heb nooit twijfels gehad over mijn 'carrière-keus' . Tot de laatste 2 jaar dan, toen de CAO in een nieuw jasje moest worden gestoken. Ook in het nieuws doken diverse berichten op over de zg 'contractwisselingen' en  dat te samen met het onbeholpen gedrag wat de bonden laten zien maakt mij toch wel bezorgd.

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 26 december 2012, 16:48 »
Wat ook behoorlijk irritant is aan de cao krant is dat "de redactie" alléén reageert op de dingen die ze willen zien. Ofwel de argumenten die zij als "verkooppraatje" voor de nieuwe cao kunnen gebruiken.

En die tijdvakken:
Een lachertje!
Als ik een tijdvak heb van 06:00 - 16:00 uur en er wordt een dienst ingepland van 08:00 - 16:00 uur en mijn aflossing krijgt onderweg een ongeluk, wat dan?
Want om 16:00 uur gaat mijn, voldens de bonden gegarandeerde vrije tijd in!
Loge afsluiten en sleutel onder de deurmat?
Denk het niet he!!!  >:(

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #12 Gepost op: donderdag 27 december 2012, 10:23 »
citaat:Als ik een tijdvak heb van 06:00 - 16:00 uur en er wordt een dienst ingepland van 08:00 - 16:00 uur en mijn aflossing krijgt onderweg een ongeluk, wat dan?
Want om 16:00 uur gaat mijn, voldens de bonden gegarandeerde vrije tijd in!
Loge afsluiten en sleutel onder de deurmat?
Denk het niet he!!! 

Simpel je blijft vrijwillig en krijgt verschuiftoeslag of je blijft verplicht en krijgt geen verschuif toeslag

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #13 Gepost op: donderdag 27 december 2012, 10:57 »
Simpel je blijft vrijwillig en krijgt verschuiftoeslag of je blijft verplicht en krijgt geen verschuif toeslag

Inderdaad heel simpel! Maar wat nu als je al 8 x in het jaar bent verplicht?

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: Nieuwe CAO krant
« Reactie #14 Gepost op: donderdag 27 december 2012, 20:47 »
Ik heb de CAO krant diverse keren "doorgelezen" en ben het met de meeste schrijvers eens: 

alleen maar versoberingen over de hele linie.

Wat me overigens ook opvalt is dat de reacties gegeven worden door medewerkers van

een zeer beperkt aan tal bedrijven "de grote spelers".

De branche bestaat toch niet alleen uit de bijna alles bepalende "grote spelers / werkgevers".

Ik krijg het gevoel dat de vakbondsbestuurders zich opnieuw aardig hebben laten inpakken door

de mensen met het grote geld.

En dat de belangen van o.a. de vakbondsleden maar ook van de niet  georganiseerden zijn

verkwanseld.

Was enkele jaren ook al voorzichtig  "merkbaar".

Lijkt veel op het huidige parlement. Daar wordt ook niet geluisterd naar de leden / burgers.

Standpunten van vakbonden zijn in dit verband opnieuw vrijwel niets zeggend.

Wanneer wordt het nu eindelijk een keer beter nieuws ?