Auteur Topic: structurele overuren  (gelezen 11833 keer)

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
structurele overuren
« Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 08:28 »
Van de week planning loonperiode 12-2012 ingezien wat blijkt: mijn structurele overuren worden aangewend om mij een dag op GD= geen dienst te zetten

Argumentatie van de planner: er zitten een aantal collega's thuis zonder werk, structurele overuren worden gebruikt om die mensen in te zetten waardoor ik dus mijn overuren kwijt ben

Ik heb hier wel een idee bij, maar een betere communicatie binnen het bedrijf had wel gemogen  >:D
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 09:05 »
Ik ben er uiteraard niet bij geweest, dus over hoe één of ander gecommuniceerd is kan ik niet oordelen. Maar net als jij kan ik hier wel wat bij voorstellen, dus ik zie niet in wat nu het probleem is?

Jij hebt het over "structurele overuren" wat op zich natuurlijk al een verkeerde term is. Het is in deze economische tijden namelijk wel heel vreemd als jij (en anderen) structureel overuren hebt (hebben), terwijl de werkloosheid in jaren niet zo hoog is geweest.  Wees blij dat jij nog wel een baan hebt, ook al is dat "maar" een fulltime baan zonder overuren. En heb je regelmatig overuren, ga er dan niet naar leven, maar zet de extra euro's weg, want binnenkort kan jij die wel eens hard nodig hebben....

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: structurele overuren
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 31 oktober 2012, 16:54 »
Van de week planning loonperiode 12-2012 ingezien wat blijkt: mijn structurele overuren worden aangewend om mij een dag op GD= geen dienst te zetten

Argumentatie van de planner: er zitten een aantal collega's thuis zonder werk, structurele overuren worden gebruikt om die mensen in te zetten waardoor ik dus mijn overuren kwijt ben

Ik heb hier wel een idee bij, maar een betere communicatie binnen het bedrijf had wel gemogen  >:D
Volstrekt logische redenering van de planner.
Waarom zou men werknemers leegloopuren/minuren betalen om jou overuren te laten werken?
Ik vind het trouwens sowieso verkeerd om mensen structureel overuren te laten werken.
Dat had ook werk kunnen opleveren voor iemand anders.
Erg egoistisch gedacht Unga!

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: structurele overuren
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 08:56 »
mijn punt was: structurele overuren worden ingezet om thuiszittende collegae te laten werken, oke
echter dit is niet gecommuniceerd met alle collega's, perioden 1 t/m 11 zijn de overuren normaal uitbetaald
diverse collega's spraken mij hierover aan en verwachten een antwoord wat ik niet kon geven, vervolgens doet de planner wazig over deze uren, pas na aandringen wordt er een duidelijk antwoord gegeven zij het niet van harte......
snap ik ook wel want op het moment dat er een extra dienst gedraaid moet worden moet hij wel weer bij ons komen aankloppen, en moeten wij weer flexibel zijn
diverse collega's zeggen dan ook GD is niet werken dus maak ik afspraken die dag

dat ik overwerk is niet mijn schuld immers de opdrachtgever eist dat er een beambte is van 0515 uur tot 2130 uur, dit is opgesplitst in 0515-1400 en 1330-2130, half uurtje tussen O en A is voor de dienstoverdracht

wat betreft egoisme: zo heb ik niet gedacht aangezien "mijn" 8 uur niet door die thuiszittende collega op mijn object wordt gewerkt, de planner moet diverse roosters aanpassen om iemand vrij te maken die wel de dienst hier kan draaien om vervolgens de andere collega te laten werken, wat vervolgens weer een mopperende opdrachtgever oplevert aangezien die invalcollega hier "tig" tijd niet geweest is, herhaaldelijke verzoeken van mijn kant om invallers regelmatig te laten opfrissen worden niet of weinig gehonoreerd vanwege de economische malaisse, waarbij ik dan denk wat levert nu meer op: 2 uurtjes inwerken en een tevreden opdrachtgever of na een blunder de opdracht verliezen.........

en planner: al mijn salaris boven mijn basis 160 uur daar leef ik niet van, die worden al jarenlang opzijgezet
« Laatst bewerkt op: donderdag 1 november 2012, 09:08 door unga »
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

zippie

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 243
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 09:26 »
Beste Unga, jou stelling klopt al helemaal niet.

Je kan geen structurele overuren gebruiken om collega's aan de uren te helpen.
De planning dient er voor te zorgen dat iedereen aan zijn uren komt en als dat betekent dat jij en je collega's daarom gewoon hun normale contracturen ingeroosterd krijgen is daar niks mis mee.

En wat je zegt over het inzetten van "invallers" snap ik helemaal niet.
De opdrachtgever moet beseffen dat de uren die hij afneemt niet stroken met de uren die een beveiliger draait. Ik zie ook "een half uurtje voor overdracht" wat bedoel je daar mee? wordt dat niet betaald? het is gewoon werk hoor!! Dus dient betaald te worden!!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 09:30 »
dat ik overwerk is niet mijn schuld

Schuift iemand jou de schuld toe dan?

immers de opdrachtgever eist dat er een beambte is van 0515 uur tot 2130 uur, dit is opgesplitst in 0515-1400 en 1330-2130, half uurtje tussen O en A is voor de dienstoverdracht

Natuurlijk zal het met deze aanvraag niet mogelijk zijn om altijd precies op 160 uur uit te komen. Maar kennelijk kan het dus wel anders, gezien het gegeven dat jij het nodig acht hier een topic over te beginnen

wat betreft egoisme: zo heb ik niet gedacht

Het komt echter wel zo over

aangezien "mijn" 8 uur niet door die thuiszittende collega op mijn object wordt gewerkt,

Het zijn niet "jouw" uren

de planner moet diverse roosters aanpassen om iemand vrij te maken die wel de dienst hier kan draaien om vervolgens de andere collega te laten werken,

Laat dat nu precies datgene zijn waar de planner voor is aangenomen.

wat vervolgens weer een mopperende opdrachtgever oplevert aangezien die invalcollega hier "tig" tijd niet geweest is,

Daar begint dus het probleem. Met een te kleine groep medewerkers een object bemannen. Lekker makkelijk, totdat je door omstandigheden gedwongen wordt om te gaan schuiven. Dan willen werknemers opeens niet naar andere objecten, opdrachtgevers krijgen werknemers die het object niet goed genoeg kennen etc. De oplossing is om werknemers zoals jij, die altijd op hetzelfde object werken, en het daardor als hun object gaan zien, regelmatig ook op één of meer andere objecten in te zetten, waardoor ook andere collega's beter ingewerkt zijn op "jouw" object. Wanneer er door ziekte/vakantie dan capaciteit nodig is op "jouw" object, dan is er een veel grotere groep die daarvoor in aanmerking komt, in plaats dat de kleine groep het onderling zelf op moet lossen. en omgekeerd kunnen jij en je collega's elders inspringen mocht dat nodig zijn.

herhaaldelijke verzoeken van mijn kant om invallers regelmatig te laten opfrissen worden niet of weinig gehonoreerd vanwege de economische malaisse,

Heb jij ook verzocht om zelf elders regelmatig op te frissen?

waarbij ik dan denk wat levert nu meer op: 2 uurtjes inwerken en een tevreden opdrachtgever of na een blunder de opdracht verliezen.........

Heel mooi dat jij mee wilt denken, maar lijkt je het niet handiger om dat intern te doen? Overigen komr de ongerustheid die jij hier uitspreekt veel minder egoistisch over als de ongerustheid over de overuren die jij misloopt!

en planner: al mijn salaris boven mijn basis 160 uur daar leef ik niet van, die worden al jarenlang opzijgezet

Dat moet dan inmiddels een aardig potje zijn geworden gezien het structurele karakter. Ik snap dan helemaal niet waar jij je nu druk over maakt?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 09:38 »
Ik zie dat ik gereageerd heb op jouw orginele bericht, tijdens het typen daarvan heb jij het een beetje aangepast

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 09:52 »
mijn punt was: structurele overuren worden ingezet om thuiszittende collegae te laten werken, oke

Jouw punt was mij wel duidelijk, en zoals jij ook nu weer aangeeft, daar is toch niets mis mee?

echter dit is niet gecommuniceerd met alle collega's,

Ik communiceer eigenlijk ook nooit wanneer ik medewerkers GEEN overuren geef (wat zou ik moeten zeggen dan?). Pas wanneer ik medewerkers WEL overuren geef ga ik communiceren.

perioden 1 t/m 11 zijn de overuren normaal uitbetaald

Dat lijkt mij ook volstrekt logisch wanneer jullie hebben overgewerkt.

diverse collega's spraken mij hierover aan en verwachten een antwoord wat ik niet kon geven,

Kennelijk ben jij niet verantwoordelijk voor het maken van roosters. dus als medewerkers jou hierover aanspreken moet jij helemaal geen antwoord willem geven, maar doorcerwijzen naar degene die wel verantwoordelijk is.

vervolgens doet de planner wazig over deze uren,

Hoe bedoel je wazig?

pas na aandringen wordt er een duidelijk antwoord gegeven zij het niet van harte......

Is een planner dan verantwoording schuldig aan een medewerker over uren die hij/zij toewijst aan andere medewerkers?

snap ik ook wel want op het moment dat er een extra dienst gedraaid moet worden moet hij wel weer bij ons komen aankloppen, en moeten wij weer flexibel zijn

Het gaat dus kennelijk wel om de overuren waarvan jullie vinden dat die door jullie neus geboord worden....

diverse collega's zeggen dan ook GD is niet werken dus maak ik afspraken die dag

Dat kunnen jullie natuurlijk doen, maar wat betekemd GD? Het is immers geen term uit de CAO. Als ik het zo hoor is het geen vastgestelde Roostervrije dag, dus dan is get volgens de CAO een "werkdag"

yarcon

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 601
  • Sic Semper Tyrannis!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: G4S
  • Functie: Beveiliger
Re: structurele overuren
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 1 november 2012, 13:03 »
mijn punt was: structurele overuren worden ingezet om thuiszittende collegae te laten werken, oke
echter dit is niet gecommuniceerd met alle collega's, perioden 1 t/m 11 zijn de overuren normaal uitbetaald
Beste Unga,
Je laat het nog steeds overkomen alsof het een verworven recht is dat jullie overuren draaien.
Dat is gewoon niet het geval.
Misschien dat jullie ooit wel eens hebben aangegeven/afgesproken dat het geen probleem is om standaard ingepland te worden voor overuren maar dat maakt het nog steeds geen recht.
De planner hoeft echt geen verantwoording af te leggen als hij jullie netjes inpland op jullie contracturen hoor!

unga

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
  • Cogito ergo sum
    • Bekijk profiel
  • Functie: Operationeel Supervisor
Re: structurele overuren
« Reactie #9 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 06:12 »
het hele verhaal gaat een beetje de verkeerde kant op, nooit mijn intentie geweest, bottomline:
dat de structurele overuren gebruikt worden om collega's die thuis zitten te laten werken, oke prima
maar bij ons is het gebruikelijk dat hierover gecommuniceerd wordt
collega's die hiermee geconfronteerd worden stellen daar vragen over, die ik als hb'er moet kunnen beantwoorden, als ik dan bij de planner vraag over het hoe en wat krijg ik ontwijkende, en nietszeggende antwoorden, toen ik daarbij aangaf mijn info bij de Dutymanager te halen kreeg ik pas de antwoorden waarom ik vroeg
en ik ben van mening als ik vijf keer moet uitleggen waarom ik niet kan werken op een RV zaterdag een planner mij moet antwoorden als ik vragen heb over het eea

nogmaals de diensttijden zijn van 0515-2130 uur, hierbij ontstaan in de o dienst 0,75 structurele overuren
1330-1400 is voor dienstoverdracht verplicht door werkgever
er zijn 10 invallers die het object min of meer kennen, dit moet genoeg zijn om de vaste bezetting tijdens ziekte, vak op te vangen
en ik rouleer niet, immers de klant betaald extra om mij als HB op locatie te hebben

een GD is geen kreet uit de CAO, dat weet ik, dit is dus het geval als je structurele overuren gebruikt worden om je een dag minder te laten werken
Brandwacht 1e klasse
EHBO,BHV,AED

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #10 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 09:13 »
het hele verhaal gaat een beetje de verkeerde kant op, nooit mijn intentie geweest, bottomline:
dat de structurele overuren gebruikt worden om collega's die thuis zitten te laten werken, oke prima
maar bij ons is het gebruikelijk dat hierover gecommuniceerd wordt

Als dat je punt is, wat heeft het dan voor nut om op een openbaar prikbord te gaan "klagen" dat dit nu niet gebeurd is? Waarom kaart jij dit niet intern aan? En waarom is de titel van het topic dan niet "Werkgever communiceert niet meer" of iets in die trant? En als het daar om gaat, waarom dan weer onderstaand betoog over "structurele overuren"?

collega's die hiermee geconfronteerd worden stellen daar vragen over, die ik als hb'er moet kunnen beantwoorden, als ik dan bij de planner vraag over het hoe en wat krijg ik ontwijkende, en nietszeggende antwoorden, toen ik daarbij aangaf mijn info bij de Dutymanager te halen kreeg ik pas de antwoorden waarom ik vroeg

Jij vind dat jij op alles een antwoord moet kunnen geven. Ik vind "Schoenmaker blijf bij je leest", en laat degenen die ergens verantwoordelijk voor zijn zelf de antwoorden geven aan degenen die daar vragen over hebben. Als ik de rest van jouw verhaal lees, dan denk ik dat jij je eerst eens moet gaan inlezen in de CAO, alvorens jij dit soort vragen wil gaan beantwoorden.

en ik ben van mening als ik vijf keer moet uitleggen waarom ik niet kan werken op een RV zaterdag een planner mij moet antwoorden als ik vragen heb over het eea

En ik vind de vraag "waarom ik niet kan werken op een RV dag" een vraag die heel makkelijk te beantwoorden is, zonder dat jij daar maar iemand voor hoeft te raadplegen. RV is RV. Als men niet nodig is zie ik niet in waarom een planner iemand op een RV dag in zou moeten plannen? Overigens heb jij het over een RV dag, daar waar uit het vervolg van je verhaal blijkt dat het helemaal niet om een RV dag gaat.

nogmaals de diensttijden zijn van 0515-2130 uur, hierbij ontstaan in de o dienst 0,75 structurele overuren

Dat is jouw beleving. Ik zie pas dat er een overuren gaan ontstaan wanneer er meer dan 160 uur gewerkt gaat worden. Als de planner iemand een rooster geeft met 160 uur (of minder), ook al zitten er diensten van 8:45 uur bij, dan zijn er geen overuren, laat staan "structurele' overuren.

1330-1400 is voor dienstoverdracht verplicht door werkgever

Dus?

er zijn 10 invallers die het object min of meer kennen, dit moet genoeg zijn om de vaste bezetting tijdens ziekte, vak op te vangen
en ik rouleer niet, immers de klant betaald extra om mij als HB op locatie te hebben

Als de opdrachtgever extra voor jouw betaald om jou als HB op locatie te hebben, en hij betaald niet om de andere werknemers vast op het object te hebben, dan moet hij natuurlijk niet zeuren wanneer er geen vaste medewerkers op het object zitten. En als er genoeg invallers zijn, wat is dan het probleem van de opdrachtgever?

een GD is geen kreet uit de CAO, dat weet ik, dit is dus het geval als je structurele overuren gebruikt worden om je een dag minder te laten werken

Kijk, en hieruit blijkt dat jij maar wat roept. Wanneer je een dag minder werkt, is dat conform de CAO een "werkdag" (artikel 33 lid 8 ), zoals ik dus al eerder schreef. En zoals ik ook al eerder aangaf, je kan als werknemer niet zo maar zeggen dat je die dag niet wilt werken. de werkgever kan daar gewoon een bloktijd of dienst op vaststellen, als dat niet gebeurd wordt het geacht een dagblok te zijn (artikel 33 lid 8 + 9).

Overigens zou ik als werkgever niet blij zijn wanneer een werknemer, note bene een Hoofdbeveiliger zich op deze wijze op een openbaar prikbord profileert.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 2 november 2012, 09:20 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 2 november 2012, 10:05 »
Overigens kan ik mij helemaal niets voorstellen bij een dienstoverdracht van een half uur, een kwartier lijkt mij ook meer dan voldoende! Dat bespaart de werkgever zo maar even 7 uur per periode, bijna een hele dienst!

Als ik de planner zou zijn, dan denk ik er een dienst van 9 uur en een dienst van 7,5 uur van zou maken. De ene periode krijgt een medewerker dan 7 diensten van 9 uur, en 12 diensten van 7,5 uur. Met 1 ADV dag is dat dan 1 overuur. In de andere periode krijgt een medewerker dan 11 diensten van 9 uur en 7 van 7,5 uur. Met een ADV dag komt dat dan neer op 0,5 leegloopuren, de medewerker werkt dan 1 dag minder.

Wellicht leest de planner wel mee  ;)
« Laatst bewerkt op: vrijdag 2 november 2012, 10:12 door Planner »

planner 6464

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #12 Gepost op: zondag 11 november 2012, 10:08 »
Kan me indenken dat Unga het niet fijn vind dat hij zomaar GD in zijn nieuwe roosterperiode krijgt zonder een telefoontje van zijn planner. Veelal eist de opdrachtgever een vaste bezetting met een vaste hoofdbeveiliger etc. Dat daarnaast in de praktijk de reserveploeg te vaak niet qua kennis meer up to date is is natuurlijk ook niet nieuw. Dit leidt tot een situatie dat de betrokken vaste ploeg het object min of meer als hun vaste stek gaan zien. Dit zie je dan ook vaak terug in hun betrokkenheid. Ik denk dat het structurele overwerk een uit de handgelopen situatie is omdat er niet eerder naar is gekeken, want het loopt goed etc. Nu kosten, leegloop etc aan de orde is wordt men meer bewust en terecht dat hier iets aan gedaan wordt. Dan is het wel lomp en slecht voor de sfeer en betrokkenheid van deze beambten als men hier vanuit management en planning niet even de tekst en uitleg geeft. Het is maar hoe je met elkaar om wilt gaan.

Feldwebel

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 51
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: structurele overuren
« Reactie #13 Gepost op: zondag 18 november 2012, 20:40 »

en ik rouleer niet, immers de klant betaald extra om mij als HB op locatie te hebben



Dat zie je ook verkeerd denk ik. Dat zou namelijk betekenen dat jij nooit elders zou kunnen solliciteren of bij een overname verplicht zou worden om te blijven. De klant betaald om een ervaren hb op het object te hebben en dat is heel wat anders.

Wat ik wel vreemd vind is dat de klant dus betaald om elke dag een hb op de plak te hebben maar dat jouw werkgever dit maar ten dele kan waar maken omdat jij dus regelmatig op een gd staat.

En die 10 mensen die er ook kunnen werken, hebben die allemaal een 160 uurs contract? Misschien dat het werken met een paar parttimers of flexwerkers een oplossing is.

Maar het werken met dit soort door de klant gevraagde uren blijft voor een planner lastig. Zoals ik het uit je verhaal lees lost hij het best aardig op alleen hadden ze de mensen misschien even een mailtje moeten sturen met wat uitleg.