Auteur Topic: Opleiding via Guard Academy  (gelezen 18945 keer)

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #15 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 11:53 »

Citaat
Wij betalen gewoon 850 totaal voor een leerling via het roc is gewoon vastgesteld wij hebben op dit moment meerdere via een roc in opleiding.

Betreft dat de bol of bbl variant? Ik had het over de Bol variant waarbij je fulltime naar school gaat, en na je theorie je stage loopt.

Citaat
Een aspirant mag wel degelijk zelfstandig werken dit is echter altijd betaald alleen als je boven sterkte word ingezet hoef je niet te betalen.

Mij onbekend, dan ben ik verkeerd voorgelicht.


Citaat
Mijn collega's mag ik in zetten om iemand te begeleiden of hij nou wel of geen praktijkopleider is. Bw heeft daar geen inspraak op. Bij dit bedrijf is/ was meer aan de hand dan alleen dit.

Nee bedoelde ook niet dat BW dit beslist had, maar door dit incident is het bij ecabo terecht gekomen, en deze heeft beslist dat het bedrijf door dat incident geen stageplekken meer verzorgen mag.

Citaat
En het verschil tussen een stagiair en aspirant ?
Een stagiair wordt boven sterkte ingezet en mag niet worden meegeteld deze word dan ook biet betaald
Een aspirant wordt als beveiliger ingezet en ontvangt gewoon een uurloon.

Wist ik dus ook niet, zo leer je nog eens wat. Toen ik nog ondernemer was, was ik geen stagebedrijf, maar kreeg eea mee toen ik veel zaken voor een ander bedrijf deed. Die liet ook wel eens stagelopers mee gaan, maar dat was altijd in combinatie met een praktijkopleider, en deze gaf aan dat dit verplicht was.. Maar wist niet dat een "aspirant beveiliger" dus wel gewoon mag werken zonder begeleiding. Dus nam zijn info dus over, beetje dom!

Citaat
Er bestaat niet zoiets als een stage pas. Op dit moment is de (grijze) pas van beveiligers zonder diploma nog hetzelfde, alleen wordt deze niet voor maximaal 3 jaar, maar voor maximaal 12 maanden afgegeven, met daarop de aantekening dat de beveiliger een praktijkopleiding volgt (artikel 3.1 van de Circulaire). Dat is dan ook het enige verschil, met deze pas mag ook de beveiliger zonder diploma beveiligingswerkzaamheden uitvoeren

Dus als ik het goed begrijp, ik mag dus iemand zonder diploma aannemen, pas aanvragen en laten werken. Alleen word de pas afgegeven voor max 12 maanden ipv 3 jaar. Ik ken genoeg jongens die geen diploma hebben, maar wel goede portiers kunnen zijn, die mag ik dus gewoon aannemen?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #16 Gepost op: zaterdag 15 maart 2014, 14:04 »
Nee bedoelde ook niet dat BW dit beslist had, maar door dit incident is het bij ecabo terecht gekomen, en deze heeft beslist dat het bedrijf door dat incident geen stageplekken meer verzorgen mag.

Kijk, het verhaal blijkt dus inderdaad al anders te liggen. Maar ik zie nog steeds niet de rol van BW in dit verhaal, want die hebben er verder niet zo veel mee te maken.

Dus als ik het goed begrijp, ik mag dus iemand zonder diploma aannemen, pas aanvragen en laten werken. Alleen word de pas afgegeven voor max 12 maanden ipv 3 jaar. Ik ken genoeg jongens die geen diploma hebben, maar wel goede portiers kunnen zijn, die mag ik dus gewoon aannemen?

Dan heb je het bijna goed begrepen, want je bent dan nog niet klaar. Je zal namelijk nog steeds wel een leerbedrijf moeten zijn (en dus ook minimaal een praktijkbegeleider in dienst moeten hebben), je bent verplicht om die personen een opleiding aan te bieden en ECABO houd dus toezicht dat jij je aan bepaalde regels houd om leerbedrijf te zijn en te mogen blijven.

Ik schreef dus wat gechargeerd dat een aspirant beveiliger nooit met een begeleider zou kunnen spreken, maar als jij dat doet, dan zal je snel de status van leerbedrijf kwijt zijn....

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #17 Gepost op: zondag 16 maart 2014, 10:53 »
Betreft dat de bol of bbl variant? Ik had het over de Bol variant waarbij je fulltime naar school gaat, en na je theorie je stage loopt.


Bij een BOl is er geen sprake van een stagebedrijf extra dit word allemaal intern op school geregeld de kosten bij de ROC waar wij zaken meedoen is dan € 1118,-. de BBL is € 643,40 daar moet nog bij kosten Pas en Overeenkomst Ecabo.

de Stage bij een BOL is overigens altijd onbetaald bij BBL kan het beiden

Libo

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 96
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #18 Gepost op: maandag 17 maart 2014, 09:08 »
Ook bij BOL moet je stage lopen. Sommige scholen hebben een BD en laten (een deel van ) de leerlingen daar stage lopen. Daar hebben ze een grijze pas voor nodig. Ze hoeven niet te worden betaald. Er zijn ook BOL-leerlingen die bij een BD buiten de school stage lopen. Dan geldt hetzelfde. Er zijn ook leerlingen die bij een ND stage lopen. Dat kan op twee manieren, als stagiair of als aspirant. Stagiairs hoeven niet betaald te worden, maar moeten wel een badge met 'stagiair' dragen en moeten 1 op 1 begeleid worden. Daar geldt een aparte aanvraagprocedure voor. Voor aspiranten geldt dat ze betaald moeten worden volgens CAO. Zowel aspiranten als stagiairs hebben een grijze pas nodig.

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #19 Gepost op: maandag 17 maart 2014, 12:46 »
Citaat
Ik schreef dus wat gechargeerd dat een aspirant beveiliger nooit met een begeleider zou kunnen spreken, maar als jij dat doet, dan zal je snel de status van leerbedrijf kwijt zijn....

het is mij duidelijk!

Citaat
Bij een BOl is er geen sprake van een stagebedrijf extra dit word allemaal intern op school geregeld de kosten bij de ROC waar wij zaken meedoen is dan € 1118,-. de BBL is € 643,40 daar moet nog bij kosten Pas en Overeenkomst Ecabo.

Dat is niet waar, sommige scholen hebben intern geregeld dat je dat daar stage gaat lopen, maar als je 2 grote roc's bij mij uit de buurt hebt, het Drenthe College en het Alfa Collega, die bieden Bol opleidingen aan, maar hebben ook gewoon extern stage.

Mijn vriendin gaat bijvoorbeeld nu de opleiding ook volgen via het Drenthe College, en daar zijn de kosten afgerond 1600 euro geloof ik, daarbij zit EHBO, je uniform want die moet je tijdens je les ook aan hebben, de examens van ecabo, plus 1 keer her examen, en het lesgeld.. Maaar daar komt nog 1000 euro bij die aan DUO betaald moet worden. Bij elkaar zit je dus op 2600 euro.

Als je ingeschreven staat op een ROC met een BOL opleiding, dan dient altijd die 1000 euro aan DUO betaald te worden. Dus deze kosten moet je ook meerekenen als opleidingskosten.

Bij een deeltijdstudie zoals thuisstudie hoef je geen lesgeld aan DUO te betalen.

Kris

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 27
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
    • KNB security
  • Bedrijf: KNB Security Int. Services
  • Functie: Algemeen directeur
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #20 Gepost op: maandag 17 maart 2014, 13:39 »
Dat is niet waar, sommige scholen hebben intern geregeld dat je dat daar stage gaat lopen, maar als je 2 grote roc's bij mij uit de buurt hebt, het Drenthe College en het Alfa Collega, die bieden Bol opleidingen aan, maar hebben ook gewoon extern stage.

Mijn vriendin gaat bijvoorbeeld nu de opleiding ook volgen via het Drenthe College, en daar zijn de kosten afgerond 1600 euro geloof ik, daarbij zit EHBO, je uniform want die moet je tijdens je les ook aan hebben, de examens van ecabo, plus 1 keer her examen, en het lesgeld.. Maaar daar komt nog 1000 euro bij die aan DUO betaald moet worden. Bij elkaar zit je dus op 2600 euro.

Als je ingeschreven staat op een ROC met een BOL opleiding, dan dient altijd die 1000 euro aan DUO betaald te worden. Dus deze kosten moet je ook meerekenen als opleidingskosten.

Bij een deeltijdstudie zoals thuisstudie hoef je geen lesgeld aan DUO te betalen.

Ben in deze alleen uitgegaan van de info van de ROC waar wij mee samenwerken

johanappel

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 186
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: teamleider horeca/evenementen en vervangend planner
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #21 Gepost op: maandag 17 maart 2014, 14:23 »
Ben in deze alleen uitgegaan van de info van de ROC waar wij mee samenwerken

Informeer maar naar de bol variant, de kosten aan de school kunnen wel 1100 euro bedragen, dit is trouwens een zeer nette prijs van de roc, maar als je bol opleiding volgt, wat dus een voltijds opleiding betreft, dien je alsnog 1090 euro aan lesgeld te betalen aan het DUO.

bron:
http://duo.nl/particulieren/mbo-er/lesgeld/lesgeld-betalen.asp

Bevel

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Functie: koerier
Re: Opleiding via Guard Academy
« Reactie #22 Gepost op: donderdag 25 september 2014, 18:02 »
Wie van jullie heeft zich ingeschreven bij Guard Academy en vervolgens toch afgezien
ik bedoel alleen ingeschreven en niet het contract getekend !!!