Auteur Topic: Verlof uren bij overwerk  (gelezen 3190 keer)

Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Verlof uren bij overwerk
« Gepost op: vrijdag 6 oktober 2017, 13:18 »
Deze periode kom ik op 161.85 uur, dit terwijl ik een 152 uurs contract heb. Dit overwerk is geen punt, kan ik misschien eindelijk eens van de min uren afkomen.

Echter was het zo dat mijn vrouw laatst met spoed naar een ziekenhuis 1.5 uur van onze woonplaats vandaan moest. (dit ivm haar medische achtergrond). gezien de situatie heb ik de planner verzocht mij uit te plannen, wat hij ook keurig netjes heeft gedaan. dit heeft me 4 dagen verlof gekost. Maar naar mijn mening was 3 dagen meer dan voldoende want ik hoef slechts 152 uur te werken, en doet het de werkgever ook geen pijn om mij maar 3 dagen verlof af te schrijven. Nu met 4 dagen verlof moet de werkgever ook nog eens overwerk toeslag betalen en verdwijnt mijn 4e verlof dag in het min uren afbouw potje.

Ik heb de planner meermaals verzocht om de verlof uren aan te passen, hij weigert dit echter.

Kan iemand ophelderen of de werkgever hier gelijk heeft of niet ?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verlof uren bij overwerk
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 6 oktober 2017, 13:28 »
Tja,

Als jij verlof neemt en er stonden diensten, dan zegt de CAO dat de dienst(tijd) vervangen moet worden door verlof, dus formeel gezien lijkt mij daar geen speld tussen te krijgen. De vraag die gesteld moet worden, of het (allemaal) verlof is, of dat er wellicht ook een aantal uur/dag(en) sprake is/was van zorgverlof?


Snoopy1975

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Re: Verlof uren bij overwerk
« Reactie #2 Gepost op: maandag 9 oktober 2017, 14:40 »
@planner,

Ik kan het heel goed begrijpen dat als je niet aan je uren zit dat ze conform de CAO art. 64, lid 2  net zo veel verlof afboeken als de aangezegde dienst zou duren. Maar nergens staat dat ze dit verplicht zijn. met name als je in de overuren zit.

Het kan aan mij liggen maar als je in de overuren zit vindt ik het afboeken van de verlof uren maar een grijs gebied in onze CAO.

Ik meen mij ook te herinneren dat er uitspraken zijn geweest dat de verlof uren nooit en te nimmer gebruik mogen worden voor het aanvullen tot de contract uren of het afbouwen van de min uren. Wij medewerkers vragen er namelijk niet om om in de min uren te komen. Sterker nog, deze periode ben ik alweer een dag niet in gepland.. hoppa 8 min uren aan de broek.

Sterker nog ik vind het best wel aso om zoals in mijn situatie meer verlof uren afteboeken dan nood zich om mij aan mijn contract uren te krijgen. Als ik lekker aan de Costa del Sol was gaan liggen had ik het een ander verhaal gevonden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Verlof uren bij overwerk
« Reactie #3 Gepost op: maandag 9 oktober 2017, 18:45 »
Maar nergens staat dat ze dit verplicht zijn. met name als je in de overuren zit.

Het kan aan mij liggen maar als je in de overuren zit vindt ik het afboeken van de verlof uren maar een grijs gebied in onze CAO.

Dat ligt inderdaad aan jou. Er staat namelijk een heleboel NIET in deze (en andere) CAO's, maar dat betekend niet dat je hetgeen er niet staat zo maar naar eigen inzicht in moet/kan vullen, als werknemer of als werkgever! Je moet kijken naar wat er WEL staat, en dan lees ik:

"Als er nog geen dienst is ingeroosterd dan wordt de duur van de vakantiedag bepaald naar rato van de arbeidsduur."

Dat lijkt mij vrij duidelijk. Nergens staat dat het een werkgever vrij staat om een eerder vastgestelde verlof dag in te trekken, of het nu is om overwerk te voorkomen of niet. Een week verlof is gewoon 38 uur, Bijna 2 weken verlof is dus gewoon 9 x 7,6 uur verlof, en wat er daarna gebeurt, daar is de werkgever verder zelf verantwoordelijk voor!

Ik meen mij ook te herinneren dat er uitspraken zijn geweest dat de verlof uren nooit en te nimmer gebruik mogen worden voor het aanvullen tot de contract uren of het afbouwen van de min uren.

Dat zijn altijd mooie stellingen. Mijn wedervraag is dan altijd: "Wie heeft die uitspraak gedaan, is degene of instantie wel degene of instantie die dit bepaald, en last but not least: WAAR STAAT DAT, zodat we het even na kunnen lezen/zoeken"? Zolang op die vragen geen antwoord komt kan ik hier niets mee!

Wij medewerkers vragen er namelijk niet om om in de min uren te komen. Sterker nog, deze periode ben ik alweer een dag niet in gepland.. hoppa 8 min uren aan de broek.

Daar vraag je inderdaad niet om. Maar de werkgever staat hierin gewoon in zijn recht, dus ik zie het probleem niet en vooral ook, niet het verband met de vraag?

Sterker nog ik vind het best wel aso om zoals in mijn situatie meer verlof uren afteboeken dan nood zich om mij aan mijn contract uren te krijgen. Als ik lekker aan de Costa del Sol was gaan liggen had ik het een ander verhaal gevonden.

Ik kan er geen touw aan vastknopen? Als jij verlof hebt aangevraagd en dat is goedgekeurd, dan kan het mij als planner helemaal niets schelen wat jij tijdens dat verlof doet. Mijn taak is om het verlof op de juiste manier administratief te verwerken, ik geef aan hoe dat volgens mij moet met verwijzing naar de CAO, en als dat niet het antwoord is wat jij wilt horen, dan kan ik daar niet zo veel mee.

En je bent volgens mij een dief van je eigen portemonnee als je in dit geval niet zou willen dat er overuren uitbetaald worden. Want als je het erg vind dat er wat meer vrije dagen zijn afgeboekt dan noodzakelijk, dan koop je er toch gewoon weer wat extra dagen bij (zie artikel 8 lid 4). Dan heb je de dagen weer terug, en steek je de overwerk toeslag in je zak! Ik zou sowieso iedereen aanraden om van deze regeling gebruik te maken, want een vrije dag is in mijn berekening meer waard als alleen maar het basisuurloon vermeerderd met 8% vakantiebijslag.