Auteur Topic: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?  (gelezen 38544 keer)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #30 Gepost op: vrijdag 4 augustus 2017, 00:07 »
Als je niet onder het CAO PB valt waarom praat je dan mee over dit CAO, om de vakbonden te promoten?

Martos, die indruk heb ik deels ook  :)

Als jullie nu gewoon eens lezen wat ik in de afgelopen jaren over de vakbonden heb geschreven, dan praat je wel anders. Het heeft niets met promoten te maken. Zolang vakbonden in dit land de organisaties zijn die CAO's afsluiten, is de enige manier om invloed uit te oefenen om lid te worden.

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 4 augustus 2017, 06:58 »
En zoals eerder gezegd. De vakbonden maken er een zooitje van. De CAO's worden slechter en slechter, de informatie naar de leden is niet of nauwelijks en je betaald elke maand een bijdrage die hoger is dan de premie van een rechtsbijstandverzekering. Bovendien is het nu begin augustus, de lopende CAO is tot 30 september en er is nog geen geluid naar buiten gebracht, naar de leden en ook de niet leden. Dit kan maar een ding betekenen, weer drie jaar doorkabbelen met het huidige CAO inclusief minuren, roostersystematiek, geen ORT op de feestdagverlof, geen loonsverhoging. Wat mij betreft is de motivatie om weer aan te sluiten in de rij van de vakbond ver te zoeken. Zowel als lid als niet lid kun je het 'verschil' niet maken!

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 4 augustus 2017, 11:23 »
Leg nu eens uit hoe de nieuwe CAO er dan wel uit moet zien, wie de onderhandelingen moet gaan voeren, hoe deze partij de werkgevers gaat overtuigen en welke rol jullie daar in spelen?

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #33 Gepost op: maandag 7 augustus 2017, 17:48 »
De werkgever mag best solidair zijn, net zoals de beveiliger 24/7 loyaal is aan het bedrijf.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #34 Gepost op: maandag 7 augustus 2017, 22:04 »
De werkgever mag best solidair zijn, net zoals de beveiliger 24/7 loyaal is aan het bedrijf.

En een (goede) werkgever beloond die loyaliteit door netjes en op tijd conform de CAO te belonen en te plannen, voldoende opdrachten binnen te halen zodat het bedrijf ook door kan gaan etc.

Overigens kan ik je uit ervaring vertellen dat lang niet alle beveiligers zo loyaal zijn aan het bedrijf waar zij werken, net zoals dat er minder goede werkgevers zijn.

Maar wat bedoel jij met 'solidair' zijn?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #35 Gepost op: maandag 7 augustus 2017, 22:24 »
En wat betreft solidariteit. Ga nu eerst maar eens zorgen dat de werknemer onderling solidair gaan worden, alvorens jij andere daartoe op gaat roepen. Jij hebt namelijk geen idee wat solidariteit inhoudt!

https://nl.wikipedia.org/wiki/Solidariteit_(begrip)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #36 Gepost op: maandag 7 augustus 2017, 23:42 »
En een (goede) werkgever beloond die loyaliteit door netjes en op tijd conform de CAO te belonen en te plannen, voldoende opdrachten binnen te halen zodat het bedrijf ook door kan gaan etc.

Overigens kan ik je uit ervaring vertellen dat lang niet alle beveiligers zo loyaal zijn aan het bedrijf waar zij werken, net zoals dat er minder goede werkgevers zijn.

Maar wat bedoel jij met 'solidair' zijn?

Exact planner.

Probleem is met name de ingehuurde flexwerkers van o.a. S&S, Consolid, Connected etc. Deze medewerkers hebben totaal geen binding met het beveiligingsbedrijf waar zij worden verhuurd.

Je heb inderdaad gelijk dat het nogal schort aan de acquisitie. Bij het grootste beveligingsbedrijf van Nederland kampt met klantenverlies. Het bedrijf wil niet onder de prijs gaan zitten, net als de 2 andere grote bedrijven die dat juist wel doen. Ook de groei van de kleinere beveiligingsbedrijven is een trend. Klanten lijken meer de voorkeur te geven aan dit soort bedrijven, inplaats van een monster bedrijf.

Het gevolg van klantverlies staat de winst en omzet onder druk. Minuren lopen op, personeel in tijdelijke en vaste dienst heerst een grote gevoel van ontevredenheid, en negativiteit. Dat heeft een grote uitwerking op de uitstraling van het bedrijf. Ontevreden prsoneelsleden is een tijdbom onder een onderneming.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #37 Gepost op: maandag 7 augustus 2017, 23:47 »
En zoals eerder gezegd. De vakbonden maken er een zooitje van. De CAO's worden slechter en slechter, de informatie naar de leden is niet of nauwelijks en je betaald elke maand een bijdrage die hoger is dan de premie van een rechtsbijstandverzekering. Bovendien is het nu begin augustus, de lopende CAO is tot 30 september en er is nog geen geluid naar buiten gebracht, naar de leden en ook de niet leden. Dit kan maar een ding betekenen, weer drie jaar doorkabbelen met het huidige CAO inclusief minuren, roostersystematiek, geen ORT op de feestdagverlof, geen loonsverhoging. Wat mij betreft is de motivatie om weer aan te sluiten in de rij van de vakbond ver te zoeken. Zowel als lid als niet lid kun je het 'verschil' niet maken!

Ga er maar vanuit dat dit wederom een lange zit wordt voordat er wederom een flut CAO wordt afgesloten, kan 1 tot 2 jaar duren.

Ik ben wel voorstander, dat de loonschalen verbeterd kan worden, d.m.v. het uitbreiden van de periodieken, of automatisch doorgroeien naar de volgende loonschaal na het bereiken van het max periodiek.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #38 Gepost op: maandag 7 augustus 2017, 23:54 »
De werkgever mag best solidair zijn, net zoals de beveiliger 24/7 loyaal is aan het bedrijf.

Ik denk dat je het anders moet formuleren, namelijk: Meer waardering voor het personeel, respect. Dat kan op allerlei wijzen zoals een bedankbrief van je hogere leidinggevende, een bos bloemen etc.

Ik denk er veel gehaald en bereikt kan worden, als er meer waardering voor het personeel is. Inplaats dat het personeel op welke wijze dan ook de grond in wordt geboord. Men vergeet nog al eens op het kantoor, dat het juist de medewerkers op de werkvloer bij de klanten het echte geld verdienen, niet die lamzakken in een 2 delig pak die arrogant lopen te doen alsof zij belangrijk zijn, de zo genaamde managers.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #39 Gepost op: dinsdag 8 augustus 2017, 00:04 »
Exact planner.

Probleem is met name de ingehuurde flexwerkers van o.a. S&S, Consolid, Connected etc. Deze medewerkers hebben totaal geen binding met het beveiligingsbedrijf waar zij worden verhuurd.

En waarom huren beveiligingsbedrijven flexwerkers in? Omdat de vaste medewerkers de flexibiliteit kunnen/willen leveren! En daarmee is het cirkeltje weer rond....

Overigens zijn er onder de flexwerkers ook een heleboel mensen die wel loyaal zijn, en onder de vaste medewerkers mensen die dat veel minder zijn. Ik zie daar verder weinig verschil tussen. Ik denk alleen dat de flexwerkers (een steeds grotere groep) niet de dupe moeten gaan worden van de (steeds kleinere groep) vaste medewerkers die steeds meer zekerheden willen hebben. Solidariteit is inderdaad wat er moet komen.

Je heb inderdaad gelijk dat het nogal schort aan de acquisitie. Bij het grootste beveligingsbedrijf van Nederland kampt met klantenverlies. Het bedrijf wil niet onder de prijs gaan zitten, net als de 2 andere grote bedrijven die dat juist wel doen. Ook de groei van de kleinere beveiligingsbedrijven is een trend. Klanten lijken meer de voorkeur te geven aan dit soort bedrijven, inplaats van een monster bedrijf.

Het gevolg van klantverlies staat de winst en omzet onder druk.

Door niet mee te doen aan de prijzenslag, verlies je wellicht wel omzet, maar dat wil niet zeggen dat je daarmee de rode cijfers in duikt. Ga je wel mee in de prijzenslag, dan duik je al snel wel in de rode cijfers.

Minuren lopen op, personeel in tijdelijke en vaste dienst heerst een grote gevoel van ontevredenheid, en negativiteit. Dat heeft een grote uitwerking op de uitstraling van het bedrijf. Ontevreden prsoneelsleden is een tijdbom onder een onderneming.

Zolang de medewerkers in deze branche niet of onvoldoende beseffen dat zij in een dienstverlenende sector werken, dat er daardoor veel flexibiliteit wordt gevraagd, zij de enigen zijn die dit kunnen leveren, en als zij dat niet kunnen/willen leveren, er steeds meer en vaker een beroep moet gedaan worden op flexkrachten wordt het er in deze branche niet beter op. De solidariteit is ver te zoeken, het is ikke, ikke, ikke en de rest kan.... en men is ontevreden. De schuld ligt per definitie altijd bij anderen (werkgevers, vakbonden, vakbondsleden die voor stemmen, etc...) maar in de spiegel kijken en er zelf iets aan proberen te doen is er niet meer bij.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #40 Gepost op: dinsdag 8 augustus 2017, 00:12 »
Ik denk dat je het anders moet formuleren, namelijk: Meer waardering voor het personeel, respect. Dat kan op allerlei wijzen zoals een bedankbrief van je hogere leidinggevende, een bos bloemen etc.

Zeker, en ik ken ook werkgevers/leidinggevenden/managers die dat regelmatig doen.

Ik denk er veel gehaald en bereikt kan worden, als er meer waardering voor het personeel is. Inplaats dat het personeel op welke wijze dan ook de grond in wordt geboord. Men vergeet nog al eens op het kantoor, dat het juist de medewerkers op de werkvloer bij de klanten het echte geld verdienen, niet die lamzakken in een 2 delig pak die arrogant lopen te doen alsof zij belangrijk zijn, de zo genaamde managers.

Tja, wanneer er zo weinig respect is voor de managers en andere werknemers op kantoor, hoe kan je dan verwachten dat er veel respect voor de werknemers op de werkvloer is. Jullie mogen dan wel het geld verdienen, zoals ik zo vaak hoor, en waar ik mij ook terdege bewust van ben. Maar als die manager in zijn 2 of 3 delig pak er niet was, was er wellicht helemaal geen werk en waren jullie helemaal niet in staat om het geld te verdienen. En ik mag dan wellicht alleen wel de gaten willen vullen, maar als ik dat niet doe, dan lopen we dus geld mis en wordt er geen geld verdiend. En die saaie boekhouder/loonadministrateur, die zorgt er toch maar weer elke loonperiode voor dat jullie salaris betaald wordt en de belasting ook tevreden is en blijft. En wie moet anders die waardering dmv een bloemetje of iets dergelijks uitdelen?

Heb nu toch eens respect voor elkaar en besef dat je in een bedrijf met zijn allen SAMEN het geld moet verdienen, in plaats van dat domme WIJ tegen ZIJ denken.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #41 Gepost op: dinsdag 8 augustus 2017, 00:16 »
Ga er maar vanuit dat dit wederom een lange zit wordt voordat er wederom een flut CAO wordt afgesloten, kan 1 tot 2 jaar duren.

En jij gaat al die tijd er van de zijlijn bij blijven staan, lekker kritiek leveren op de vakbonden en hun (kader) leden die er een potje van maken?

Ik ben wel voorstander, dat de loonschalen verbeterd kan worden, d.m.v. het uitbreiden van de periodieken, of automatisch doorgroeien naar de volgende loonschaal na het bereiken van het max periodiek.

En wat ga jij doen om deze ambitie te verwezenlijken?

Verder is het natuurlijk een open deur intrappen. Welke werknemer is er niet voor, dat het loon omhoog gaat?

Martos

  • Gast
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #42 Gepost op: dinsdag 8 augustus 2017, 12:31 »
Ik denk dat je het anders moet formuleren, namelijk: Meer waardering voor het personeel, respect. Dat kan op allerlei wijzen zoals een bedankbrief van je hogere leidinggevende, een bos bloemen etc.

Ik denk er veel gehaald en bereikt kan worden, als er meer waardering voor het personeel is. Inplaats dat het personeel op welke wijze dan ook de grond in wordt geboord. Men vergeet nog al eens op het kantoor, dat het juist de medewerkers op de werkvloer bij de klanten het echte geld verdienen, niet die lamzakken in een 2 delig pak die arrogant lopen te doen alsof zij belangrijk zijn, de zo genaamde managers.


Bedankt voor het verwoorden van wat ik bedoelde :)

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #43 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017, 11:10 »
De werkgever mag best solidair zijn, net zoals de beveiliger 24/7 loyaal is aan het bedrijf.

Nou, die loyaliteit is bij mij nagenoeg verdwenen  8)
Maar ik ben het met Planner eens, de enige weg om iets te veranderen is via de bonden en dan zul je lid moeten worden. Wachten totdat werkgevers uit zich zelf beginnen aan het verbeteren van de CAO of op bedrijfsniveau verbeteringen invoeren is zinloos.

Oja .... de nieuwe CAO, voor mij zijn de tijdvakken en hoe ze gebruikt worden een doorn in het oog. Ik heb een 120 uur vastmodel contract, echter ze plannen mij regelmatig 20x8 uur aan tijdvakken in. Voor mij is dat gewoon een verkapte wachtdienst en ik dus zie de tijdvakken liever verdwijnen of als dat niet lukt, dat ze in ieder geval niet korter als 10 uur mogen zijn.   
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 augustus 2017, 11:20 door Limburg »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Nieuwe CAO onderhandelingen, loonstijging, vierweeks rooster?
« Reactie #44 Gepost op: vrijdag 11 augustus 2017, 13:04 »
Nou, die loyaliteit is bij mij nagenoeg verdwenen  8)

Daar kan ik ook best wel iets bij voorstellen. Het hangt er natuurlijk wel af welke werkgever je hebt

Maar ik ben het met Planner eens, de enige weg om iets te veranderen is via de bonden en dan zul je lid moeten worden. Wachten totdat werkgevers uit zich zelf beginnen aan het verbeteren van de CAO of op bedrijfsniveau verbeteringen invoeren is zinloos.

Precies. Gelukkig zijn er ook nog beveiligers die wat genuanceerder naar de problemen kijken, en niet uitsluitend de schuld bij anderen in de schoenen blijven schuiven.

Oja .... de nieuwe CAO, voor mij zijn de tijdvakken en hoe ze gebruikt worden een doorn in het oog. Ik heb een 120 uur vastmodel contract, echter ze plannen mij regelmatig 20x8 uur aan tijdvakken in.

Tja, ze mogen je 157,9 uur aan tijdvakken geven (dus net geen 20x8!). Hoewel dat dus (bijna) aan de CAO voldoet, vind ik ook dat dit niet zou mogen. Tenzij jij uitdrukkelijk overeen bent gekomen dat jij kortere diensten als 8 uur draait, vind ik dat een parttimer gewoon naar rato van het contractpercentage ingeroosterd moet worden. Typisch iets wat goed in een CAO geregeld moet zijn.

Overigens denk ik, hoewel ik geen jurist ben, als ik kijk naar jurisprudentie, dat als je dit aan een rechter voor zal leggen, deze daar ook zo over denkt!

Voor mij is dat gewoon een verkapte wachtdienst en ik dus zie de tijdvakken liever verdwijnen of als dat niet lukt, dat ze in ieder geval niet korter als 10 uur mogen zijn.   

Eens....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 11 augustus 2017, 13:08 door Planner »