Auteur Topic: Stelling van de week (vrij naar infraroodborstje)  (gelezen 4927 keer)

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Stelling van de week (vrij naar infraroodborstje)
« Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 06:52 »
Citaat
Kijk aan, we droppen een stelling en daar kun je dan de hele dag naar hartelust over ouwehoeren, elkaar dwars zitten of het juist lekker over eens zijn.

De actualiteit lijkt om deze stelling te vragen gezien het geweld in de trein:

Moeten we beveiligers uitrusten met handboeien, pepperspray, wapenstok of iets dergelijks?

Zou dit het veiligheidsgevoel van "het publiek" vergroten of zou dit alleen ons eigen veiligheidsgevoel bevorderen. Zou jij als beveiliger eerder optreden wanneer je hiermee uitgerust zou zijn?

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Stelling van de week (vrij naar infraroodborstje)
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 08:13 »
Volgens mij is dit wel dč stelling die de afgelopen jaren rondgaat binnen de beveiligingskringen.

Een wapenstok zie ik niet echt zitten. Dit is in mijn ogen een extreme vorm van geweld die in de beveiligingswereld weinig gaat toevoegen. Wellicht werkt dit preventief en straalt men hierdoor meer autoriteit uit, maar echt bruikbaar lijkt een wapenstok mij niet. Sterker nog, ik vrees dat een dergelijke wapenstok vaak misbruikt zal worden.

Over pepperspray, ook dit leidt denk ik tot misbruik door bepaalde beveiligers. We weten allemaal wat voor figuren er rondlopen in de beveiliging. Bepaalde figuren zou ik zeker niet uitrusten met een wapenstok en pepperspray. Natuurlijk zijn er ook beveiligers die je wel prima uit kunt rusten met pepperspray. Ik zie meer voordelen in pepperspray dan in het dragen van een wapenstok.

Handboeien lijkt mij persoonlijk wel een goede aanvulling aan de koppel, mits men hiervoor jaarlijks trainingen en cursussen krijgt en deze ook moet onderhouden om het boeien goed toe te kunnen passen. Het lijkt mij dus geen goed idee om zomaar álle beveiligers uit te rusten met handboeien. De beveiligers onder ons die niet puur vanuit een kantoor opereren of beveiligingsmonteur zijn, kennen vast wel situaties waarin handboeien verdomd handig zouden zijn geweest. Ik heb zelf ook meerdere van zulke situaties ervaren.


CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Stelling van de week (vrij naar infraroodborstje)
« Reactie #2 Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 08:31 »
@ Jochem:
Het dragen van een wapenstok gebeurt meestal niet zo openlijk. Deze zit vaak in een "vakje" in je broekspijp, dus voor wat betreft de uitstraling zou het volgens mij niet uitmaken. En misbruik?.... acht ook een maglite kan misbruikt worden. Dit geldt uiteraard ook voor pepperspray. En in alle beroepsgroepen die deze middelen al mogen dragen lopen "gekken" rond die hier ongepast gebruikt van maken. (Ik verwijs even naar de amerikaanse schietincidenten van de afgelopen tijd.)
Wanneer zulke middelen gebruikt worden gelden er uiteraard strikte protocollen, net als bij bijvoorbeeld de politie. Ook zal er schriftelijk gerapporteerd moeten worden, en achteraf dient er een evaluatie plaats te vinden of het gebruik rechtmatig, en volgens de protocollen, heeft plaats gevonden.

Ik ben zelf wel een voorstander van handboeien, tot op heden heb ik nog geen situatie meegemaakt waarin ik ze gebruikt zou hebben, maar in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst. Toch???
Het gebruik van handboeien moet ook niet lichtvaardig worden opgevat. Je moet er in getraind zijn, en maandelijks onderhoudstrainingen volgen als je het mij vraagt.

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Stelling van de week (vrij naar infraroodborstje)
« Reactie #3 Gepost op: vrijdag 10 april 2015, 12:19 »
Ik zie dat je je bericht hebt aangepast doordat het quoten niet gelukt was. Je kunt wel reageren op een quote (citaat), alleen moet je dan zorgen dat je ná "[/quote]" je bericht typt, anders ga je in het citaat typen
- -

Het uitrusten van beveiligers met wapenstokken en peperspray is nu een hot item vanwege het geweld tegen conducteurs in de trein. Ik denk echter niet dat dat ervan komt (- aangezien men dan ook zal inzien dat bijvoorbeeld beveiligers in de horeca nog veel vaker te maken krijgen met geweld, en deze (nog) niet uitgerust zijn met dergelijke attributen).

Het zou inderdaad handig zijn als het dan een uitschuifbare variant wordt in plaats van lomp ding aan je koppel. Van een Maglite kan inderdaad ook misbruik gemaakt worden, vandaar dat veel beveiligers er al niet meer mee lopen (en deze hebben ingewisseld voor een veel feller LED lampje, al dan niet een 'tactical light' waarmee je met o.a. de strobe-modus je voordeel kunt doen). Wanneer je met zo'n ding rondloopt en het wordt fysiek met een persoon dan ben je wellicht geneigd om de Maglite als slagwapen te gebruiken. Natuurlijk kun je duidelijk maken waarom je de zaklamp nodig hebt ('s nachts) en daarom bij hebt, en bijvoorbeeld de Maglite gekozen hebt vanwege zijn betrouwbaarheid, maar dan nog mag je er niet zomaar iemand mee op zijn hoofd slaan ;). Mocht je buiten je werkzaamheden met zo'n zaklamp over straat lopen, dan kun je wel eens een probleem hebben i.v.m. de wet wapens- en munitie; categorie 4 wapen:

''Voorwerpen waarvan, gelet op hun aard of de omstandigheden waaronder zij worden aangetroffen, redelijkerwijs kan worden aangenomen dat zij zijn bestemd om letsel aan personen toe te brengen of te dreigen en die niet onder een van de andere categorieën vallen.''

Wellicht wijst actuele jurisprudentie uit hoe men hiermee omgaat. Hierin heb ik mij nog niet verdiept.

- -


Het gebruik van handboeien moet inderdaad niet te licht worden opgevat, en daarom streef ik in dat geval ook voor onderhoudstrainingen. Overigens hoeven het van mij niet per sé de traditionele handboeien te zijn. Een simpele vrijstelling voor beveiligers voor het gebruik van tie-wraps, touw of andere vormen van handboeien (zoals die stoffen dingen) om iemand vrijheid tijdelijk te beroven totdat een opsporingsambtenaar ter plaatste is zal al heel wat zijn.