Auteur Topic: De stelling van de dag!  (gelezen 50748 keer)

Lock tight

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 155
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #30 Gepost op: woensdag 6 maart 2013, 22:55 »
Nou ja ik denk dat dat extra geld niet in zorg (voor later) wordt gestoken maar in een lekker luxe leven. in principe hoeft dat ook niet omdat veel ingrepen (zeker die in het ziekenhuis) gewoon worden vergoed door de verzekeraar.
Dus om werkgevers dan te laten betalen voor zoiets, mja ik weet het niet. Dan zijn er wel andere dingen denk ik. :)

Of men hun "extra" geld aan zorg besteed of aan luxe is een andere discissie volgens mij. Zoals je zelf al aangaf compenseert geld je gezondheid niet maar wil ik laten zien dat het toch wel verbonden is met elkaar. Denk maar aan gevaren geld of schadevergoedingen m.b.t. de gezondheid, dat komt gewoon voor.
En de werkgever betaald toch ook als je iedereen die structurele loonsverhoging ter compensatie van de ORT geeft, ik zie het verschil in betaling voor de werkgever even niet ???.

En wat Bromsnor zegt over iedereen onregelmatig laten werken. Ik vind sowieso dat waar onregelmatig wordt gewerkt iedereen zich daaraan moet conformeren. Je weet dat dat min of meer bij je functie hoort.

Dat zou voor mij en een hoop anderen wel prettiger zijn maar of dat haalbaar is denk ik niet.
Er zijn bijvoorbeeld een hoop parttimers die bewust parttime werken omdat zij op vaste dagen andere verplichtingen hebben zoals een andere baan of andere situatie. Volgens mij hebben zwangere vrouwen en net bevallen moeders ook andere regels m.b.t. werktijden (weet ik niet helemaal zeker) en zijn er tegenwoordig ook 17 jarige beveiligers die geen nachtdiensten of hele weekenden mogen werken.

Maar ik denk ook niet dat het "altijd" het beste is om iedereen overal alle diensten te laten werken. Niet iedereen is geschikt voor nacht/avond werk op bepaalde locaties hoewel diezelfde mensen overdag wel geschikt kunnen zijn.  En andersom kan het ook, niet iedereen in de beveiliging is geschik om bij daglicht te werken :laugh:


Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #31 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 00:06 »
De stelling van donderdag 7 maart 2013:

Beveiligers zouden recht moeten hebben op 2 volledig vrije weekenden per periode.
« Laatst bewerkt op: donderdag 7 maart 2013, 00:15 door Infraroodborstje »

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #32 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 07:35 »
Kijk aan, we droppen een stelling en daar kun je dan de hele dag naar hartelust over ouwehoeren, elkaar dwars zitten of het juist lekker over eens zijn.

De stelling van dinsdag 5 maart 2013:

Beveiligers zouden een vuurwapen moeten dragen.

= = = =

Reagerend puur op de stelling is mijn antwoord NEE

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #33 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 07:38 »
De stelling van woensdag 6 maart:

Beveilgers horen een hoger standaard uurtarief te krijgen en de ORT dient dan te worden afgeschaft.

Ik ben het eens met deel 1 van de stelling over de verhoging van het uurtarief.
Afschaffen van de Onregelmatigheidstoeslag:  ik denk dat je hierdoor veel minder flexibiliteit creeert bij de mensen "want het levert dan niet genoeg op".

Theo van Veen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 163
  • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
    • Bekijk profiel
    • Uw partner op (verkeers) veiligheid gebied
  • Bedrijf: Scorpion Advies
  • Functie: beveiliger - verkeersregelaar
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #34 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 07:44 »
De stelling van donderdag 7 maart 2013:

Beveiligers zouden recht moeten hebben op 2 volledig vrije weekenden per periode.

Ik kan me vinden in het idee MAAR  gelet op de huidige 24 uurs economie, denk ik dat dit op geen enkele normale manier haalbaar is / te realiseren is.
Wat je dan mogelijk ziet gebeuren is dat er nog meer mensen de branche in stromen (op zich is dat niet verkeerd) maar de motivatie zal wegebben als er iets gebeurd waardoor hetgeen in de stelling is genoemd niet uitvoerbaar is / blijkt te zijn.

We staan toch met z'n allen in voor de veiligheid ?
Dan moet je volgens mij wel de klik met het werk hebben en dus ook de motivatie om je werk naar eer en geweten uit te willen / kunnen voeren

beveiligerr

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 173
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #35 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 10:50 »
De stelling van donderdag 7 maart 2013:

Beveiligers zouden recht moeten hebben op 2 volledig vrije weekenden per periode.

Mee eens. Kan er kort of lang over zijn maar vind gewoon dat men recht hierop heeft.

(ok ik heb makkelijk praten en hoef geen enkele weekend te werken :D)

Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #36 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 13:17 »
Mee eens. Kan er kort of lang over zijn maar vind gewoon dat men recht hierop heeft.

(ok ik heb makkelijk praten en hoef geen enkele weekend te werken :D)

Ik ben het ook met je eens. Beveiligers werken genoeg onregelmatig en zouden prima 2 weekenden vrij kunnen krijgen. :)

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #37 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 14:35 »
Beveiligers werken genoeg onregelmatig en zouden prima 2 weekenden vrij kunnen krijgen. :)

Als ze dan ook bereid zijn om parttime te gaan werken! Want bij sommige objecten/klussen is er nu eenmaal in het weekend net zo veel, soms zelfs nog meer werk in het weekend als door de weeks. Een fulltimer zal dan toch echt meer dan 2 weekenden moeten werken, aangezien ook structureel 12 uurs diensten inplannen volgens de CAO niet is toegestaan....

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 15:26 »
Als ze dan ook bereid zijn om parttime te gaan werken! Want bij sommige objecten/klussen is er nu eenmaal in het weekend net zo veel, soms zelfs nog meer werk in het weekend als door de weeks. Een fulltimer zal dan toch echt meer dan 2 weekenden moeten werken, aangezien ook structureel 12 uurs diensten inplannen volgens de CAO niet is toegestaan....

Er mag in gunstige zin voor de werknemer van de CAO afgeweken worden, dus als de werknemer graag 2 weekenden vrij is en graag 12-uursdiensten werkt mag dat.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 15:47 »
Er mag in gunstige zin voor de werknemer van de CAO afgeweken worden, dus als de werknemer graag 2 weekenden vrij is en graag 12-uursdiensten werkt mag dat.

Maar een rooster maak je niet voor 1 werknemer, maar voor meerdere. Probeer maar eens roosters in elkaar te zetten waar de één wel, en de ander geen 12 uur diensten wil draaien. En wat te denken als je een 12 uur sdienst ingepland voor iemand die dat wil, en deze wordt opeens ziek, en de beschikbare werknemers willen geen 12 uurs dienst draaien.

Daarnaast vind ik het vrij onlogisch om te zeggen dat dit gunstig is voor de werknemer alleen maar omdat deze het zelf wil.

Bovendien kan het vanaf periode 10 alleen maar met de vrijwillige medewerking van de werknemer, of je moet een joker in gaan zetten. Dat lijkt me geen goede basis om iets structureels (minder weekenden werken) te bereiken....

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 15:55 »
Maar een rooster maak je niet voor 1 werknemer, maar voor meerdere. Probeer maar eens roosters in elkaar te zetten waar de één wel, en de ander geen 12 uur diensten wil draaien. En wat te denken als je een 12 uur sdienst ingepland voor iemand die dat wil, en deze wordt opeens ziek, en de beschikbare werknemers willen geen 12 uurs dienst draaien.

Daarnaast vind ik het vrij onlogisch om te zeggen dat dit gunstig is voor de werknemer alleen maar omdat deze het zelf wil.

Bovendien kan het vanaf periode 10 alleen maar met de vrijwillige medewerking van de werknemer, of je moet een joker in gaan zetten. Dat lijkt me geen goede basis om iets structureels (minder weekenden werken) te bereiken....

Als de een wel wil en de ander niet houdt het op en inderdaad bij ziekte kan de werkgever het niet nakomen.
De vraag is maar of de werkgever hier medewerking aan wil verlenen, want na 10 uur zit je al in de verschuivingstoeslag en de werkgever kan niet verplichten tot het werken van een 12-uursdienst.
Hoewel sommige werkgevers daar geen enkel moeite mee hebben.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 16:06 »
Als de een wel wil en de ander niet houdt het op en inderdaad bij ziekte kan de werkgever het niet nakomen.

Precies

De vraag is maar of de werkgever hier medewerking aan wil verlenen, want na 10 uur zit je al in de verschuivingstoeslag

En nu moet men toeslag betalen voor het meer dan 9 uur per dag werken. Aan de andere kant spaart het reiskostenvergoeding uit.

en de werkgever kan niet verplichten tot het werken van een 12-uursdienst.
Hoewel sommige werkgevers daar geen enkel moeite mee hebben.

Precies. En omdat het geen ATW overtreding is doet de arbeidsinspectie er niets tegen, en omdat er niet zo iets als een "CAO politie" is die controleert op de arbeidstijdenregeling in de CAO komen deze bedrijven er gewoon mee weg, en dus bedrijven die zich wel aan de CAO (willen) houden op een achterstand zetten.

Ik heb dus al vaker gezegd, dat het maken van afspraken in de CAO slechts stap 1 is, maar er zal wel invulling moeten worden gegeven aan de handhaving van de CAO. Ik heb heel erg het gevoel dat er vooral nieuwe regels worden gemaakt na aanleiding van uitwassen die het gevolg zijn van onvoldoende controle en handhaving, maar nieuwe regels zorgen er natuurlijk niet vanzelf voor dat deze wel nageleefd worden. Het gevolg is echter wel dat bedrijven die het wel volgens de regels doen en deden, met steeds meer regels rekening moeten houden, en het daardoor nog moeilijker krijgen, en bedrijven die het niet goed doen zal dat verder een worst wezen, met als mogelijk gevolg dat de goede bedrijven steeds meer onder druk komen om ook maar de regels te gaan overtreden.

Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 16:51 »
Als ze dan ook bereid zijn om parttime te gaan werken! Want bij sommige objecten/klussen is er nu eenmaal in het weekend net zo veel, soms zelfs nog meer werk in het weekend als door de weeks. Een fulltimer zal dan toch echt meer dan 2 weekenden moeten werken, aangezien ook structureel 12 uurs diensten inplannen volgens de CAO niet is toegestaan....
Dat klopt, maar hoeveel beveiligers zouden er procentueel gezien nog echt fulltime draaien?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 17:00 »
Dat klopt, maar hoeveel beveiligers zouden er procentueel gezien nog echt fulltime draaien?

De branchescan van 2012 is er nog niet (waarschijnlijk over een paar maanden), maar in de periode 2008 - 2011 was de gemiddelde werkweek redelijk stabiel op 33 uur, wat wil zeggen dat er nog steeds heel veel full-timers zijn

http://www.vpb.nl/media/publicaties_nwe_site/Branchescan_2011.pdf#page=14

Bromsnor

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 710
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Securitas
  • Functie: Beveiligingsbeambte
Re: De stelling van de dag!
« Reactie #44 Gepost op: donderdag 7 maart 2013, 17:35 »
De stelling van donderdag 7 maart 2013:

Beveiligers zouden recht moeten hebben op 2 volledig vrije weekenden per periode.

Nee, ik vind van niet.

Het recht bestaat nu voor 1 weekeind, en indien mogelijk kan je het geluk hebben meerdere weekeinden vrij te zijn.
Gezien de verschuiving aan gevraagde uren vanuit de opdrachtgevers, zullen mensen steeds meer weekeinden vrij zijn, want er worden steeds meer weekeinden en nachten geschrapt vanuit kosten reductie.
Maar als de boel weer aan zou trekken, en bij extra aanvragen voor overwerk in de weekeinden, krijg je het probleem dat er geen weekeinden meer geleverd kunnen worden, als men het recht op 2 weekeinden zou toekennen.
Bovendien kan er dan ook geen joker ingezet worden op de verplichte vrije weekeinden.
Help jezelf, wordt lid van een vakbond!