Auteur Topic: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao  (gelezen 7175 keer)

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 10:35 »
Hoeveel uren mag je er meenemen naar het volgende jaar?.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 november 2013, 10:40 door andre4all »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Reactie #1 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 13:09 »
Zowel de wettelijke (artikel 64 lid 1)  als bovenwettelijke vakantiedagen (Burgerlijk Wetboek) hebben een verjaringstermijn van 5 jaar, dus kan jij minimaal zo'n 150 dagen meenemen

http://www.allesoverrechten.nl/particulieren/arbeid-en-ontslag/verjaring-arbeidsrecht/

In de CAO is dus afgesproken dat de verjaringstermijn van de wettelijke vakantiedagen van de wettelijk termijn van 6 maanden verlengd wordt naar 5 jaar.

Overigens ben jij volgens de CAO (artikel 65 lid 3) en de ATW verplicht om per jaar minimaal de wettelijke vakantiedagen (20) op te nemen, dus eigenlijk zouden dit soort vakantiebergen niet voor mogen komen!
« Laatst bewerkt op: vrijdag 22 november 2013, 13:11 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 739
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Reactie #2 Gepost op: zondag 26 januari 2014, 10:22 »
Zowel de wettelijke (artikel 64 lid 1)  als bovenwettelijke vakantiedagen (Burgerlijk Wetboek) hebben een verjaringstermijn van 5 jaar, dus kan jij minimaal zo'n 150 dagen meenemen

http://www.allesoverrechten.nl/particulieren/arbeid-en-ontslag/verjaring-arbeidsrecht/

In de CAO is dus afgesproken dat de verjaringstermijn van de wettelijke vakantiedagen van de wettelijk termijn van 6 maanden verlengd wordt naar 5 jaar.

Overigens ben jij volgens de CAO (artikel 65 lid 3) en de ATW verplicht om per jaar minimaal de wettelijke vakantiedagen (20) op te nemen, dus eigenlijk zouden dit soort vakantiebergen niet voor mogen komen!

 Klopt, maar er wordt al gauw verlofaanvraag afwijzingen gedaan door de planning, zeker bij object waar men maar weining reserve mensen. Ander punt is wel, de werknemer beslist zelf wanneer hij of zij verlof op neemt, iets waar hij/zij recht op heeft, maar dat recht wordt niet altijd toegekent.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Reactie #3 Gepost op: maandag 27 januari 2014, 21:10 »
Klopt, maar er wordt al gauw verlofaanvraag afwijzingen gedaan door de planning, zeker bij object waar men maar weining reserve mensen. Ander punt is wel, de werknemer beslist zelf wanneer hij of zij verlof op neemt, iets waar hij/zij recht op heeft, maar dat recht wordt niet altijd toegekent.

Inderdaad. En er bijna geen beveiliger te vinden die dan op zijn strepen gaat staan en de strijd met de werkgever aan gaat. (Te) "weinig reserve" mensen is inderdaad een veel vookomend probleem, maar geen argument waarop een werkgever een vakantieverzoek op af mag wijzen, aangezien het nu juist de verantwoordelijkheid van de werkgever is om genoeg reserve capaciteit achter de hand te hebben.....

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 22:11 »
Die vakantiedagen  berg is in mijn geval ontstaan om een andere reden.
Ik heb een 122 uur (vastmodel) contract. Als ik vrij vraag wordt ik uit-gepland maar ergens anders in die periode wordt ik exact voor de zelfde uren weer ingepland.
Ik heb dus vrij waar ik wil zonder verlof af te geven, maar daardoor is mijn verlofuren berg al aangegroeid tot meer dan 400 uur. Aangezien ik maar 6 uur verlof afgeef voor een dag kan ik als dat wil zo 4 periodes aaneengesloten thuisblijven ..... maar dat gaat niet want we hebben mensen te kort en dus groeit mijn verlofuren berg met 12 uur per periode.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 4 juni 2014, 22:16 »
Als ik vrij vraag wordt ik uit-gepland maar ergens anders in die periode wordt ik exact voor de zelfde uren weer ingepland.

En daar moet jij dus niet mee akkoord gaan. Als jij een contract van 122 uur hebt, en jij vraagt een week vakantie, dan dient er in die periode gewoon 30,5 uur vakantie ingepland te worden....

maar dat gaat niet want we hebben mensen te kort

En dat is nu precies GEEN reden waarom de werkgever jou verzoek mag afkeuren. Het is namelijk de verantwoordelijkheid van de werkgever om voor voldoende personeel te zorgen, waaronder ook inbegrepen voldoende personeel om vakanties in te kunnen plannen (waarbij natuurlijk niet iedereen tegelijk op vakantie kan)
« Laatst bewerkt op: woensdag 4 juni 2014, 22:21 door Planner »

Nog even en dan ....

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 52
    • Bekijk profiel
Re: Vakantie uren tegoeden in het nieuwe cao
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 5 juni 2014, 09:49 »
Klopt je hebt gelijk, wordt het een beetje zat dat er gerommeld wordt met de CAO om de zooi dicht te krijgen. Rusttijden worden niet gerespecteerd, korte wissels, 3 nachtdiensten en dan 24 uur later weer om 7 uur beginnen. Ik kan het op zich goed vinden met de planner en begrijp zijn problemen, maar roofbouw op je personeel is geen oplossing, oké als er echt stront aan de knikker is geen probleem, maar niet omdat men te weinig mensen op de loonlijst heeft staan.