Auteur Topic: per periode 10 pauze opeens ingevoerd  (gelezen 28212 keer)

leeuw13

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 262
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #30 Gepost op: donderdag 21 november 2013, 06:24 »
In de pauze moet je vrij over je tijd kunnen beschikken , dus je kunt dan ook je post verlaten een wandeling maken etc etc . Als dit niet kan is het geen pauze en moet er in voorzien zijn dat je tijdens je werk even een bakkie haalt tussen de werkzaam heden door je broodje doet etc. De dienst wordt dan volledig betaald. En dat is in veel gevallen met name bij een enkele bezetting op de objecten altijd al zo geweest.  En ja dat is een overtreding van de arbeidtijden wet maar met de voorzieing die je tijdens je dienst heb wordt dat al jaren op vele objecten zo gedoogd.

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #31 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 09:46 »


________________________________________________________________________________________
(planner)
Ik zie echt niet in wat jij nu bedoeld? Als jij niet van het terrein mag en beschikbaar moet blijven, dan is gewoon artikel 54 lid 1 van toepassing, en heb jij dus recht op de toeslag. Maar waarom is er dan plaatsvervanging nodig? Als er wat aan de hand is kan jij toch weer opgeroepen worden, en treed artikel 54 lid 2 in werking.
________________________________________________________________________________________

inderdaad  zodra dat er artikel 54 erkent wordt is geen vervanging nodig.

Mijn werkgever houd vast aan een theorie wat in praktijk gewoon niet werkt.
inderdaad  zodra dat er artikel 54 erkent word is geen vervanging nodig.

Maar als je de gehele nacht als collectief surveillance  niemand ziet die samen met je pauze wil of kan doen, is 34 zoals onder beschreven sprake van pauze?

________________________________________________________________________________________
Artikel 34 - PAUZE
6. De werknemer die beveiligingswerkzaamheden verricht zonder enig direct contact met een andere werknemer die vergelijkbare werkzaamheden verricht, heeft als enige geen recht op pauze. Ter compensatie heeft hij recht op een maximale arbeidsduur van gemiddeld 38 uur per week in elke periode van 16 achtereenvolgende weken.
______________________________________________________________________________________


-Mag ik dan tijdens de pauze porto etc uitzetten als artikel 54 niet erkent word door de werkgever?.



   

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #32 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 09:50 »
CAO staat voor Collectieve ArbeidsOvereenkomst. ZZP'ers hebben echter helemaal geen arbeidsovereenkomst, dus hoe kan je dan iets voor ZZP'ers in een CAO regelen? Bovendien, wie zegt dat ZZP'ers willen dat er collectief iets voor hen geregeld wordt, en als zij dat wel willen, of dat dan de vakbonden moeten zijn?

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #33 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 10:25 »

Inderdaad als het gaat spellen klopt de afkorting niet als je zppers ermee in betrekt. maar misschien een ideetje? om in de toekomst de cao te beschouwen als soort van een sterk merknaam . een boek dat net zoals nu  rechten en plichten vast gelegd is  met de aanpassing waarin zzp er vertegenwoordigt wordt.
bijvoorbeeld . minimum uurlonen. Atw  etc

De politiek kom nu al met geluiden dat deze groeiende en nu al een  grotere groep  zzp er ook vertegenwoordig zal moeten worden. en wel door de ondernemingsraad.

- Als het onderstaande link ideetje bij wet uitgevoerd zal worden, hoe ziet de toekomst van vakbond eruit?.

http://www.ser.nl/nl/publicaties/overzicht%20ser%20bulletin/2013/september2013/inspirerende-or.aspx


 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #34 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 12:59 »
inderdaad  zodra dat er artikel 54 erkent wordt is geen vervanging nodig.

Als jij pauze krijgt (WIE bepaald WANNEER jij pauze hebt), dan moet jij de vraag stellen of jij wel of niet beschikbaar moet zijn (lees de portofoon aan moet houden) tijdens de pauze? Indien dat het geval is dan is toch overduidelijk dat artikel 54 van toepassing is?

Leg nu eens duidelijk uit wat jij bedoeld met "zodra artikel 54 erkent wordt?

Maar als je de gehele nacht als collectief surveillance  niemand ziet die samen met je pauze wil of kan doen, is 34 zoals onder beschreven sprake van pauze?

Nee, wanneer jij alleen rijd, dan vervalt het RECHT op pauze, wat niet hetzelfde is als "je krijgt geen pauze". Er staat niet dat jij geen pauze MAG krijgen, er staat dat jij geen pauze HOEFT te krijgen. Wanneer jouw werkgever het zodanig kan organiseren dat jij wel pauze kan krijgen dan voldoet dat aan de CAO.

-Mag ik dan tijdens de pauze porto etc uitzetten als artikel 54 niet erkent word door de werkgever?

Het is OF de porto uitzetten en je na de pauze weer melden, OF de porto aanhouden en bij een oproep de pauze afbreken en later inhalen, en is dus automatisch artikel 54 van toepassing. Ik zie werkelijk niet waar daar nu toch onduidelijkheid over kan bestaan?

andre4all

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • waardeer je mijn site ?. Word ook Facebook vriend
    • Bekijk profiel
    • Gewoon blijven lachen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #35 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 19:16 »
Citaat
Leg nu eens duidelijk uit wat jij bedoeld met "zodra artikel 54 erkent wordt?

ik bedoel dat deze artikel 54 gewoon meegenomen wordt in de verloning.

Citaat
Als jij pauze krijgt (WIE bepaald WANNEER jij pauze hebt)

Het is door de werkgever eenzijdig besloten, en je ziet dit terug op je loonstrook 30 minuten aftrek , En ook een vast patroon 03:00 - 03:30 pauze op je dienst rooster.

De pauze word besloten door;

De actieve alarmopvolging diensten bv na constatering in de groep rustig is. maar gebeurt wel regelmatig dat er een aantal hiervan spontaan door een melding alsnog weg getrokken word.
in praktijk is dat ongeveer 1 op 2 diensten dat er gelegenheid is om deels van groep gezamenlijk  pauze te nemen in 1 van de meerde collectieve gebieden .

D.w.z. dat er meerderheid van collectieve diensten slechts  alleen maar collega's zien tijdens een haastige sleutel overdracht.
 






Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #36 Gepost op: vrijdag 22 november 2013, 22:31 »
ik bedoel dat deze artikel 54 gewoon meegenomen wordt in de verloning.

Hab jij dit al gevraagd of blijf je gewoon afwachten?

Het is door de werkgever eenzijdig besloten,

Ja, dat heb ik begrepen, en nogmaals, dat kan en mag een werkgever ook eenzijdig beslissen, sterker nog, wellicht moet de werkgever dit omdat het gewoon in de ATW staat. Maar dat is geen antwoord op mijn (in mij beleving heel duidelijke) vraag "WIE bepaald WANNEER jij pauze hebt" ? Wat ik dus vraag is, jij rijdt in de auto rond, en WIE besluit er dan WANNEER jij pauze hebt?

en je ziet dit terug op je loonstrook 30 minuten aftrek , En ook een vast patroon 03:00 - 03:30 pauze op je dienst rooster.

Kennelijk zegt dus niemand de pauze aan, maar wordt er kennelijk verwacht dat jullie dat onderling regelen, maar zo werkt het niet. Het is de werkgever die pauze organisatorisch moet regelen. In dit geval zou ik om 03:00 contact opnemen met de meldkamer/leidinggevende, met de mededeling dat jij, conform je rooster, pauze hebt, en dat jij over een half uur weer beschikbaar bent. Daarmee dwing je de andere partij om jouw daarin aan en/of bij te sturen en het te regelen. En als men dat dan niet doet, dan meldt jij dat, gezien het gegeven dat jij geen pauze krijgt, dit als overwerk gaat noteren.


peerke

  • Actief lid
  • ***
  • Berichten: 31
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: ROC West-Brabant / Vitalis College / Docent uniformberoepen
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #37 Gepost op: maandag 25 november 2013, 05:49 »
Beste mensen,

Als het gerelateerd kan worden aan de rusttijden wet dan geldt er in Nederland 'omgekeerde' bewijslast. In principe zijn alle partijen verantwoordelijk, echter is het wel zo dat de "werkgever" er alles aan moet doen om de "werknemer" te beschermen. Kortom "de werknemer" dient het gewoon te regelen. Anders via de OR de zaak spelen en desnoods bij een rechter neerleggen via de bond.

In het grijze verleden was die pauze wel degelijk een zaak die aan de orde is gesteld door collega's en door de bonden. Maar daar werd anders mee om gegaan want de werkgever schatte ook wel in dat een calamiteit en een alarm geen pauze kent. Nu wil de baas geld besparen en trekt hij de pauze af. Prima, maar dan dient de pauze dus "geregeld" te zijn en dat betekend vervolgens dat je vrij mag beschikken over je eigen tijd. We wachten dus weer op de eerste de beste beveiliger die zijn post verlaat en lekker een nachtwandeling gaat maken in de omgeving voor een half uurtje, waar de "boef" op heeft zitten wachten en gaat inbreken of er brand uitbreekt en de boel afbrand of zo. Dan komt het weer voor de rechter en hebben we een uitspraak hoe we er mee om moeten gaan, zo werkt dat in dit land. Om het veilig te spelen zou ik wel op de post blijven en alleen reageren op calamiteiten die je nadien achteraf inderdaad declareert als dat toevallig op je pauze tijd voor zou vallen. Wat je kan doen is, als de werkgever het niet regelt, dus de pauze zelf onderling regelen en de tijden vaststellen en dat schriftelijk melden aan de werkgever. Komt er tijdens de pauze inderdaad een calamiteit dan rapporteren uiteraard en achteraf declareren de tijd.

Als de werkgever redeneert dat pauze gaat worden afgetrokken dan even een leuke rekensom maken. 28 dagen per periode geeft 20 dagen werken. 20 diensten met daarin 2x 15 minuten (koffie/thee) en 1x 30 (maaltijd) minuten geeft een uur per dienst. Dus 20 x 1 uur te kort. Dat zijn dus meer dan 2 dagen. Dat betekend dat de werknemer dus meer diensten of langere langere diensten moet gaan werken. Misschien eens kijken of dat gaat knellen in de rusttijden wet of CAO regels. Lijkt me ook een leuke.

Groetjes

Pieter Baan

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 274
  • Safety first!
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #38 Gepost op: donderdag 28 november 2013, 00:35 »
Pauzes moeten volgens de ATW ingepland worden. Als jij zegt dat er al 13 jaar geen pauzes ingepland werden, dan werd er feitelijk dus al 13 jaar lang de ATW overtreden, en deze fout is nu dus eindelijk hersteld!

In de CAO staat ook dat er in een dienst maximaal een uur pauze ingepland mag worden, dus ik zie niet in waarom dit niet zou mogen?

Overigens vind ik dit weer een leuk voorbeeld. Werknemers weten vaak wel werkgevers te wijzen op de fouten/overtredingen die gemaakt worden, maar wanneer een werkgever gewoon de regels/wet naleeft en het komt de werknemer even niet goed uit, dan is het ook weer niet goed. Je kan het ook anders bekijken. Jij en je collega's hebben 13 jaar lang verzuimt om jullie werkgever te wijzen op het feit dat deze de CAO/ATW niet naleeft....

Heel veel objectbeveiligers hebben diensten zonder pauze, gewoonweg omdat je iemand niet voor een half uur of een uur kan komen aflossen, dat zou je als planner moeten weten.
Laat ik het zo zeggen van de twintig objecten waar ik heb gezeten was er een bij met pauze en dat kon omdat ik door de receptioniste werd afgelost. 

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #39 Gepost op: donderdag 28 november 2013, 15:15 »
Heel veel objectbeveiligers hebben diensten zonder pauze, gewoonweg omdat je iemand niet voor een half uur of een uur kan komen aflossen, dat zou je als planner moeten weten.

En dat is toch ook keurig in de CAO (artikle 34 lid 6)  geregeld? Maar nogmaals, dat daar steet "geen recht op pauze" is niet hetzelfde als dat je geen pauze krijgt. Als een werkgever het weer te regelen kan, mag en wellicht zelfs wel moet een werkgever gewoon pauze regelen, zelfs als dat voor de werknemer niet perse hoeft.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #40 Gepost op: donderdag 28 november 2013, 16:19 »
En dat is toch ook keurig in de CAO (artikle 34 lid 6)  geregeld? Maar nogmaals, dat daar steet "geen recht op pauze" is niet hetzelfde als dat je geen pauze krijgt. Als een werkgever het weer te regelen kan, mag en wellicht zelfs wel moet een werkgever gewoon pauze regelen, zelfs als dat voor de werknemer niet perse hoeft.

Jarenlang werd er geen pauze geregeld om reden dat als er zich een calamiteit zou voordoen de beveiliger altijd oproepbaar was. Nu worden er plotseling pauzes ingevoerd om de kosten te drukken. Als er pauzes ingeroosterd zijn neem ze dan ook en vermeld de pauze in de rapportage. Ik vraag mij af of de opdrachtgever er blij mee is dat de beveiliger niet meer oproepbaar is bij een calamiteit.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #41 Gepost op: donderdag 28 november 2013, 19:28 »
Jarenlang werd er geen pauze geregeld om reden dat als er zich een calamiteit zou voordoen de beveiliger altijd oproepbaar was. Nu worden er plotseling pauzes ingevoerd om de kosten te drukken. Als er pauzes ingeroosterd zijn neem ze dan ook en vermeld de pauze in de rapportage. Ik vraag mij af of de opdrachtgever er blij mee is dat de beveiliger niet meer oproepbaar is bij een calamiteit.

De bedoeling van artikel 54 is nu juist dat de beveiliger WEL oproepbaar is om bij calamiteiten in actie te komen.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #42 Gepost op: donderdag 28 november 2013, 22:06 »
De bedoeling van artikel 54 is nu juist dat de beveiliger WEL oproepbaar is om bij calamiteiten in actie te komen.

De bedoeling van Art.54 is ook dat daar een vergoeding tegenover staat die niet betaald wordt omdat niet iedereen dit weet en gemakshalve door de werkgever maar "vergeten" wordt.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: per periode 10 pauze opeens ingevoerd
« Reactie #43 Gepost op: donderdag 28 november 2013, 23:24 »
De bedoeling van Art.54 is ook dat daar een vergoeding tegenover staat die niet betaald wordt omdat niet iedereen dit weet en gemakshalve door de werkgever maar "vergeten" wordt.

We vallen in herhaling. Feit is dat in de CAO is geregeld dat een mobiel surveillant pauze kan krijgen maar wel beschikbaar is. Dat deze werkgever besluit om mobiel surveillanten pauze te geven daar is dus op zich niets mis mee, en ja, daar staat dan wel een vergoeding tegenover, en als die niet betaald wordt dan moet je daarover aan de bel trekken.