Auteur Topic: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020  (gelezen 12566 keer)

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Gepost op: dinsdag 22 september 2020, 13:37 »
Mijn werkgever heeft een plan bedacht dat loonperiode 13 zal bestaan uit 5 weken, en dat de uitbetaling van loonperiode 13 2020 pas op 8 januari 2021.

Er is ook geen voorschot te verwachten, i.v.m week uitstel tot loonbetaling.

Zonder geldende redenen is mijn werkgever mogelijk in overtreding, gezien een loonperiode 4 weken aaneengesloten moet zijn.

In het verleden was een loonperiode 14 van een week in verband schrikkeljaar, maar dan werd die aparte periode gewoon op tijd betaald.

Aangezien een loonperiode uit 4 weken bestaat waarin een fulltimer 152 uur heeft, zou betekenen, dat in de 5e week gewerkt moet worden, dus technisch gezien als overwerk.

De vragen zijn deze:

Mag dit zomaar, zo ja waarom, zo nee, waar staat die bepalingen exact.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 00:32 »
Ik word er moedeloos van!!! Er zijn al lang geleden afspraken gemaakt hoe om te gaan met week 53. Maar elke paar jaar, wanneer er een week 53 is, begint het gedonder weer opnieuw. Het is heel simpel, Wanneer er sprake is van een week 53, dan is er in dat jaar sprake van een 14e loonperiode van 1 week.

Het staat gewoon uitgelegd op de site van de beveiligingsbranche, in Jip en Janneketaal

https://www.beveiligingsbranche.nl/faq/cao/wat-is-de-opbouw-van-vakantiedagen-en-atv-dagen-in-week-53-en-hoe-dient-er-met-overwerk-omgegaan-te-worden/
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 september 2020, 00:35 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 23 september 2020, 01:02 »
Als ik mij trouwens goed herinner werk jij bij Trigion. Ik vind het schandelijk dat een bedrijf, wat nota bene gewoon een vertegenwoordiger heeft in het bestuur van de Nederlandse Veiligheidsbranche (in de persoon van  Algemeen Directeur mevr. Ellen Groenewoudt (*)), ook in dit voorbeeld weer eens de CAO die zij zelf mede hebben doen tot stand komen gewoon naast zich neer legt en maar gewoon doet waar zij zelf zin in hebben.

Raar he, dat er dan andere (veelal kleinere) bedrijven zijn, die helemaal niets te maken hebben met de tot standkoming van deze CAO maar er wel aan vast zitten, er soms ook maar voor kiezen om niet alle regels in de CAO na te leven. En nee, ik keur dat niet goed, maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.

(*)Ik lees overigens op de site van Trigion, dat zij ook actief is binnen de Codekamer Beveiliging van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag......
« Laatst bewerkt op: woensdag 23 september 2020, 01:07 door Planner »

joebiedoe

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 50
    • Bekijk profiel
  • Functie: beveiligingsmedewerker
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #3 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 09:13 »
Ik word er moedeloos van!!! Er zijn al lang geleden afspraken gemaakt hoe om te gaan met week 53. Maar elke paar jaar, wanneer er een week 53 is, begint het gedonder weer opnieuw. Het is heel simpel, Wanneer er sprake is van een week 53, dan is er in dat jaar sprake van een 14e loonperiode van 1 week.

Het staat gewoon uitgelegd op de site van de beveiligingsbranche, in Jip en Janneketaal

https://www.beveiligingsbranche.nl/faq/cao/wat-is-de-opbouw-van-vakantiedagen-en-atv-dagen-in-week-53-en-hoe-dient-er-met-overwerk-omgegaan-te-worden/

Uitleg is wat beknopt op de site, niks over minuren op en afbouw bijvoorbeeld.
Lijkt op betaald krijgen wat je werkt zonder vakantieopbouw en overwerktoeslag

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #4 Gepost op: zaterdag 26 september 2020, 16:11 »
Inderdaad, het is summier, maar wel heel duidelijk. Je moet gewoon je contracturen per week werken, werk je minder dan zijn dat minuren, daarboven zijn het meeruren, geen overuren. Er is inderdaad geen vakantieopbouw, maar de vakantieopbouw over het hele jaar heb je al in de 1e 52 weken gehad.

Dat is heel duidelijk, wellicht niet het meest haalbare (met name als je meer dan 38 uur in die week werkt).

Maar wanneer je met een loonperiode van 5 weken gaat werken dan kloppen een heleboel zaken in allerlei artikelen in de CAO, die van 4 weken uitgaan, niet meer.

Dit is wat is afgesproken, waar alle partijen akkoord mee zijn gegaan, dus houdt je er dan ook gewoon aan.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #5 Gepost op: zondag 27 september 2020, 13:06 »
Als ik mij trouwens goed herinner werk jij bij Trigion. Ik vind het schandelijk dat een bedrijf, wat nota bene gewoon een vertegenwoordiger heeft in het bestuur van de Nederlandse Veiligheidsbranche (in de persoon van  Algemeen Directeur mevr. Ellen Groenewoudt (*)), ook in dit voorbeeld weer eens de CAO die zij zelf mede hebben doen tot stand komen gewoon naast zich neer legt en maar gewoon doet waar zij zelf zin in hebben.

Raar he, dat er dan andere (veelal kleinere) bedrijven zijn, die helemaal niets te maken hebben met de tot standkoming van deze CAO maar er wel aan vast zitten, er soms ook maar voor kiezen om niet alle regels in de CAO na te leven. En nee, ik keur dat niet goed, maar ik kan mij er wel wat bij voorstellen.

(*)Ik lees overigens op de site van Trigion, dat zij ook actief is binnen de Codekamer Beveiliging van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag......

Ja.

Ze verzinnen telkens weer iets nieuws om het personeel te jennen. Er was door dat bericht grote woede onder het personeel. Zelfs de OR, vakbond(en) zijn ingeschakeld.

Van de week is het bericht door de werkgever verwijderd.

Het was niet nodig geweest om onrust te zaaien als de werkgever zich aan de regels zou houden.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #6 Gepost op: maandag 26 oktober 2020, 12:45 »
Onder staand bericht van Oktober 2020.

Blijkbaar weten zij niet van ophouden.

________________________________

Beste collega’s,

Zoals bekend bij de meeste van jullie bestaat periode 13-2020 uit 5 weken. Omdat wij jullie niet een week
langer op jullie salaris willen laten wachten, gaan wij éénmalig in week 52 van dit jaar een voorschot
betalen.

We zullen de betaling op woensdag 23 december bij de bank aanbieden.
De hoogte van het voorschot is gebaseerd op de geboekte uren over week 49 tot en met 51. Dit voorschot
zal met de daadwerkelijk loonbetaling van periode 13-2020, in week 1-2021, weer worden verrekend.
Er wordt geen aparte loonstrook met betrekking tot het voorschot verstrekt.
Indien je in periode 13-2020 in dienst komt, uit dienst gaat of als er beslag op het loon is gelegd, zal er geen voorschot worden betaald.

Met vriendelijke groet,
Service center HR & Payroll.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #7 Gepost op: maandag 26 oktober 2020, 22:04 »
Heel simpel, een lid van de vakbond (bijvoorbeeld een kaderlid of OR lid) moet gewoon naar de Sociale Commissie stappen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #8 Gepost op: maandag 26 oktober 2020, 22:11 »
En welicht moeten jullie die mevr. Groenewoudt eens even een nette brief sturen, waarin jullie haar even in Jip en Janneke taal uitleggen hoe het wel moet!

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2020, 07:40 »
Heel simpel, een lid van de vakbond (bijvoorbeeld een kaderlid of OR lid) moet gewoon naar de Sociale Commissie stappen.

Ik heb dit van de week bij de vakbond aangekaart.

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2020, 16:32 »
Planner:

Waar staat in het CAO Beveiliging over week 53 of schrikkeljaar, en als dat niet in het het CAO, waarop is het dat gebaseerd?

Om de werkgever hierop te wijzen, is het van belang waar het wettelijk is onderbouwd.

Hopelijk, kan je, wil je, hierop uitleg geven.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #11 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2020, 21:10 »
Het probleem begint, dat de CAO partijen dit ooit 'vergeten' hebben op te nemen in de CAO, en dat ook elke keer 'vergeten' er in te zetten, en dat elk bedrijf dus maar wat deed.

Om daar een einde aan te maken is er wel overleg geweest tussen CAO partijen, en is dus afgesproken wat ik heb geschreven, en dat staat dus ook in Jip en Janneke taal, zodat elke directeur van een beveligingsbedrijf dit moet kunnen snappen, op de site van de Nederlandse Veiligheidsbranche, de werkgeversvereniging die namens de werkgevers de CAO met de vakbonden de CAO afsluit en waar jullie directrice dus ook in het bestuur zit.

Naast wat er in de CAO staat, is het ook van belang wat er wel is afgesproken maar wat niet in de CaO staat. Om het helemaal af te timmeren moet iemand naar de Sociale Commissie stappen, die wegen alles en doen dan een bindende uitspraak waar iedereen zich aan moet houden en ik weet met 99,99% zekerheid dat ze meegaan in mijn betoog. Het alternatief, een loonperiode van 5 weken levert namelijk allerlei problemen op in berekeningen die nergens staan beschreven, vandaar dus dat voor de oplossing van een 14e loonperiode is gekozen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 oktober 2020, 21:13 door Planner »

Beveiliger64

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 737
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #12 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2020, 21:39 »
Dit staat in het CAO:

Fulltimer De werknemer die conform zijn arbeidsovereenkomst 152 uur per loonperiode arbeid verricht.

Loonperiode Een periode van 4 aaneengesloten weken waarover loon aan de werknemer wordt uitbetaald.
____________

Het is wel raar, zoals jij het noemt, dat men is vergeten het in het CAO te vermelden, de 14e maand.

Dus wat mijn werkgever doet mag wel/maar niet gelet op de rekenformule, dat je uitkomt op 13 loonperioden, en het schrikkeljaar.

Als dat gegeven wel in het CAO was opgenomen, dan is er niets aan de hand.

Vanwege bovenstaande, heeft het dus weinig nut om de vakbond in te schakelen, zodat zij de werkgever hierop kunnen aanspreken. Maar als de vakbondsbestuurder hierover in het CAO niets van vinden, dan kan je het met je hemd weer uitvegen.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 oktober 2020, 21:45 door Beveiliger64 »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #13 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2020, 22:12 »
Lees nu gewoon wat er in de link staat die ik je heb gegeven in mijn eerste reactie. Dat is tijdens CAO overleggen afgesproken. Dat het niet in de CAO staat wil niet zeggen dat het geen waarde heeft!!! Kijk naar andere uitspraken van de Sociale Commissie, daarin wordt vaak niet alleen maar naar de letterlijke tekst van de CAO gekeken,maar ook naar de bedoeling van de  CAO partners en/of naar de notulen van een overleg.

De uitleg op nota bene de site van de werkgevers laat geen enkele ruimte voor een andere interpretatie, en is juist geschreven om het hiaat in de CAO op te lossen.

Dus wat jouw werkgever doet mag NIET, en als bovenstaande voor je werkgever niet voldoende is (die heeft dan kennelijk een plaat voor het hoofd), dan stap je  gewoon naar de Sociale Commissie die dat dan in een bindende uitspraak zal bevestigen

Jij geeft aan dat jij dat bij de vakbond (welke?) hebt aangekaart? Als jij ze dit laat lezen, dan gaat er toch ook bij hun wel weer een lampje branden (hoewel daar vaak ook niet heel heldere lichten aan het roer staan)?
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 oktober 2020, 22:16 door Planner »

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Salaris uitbetaling loonperiode 13-2020
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 27 oktober 2020, 22:22 »
Ik heb een foutje gemaakt. De uitleg staat niet op de site van de wekgevers, maar op de site van het Sociaal Fonds, de organisatie die dus juist verantwoordelijk is voor het geven van de juiste uitleg aan de CAO en op de controle op de naleving van de CAO.

Ik stel mijn voorspelling van de uitkomst van de uitspraak van de Sociale Commissie daarom bij van 99,99% naar 100%!

Je kunt ook eens te rade gaan bij het controleorgaan van het Sociaal Fonds:

https://www.beveiligingsbranche.nl/controleorgaan/
« Laatst bewerkt op: dinsdag 27 oktober 2020, 22:28 door Planner »