Auteur Topic: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur  (gelezen 7058 keer)

jansensjanze

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 1
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Gepost op: woensdag 25 september 2013, 20:08 »
Goede avond heren/dames

Ik zit met een probleem bij ons op het bedrijf hebben ze ons op zaterdag en zondag de mobiele surveillance dag diensten van 08:00 tot 16:00 veranderd. In plaats van dat je de hele dag betaald krijgt krijg je nu maar 3 uur betaald en hebben ze van deze dienst een "consignatie dienst" gemaakt. je moet dus de hele dag bereikbaar zijn en moet je op meldingen rijden en komt het zodoende vaak voor dat je de hele dag druk bent en dan maar 3 uur krijgt betaald hier zitten ook de vaste rondes die je tijdens deze dienst moet doen bij in.

Nu is mijn vraag mag dit wel?

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 25 september 2013, 21:38 »
Consignatie is iets wat gewoon in de CAO geregeld is, dus ja, het mag, maar wel zoals het in de CAO staat. Wanneer je consignatie hebt wil dat niet zeggen dat je de hele tijd in uniform thuis moet gaan zitten wachten. In principe ben je gewoon vrij, maar moet je bij een oproep wel binnen een bepaalde periode op weg kunnen zijn naar de werkzaamheden (daarover moeten binnen een bedrijf afspraken worden gemaakt). En de arbeidstijd vangt aan op het moment dat je de oproep krijgt.

Ik zie dus niet hoe jij het "druk" kan hebben en dan uiteindelijk maar 3 uur betaald krijgt?

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #2 Gepost op: donderdag 26 september 2013, 00:28 »
Inmiddels zijn diverse beveiligingsbedrijven zo creatief geworden dat zij hele diensten van 8 uur maar gedeeltelijk betalen door deze constructie. Vooral bij de mobiel surveillance begint dit schering en inslag te worden. De rondes worden betaald en de uitruk op alarmen en als dat maar 3 uur is op een dienst van 12 uur dan wordt er maar 3 uur verloond. Er is maar een antwoord op: Mag niet!!
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #3 Gepost op: donderdag 26 september 2013, 00:54 »
Ik denk dat het te kort door de bocht is om in het algemeen te stellen dat het niet mag, zeker daar waar het gaat om het reageren op meldingen. Aan de ene kant kan ik mij heel goed voorstellen dat wanneer in een normale dienst het aantal incidenten heel klein is, er dan aan consignatie wordt gedacht  Dat hier in de praktijk verkeerd mee om wordt gegaan, en de CAO wat of veel "ruimer" geïnterpreteerd wordt mag helaas geen verrassing zijn.

Belangrijk is dat consignatie opgelegd wordt in de "VRIJE TIJD". Een werknemer kan dan echter niet helemaal vrij over die tijd beschikken (en krijgt ter compensatie een financiële vergoeding), en dus niet kan gaan en staan waar hij/zij wil, maar moet binnen een bepaalde (onderling overeengekomen) tijd op weg kunnen gaan naar een melding. Maar dat betekend zeker niet dat hij/zij in uniform in de auto klaar moet staan om bij een melding METEEN te kunnen rijden. Wanneer dat wel verwacht wordt, dan is het inderdaad NIET toegestaan.

En gezien het bovenstaande denk ik dat wanneer er volgens de regels gewerkt wordt, consignatie geen optie is om op tijd te kunnen reageren op meldingen.

Fred

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 492
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdcentralist in ruste
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #4 Gepost op: donderdag 26 september 2013, 10:03 »
In de gevallen die mij bekend zijn is er geen sprake van consignatie, maar wordt het wel zo door de werkgever geïnterpreteerd. Dat is ronde lopen, wachten op een melding in de surveillanceruimte van de werkgever in uniform en deze wachttijd niet betaald krijgen. De tijd dat er rondes gelopen worden en er een daadwerkelijke uitruk plaatsvind wordt dan betaald. Dit lijkt mij toch een verkeerde uitleg van het woord consignatie en is derhalve niet toegestaan.
Als ik zou willen dat je het begreep had ik het wel beter uitgelegd.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 26 september 2013, 10:24 »
In de gevallen die mij bekend zijn is er geen sprake van consignatie,

Wat niet uitsluit dat er ook gevallen zijn waarin er wel sprake is van consignatie

wachten op een melding in de surveillanceruimte van de werkgever in uniform

Dat is inderdaad gewoon diensttijd
« Laatst bewerkt op: donderdag 26 september 2013, 10:28 door Planner »

blauwebaret

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: FAIR
  • Functie: MS
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 27 september 2013, 03:20 »
Wij hadden ook een vergelijkbare situatie.

Het antwoord van de FNV was als volgt.

Consignatie mag alleen moeten ze je 3 uur opkomst geven bij het begin, als er sprake is van voorziene werkzaamheden gedurende de consignatie dienst dan dien je gewoon weer 3 uur opkomst te krijgen je spreekt immers over een dienst die van te voren bekend is, en dit mag dus niet!


Consignatie is voor ONVOORZIENE werkzaamheden, succes!
what we do in life echoes in eternity

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.359
    • Bekijk profiel
Re: 3 uur betaald krijgen voor werkdag van 8 uur
« Reactie #7 Gepost op: vrijdag 27 september 2013, 10:36 »
Inderdaad, consignatie is voor onvoorziene omstandigheden. Aangezien je niet van te voren kan voorspellen wanneer er alarmmeldingen zijn, lijkt mij dat wel degelijk onder de noemer "onvoorzien" geschaard kan worden. Het betekend echter niet dat een werknemer, in afwachting van een mogelijke onvoorziene omstandigheid, in uniform thuis op de bank, en al helemaal niet op een door de werkgever aangewezen locatie, moet gaan zitten wachten op een mogelijke inzet. Want dan is er gewoon sprake van een dienst.

Consignatie wordt opgelegd in vrije tijd, waar een werknemer dus vrij is om te gaan en staan waar deze wil, Bij consignatie wordt dat echter wel beperkt, omdat je wel binnen een redelijke termijn aan het werk moet kunnen gaan (je kan bijvoorbeeld niet even op visite gaan aan de andere kant van het land). Hoe dat precies geregeld is, hoe snel je ter plaatste moet kunnen zijn, daar moeten op ondernemingsniveau afspraken over worden gemaakt.

Overigens is eer bij een oproep binnen consignatie GEEN sprake van een DIENST, en ook de normale regels van de ATW gelden niet. Het is wel arbeidstijd (vanaf het moment van de oproep), maar er staat dan ook nergens dat bij een oproep er minimaal 3 uur betaald moet worden, er staat in artikel 35 lid 4 dat er minimaal een half uur betaald dient te worden!

Gezien het bovenstaande is het dus meestal geen oplossing om hiermee alarmopvolging te regelen, omdat het te lang duurt voordat de beveiliger ter plaatse kan zijn, tenzij de regels natuurlijk verkeerd uitgelegd/geinterpreteerd worden....
« Laatst bewerkt op: vrijdag 27 september 2013, 10:41 door Planner »