Auteur Topic: CAO Beveiliging 2011  (gelezen 129602 keer)

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
CAO Beveiliging 2011
« Gepost op: zondag 6 februari 2011, 23:24 »
Al iemand een idee wanneer we weer een CAO hebben?
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #1 Gepost op: zondag 6 februari 2011, 23:32 »
nog steeds in een impasse

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #2 Gepost op: zondag 6 februari 2011, 23:41 »
Waar komen ze niet uit dan? Ik heb ook gehoord dat ze de ploegentoeslag willen opheffen/minderen. Klopt dat?
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Sirena

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 98
  • Beveiliger, BHV, AED, VCA, BMC, IMC
    • Bekijk profiel
  • Functie: objectbeveiliger/surveillant/centralist
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #3 Gepost op: zondag 6 februari 2011, 23:54 »
Hier kun je er alles over vinden    http://www.vpb.nl/index.html
Eerlijkheid staat voorop, dit geldt dus ook voor je werkgever

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #4 Gepost op: maandag 7 februari 2011, 10:14 »
Voor zover ik weet is de huidige CAO geldig tot juli 2011 (verlengd) en hebben alle partijen de intentie om voor deze datum het CAO rond te hebben.
De specifieke onderhandelingspunten ken ik niet maar op beveiligersinactie.nl vind je ook heel wat info

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #5 Gepost op: maandag 7 februari 2011, 16:23 »
Ben benieuwd waar we op achteruit gaan... :'(
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #6 Gepost op: dinsdag 8 februari 2011, 00:51 »
wellicht had je het al gelezen:

Werkgevers, verenigd in de VPB, wilden afgelopen jaar graag een cao met de drie vakbonden (FNV Bondgenoten, De Unie en CNV Dienstenbond) afspreken die aan een aantal voorwaarden zou voldoen.

Als eerste diende de loonontwikkeling op 1-11-2011 op 0% blijven. Dit gezien de gevolgen van de financiële en economische crisis die de beveiligingsbranche stevig heeft geraakt en waarvan vandaag de dag nog steeds de gevolgen gevoeld worden. Niet in de laatste plaats omdat opdrachtgevers keer op keer bezuinigen op beveiligingsopdrachten en werkgevers daarin mee moeten gaan om werkgelegenheid en omzet te behouden dan wel te verkrijgen. Een argument van de VPB is het feit dat de cao 2008 – 2010, vlak voor het uitbreken van de crisis afgesproken, achteraf een ruime loonontwikkeling heeft laten zien die boven de prijsidexatie uitsteeg. Naast verbeteringen in de reiskosten, indexering van vergoedingen en verbetering van de hondengeleidingsregeling een stijging van + 6,25% over twee jaar.

Veel beveiligers ervaren dat de loonstijgingen achterblijven van de rest van Nederland, onderstaand overzicht laat het tegendeel zien.
     cao-loonstijging NL     loonstijging PB    inflatie in NL    reiskosten %    totaal  %
2000              2,60    0,00    
2001    3,80    3,00    4,50    0,00    3,00
2002    3,40    3,50    3,40    0,00    3,50
2003    2,60    4,00    2,10    0,00    4,00
2004    1,30    2,77    1,20    0,00    2,77
2005    0,70    0,90    1,70    0,00    0,90
2006    1,60    1,15    1,10    0,00    1,15
2007    2,00    1,25    1,60    0,00    1,25
2008    3,10    3,10    2,50    0,00    3,10
2009    2,50    3,25    1,20    0,70    3,95
2010    1,30     3,00     1,90     0,42    3,42
totaal     22,30    25,92    23,80    1,12    27,04

Cao verhogingen vinden altijd als een correctie altijd achteraf plaats en zijn over de periode 2000 – 2010 in de Particuliere Beveiliging 3,62% hoger uitgevallen dan gemiddeld in Nederland heeft plaats gevonden. Op basis van de inflatie over deze periode is, exclusief de reiskosten,  is de cao verhoging 2,12% hoger en inclusief de reiskosten valt het 3,24% hoger uit dan gemiddeld in Nederland gerealiseerd is.

Andere voorwaarden van de VPB waren dat de cao eenvoudiger moest worden, de planning van de roosters minder knellend moesten worden en de cao Particuliere Beveiliging moderner en op de toekomst voorbereid. Dit resulteerde in de volgende voorstellen:

Roosters mogelijk over een langere periode dan 4 weken;
Meer of minder uren in een bepaalde periode met elkaar verrekenen door middel van een inhaalurensysteem, bij  overwerk wel uitbetaling van de overurentoeslag;
ADV dagen ook in uren vaststellen in plaats van hele dagen;
Met instemming van de individuele werknemer 12-uurs diensten vaststellen;
Huidige segmentering (luchthavenbeveiliging en geld- en waardelogistiek) handhaven, maar geen nieuwe segmenten toevoegen. Een uitzondering voor de evenementenbeveiliging, door middel van het volledig invoegen van de cao evenementenbeveiliging dit segment vormen;
Voor iedereen een wachtdag bij een ziekmelding;
Geen periodiek voor langdurige zieken;
Ontslagverbod voor 35-minners opheffen;
Invoeren van een beoordelingssysteem, met de mogelijkheid bij onvoldoende functioneren geen toekenning van de jaarlijkse periodiek;
Met een overgangsregeling het afschaffen van alle ouderendagen en ervaringdagen. De vrijgekomen tijd wordt omgezet in extra vrije dagen voor iedereen en uitsluitend te gebruiken voor het volgen van een opleiding of scholing;
Toepassen van artikel 7:622 e.v. BW bij objectwisselingen met beperkingen voor leidinggevenden, arbeidsongeschikte werknemers, werknemers die nog geen jaar op het object werkzaam zijn en kleinere objecten daarvan uitsluiten;

In het totaalbod, dat als package-deal werd gepresenteerd, boden de werkgevers een eenmalige uitkering van 125 euro bruto op fulltime basis (parttimers naar rato van hun dienstverband).

Voor de drie vakbonden waren met name de op de toekomst gerelateerde voorstellen meer dan een stap te ver, zeker in de wijze waarop deze gepresenteerd zijn. Als package-deal waar eerst “ja” tegen gezegd moest worden. Het ontbreken van een toekomstvisie aan de kant van de VPB vormde daarbij de rode draad.

En toch willen de vakbonden en naar verluidt ook de VPB samen verder praten over een nieuwe cao in de Particuliere Beveiliging en daarom praten de betrokken vakbondsbestuurders op maandag 24 januari 2011 informeel met een delegatie van de VPB. Wij houden u op de hoogte van de voortgang daarvan.

Ton Neijenhuijs
bestuurder en onderhandelaar, FNV Bondgenoten

www.beveiligersinactie.nl

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #7 Gepost op: dinsdag 8 februari 2011, 07:20 »
Op zich een duidelijk verhaal.

Bij welke van de 3 vakbonden zijn de meeste beveiligers ondergebracht en weet iemand welke vakbond aan te bevelen is?
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #8 Gepost op: dinsdag 8 februari 2011, 09:32 »
Ik heb eens contact gehad met iemand van het FNV, en volgens eigen zeggen zijn hun de grootste.
Ik ben ook geneigd dit te geloven, het FNV is in veel bond soorten de gene met de meeste leden.
maar het gaat erom wat een bond voor je kan betekenen en waar jij je het beste bij voelt.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #9 Gepost op: dinsdag 8 februari 2011, 12:17 »
Roosters mogelijk over een langere periode dan 4 weken; Mee eens

Meer of minder uren in een bepaalde periode met elkaar verrekenen door middel van een inhaalurensysteem, bij  overwerk wel uitbetaling van de overurentoeslag; Niet eens

ADV dagen ook in uren vaststellen in plaats van hele dagen; Mee eens

Met instemming van de individuele werknemer 12-uurs diensten vaststellen; Mee eens

Huidige segmentering (luchthavenbeveiliging en geld- en waardelogistiek) handhaven, maar geen nieuwe segmenten toevoegen. Een uitzondering voor de evenementenbeveiliging, door middel van het volledig invoegen van de cao evenementenbeveiliging dit segment vormen; Geen mening

Voor iedereen een wachtdag bij een ziekmelding; Niet eens

Geen periodiek voor langdurige zieken; Mee eens

Ontslagverbod voor 35-minners opheffen; Bestaat dat dan?

Invoeren van een beoordelingssysteem, met de mogelijkheid bij onvoldoende functioneren geen toekenning van de jaarlijkse periodiek; Mee eens

Met een overgangsregeling het afschaffen van alle ouderendagen en ervaringdagen. De vrijgekomen tijd wordt omgezet in extra vrije dagen voor iedereen en uitsluitend te gebruiken voor het volgen van een opleiding of scholing; Niet eens
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

Mik

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 414
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #10 Gepost op: dinsdag 8 februari 2011, 12:47 »
35 minners zijn mensen die voor 35 % of minder arbeidsongeschikt zijn. (het zal je maar gebeuren)

vwb segmentering zou ik dat graag open houden omdat er nieuwe functie in ontwikkeling zijn, ook op hoger niveau. iig hoger ingeschaald dan schaal 3, echter als zo'n dergelijke functie niet bestaat wordt deze dus laag ingeschaald.
dus ik ben het hiermee ook oneens

verder ben ik het ook eens met wat jij noemt, maar er zal water bij de wijn moeten.

Harry

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 496
  • Niemand is onmisbaar, tenzij je een dag vrij wilt
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #11 Gepost op: maandag 11 april 2011, 19:28 »
Cao Particuliere BeveiligingGeplaatst op 11 april 2011
Op weg naar een compleet nieuwe cao Particuliere Beveiliging.
Onder dit kopje willen de gezamenlijke vakbonden FNV Bondgenoten, Unie Security en CNV Dienstenbond jullie informeren over de stappen welke worden genomen om nu ook echt te komen tot een vernieuwing van de huidige cao voor de werknemers in de particuliere beveiliging.

We hebben een lastige tijd achter de rug; een vastgelopen cao-overleg; een eindbod van werknemerszijde dat we – met instemming van de kaderleden van de drie vakbonden – hebben ingetrokken en dan nu de keuze om samen met werkgevers op weg te gaan naar een compleet nieuwe cao.

Daar zijn alle ‘partijen’ ook aan toe. Ook de vakbonden erkennen de problemen in de toepassing van de cao-regels welke nu gelden. Zo zijn de diensten moeilijk in het rooster rond te krijgen met als gevolg dat er cao-overtredingen plaatsvinden en dat mensen extra worden belast. Niemand is hier bij gebaat en dat geldt zowel voor werkgevers als werknemers!

We willen op weg naar een duidelijke set van arbeidsvoorwaarden waarin de individuele beveiliger ook meer zeggenschap krijgt over zijn eigen arbeidsvoorwaarden. Een cao die leesbaar is en zo duidelijk, dat een artikel niet op verschillende wijzen kan worden uitgelegd. Arbeidsvoorwaarden die recht doen aan de inzetvraag van de werkgever enerzijds maar ook aan de wensen van de werknemer anderzijds. Die werknemer is op zoek naar een goede afstemming tussen werk en privé en wil daar ook een passende beloning voor krijgen.

Dit zijn een aantal onderwerpen die natuurlijk al jarenlang punt van discussie waren maar waarbij we compromis op compromis stapelden omdat we er nooit echt uit zijn gekomen. Wij denken nu echter dat als we nu geen vernieuwing doorvoeren dat de beveiliger daar de nadelen van gaat ondervinden en dat de kwaliteit van de arbeidsvoorwaarden achteruit zal gaan.

Beide partijen plaatsen zich nu even ‘uit de wind’. Aan enkele adviesbureaus is gevraagd ons te helpen bij de bouw van een nieuwe cao waar zowel van werkgevers– als werknemerszijde input wordt geleverd over wat zij zich voorstellen van de nieuwe arbeidsverhoudingen. Het adviesbureau dat de opdracht krijgt zal die verlangens in een document moeten onderbrengen, wat zoveel mogelijk tegemoet komt aan alle partijen. Wat ons betreft worden daar ook (kader)leden van de bonden bij betrokken en leden van Ondernemingsraden e.d. zodat het een breed gedragen set van arbeidsvoorwaarden gaat worden. Als dit eenmaal klaar is, gaan werkgevers en vakbonden weer om de tafel om daarover te onderhandelen. Dat er water bij de wijn moet worden gedaan snappen beide partijen natuurlijk erg goed maar we willen er wel uitkomen!

Bovenstaande betekent dat het adviesbureau wat de opdracht gaat krijgen al direct aan de slag moet. De nawerking van de cao loopt tot 1 juli a.s. en voor die tijd moeten we er eigenlijk uit zijn. Of dat lukt valt nog te bezien; misschien moeten we de huidige cao wel voor een korte tijd verlengen maar dat is nog even toekomstmuziek.

Deze nieuwsbrief is een eerste in een informatievoorziening over deze nieuwe koers. We houden jullie zo goed mogelijk op de hoogte. Dat doet iedere bond in een eigen informatiestijl maar gezamenlijk straks ook via onze vernieuwde website: www.beveiligersinactie.nl. Voor meer informatie kunnen jullie je wenden tot ondergetekende.

Het is voor ons gemakkelijker èn goedkoper om jullie via e-mail op de hoogte te houden van alle toekomstige ontwikkelingen. Geef daarom je e-mailadres aan ons door (als dat nog niet het geval is).

Maarten Hoelscher
Belangenbehartiger


Informatie
Sectoren: Dienstverlening
Branche: Security

Geplaatst in: Actueel Nieuws

Bron: De Unie
Met dank aan mijn collega.
Ik ben niet eigenwijs, ik ben gewoon critisch.

thewhale

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 9
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #12 Gepost op: maandag 9 mei 2011, 12:07 »
ik vindt dat het maar lang duurt met die CAO
al een jaar lang geen loonsverhoging gehad terwijl alles wel duurder wordt

Richard

scorpio

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 146
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #13 Gepost op: maandag 9 mei 2011, 12:48 »
ik vindt dat het maar lang duurt met die CAO
al een jaar lang geen loonsverhoging gehad terwijl alles wel duurder wordt

Richard

Is dat een verwijt naar de bonden?

Laat ik je dan eerst eens een spiegel voorhouden. Ben jij lid van een vakbond? Was jij aanwezig bij één van de ledenbijeenkomsten die een aantal maanden geleden zijn gehouden? Ben jij bereid om desnoods middels acties de vakbonden te ondersteunen?

Je kan wel (net als 99,9% van jouw collega's) gaan klagen over het feit dat het zo lang duurt en alles maar steeds duurder wordt, maar zo werkt het natuurlijk niet. Vakbonden zijn net zo machtig als de achterban die zij vertegenwoordigen.

Peerpandabeer

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 100
  • Alles op zijn tijd
    • Bekijk profiel
Re: CAO Beveiliging 2011
« Reactie #14 Gepost op: dinsdag 10 mei 2011, 16:06 »
heb geen bond nodig om loonsverhoging te krijgen. 8)
heb net functioneringsgesprek gehad en 25 euri opslag gehad :D


verder ben ik het wel eens met Scorpio.
overigens ben ik ook geen lid van de bond en wil dat ook nooit worden. dit voor mij moverende redenen.
klagen doe ik dan ook niet over de eventuele CAO die wordt afgesloten voor ons allemaal. dat is dan een voorrecht welke ik verspeeld heb. dat neemt niet weg dat ik hoop dat ze het maximale eruit gaan slepen en als hij er eenmaal ligt zal ik ook alles uit die cao halen wat erin zit.
« Laatst bewerkt op: dinsdag 10 mei 2011, 16:08 door Peerpandabeer »