Auteur Topic: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?  (gelezen 57188 keer)

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Gepost op: zaterdag 8 augustus 2009, 11:42 »
Ik ben wel benieuwd naar de meningen van iedereen.. en misschien dat er nog een leuke discussie uit rolt?
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #1 Gepost op: zondag 9 augustus 2009, 03:07 »
Ik heb gekozen voor "Alleen pepperspray", en dat is omdat een beveiliger niet meer nodig heeft dan dat. Boeien is een politietaak. Een beveiliger moet zich kunnen verdedigen op het moment dat hij/zij wordt aangevallen, daar is in de uiterste noodzaak pepperspray een goed middel vloor. Maar dan ook echt in uiterste noodzaak.

Aan de andere kant; alles valt te trainen. Dus als er goede opleiding en training wordt gegeven op het gebied van het afboeien van een verdachte, stem ik wel vóór handboeien. Maar volgens mij valt dat onder vrijheidsberoving en dat mogen burgers niet, dus is het alsnog wettelijk niet te doen.

Pepperspray ook niet trouwens, maar dat is minder moeilijk om in een wetsconcept te steken.

Cheers!

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #2 Gepost op: zondag 9 augustus 2009, 03:10 »
hmm daarin kan ik deels met je meegaan, maar ik heb het bewust in de evenementenbeveiliging neergezet omdat daar relatief volgens mij de meeste aanhoudingen (wat ook vrijheidsberoving is) voorkomen.. en met die aanhoudingen ligt de verdachte hier en daar ook nogal is in de klem op de grond, wat toch steeds een strijd blijft.. met handboeien is het voor de beveiligers( uiteraard na een gedegen opleiding) makkelijker en vooral veiliger, voor de beveiliger en verdachte, om de situatie te controleren..
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

Robjes

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 5
    • Bekijk profiel
    • Robjes.com
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #3 Gepost op: dinsdag 11 augustus 2009, 22:34 »
Hmm ik heb gekozen voor Handboeien en pepperspray, beide omdat op veel fouten, het nog steeds voor veel mensen erg moeilijk blijft om de verdachte op de grond te krijgen, en vervolgens om hem ook daadwerkelijk daar te laten, en hem daarna naar de politiepost te brengen......

Wat je vaak ziet bij bepaalde knetterhoofden, als ze eenmaal op de grond liggen is er vaak nog 3/4 man nodig om hem weg te brengen.....

Denk dat beide wel een goede oplossing zou vormen....

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 12 augustus 2009, 00:52 »
Is een betere communicatie met de politiepost dan geen oplossing? Dan staan er binnen korte tijd een stel agenten om je heen, die de training en bevoegdheden al hebben...

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 19 augustus 2009, 23:30 »
hmm jij gaat er nu van uit dat er een vaste tijdelijke politiepost aanwezig is op het evenement? dat is alleen bij zeer grootschalige evenementen het geval.... ik draai er ook genoeg waarbij we maar met 8 man beveiliging lopen en de politie nergens te zien is en een aanrijtijd heeft van het wettelijke maximum... en daar is er regelmatig een incident waarbij je alle registers open moet trekken en 10 keer nadenken voor je iets doet of het nou net wel of net niet kan.. en dan zijn daarin wat dwangmiddelen een uitkomst.. geloof me het is geen pretje om met een verdachte in het natte koude gras te liggen en 4 van zijn vriendjes bovenop je te hebben... en nee jammergenoeg de politie is er lang niet altijd meer..... heb het meegemaakt met een knokpartij met 50 raddraaiers, 112 melding door de centralist gemaakt en wie er ook kwam geen politie... ja op de parkeerplaats vragen aan een parkeermedewerker naar een vechtpartij( terijl er duidelijke procedures zijn voor dat object)...  dusse heel snel die handboeien invoeren;)
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #6 Gepost op: zondag 23 augustus 2009, 02:07 »
Ok. 1 ding is duidelijk; het zou handig zijn.

Dan de keerzijde; wil de werkgever dit betalen? Materiaal, training, bijscholing.. waarschijnlijk niet. Het is vaker besproken en best een handig idee, maar volgens mij slecht uitvoerbaar in de particuliere sector. Dit alles kost weer meer geld voor werkgevers, (lees: een hoop!), en dit moet weer verrekend worden in de tarieven van het bedrijf, dus gaan de prijzen omhoog, wat klanten niet willen.

Met alleen de wettelijke bevoegdheid zijn we er dus nog lang niet...

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #7 Gepost op: zondag 23 augustus 2009, 02:09 »
hmm dit zou je al in de opleiding van bepaalde groepen op kunnen nemen... en als het maar genoeg gedaan wordt kan de prijs ook omlaag... dus gezamelijk collectief die kant op gaan;)
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

AccountVervallen

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 409
    • Bekijk profiel
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #8 Gepost op: maandag 24 augustus 2009, 17:42 »
Sowieso handboeien.

Ik denk ook dat steekwerende vesten een onderdeel van outfit moeten worden, zeker bij beveiligers van evenementen, uitgaansgelegenheden en andere risicowerkplekken

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #9 Gepost op: maandag 24 augustus 2009, 18:04 »
Sowieso handboeien.

Ik denk ook dat steekwerende vesten een onderdeel van outfit moeten worden, zeker bij beveiligers van evenementen, uitgaansgelegenheden en andere risicowerkplekken

klopt heb er zelf een in de kast hangen, maar dat is een hele andere discussie... we hebben het niet over de standaard uitrusting, maar of sommige(dus niet alle) particuliere beveiligers moeten kunnen beschikken over geweldsmiddelen/dwangmiddelen..
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #10 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009, 01:02 »
Hetgeen waar ik een beetje op doel is de realiteit. Steekwerende vesten: Geweldig! Meteen doen. Probleem met handboeien is alleen dat ze wettelijk verboden zijn voor burgers, en die wetsverandering gaat er niet komen. Justitie roept stellig; "Geweldsmonopolie ligt bij de politie".

Ik denk dus dat het beter is dat bedrijven en personen investeren in het ontwikkelen van ideeën en middelen die het werk veiliger maken binnen de wettelijke kaders die er nu eenmaal zijn. Speculeren heeft geen zin, hoe mooi het ook zou zijn om wel die bevoegdheden te hebben. We hebben ze niet. Punt.

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #11 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009, 01:05 »
dat is wat justitie idd roept, het OM is deels een andere mening toebedaan.. sommige particuliere beveiligers mogen nu ook als als BOA fungeren MET geweldsmiddelen... dus wie weet ooit....
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #12 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009, 01:07 »
Het zal ongetwijfeld ooit komen, maar wij zijn niet degenen die de macht hebben hierover te beslissen. Daarom denk ik dat het slimmer is om zelf te investeren in je veiligheid terwijl je roeit met de riemen die je hebt, in plaats van watertanden over handboeien, die we niet hebben  ;D

security88

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 93
  • Hoofdbeveiliger
    • Bekijk profiel
  • Functie: Hoofdbrveiliger
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #13 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009, 01:11 »
ben ik met je eens;) dat doe ik ook wel(A) speciale handschoenen aangeschaft(naald en snijwerend) slag en steekwerend vest... alleen gaat dat toch redelijk in de kosten lopen.. zou leuk zijn als je daar een tegemoetkoming in de kosten voor zou krijgen van de werkgever..
weet wat je zegt, maar zeg niet wat je weet

WhizzKid

  • Technisch beheerder
  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 329
    • Bekijk profiel
    • Beveiligingsforum
Re: Geweldsmiddelen in de beveiliging.. Ja of Nee?
« Reactie #14 Gepost op: woensdag 26 augustus 2009, 01:13 »
Kijk, en dáár moet de werkgever dus wel in investeren! Veiligheid voor zijn/haar mensen.. maar soms blijft het voor mannen in pak op kantoor lastig te begrijpen hoe het is om tussen een gekke menigte te staan.

Misschien moesten ze eens een dienstje meedraaien..