Auteur Topic: Reiskosten!  (gelezen 25220 keer)

spechte

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 7
  • Eigen veiligheid eerst
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: jeweetwel
  • Functie: Beveiliger met iets extra's.
Reiskosten!
« Gepost op: woensdag 4 februari 2015, 00:23 »
Kan iemand mij het verschil uitleggen?
Oude regel:De werknemer heeft recht op een reisvergoeding voor het woon-werk en
werk-woonverkeer. Deze vergoeding bedraagt per reisbeweging vanaf 9
kilometer € 0,18 per kilometer.

Nieuwe regel: De werknemer heeft vanaf 9 kilometer recht op een reisvergoeding voor
het woon-werk en werk-woonverkeer. Deze vergoeding bedraagt per
reisbeweging € 0,18 per kilometer over alle kilometers.

En dan vooral de laatste 3 woorden van de nieuwe regel!

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #1 Gepost op: woensdag 4 februari 2015, 00:47 »
Waarschijnlijk werden bij de eerste regel de eerste 9 kilometer niet meegeteld, en nu wel, nu de nieuwe regel dit benadrukt.

Zelf ontvang ik €0,19 per kilometer, maar zijn de eerste xx kilometers voor eigen rekening.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 4 februari 2015, 06:28 »
Als er ergens geen misverstand over zou kunnen bestaan, dan is het wel de reiskostenvergoeding. Want zelfs als de CAO tekst niet helemaal duidelijk zou zijn, dan staat in de CAO dat voor de berekening van het aantal kilometers er maar 1 tool leidend is, en dat is namelijk deze:

http://www.beveiligingsbranche.nl/reiskosten-tool/

En die rekent niet alleen het aantal kilometers uit, maar geeft ook aan hoeveel de reiskostenvergoeding dan is. Het enige wat op dit punt in de afgelopen jaren is aangepast is dat de vergoeding stapsgewijs is verhoogd naar wat die nu is, maar de berekening op zich is gelijk gebleven. Je dient nu, en in het verleden, dus gewoon ALLE kilometers betaald te krijgen, wanneer de enkele reis 9 kilometer of meer is.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 4 februari 2015, 06:29 »
Waarschijnlijk werden bij de eerste regel de eerste 9 kilometer niet meegeteld, en nu wel, nu de nieuwe regel dit benadrukt.

Zelf ontvang ik €0,19 per kilometer, maar zijn de eerste xx kilometers voor eigen rekening.

En dat is dus onjuist!

Jochem

  • Volledig lid
  • ****
  • Berichten: 95
  • Safety First
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 4 februari 2015, 10:55 »
En dat is dus onjuist!

Nee, dat is niet onjuist.

Ik val zelf onder de CAO evenementen- en horecabeveiliging. http://www.veiligheidsbranche.nl/media/publicaties_nwe_site/cao_evenementen-_en_horecabeveiligingsbranche_2014-2018.pdf.

Zie artikel 38.
"REISKOSTEN
Voor de werknemer geldt de volgende reiskostenregeling:
a. De werknemer reist de eerste 14 kilometer (7 kilometer enkele reis) op eigen
kosten"

"De werknemer die het voertuig bestuurt heeft recht op een
reiskostenvergoeding van 0,19 euro per kilometer. Meerijdende
werknemers ontvangen geen vergoeding"


Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #5 Gepost op: donderdag 5 februari 2015, 00:09 »
Nee, dat is niet onjuist.

Ik val zelf onder de CAO evenementen- en horecabeveiliging.

Wellicht is het handig, als je reageert, om dat er meteen even bij te zeggen? Want uit de vraagstelling blijkt dat het gaat om de CAO beveiliging, en dan heeft het weinig zin om te reageren vanuit jou situatie, en te gaan speculeren over het hoe en waarom, terwijl jij het dus hebt over een hele andere CAO!!!

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #6 Gepost op: vrijdag 6 februari 2015, 04:09 »
Ik krijg 20 cent voor iedere gereden kilometer.
Hierbij is geen enkele kilometer is voor eigen rekening.
Bij grotere afstanden krijg ik ook reisuren + extra kilometervergoeding.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #7 Gepost op: zondag 8 februari 2015, 16:42 »
Ik krijg 20 cent voor iedere gereden kilometer.
Hierbij is geen enkele kilometer is voor eigen rekening.
Bij grotere afstanden krijg ik ook reisuren + extra kilometervergoeding.

En wat hebben anderen aan deze informatie?

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #8 Gepost op: maandag 9 februari 2015, 15:59 »
En wat hebben anderen aan deze informatie?

Vraag het ze even planner.

Infraroodborstje

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 116
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #9 Gepost op: maandag 23 februari 2015, 23:42 »
Ik krijg 20 cent voor iedere gereden kilometer.
Hierbij is geen enkele kilometer is voor eigen rekening.
Bij grotere afstanden krijg ik ook reisuren + extra kilometervergoeding.

Ik krijg een euro per kilometer en aan het einde van de rit een bal gehakt.  :P

Nee gekheid, maar anderen hebben hier natuurlijk niet zo heel veel aan, want 20 cent per kilometer is dus kennelijk al meer dan de CAO voorschrijft. Doe je dus best goed in combinatie met je reisuren en een extra vergoeding.

Schophond

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 178
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #10 Gepost op: donderdag 26 februari 2015, 08:13 »
Ik krijg een euro per kilometer en aan het einde van de rit een bal gehakt.  :P

Nee gekheid, maar anderen hebben hier natuurlijk niet zo heel veel aan, want 20 cent per kilometer is dus kennelijk al meer dan de CAO voorschrijft. Doe je dus best goed in combinatie met je reisuren en een extra vergoeding.
Hahahahaha,

Anderen hebben hier inderdaad niet veel aan.

MichelvanE

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 3
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #11 Gepost op: vrijdag 27 februari 2015, 18:19 »
Ik zit zelf aan de 7 km enkele reis en krijg geen reiskosten vergoeding. Maar als ik het goed heb begrepen in het cao staat er dat ik eventueel wel recht zou hebben op een 2sterren abonnement van het ov.
Lees ik dat goed? want de tram stopt bij mij een klein stukje verder en ik stap uit voor mijn werk. Als dat idd zo is dan ga ik voortaan met de tram. Scheelt een hoop benzine. Hoe zit dat?

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #12 Gepost op: vrijdag 3 april 2015, 07:40 »
Citaat
Ik zit zelf aan de 7 km enkele reis en krijg geen reiskosten vergoeding. Maar als ik het goed heb begrepen in het cao staat er dat ik eventueel wel recht zou hebben op een 2sterren abonnement van het ov.
Lees ik dat goed? want de tram stopt bij mij een klein stukje verder en ik stap uit voor mijn werk. Als dat idd zo is dan ga ik voortaan met de tram. Scheelt een hoop benzine. Hoe zit dat?

Voor zover als ik kan lezen in de CAO geldt de reiskostenvergoeding vanaf 9 km ongeacht de vorm van vervoer die je kiest.
De regeling voor een abonnement van het OV gaat dus ook pas in vanaf 9 km.
Misschien dat planner daar anders over denkt, maar lijkt mij van niet.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #13 Gepost op: vrijdag 3 april 2015, 11:24 »
Voor zover als ik kan lezen in de CAO geldt de reiskostenvergoeding vanaf 9 km ongeacht de vorm van vervoer die je kiest.
De regeling voor een abonnement van het OV gaat dus ook pas in vanaf 9 km.
Misschien dat planner daar anders over denkt, maar lijkt mij van niet.

Dat lijkt mij wel. Inderdaad, de reiskostenvergoeding vanaf 9 km is ongeacht de vorm van het vervoer zo staat in de 1e zin. In de 2e zin staat vervolgens hoeveel de vergoeding uit de eerste zin is, en dat deze over alle kilometer wordt vergoed. In de volgende zin staat de werkelijk kosten OV vergoed gaan worden. In deze zin wordt echter nergens verwezen naar de eerste zin, zoals dat in de 2e zin wel gebeurt. Dus hoewel je inderdaad zou kunnen vermoeden dat bedoeld wordt dat ook in dit geval pas vanaf 9 km vergoed gaat worden, en zo lees jij dat dus, staat dit er niet.

In de vorige CAO's was de tekst langer, maar wel iets duidelijker. Want daarin werd in 1 artikel de standaard systematiek van minimaal 9 kilometer en dan een vergoeding over alle kilometer benoemd. In een volgend artikel werd dan de OV regeling beschreven, waarin gesteld werd dat de regeling in het vorige artikel kwam te vervallen. Dus dan zou je helemaal kunnen stellen dat ook bij kortere afstanden als 9 kilometer de OV kosten kunnen worden gedeclareerd.

CP

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 119
  • Aliquis in omnibus, nullus in singulus
    • Bekijk profiel
Re: Reiskosten!
« Reactie #14 Gepost op: vrijdag 3 april 2015, 12:18 »
Beste Planner, ik begrijp je redenering echter vanuit mijn optiek geredeneerd;
In artikel 52, lid 6, eerste volzin staat: " De werknemer heeft vanaf 9 kilometer recht op een reisvergoeding voor het woon-werk en werk-woonverkeer."
Dit lijkt mij een duidelijke en allesomvattende regel (woon-werkverkeer in de breedste zin des woords). Ergo, het woon-werkverkeer wat in de derde volzin wordt genoemd is niet anders dan woon-werkverkeer uit de eerste volzin, ondanks dat met het OV wordt gereisd. Derhalve geldt dezelfde regeling van 9 km. (Het zou handiger geweest zijn om dit nogmaals te vermelden om verwarring te voorkomen.)

Verder hanteert ook de belastingdienst ongeveer dezelfde grens bij de aftrek van kosten woon-werkverkeer. Onder de 10 km geen aftrek.  (Tabel reisaftrek openbaar vervoer voor 2015, ( http://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/bldcontentnl/belastingdienst/prive/auto_en_vervoer/u_reist_naar_uw_werk/openbaar_vervoer/tabel_reisaftrek_openbaar_vervoer )).

In de eerste volzin wordt ook geen voorwaarde gesteld aan het vervoermiddel. Wanneer je er voor kiest om bijv. 12 km te fietsen, krijg je dezelfde vergoeding als wanneer je deze afstand met je auto zou afleggen. Het vervoermiddel maakt in deze niets uit.

Laatste argument; Er staat in de derde volzin niet "In afwijking van de eerste volzin ...." Hierdoor blijft in mijn optiek de grens van 9 km gehandhaafd.

Concluderend: Aangezien het vervoermiddel niet uitmaakt, en het begrip woon-werkverkeer in beide zinnen voorkomt zonder nadere omschrijving, moet je dit dus in de breedste zin des woords nemen en er dus alle vormen van woon-werkverkeer onder laten vallen. Dus een vergoeding vanaf 9 km.
« Laatst bewerkt op: vrijdag 3 april 2015, 12:28 door CP »