Auteur Topic: Minder loon tijdens ziekte  (gelezen 3931 keer)

Diegoso

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Safende bv
  • Functie: Beveiliger winkelcentrum
Minder loon tijdens ziekte
« Gepost op: maandag 19 november 2018, 18:07 »
Goedemiddag allen ,


Op dit moment ben ik 7 maanden in dienst bij Safenend bv in Helmond , welke het cao voor de particuliere beveiligingsorganisaties hanteerd . Daarvoor ben ik werkaam geweest op de luchthaven Schiphol alwaar ik 4 jaar werkzaam ben geweest. Zij waren aangeloten bij het VBE. Ik ben ik maart in *dezelfde maand* over gegaan naar Safened BV.

Nu ben ik helaas ziek geworden , en zag dat ik 70%van mijn loon heb ontvangen.

Bij naslag van het art. 71 in mijn CAO lees ik dat als je langer dan 13 loonperiodes bij een of meerder beveiligingsorganisaties hebt gewerkt , onafgebroken , welke dus bij mij het geval is , dat men dan 100% loon ontvangt de eerste 6 maanden. Ik werk met deze bedrijven samen dus langer dan 13 maanden in deze sector. Overigens staat in de VBE precies hetzelfde.

Mijn vraag is dus , dat mijn loon 100% hoort te zijn en niet 70% ?

Overigens neemt mijn werkgever de stelling in dat het op het punt van meerdere werkgevers in de beveiliging waar je aaneengesloten gewerkt zou moeten hebben , dat dat alleen opgaat als je bent overgenomen door een ander bedrijf en niet als je zelf overstapt. Ik zie het er echt niet staan , maar goed.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #1 Gepost op: dinsdag 20 november 2018, 15:30 »
Het staat er inderdaad een beetje wazig. Er staat 'De werknemer van wie het aaneengesloten dienstverband bij één of meerdere particuliere beveiligingsorganisatie(s)". Ze hebben het dus over 1 dienstverband, daar waar het bij jou om 2 verschillende dienstverbanden gaat.

Ik kan mij ook helemaal niet herinneren dat het om 13 loonperioden in de branche zou gaan. Ik zou zeggen, eg het voor aan een vakbond, en als je lid bent van een vakbond, vraag een uitspraak van de Sociale Commissie aan. Die kijken niet alleen naar de letterlijke tekst, maar ook naar wat de bedoeling van CAO partijen is, en dan denk ik dat de uitleg van jouw werkgever inderdaad klopt, maar goed, zo staat het er niet letterlijk, dus, wie niet waagt, die niet wint

Diegoso

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Safende bv
  • Functie: Beveiliger winkelcentrum
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #2 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 16:33 »
Wat bedoelt u met de bedoeling van cao partijen ?

ThomasOpstal

  • Groentje
  • *
  • Berichten: 2
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #3 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 19:44 »
Deze bepaling komt zoals je goed aangeeft inderdaad uit artikel 71 van de CAO particuliere beveiliging (https://www.beveiligeropleiding.nl/wp-content/uploads/2018/11/cao-1-januari-2017-30-september-2017-1.pdf).

Wat Planner bedoeld is dat dit nogal een vage omschrijving is omdat de term "aaneengesloten" niet heel strak wordt gedefinieerd. Is dit 1 dag? Is die opvolgend? Mag hier een week of een maand tussen zitten?

Afijn, naar mijn mening probeert je werkgever er opportunistisch onderuit te komen door een andere betekenis te hanteren dan jij. Wat Planner aangeeft is dat je hier enkel antwoord op krijgt door het voor te leggen aan de vakbond.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #4 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 23:33 »
Wat bedoelt u met de bedoeling van cao partijen ?

Tijdens CAO onderhandelingen worden afspraken gemaakt, waarbij de uiteindelijke CAO tekst niet altijd precies datgene is wat men tijdens de gesprekken afgesproken heeft. De sociale commissie EN een rechter zullen meestal ook de bedoeling van CAO partijen meewegen.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #5 Gepost op: woensdag 21 november 2018, 23:40 »
Wat Planner bedoeld is dat dit nogal een vage omschrijving is omdat de term "aaneengesloten" niet heel strak wordt gedefinieerd. Is dit 1 dag? Is die opvolgend? Mag hier een week of een maand tussen zitten?

Nee, dat bedoel ik niet. Ik denk dat de werkgever het leest dat het gaat om 1 aaneengesloten dienstverband dat niet noodzakelijk bij 1 werkgever is geweest, bijvoorbeeld omdat een bedrijf de werkzaamheden van een ander bedrijf heeft overgenomen door een contractwisseling.

De vraagsteller heeft 2 opeenvolgende dienstverbanden bij 2 verschillende werkgevers omdat hij daar zelf voor gekozen heeft.

Afijn, naar mijn mening probeert je werkgever er opportunistisch onderuit te komen door een andere betekenis te hanteren dan jij.

Dat is wel een heel negatieve benadering. Ik denk dat de werkgever gewoon een andere zienswijze heeft, en ik denk dat die daar zeker wel een punt heeft, omdat ik mij ook niet kan herinneren dat dit de bedoeling van CAO partijen is.

Wat Planner aangeeft is dat je hier enkel antwoord op krijgt door het voor te leggen aan de vakbond.

 Het definitieve antwoord krijg je pas als je het voorlegt bij de Sociale Commissie

Diegoso

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Safende bv
  • Functie: Beveiliger winkelcentrum
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #6 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 08:45 »
Bedankt allen voor jullie verschillende visies.
Ik ben zekf van mening , zo werkt het recht , dat het is zoals het er staat. Als ik dit moet voorleggen , betekent dit dus dat er niets aan afspraken en of jurispundentie te vinden is hierover. Ik breng dus iets op gang. Een werkgever die zijn eigen twist geeft aan dit geheeln, een vakbond is er voor de werknemers , weld moet ik zijn? De unie ? Wat ik zelf kan vinden over uitsluitingsgronden op dit artikel , want mijn werkgever maakt er zelf een , dat is nul !

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #7 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 16:03 »
Ik ben zekf van mening , zo werkt het recht , dat het is zoals het er staat.

Zo werkt het recht niet! En bovendien, er staat 1 dienstverband, maar jij hebt 2 dienstverbanden. Wat er staat kan feitelijk niet, dus is het gewoon de vraag, wat de CAO partijen nu beoogd hebben?

Als ik dit moet voorleggen , betekent dit dus dat er niets aan afspraken en of jurispundentie te vinden is hierover.

Wat er wel is, zijn de afspraken die gemaakt zijn tijdens de CAO onderhandelingen.

Ik breng dus iets op gang. Een werkgever die zijn eigen twist geeft aan dit geheeln,

Nee, jij verschilt van mening met je werkgever over de interpretatie van een artikel in de CAO. En daar is gewoon de Sociale Commissie voor.

een vakbond is er voor de werknemers , weld moet ik zijn? De unie ?

Welke jij wilt. Alleen heeft jouw werkgever waarschijnlijk geen boodschap aan de mening van een vakbond. En zal je dus (samen met een vakbond) naar de Sociale Commissie moeten stappen.

Probleem is echter dat als jij nog geen lid bent van een vakbond, een vakbond dit probleem voor jou niet op gaat lossen. Die doen dat in de regel namelijk alleen voor problemen die ontstaan NADAT jij al lid was, want anders wacht iedereen met lid worden totdat ze een probleem hebben.


Diegoso

  • Aspirant
  • **
  • Berichten: 6
  • Veiligheid voor alles!
    • Bekijk profiel
  • Bedrijf: Safende bv
  • Functie: Beveiliger winkelcentrum
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #8 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 16:49 »
Hoe kom je aan wat je schrijft dat ik twee dienstverbanden
Heb ? Ik ben overgestapt van bedrijf.
Overigens heb ik iemand van SFVB aan de telefoon gehad die zegt dat ik gewoon kan indienen nadat ik lid ben geworden. Daar is niets mis mee , als de anwb je moet helpen en je bent nog geen lid , moet je ook eerst ter plekke lid gaan worden.

Planner

  • Erelid
  • *****
  • Berichten: 4.358
    • Bekijk profiel
Re: Minder loon tijdens ziekte
« Reactie #9 Gepost op: donderdag 22 november 2018, 22:02 »
Hoe kom je aan wat je schrijft dat ik twee dienstverbanden
Heb ? Ik ben overgestapt van bedrijf.

Dan heb je toch per definitie een nieuw dienstverband?

Overigens heb ik iemand van SFVB aan de telefoon gehad die zegt dat ik gewoon kan indienen nadat ik lid ben geworden. Daar is niets mis mee , als de anwb je moet helpen en je bent nog geen lid , moet je ook eerst ter plekke lid gaan worden.

Dat kan die iemand van SFVB wel zeggen, maar dat zegt toch niets over wat een vakbond wel of niet doet. En wat betreft jouw voorbeeld van de ANWB. Naast dat je gewoon lid moet worden, moet je ook nog 90 euro extra betalen omdat je nog geen lid was.